Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hund i sameie


Gjest a1269...26a

Anbefalte innlegg

Gjest a1269...26a

Litt info til å starte med:
Vi har et sameie på 6 eierseksjoner. 3 seksjoner i 1 etasje og 3 i 2 etasje. Sameiets styre består av 6 medlemmer der vi har 1 styremedlem fra hver eierseksjon. Naboen som det er snakk om her er styreleder per dags dato. Vi har ingen spesifikke ordensregler eller vedtekter som handler om dyrehold.

For ca. 6 mnd siden kjøpte nabo under en hund. Til å starte med tenkte vi ikke noe særlig over dette siden naboen var hjemme ganske mye med hunden i starten, men når gamle og vanlige rutiner for naboen startet ble vi i overetasjen plaget med konstant bjeffing når hunden var alene hjemme. VI har selvfølgelig forståelse for at dette er en valp og de skal få tid til å trene den opp så den blir trygg i leiligheten alene, så vi prøver å være tålmodige. Når jeg møter nabo sier jeg ifra at vi hører bjeffingen, men viser forståelse og håper det blir bedre. Tiden går, men bjeffingen har ikke sluttet. Det er ikke like gale som i starten, men til tider bjeffer den uten stopp når nabo er ute av huset. Noen dager kan det være over ganske lange perioder, og dette er veldig plagende når vi har besøk eller bare vil slappe av i egen leilighet. Vi hører bjeffingen både på soverommet og i stuen, så er ikke så enkelt å rømme fra lyden. 
Jeg fortsetter dialog med nabo der jeg informerer om at bjeffingen ikke har sluttet og det er en plage for vi som bor over. Jeg opplever ingen progresjon og sitter her litt frustrert. Jeg merker nabo er lei av at jeg klager og går litt i forsvar. Nå har det kommet til et punkt at etter min siste klage på bjeffing, er jeg blokkert både på Facebook og mobil. Så nå bjeffer hunden like mye, men jeg får ikke si ifra. Jeg vil egentlig ikke be de kvitte seg med hunden da dette vil surne naboforholdet, men føler det blir det samme om jeg tar det opp som en klage på årsmøte.

Dessuten er jeg nå blokkert av styreleder, eneste måte jeg kan kontakte er ved å gå på døren. Så nå forsetter bjeffingen og jeg får ikke kontakte nabo digitalt.

Noen som har erfaring, tips om min situasjon eller forslag til hvordan jeg skal ta dette videre. Jeg vet helt ærlig ikke hvilken rettigheter jeg har, og vet ikke heller om jeg har krav på at nabo må kvitte seg med hund om den bråker unødvendig mye og er til sjenanse for vi som bor over.

Anonymous poster hash: a1269...26a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, hunder har ingenting å gjøre inni en liten leilighet. De trenger å aktiviseres eller en som kan passe den. Altfor mange hundeeiere mangler denne selvinnsikten. Bor selv i et sameie men selv om jeg er glad i hunder ville jeg aldri skaffet meg en hund her av respekt for mine naboer. Vi har hatt en del hundeproblemer her og naturligvs alle de problemer dette medfører. Ditt hjem skal jo ikke være noe kennel eller hva? Enkelte tar hintet og flytter, andre igjen kan være tilbøyelige til å avlive hunden, jeg har sett begge deler skje. 

Spesielt om det går ut over nattesøvnen kan nok dette være skjerpende og noe som må taes tak i. Det med dyrehold bør naturligvis reguleres nettopp pga. slike utfordringer. Skriftlige klager er nok beste måten å gå frem på om ikke dyreeier tar hintet. God trivsel i ditt eget hjem er ganske enkelt ekstremt viktig for deg og dine. Man kan bli syk av stress..

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Kan hende det bare er fordi jeg har lest innlegget ditt før jeg så videoen, men det der var ikke så mye lyd å snakke om. Så vidt jeg hørte noe som helst med volumet på fullt. Er dette filmet i en uvanlig stille periode kanskje? 

Nå har du nok allerede surnet naboforholdet ditt (i og med at styreleder har blokkert deg både her og der). Jeg har selv dyr, og har derfor full forståelse for styrelederen din. Men dyr skal heller ikke være til unødig plage for andre beboere i samme bygning.

