Gå til innhold

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (25 minutter siden):

Fikk han egentlig gratis bolig, lot sønnen bo der alene også pendlet han selv til og fra byen? Er det greit om det var slik?

Lett å mistenke det, iallefall. Jeg mente bare at han antydet å bo mye i pendlerboligen selv. Og nei, jeg ville ikke synes det var greit, selv om mange av oss ville benyttet oss av samme mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken bare vokser. Nå viser det seg at også en hos Smk har jukset til seg gratis bolig selv om de ikke er omfattet av ordningen. Personen er nå siktet for grov økonomisk utroskap. Selv "vaktbikkja" klarte ikke unngå å ende med begge hender i kakeboksen. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnkJLA/smk-ansatt-siktet-etter-bruk-av-statsraadsleilighet

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vel, for mange mange år siden var jeg innom NAV en kort stund. Jeg husker ikke detaljene, men jeg var i en spesiell sitasjon og fikk bistand fra en NAV-ansatt til å fylle ut papirene slik at det ble riktig.

Ett år senere blir jeg kontaktet, de har oppdaget en feil i mine papirer som har ført til at jeg har fått for mange penger, det ble vel litt over 3000 kr, og fikk beskjed om å betale tilbake disse. Jeg fikk også trusler om å miste støtten fordi jeg hadde jukset. Noe som ikke var et gunstig utfall i min daværende situasjon. Jeg fortalte at jeg fikk hjelp av NAV til å fylle ut papirene, men fikk beskjed om at det godt kunne være tilfellet, men at det var opp til meg å sette meg inn i regelverket.

Skulle da tro at det også var opp til Ropstad å sette seg inn i gjeldende regelverk også, spesielt i noe som så opplagt er feil.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 22.9.2021 den 18.10):

De henges jo ikke ut for å avsløre hva de driver med, dette er kun for å svartmale enkeltindivider rett før et valg og det er lavmoral. La oss legge lista litt høyere enn dette, ikkesant?! 

Men for pokker, dette er jo ikke hvilke som helst mennesker, det er folk som skal representere folket, styre landet, etter å ha blitt valgt. Naturligvis er på sin plass at dette kommer fram i lyset. Det er jo våre penger de beriker seg selv med...

Ja det er lavmoral, men ikke fra "varslerens" side. Det er lavmoral fra Ropstads side. Og ja, vi må legge lista høyere, sånne folk kan ikke representere landet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Serpentbane said:

Men for pokker, dette er jo ikke hvilke som helst mennesker, det er folk som skal representere folket, styre landet, etter å ha blitt valgt. Naturligvis er på sin plass at dette kommer fram i lyset. Det er jo våre penger de beriker seg selv med...

Ja det er lavmoral, men ikke fra "varslerens" side. Det er lavmoral fra Ropstads side. Og ja, vi må legge lista høyere, sånne folk kan ikke representere landet.

Vi har alle våre feil og mangler, det virker som du vet om en eller annen person som aldri gjør feil, ikke banner i kirka eller synder på søndager. Hvem er så dette perfekte mennesket? Du vet jo at Jesus døde for våre synder, så da er det bare å synde i vei om du ikke tror på karma politiet da. Ropstad er også et helt alminnelig menneske akkurat som du og jeg. Hvis du mener dumme lille Norge er så mye å bruke kreftene sine på så har vi vel forskjellige perspektiver her i verden gitt. La nå de politikerne som vil gjøre det de kan for å dumme seg ut men ikke flå de levende for det. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (6 timer siden):

Vi har alle våre feil og mangler, det virker som du vet om en eller annen person som aldri gjør feil, ikke banner i kirka eller synder på søndager. Hvem er så dette perfekte mennesket? Du vet jo at Jesus døde for våre synder, så da er det bare å synde i vei om du ikke tror på karma politiet da. Ropstad er også et helt alminnelig menneske akkurat som du og jeg. Hvis du mener dumme lille Norge er så mye å bruke kreftene sine på så har vi vel forskjellige perspektiver her i verden gitt. La nå de politikerne som vil gjøre det de kan for å dumme seg ut men ikke flå de levende for det. 

Uvesentlig. Dette handler ikke om en uskyldig feil, men en straffbar handling utført med overlegg over lang tid. 

Det du sier er at jeg kan stikke å rane kassa på Narvesen og ikke bør få min straff fordi alle gjør feil og Jesus døde for mine synder på korset. Eller gjelder logikken bare for noen utvalgte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (6 timer siden):

"Det er ikke det vi eier vi kan ta med til etterlivet, men det vi har gitt bort til andre."

- sa en vis mann i en bok en gang. Ropstad har jo simpelthen gitt oss bedre vilkår... i etterlivet.

 

Da har jeg suksessfullt terget @sedsberg i denne tråden. 

