Gå til innhold

Blåse opp gamle bilder


Anbefalte innlegg

Har noen gamle 8x8?cm småbilder fra 60 tallet som jeg lurer på å skanne og blåse opp for så å printe ut. Hvor vanskelig er egentlig dette om man ønsker å bevare pixeloppløsningen? Bør jeg ta meg en tur til en fotograf? Driver litt med bilderdigering og har også litt kunnskap med Lightroom men akkurat dette er jeg veldig usiker på. Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Dart said:

Du trenger en "flatbed skanner" eller et stativ, godt lys på skrå inn og et kamera som kan ta nærbilder.

Hamstret meg en Epson V370 scanner til ca. 1200,- for noen år siden. Dette er vel en såkalt flatbed scanner, ikke? Testa den men det så ikke akkurat superfantastisk ut det bildet som kom opp på skjermen. Har også en HP 7740 officejet pro A3/A4 printer som ivrer etter å bli tatt i bruk (kun 4 fargepatroner) Mitt fotokamera er et Canon 100D og primærlinsen er 18-55mm. Har og en 55-250mm linse, men er litt usikker på hvor du vil hen med det fotoapparatet og nærbilder.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da har du det som trengs. Litt bildebehandling må nok til etterpå, og skann i høyeste oppløsning i sort/hvit om det ikke er farger. Fjern fett fra både bilder og glasset i skanner. Fett fra bilder fjernes med en tørr mikrofiberklut. Fingeravtrykk syns dessverre godt. Hvite sprekker kan ofte være sjarmerende.

Har du skanner-programvare som klarer å splitte opp når du legger mange bilder på skanner så de blir en fil hver? Det er ikke alle programmer som klarer. En fotobutikk burde ha fått sånne spørsmål før, og hjelper deg sikkert i håp om å selge rammer. De tjener veldig godt på rammer.

Tipset om å avfotografere bildene er bare aktuelt å prøve om du ikke vil kjøpe en skanner. De objektivene du nevner er ikke så gode til dette. Du måtte ha noen mellomringer i tilfelle.

Et tips om navn på filer: la nummereringen fra programmet være med i enden av filnavnet. 

Img 00001 Per og Kari på hytta juli 1965 hunden Josef som tilhører bestemor og bilen til onkel Frank

Mange fordeler f eks at du trenger bare huske/notere nummeret og kan søke på i hele tittelen.

Noen syns det er gøy å lage en kollasj i en stor ramme og lage et kart etterpå som forteller hvem som vises på bildene. Klipp vekk alt som ikke er folk, og del opp etter familietreet på flere rammer. Da blir ikke gamle bilder så kjedelige å se på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...