Det første du må finne ut av er når bjeffingen skjer. Om det skjer på natten er det noe helt annet enn om det skjer på dagen. Om det skjer innenfor vanlig "åpningstid" (samme periode som det er lov med oppussing og annet støyende arbeid) er det nok ikke så mye du skulle ha sagt. Det neste er å høre med andre naboer hvorvidt de er plaget av bjeffingen. Om dere er mange som plages av dette, er det nok bedre at dere går i dialog med styreleder sammen. Kanskje prøver å overtale ham til å ta hunden med på et dresseringskurs?

Det neste er å få inn vedtekter om dyrehold i ordensreglene. Dette kan du ta opp på neste generalforsamling, så kan hele sameie stemme over det. Bare husk at det er begrensinger på hva som kan reguleres. Det er for eksempel ikke lenger lov å forby dyr i sin helhet. Men det kan kreves at dyrehold ikke skal være til unødig ulempe for naboer. Men siden regler ikke har tilbakevirkende kraft, er det nok ikke så mye dette vil kunne gjøre med styreleders hund siden den er skaffet før regler (og evt. søknadsprosess) kom på plass, men vil kanskje hjelpe dere om noen andre skaffer seg en hund som bjeffer mye i fremtiden.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/bolig/i/K3rdp5/hunder-som-bjeffer-og-katter-som-tisser-disse-rettighetene-har-du-som

 

Veldig vanskelig når styret og naboer blokkerer deg, Har du klaget utrolig mye eller er det de som overreagerer ? 

 

Jeg tenker først å fremst at hadde jeg vært deg ville jeg ha sendt et brev til styret hvor du ber om at dette blir tatt tak i. Selv om jeg er en dyrekjær person så er bjeffing over lengere tid utrolig slitsomt. 

Dersom ingenting blir tatt tak i, og du har sendt hyggelige men bestemte brev (a la: jeg ønsker at vi løser dette på minnelig måte, men det må bli tatt tak i) har du anledning til å kalle inn til forsamling hvor dette blir snakket om. 

Både granneloven (naboloven) og vedtekter kan brukes til å styrke din sak om at unødvendig bjeffing i lengere tid ikke er ok. 

 

Lenke til kommentar
Gjest a1269...26a
Kajac skrev (27 minutter siden):

Kan hende det bare er fordi jeg har lest innlegget ditt før jeg så videoen, men det der var ikke så mye lyd å snakke om. Så vidt jeg hørte noe som helst med volumet på fullt. Er dette filmet i en uvanlig stille periode kanskje? 

Nå har du nok allerede surnet naboforholdet ditt (i og med at styreleder har blokkert deg både her og der). Jeg har selv dyr, og har derfor full forståelse for styrelederen din. Men dyr skal heller ikke være til unødig plage for andre beboere i samme bygning.

Det første du må finne ut av er når bjeffingen skjer. Om det skjer på natten er det noe helt annet enn om det skjer på dagen. Om det skjer innenfor vanlig "åpningstid" (samme periode som det er lov med oppussing og annet støyende arbeid) er det nok ikke så mye du skulle ha sagt. Det neste er å høre med andre naboer hvorvidt de er plaget av bjeffingen. Om dere er mange som plages av dette, er det nok bedre at dere går i dialog med styreleder sammen. Kanskje prøver å overtale ham til å ta hunden med på et dresseringskurs?

Det neste er å få inn vedtekter om dyrehold i ordensreglene. Dette kan du ta opp på neste generalforsamling, så kan hele sameie stemme over det. Bare husk at det er begrensinger på hva som kan reguleres. Det er for eksempel ikke lenger lov å forby dyr i sin helhet. Men det kan kreves at dyrehold ikke skal være til unødig ulempe for naboer. Men siden regler ikke har tilbakevirkende kraft, er det nok ikke så mye dette vil kunne gjøre med styreleders hund siden den er skaffet før regler (og evt. søknadsprosess) kom på plass, men vil kanskje hjelpe dere om noen andre skaffer seg en hund som bjeffer mye i fremtiden.

