Gå til innhold

Canon m50 mark ii eller liknande


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter eit lite og godt kamera. Helst speillaust. Har sett litt på canon m50 mark ii. Nokon som har nokon erfaringar her? Hadde canon 6D tidligare, pg var veldig fornøyd med det. Brukte det til det meste, bryllup, portrett, natur osv. No ynskjer eg eit mindre eit, og skal ikkje bruke e det til anna enn til hobby - natur, portrett, reise og liknande. 

 

Tar i mot tips med stor takk :)

Vil ikkje legge for mykje pengar i det. Ikkje meir enn 10 000. 

 

(Har eit canon 50mm ef, kan dette brukast på m50 med adapter?) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linsen kan fint brukes på M50 med adapter.

 

Siden du allerede har canon så er nok M50 det beste alternativet, kanskje M6 mark ii om du finner det under 10.000,-

Det ligger vanligvis akkurat rundt den prisen.

Begge er gode kamera, M6 har bare litt høyere oppløsning og tar litt flere bilder i sekundet, om du hadde tenkt å ta bilder av fugler eller slikt kunne det vært noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Iki skrev (46 minutter siden):

Linsen kan fint brukes på M50 med adapter.

 

Siden du allerede har canon så er nok M50 det beste alternativet, kanskje M6 mark ii om du finner det under 10.000,-

Det ligger vanligvis akkurat rundt den prisen.

Begge er gode kamera, M6 har bare litt høyere oppløsning og tar litt flere bilder i sekundet, om du hadde tenkt å ta bilder av fugler eller slikt kunne det vært noe å vurdere.

Såg litt på M6 no.. Såg veldig bra ut! Det einaste som plaga meg var at det ikkje har søker 🙈 Kanskje en vane eg kan legge av meg å bruke. Syns det vart so "upraktisk" med søkeren som tilbehør, når eg skal ha kamera med i sekken og slikt... Tungvindt å måtte ta av og på. 

Lenke til kommentar
klxm skrev (1 minutt siden):

Tungvindt å måtte ta av og på. 

Den blir jo sittende på, om du ikke velger å ta den av.

Men jeg forstår det kan bli litt tungvint.

Poenget med det er vel at man kan pakke den vekk når man ikke trenger den, og dermed få et mindre kamera om man skal ut en tur.

Lenke til kommentar

M50 II er sikkert ikke noe dumt valg. Kan godt være Olympus E-M10 IV eller Panasonic Lumix GX9 kan være noe for deg også. Ellers finnes det utrolig mye bra i den prisklassen på bruktmarkedet da.

Min kompakte reiseløsning er en GX80 med Olympus 17mm og 45mm. Smått nok til å stort sett alltid slenge i veska, og brekker ikke banken heller. M50 med Canon 22mm og Sigma 56mm blir vel mye av det samme.

gx801745.jpg

Lenke til kommentar

Canon M50 II er sikkert et greit valg. Lurt å velge et kamera med søker synes jeg.

Fujifilm X-T200 kan være et alternativ om du går litt opp i pris.

Best pris på Fujifilm X-T200 + 15-45/3.5-5.6 PZ Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Om du går ned i pris har du disse:

Best pris på Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42/3.5-5.6 EZ Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS M50 + 15-45/3.5-6.3 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
14 hours ago, Oriuss said:

Husk på at 6d er fullformat og m50/m6 er crop, så brennvidden er anderledes. Så din 50mm vil ikke være 50mm på m50/m6. Du må gange med 1.6. :) 

Poeng det! Samtidig ville jeg ville a) valgt Canon, b) valgt fullformat (RP?) og c) kjøpt adapteren, for å få muligheten til å bruke det billigste og kjipeste objektivet Canon noen gang har laget. 😛 Blir jo noe annet om en har en del kvalitetsoptikk da.

Det er på sett og vis litt synd at Canon ikke har noe tilsvarende en nifty fifty til EOS M. Deres 32mm f/1,4 er i en helt annen prisklasse, og Sigma 30mm er ikke gratis den heller. På den annen side har de en 22mm som er helt unik. Finnes ingenting i noe annet format som slår den på komboen pris/størrelse/lysstyrke/kvalitetet, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Oriuss skrev (22 timer siden):

Et lite tips.

Eos rp koster 9999,- gos japanphoto denne helgen. Mye kamera for pengene. :) 

Ref japanphoto sitt nyhetsbrev på epsot: 

Denne helgen får du Canon EOS RP kamerahus til bare 9 990 kroner - bruk koden CEWE-EOSRP for å få rabatten!

Holdt eit m50 ii i dag, og syns det hadde ein perfekt størrelse på huset! Ser at RP er litt større, men er det merkbart? Det er vel betraktelig mindre enn 6D`n eg hadde tidligare utansett, men.... 

Er ikkje eit must for meg å bruke 50mm objektive eg allerede har. Har eit gammalt 550D som det står på no, som ikkje er i bruk. Dette kan eg vel egentlig berre selge som en pakke, om eg får noko for det no då..... 

Edit: ser 50mm f1.4 ligg ute til opptil kr. 2500... so eg må no få litt for det tenker eg :)

Endret av klxm
Lenke til kommentar

Eg trur eg kjem til å kameraet mest til natur og ellers i "dagliglivet", og litt portrett på egne barn....... såg at RP kom litt bedre ut med tanke på natur, i ei samanlikning eg såg på nettet......

Eg er ein veldig canon tilhenger... prøvde eit Sony kamera for litt sidan, men vart ikkje heilt tilfreds med det, men det er nok berre ein vanesak. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tilbake til kamerajakta 😁 Sony har jo nokre små snertne kamera som får gode tilbakemeldingar. Som A6600 og A6400. Ikkje store forskjellane mellom dei to, ser det ut til. Men nokon som har nokon tanka om desse (spesielt a6600) frå sony opp i mot canon sine hus? Kjenner det sitte langt inne å skulle gå vekk frå canon, men skada jo ikkje å prøve :)

Brukar kameraet til mest til natur, stjernehimmel, en del portrett, og litt dyr (spesielt fugl) og nordlys... 

Lenke til kommentar

Forskjellen fra a6600 og a6400 er hovedsakelig IBIS, touchskjem og vesentlig bedre batteritid med bedre grep og vær tetting 
Samme bildekvalitet og autofokus. 
 

Fordelen vs Canon sin eos m serie, er bedre autofokus, bedre video og langt bedre utvalgt av optikk. Vil si de er en del bedre allround kameraer en det Canon sine er. 

Lenke til kommentar

Jeg synes Sonys APS-C-kameraer har blitt for dyre, for å være helt ærlig. Prisen har gradvis krøpet oppover, og skulle jeg brukt 15k på et crop-kamera ville jeg mye heller valgt Fuji. I mine øyne er hovedstyrken til Sony som kameraprodusent at de har kompakte fullformatskameraer til priser man ikke dåner av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...