 

Kommer på det samme, er jo bare å be om tilgivelse når du står der med ene foten i graven så er alt i orden. Men hva skjer om man dør plutselig? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (27 minutter siden):

Kommer på det samme, er jo bare å be om tilgivelse når du står der med ene foten i graven så er alt i orden. Men hva skjer om man dør plutselig? 🤔

Som George Carlin sa en gang, sier man Herre Gud som hyllest til gud så er alt ok, sier man herregud som ett banneord så havner man i helvete for all evighet. Logikk er ikke religionens sterke side. Men for enkelte av de å si unnskyld rett før man dør. Og de som dør tidlig er ikke heldig å slipper unna.

Det er virkelig synd at alle de som tror på slikt ikke får oppleve at det ikke er noe etter liv, himmel ect.. Det merker de aldri noe til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stortings-representanter sin  gratis tilgang til leilighet i Oslo har vel alltid blitt regnet som et (ikke-skattbart) frynsegode?

Og så er det en eller annen godfjott som har laget regler for det - og bare blitt ignorert? Er det ikke dette som er greia her?

Problemet er vel at spesielt pandemien har satt "ulikhets-norge" på dagsorden - og dette har skapt et marked for slik "nyheter" om frynsegoder?

Bare prøver meg 🙂

 

Lenke til kommentar

En til. Men langt fra det verste Tonning-Riise har gjort...

Han bodde i egen leilighet i Oslo. Likevel fikk han pendlerbolig fra Stortinget
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nWvdRQ/han-bodde-i-egen-leilighet-i-oslo-likevel-fikk-han-pendlerbolig-fra-s

Sitat

Kristian Tonning Riise (H) var folkeregistrert på gutterommet hjemme i Stange. Derfor fikk han gratis pendlerbolig. Det han ikke fortalte Stortinget, var at han allerede eide en leilighet i Oslo sentrum.

Kristian Tonning Riise var student og Unge Høyre-leder da han ble valgt inn på Stortinget i 2017. Samme høst søkte han Stortingets administrasjon om å få pendlerbolig. Han oppga sin folkeregistrerte adresse på gutterommet i Stange i Hedmark.

Dermed fylte han Stortingets krav om å bo mer enn 40 kilometer unna. Tonning Riise fikk nøkkel til en pendlerbolig høsten 2017.

Politikeren opplyste ikke at han allerede bodde i Oslo sentrum. 29-åringen eide en treroms på Grønland sammen med to andre.

Der fortsatte han å bo i minst halvannet år. Samtidig sto stortingsleiligheten tom. Det bekrefter Tonning Riise.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Stortings-representanter sin  gratis tilgang til leilighet i Oslo har vel alltid blitt regnet som et (ikke-skattbart) frynsegode?

Og så er det en eller annen godfjott som har laget regler for det - og bare blitt ignorert? Er det ikke dette som er greia her?

Problemet er vel at spesielt pandemien har satt "ulikhets-norge" på dagsorden - og dette har skapt et marked for slik "nyheter" om frynsegoder?

Bare prøver meg 🙂

 

Problemet er at det du kaller "frynsegoder" er en behovsprøvd ordning. Det er ikke slik at alle skal få hver sin leilighet. Dersom samtlige stortingsansatte hadde krav på leilighet, hadde ikke dette vært en sak. Eller: det kunne kanskje vært en missunnelsessak, på lik linje som at avisene noen (få) ganger blåser opp lønnen til politikere vs. snittlønnen til folk? 

 

Denne behovsprøvde ordningen har blitt grovt utnyttet. Flere har nå blitt tatt med buksene nede. De lyver og svindler til seg en leilighet de ikke skal ha! Jeg mener dette er kriminelt! Intensjonen bak ordningen er klokkeklar. Umulig å mistolke! Alle vet intensjonen. Allikevel ser vi altså noen politikere uten magemål som jukser og lyver, slik at de kan karre til seg en gratis leilighet! 

 

Problemet ser forøvrig ut å gjelde alle fløyer, og ikke bare noen få partier. Videre er det mange som aldri har hatt leilighet, og andre som har reell behov for leilighet. Så det er ikke slik at 100% av politikerne jukser her. Tross alt. Men vi må ta de som utnytter systemet, og få de vekk!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, qualbeen said:

Allikevel ser vi altså noen politikere uten magemål som jukser og lyver, slik at de kan karre til seg en gratis leilighet! 

Pga. familiære grunner fyller vi ut en rekke søknader hvert år for å få støtte vi har krav på, samtidig som vi lar være å fylle ut en rekke søknader hvert år som gjør at vi ikke søker om og derfor ikke får støtte vi har krav på. Vi betaler for eksempel konsekvent pasienthotell og pasientreiser selv fordi vi har viktigere søknader som ligger i bunker for å bli ferdigfylte men mangler ett eller annet papir. 

Over tid, og la meg gjerne antyde at det gjelder spesielt de siste åtte årene, har en rekke helsebegrunnede krav og rettigheter gått fra at man flytter fokus bort fra diagnose- og behovsbaserte støtteordninger, til at man heller skal støtte de som er flinkest til å sende inn søknader. Dette favoriserer de som er gode på å sette seg inn i hva man kan søke om støtte til, og gjerne innen en oppmålt og tidsbegrenset pott er brukt opp.  