Jeg har selv hatt hund og jeg har samtidig som jeg er irritert forståelse og det siste jeg egentlig vil er å måtte be de kvitte seg med hunden. Jeg synes mest synd på hunden i denne sammenheng da den ikke virker å ha det greit når den uler og bjeffer når nabo er borte. Jeg er veldig glad i dyr, spesielt hund, så litt bjeffing har vi ingen skade av og jeg ville da ikke klaget. Videoen tok jeg bare kjapt nå, men hunden går litt fritt rundt i leiligheten så lydnivået vil variere til tider. Men som eksempel i filmen har vi opplev konstant bjeffing fra morgen til kveld da nabo er borte fra leiligheten hele dagen. Eksempel fra i går var naboen borte fra i 12 timer der bjeffingen var så og si konstant. Jeg er enig at man skal tåle lyder/støy under vanlig "åpningstid". Men konstant bjeffing er veldig plagsomt i lengen. Når vi oppholder oss hjemme er det vi som må høre på dette og nabo er borte. 

 

 

Påkrevdnavn skrev (14 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/bolig/i/K3rdp5/hunder-som-bjeffer-og-katter-som-tisser-disse-rettighetene-har-du-som

 

Veldig vanskelig når styret og naboer blokkerer deg, Har du klaget utrolig mye eller er det de som overreagerer ? 

 

Jeg tenker først å fremst at hadde jeg vært deg ville jeg ha sendt et brev til styret hvor du ber om at dette blir tatt tak i. Selv om jeg er en dyrekjær person så er bjeffing over lengere tid utrolig slitsomt. 

Dersom ingenting blir tatt tak i, og du har sendt hyggelige men bestemte brev (a la: jeg ønsker at vi løser dette på minnelig måte, men det må bli tatt tak i) har du anledning til å kalle inn til forsamling hvor dette blir snakket om. 

Både granneloven (naboloven) og vedtekter kan brukes til å styrke din sak om at unødvendig bjeffing i lengere tid ikke er ok. 

 

Vi har hatt en tvist fra før av der nabo klagde på gangstøy for en tid tilbake. Vi tok klagen på alvor og byttet gulv og satte inn det beste støydempende gulvunderlaget vi fikk tak i. Vi har kjøpt inn flere gulvtepper og prøver å være forsiktige med lukking og åpning av dører. Vi har brukt mye penger på å prøve å forbedre støyforholdene fra oss til nabo, men når vi tok opp saken med hunden var ikke nabo like samarbeidsvillig til å prøve å vise hensyn andre veien.

Anonymous poster hash: a1269...26a

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (32 minutter siden):

Det er vel ikke tillatt med hund om den er til sjeanse for andre.

Om du kan dokumentere allergi og dere bruker samme inngangsparti, heis osv. kan du få hunden fjernet.

I dette tilfellet var det ingen regler rundt dyrehold i sameiet. Vanligvis inneholder "alltid" husreglene en liten klausul rundt dyrehold og støy.

Lenke til kommentar

Slike saker er vanskelige fordi det kokar ned i at det må gjerast ei vurdering der dine ulempar må vegast opp mot naboens ulemper.

Eierseksjonslova omtaler dyrehold spesifikt:

Sitat

§ 28.Ordensregler og dyrehold

Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen.

Dyrehold er tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene. Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

Altså så er utgangspunktet at det er lov med dyrehold. Unntaket er dersom sameiget vedtek at det skal være forbod i enten vedtekter eller ordensreglar. Unntaket frå den regelen igjen er at ein likevel kan ha kjæledyr til tross for forbod om gode grunnar talar for det, unntaket frå det igjen er at det likevel ikkje er lov med dyrehold om dyreholdet medfører ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Så er det også slik at terskelen er veldig høg for å dømme nokon til å enten kvitte seg med hunden eventuelt til å selge og flytte ut. Det er mulig men retten til å livsutfolding i eigen heim står sterkt.

 

Ei anna sak er at du kan ha ein sak om du er blokkert frå å henvende deg til styret (ikkje nødvendigvis styreleiaren som person) så vil ikkje styret oppfylle sin plikt til å forvalte sameiget.
Styreleiaren vil også være innhabil i styrebehandlinga av denne saka, enten det er eit forslag om å legge inn forbod mot dyrehold i ordensreglane, eller ilegge andelseigaren skriftleg varsel om støy og at sameiget varslar at det kan være aktuelt å gå vidare med salgspålegg. Ved denne styrebehandlinga må då den som er innahabil forlate styrerommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er også et problem når jeg er blokkert fra å kontakte styreleder, så jeg vil derfor ikke få med meg noe av de han skriver på våres facebook gruppe osv.

det skjønner jeg er frustrerende. 

 

§ 6 a.Kommunikasjon mellom styret og seksjonseierne

Styret bestemmer hvordan meldinger og lignende etter loven gis til seksjonseierne. Seksjonseierne kan reservere seg mot å motta meldinger elektronisk. Styret skal informere seksjonseierne i rimelig tid før ny kommunikasjonsmåte tas i bruk. Meldinger skal gis på en betryggende og hensiktsmessig måte.

Når en seksjonseier skal gi meldinger og lignende etter denne loven til sameiet, kan han eller hun gjøre dette ved bruk av elektronisk kommunikasjon til den e-postadressen eller på den måten sameiet har fastsatt for dette formålet.

 

§ 28.Ordensregler og dyrehold

Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen.

Dyrehold er tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene. Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

 

Siden dette er sameiet så er det lov om eierseksjon som gjelder, her står det tydelig at det er opp til dere å lage egne vedtekter. Siden det er nytt sameie så er det kanskje ikke blitt så utfyllende, men jeg håper dere har tatt opp noe om støy som forstyrrer. Hund som bjeffer i over 12 timer er definitivt utenfor hva man bør tåle som nabo synes jeg. 

 

Styreleder kan blokkere deg på facebook, det er ikke r veldig voksent, men så lenge styreleder gir kommunikasjon via epost eller brevpost er du ikke pliktig til å få info på andre måter. Du skal også kunne kontakte styret via epost. 

Dersom styreleder bruker facebookgruppen som en kommunikasjonsmetode mellom styret og seksjoneiere, og blokkerer deg slik at du i praksis blir nektet informasjon fra styret så kan du fremme mistillit, å se om resten av styret er med på å kaste styreleder slik at en ny må komme på banen. 

 

 

Dette skjønner jeg er en drit irriterende situasjon. Du får nesten bare kalle inn til møte og være bestemt på at dette skal diskuteres nå. (kan være greit å høre med andre seksjoneiere hvor de står i denne saken) i verste konsekvens kan du legge fram forslag om forbud av dyrehold, og dermed be seksjonseier kvitte seg med dyret grunnet at det er til ulempe for alminnelig ro. Dette er jo i verste fall, og ikke veien jeg ville begynt med. Dialog bør prøves først, dyreeier skjønner nok at det ikke er ok at hund bjeffer i lengere tid (Mattilsynet anbefaler ikke at hunder skal være alene hjemme i mer en 6-8 timer, og de anbefaler at hunder skal luftes tre ganger om dagen https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund)  

Endret av Uderzo
anonymiserte sitert bruker
Lenke til kommentar
Gjest a1269...26a
Påkrevdnavn skrev (10 minutter siden):

det skjønner jeg er frustrerende. 

 

§ 6 a.Kommunikasjon mellom styret og seksjonseierne

Styret bestemmer hvordan meldinger og lignende etter loven gis til seksjonseierne. Seksjonseierne kan reservere seg mot å motta meldinger elektronisk. Styret skal informere seksjonseierne i rimelig tid før ny kommunikasjonsmåte tas i bruk. Meldinger skal gis på en betryggende og hensiktsmessig måte.

Når en seksjonseier skal gi meldinger og lignende etter denne loven til sameiet, kan han eller hun gjøre dette ved bruk av elektronisk kommunikasjon til den e-postadressen eller på den måten sameiet har fastsatt for dette formålet.

 

§ 28.Ordensregler og dyrehold

Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen.

Dyrehold er tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene. Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.

 

Siden dette er sameiet så er det lov om eierseksjon som gjelder, her står det tydelig at det er opp til dere å lage egne vedtekter. Siden det er nytt sameie så er det kanskje ikke blitt så utfyllende, men jeg håper dere har tatt opp noe om støy som forstyrrer. Hund som bjeffer i over 12 timer er definitivt utenfor hva man bør tåle som nabo synes jeg. 

 

Styreleder kan blokkere deg på facebook, det er ikke r veldig voksent, men så lenge styreleder gir kommunikasjon via epost eller brevpost er du ikke pliktig til å få info på andre måter. Du skal også kunne kontakte styret via epost. 

Dersom styreleder bruker facebookgruppen som en kommunikasjonsmetode mellom styret og seksjoneiere, og blokkerer deg slik at du i praksis blir nektet informasjon fra styret så kan du fremme mistillit, å se om resten av styret er med på å kaste styreleder slik at en ny må komme på banen. 