Det er nok i ryggmargen til politikere, kanskje over hele spekteret men sannsynligvis mer blant økonomiutdannede, at det som skiller vellykket fra mislykket er evnen til å navigere seg i hva man kan søke om støtte til, og levere inn så mange og så gode søknader som man kan. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 timer siden):

Kommer på det samme, er jo bare å be om tilgivelse når du står der med ene foten i graven så er alt i orden. Men hva skjer om man dør plutselig? 🤔

 

AndersT2 skrev (6 timer siden):

Som George Carlin sa en gang, sier man Herre Gud som hyllest til gud så er alt ok, sier man herregud som ett banneord så havner man i helvete for all evighet. Logikk er ikke religionens sterke side. Men for enkelte av de å si unnskyld rett før man dør. Og de som dør tidlig er ikke heldig å slipper unna.

Det er virkelig synd at alle de som tror på slikt ikke får oppleve at det ikke er noe etter liv, himmel ect.. Det merker de aldri noe til.

 

Om man dør plutselig etter å ha begått massive overgrep mot andre så havner man nok ikke i himmelen. Men om man klarer å ytre ord om tilgivelse rett før man dør, så er man visstnok berget. Colombus som begikk massedrap, tortur, slaveri, selv slaveri og seksuell misbruk av barn, havnet nok i himmelen siden han overlevde lenge nok til å be om tilgivelse.

... De berget jo de innfødte som klarte å be om tilgivelse og bli kristne etter slike forhold. De som døde uten å forstå en døyt av religionen havnet i helvete. Columbus havnet visstnok i himmelen. Ikke mye god moral hos en del troende. Ropstad er bare barnematen av forvrengt moral. 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

En til. Men langt fra det verste Tonning-Riise har gjort...

Han bodde i egen leilighet i Oslo. Likevel fikk han pendlerbolig fra Stortinget
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nWvdRQ/han-bodde-i-egen-leilighet-i-oslo-likevel-fikk-han-pendlerbolig-fra-s

 

Jeg vet sannelig ikke. Det er nesten vrient å gradere alvorligheten, for i bunn og grunn så koker det ned til at eliten beriker seg ved å skaffe seg goder de ikke har rett til. Som de tjener masse penger på. Og vips så er har de foretatt en "klassereise" etter bare noen år på stortinget, fordi svindelen de har begått har gitt de hundretusener ekstra kroner på konto hvert år. 

Var det ikke noe #meetoo greier rundt Tonning Riise? 

Vi trenger en kraftig opprydning og de som ikke har oppført seg må faktisk straffes, betale tilbake og forsvinne ut av politikken. Det kan ikke fortsette å være slik at det er fritt frem for skruppelløse politikere til å berike seg selv og forsyne seg grådig av midler fra fellesskapets midler. Det skaper politikerforakt. Og jeg synes faktisk de politikerne som faktisk opptrår i henhold til lover og regler bør føle seg kraftig krenket av disse griske svindlerne, for at noen svindler blant politikerne gjør jo at også de som holder sin sti ren kan bli dratt den i dritten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Var det ikke noe #meetoo greier rundt Tonning Riise? 

Ja, 11 varsler om seksuell trakassering er det vel oppe i nå. Inkludert seksuell omgang med en 16 år gammel, "svært beruset" jente, på et fylkesårsmøte mens han var leder i Unge Høyre.

Ifølge moderpartiet Høyre, etter behandling av saken (en behandling partiet senere erkjente som "grov svikt", der de forsøkte å skjule det lenge) var Tonning Riises oppførsel "gjentatte brudd på partiets etiske retningslinjer om seksuell trakassering, alkoholbruk og opptreden overfor medlemmer".

Han er uansett ferdig nå snart, da han ikke stilte til gjenvalg på Stortinget på grunn av disse sakene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/30/2021 at 3:30 PM, Snikpellik said:

Ja, 11 varsler om seksuell trakassering er det vel oppe i nå. Inkludert seksuell omgang med en 16 år gammel, "svært beruset" jente, på et fylkesårsmøte mens han var leder i Unge Høyre.

Ifølge moderpartiet Høyre, etter behandling av saken (en behandling partiet senere erkjente som "grov svikt", der de forsøkte å skjule det lenge) var Tonning Riises oppførsel "gjentatte brudd på partiets etiske retningslinjer om seksuell trakassering, alkoholbruk og opptreden overfor medlemmer".

Han er uansett ferdig nå snart, da han ikke stilte til gjenvalg på Stortinget på grunn av disse sakene.

Hvor tragisk er ikke dette da? Kristian Tonning Riise oppfører seg som et svin i hele perioden, og ødelegger kanskje flere liv med sin oppførsel. Og på toppen så svindler han til seg hundretusenvis av kroner? Han må være kølasvart innvendig. Flott han er ferdig, håper han får sin straff og blir nødt å tilbakebetale hver eneste krone. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...