 

 

Dette skjønner jeg er en drit irriterende situasjon. Du får nesten bare kalle inn til møte og være bestemt på at dette skal diskuteres nå. (kan være greit å høre med andre seksjoneiere hvor de står i denne saken) i verste konsekvens kan du legge fram forslag om forbud av dyrehold, og dermed be seksjonseier kvitte seg med dyret grunnet at det er til ulempe for alminnelig ro. Dette er jo i verste fall, og ikke veien jeg ville begynt med. Dialog bør prøves først, dyreeier skjønner nok at det ikke er ok at hund bjeffer i lengere tid (Mattilsynet anbefaler ikke at hunder skal være alene hjemme i mer en 6-8 timer, og de anbefaler at hunder skal luftes tre ganger om dagen https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund)  

Tusen takk for svar. Jeg skal prate litt med de andre å høre hva de tenker. Jeg er blokkert fra å se eventuelle meldinger styreleder poster på facebookgruppen. Så om han har eller kommer til å poste noe vil jeg ikke få mulighet til å se dette. Jeg skal prøve å ta opp dette på en saklig å fin måte. Om jeg må, henviser jeg til lovverket og så har vi loggført støy fra hund i en periode nå så vi har dato og klokkeslett på episoder med støy.

Anonymous poster hash: a1269...26a

Lenke til kommentar

Du må klage skriftlig med henvisning til ro og orden om det ikke er regler spesifikt for kjæledyr som treffer det du opplever. Styret må ta stilling til din klage og det du får også løftet problemet høyere opp. Du må sikkert sende klage flere ganger, men gjør det om du ønsker å få problemet løst. 

Facebook og lignende funker når det funker, men det er uformelt og første og fremst en sosial arena.

 

Ellers vil jeg si du har en kjip faen av en nabo som gjør dette mot bikkja og ikke minst deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (16 minutter siden):

Eg hørte ingen bjeffing fra klippet du la ved. Eg hørte på samme lydnivå eg hører nå på musik. Kan det hende at du overreagerer? 

Støy blir ofte underrepresentert på lydopptak, både på grunn av at mikrofonen ikkje er sensitiv nok og fordi delar av støyen er i form av vibrasjonar sjølv om det er lite bass i støyen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg frykter er at dette til slutt går ut over hund i form av avlivning, da sitter du igjen som den store stygge ulven uansett.

En annen løsning som ikke er nevnt, som kanskje kan funke. Hva med å tilby å passe hund når nabo er lenge borte? Slik at den får roet seg, kan jo kanskje være hyggelig for alle parter også? så sant dere liker hund :lol:

Lenke til kommentar
2 hours ago, aomt said:

Er det noe grunn at både styret og naboen blokerte deg? 
Eg hørte ingen bjeffing fra klippet du la ved. Eg hørte på samme lydnivå eg hører nå på musik. Kan det hende at du overreagerer? 

Som sagt, FB er kun en sosial platform så det du spør om/antyder er dessverre ikke relevant. Jeg har en 10 år gammel laptop uten eksterne høytalere og jeg hørte godt bjeffingen og det skal sies at slike diffuse lyder er ikke enkelt å ta opp uten rett utstyr. Av med binda for øyna og stikk sverdet ditt der det faktisk trengs !

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Jeg har en 10 år gammel laptop uten eksterne høytalere og jeg hørte godt bjeffingen og det skal sies at slike diffuse lyder er ikke enkelt å ta opp uten rett utstyr.

Lydopptak fra mobiltelefon som spilles av på en PC sier ingen verdens ting om lydnivået.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Ikke enig her. I likhet med mange andre har jeg tatt opptak av lyd og støy på mobiltelefon.

Tja... Jeg kommer på flere feilkilder sånn i farta.

1. Lydnivået på opptaket varierer veldig mellom forskjellige telefoner.
2. Jeg spiller av lyd på stasjonær PC, optisk ut, til en forsterker. Her kan volum justeres både på PC og forsterker.
3. Lydkilden har ingen "normalisering"(normalizing) slik man gjerne gjør på MP3 for å sette et tilnærmet standard lydnivå.

Med andre ord har jeg ingen formening om hvor høyt lydnivået ut skal være(unntaket er selvsagt musikk og vanlig tale).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...