Gå til innhold

Gjør trådløse dingser sikrere og forbindelsen mer robust


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er noe skeptisk til Logitech og vil helst ikke ha annet enn tastatur/mus uten software fra dem. Reintroduksjon av dongle - som ihvertfall jeg er glad for å bli kvitt - fremstår som en (midlertidig) omvei. MX-seriene (Hhv Mac og Windows) gir anledning til å benytte samme mus/tastatur på 3 enheter, og da snakker vi 3 dongler og mer mikkmakk. Jeg bruker samme tastatur på Mac, Thinkpad og iPad pro.

Det er godt mulig løsningen er sikrere, men om man bruker tastatur/mus stasjonært på ett sted med en maskin kan man vel like gjerne bruke kabel, alternativt KVM som er innebygd i en del skjermer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (15 timer siden):

Jeg er noe skeptisk til Logitech og vil helst ikke ha annet enn tastatur/mus uten software fra dem. Reintroduksjon av dongle - som ihvertfall jeg er glad for å bli kvitt - fremstår som en (midlertidig) omvei. MX-seriene (Hhv Mac og Windows) gir anledning til å benytte samme mus/tastatur på 3 enheter, og da snakker vi 3 dongler og mer mikkmakk. Jeg bruker samme tastatur på Mac, Thinkpad og iPad pro.

Det er godt mulig løsningen er sikrere, men om man bruker tastatur/mus stasjonært på ett sted med en maskin kan man vel like gjerne bruke kabel, alternativt KVM som er innebygd i en del skjermer.

 

Jeg tolket denne saken til å være helt annerledes enn du har inntrykk av den?

Altså: Man KAN koble til uten dongle - inntil 6 enheter.
MEN: Det følger med en ferdig konfigurert dongle til å bruke til enheter som enten ikke har Bluetooth LE (f.eks. en del stasjonære) - eller man ønsker veldig lett å kunne ta med utstyret til nye lokasjoner. (Man kan koble flere devicer til *en* logitech dongle, som f.eks både mus og tastatur).

Logitech har også den geniale funksjonen at man kan "ta en hvilken som helst logitech dongle" og koble sine devicer til denne - så om du har mistet en dongle, så er det bare å få tak i en ny en (selges separat) eller ta en du har til overs fra et av de andre produktene dine.

Jeg har et microsoft tastatur (som jeg var VELDIG fornøyd med) - men da donglen forsvant så ble tastaturet dessverre transformert til en ineffektiv (og dyr) brevvekt.

Så i mine øyne er Logitech definitivt riktig leverandør til å komme med dette.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett, my bad.

Det er ikke 100% riktig at alt går på samme dongle. Jeg kjøpte et Logitech sett "i nøden" i påvente av MX som jeg ga til en venninne etter en ukes tid, og dette parret mot 1 dongle som ikke var "unified". Så det finnes unntak.

Jeg er heller ikke overbegeistret over bluetooths "krinkasting" som nok må til, så jeg ser verdien av å sikre dette. Helt klart.

Men verdien faller litt når om du ikke har samme beskyttelse på alle enhetene om du veksler slik som jeg av og til gjør. Jeg vil helst ikke bruke dongles, bla. fordi det legger beslag på porter, og spesielt Mac er i overkant minimalistiske der. Dessuten har jeg fortsatt ikke USB C på alt slik at det blir snakk om forskjellig dongler. Ser frem til den dagen alt er USB C 🙂

Jeg valgte Logitech MX fordi jeg vurdere disse til å være de beste Mus/tastaturene til kontorbruk og er veldig fornøyd bortsett fra at jeg ikke er begeistret for softwaren deres som ligger nesten på nivå med mye av det man får med skrotprintere  til hjemmebruk. Har lav tiltro til sikkerhet/personvern for dette softwaresegmentet - støtte til pheripherials....

Endret av Haiku
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dart said:

De trådløse musene er ikke like gode som de med tråd.

Der kommer det helt ann på hva du mener ikke like godt. Batteritid? Jepp. Selvagt vil en med kabel være bedre der. Input delay? Helt feil. Se på Logitechs Lightspeed gaming utstyr. De har mindre input delay enn selv 99% av de andre kablede modellene som eksisterer på markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Yaricks skrev (1 time siden):

Der kommer det helt ann på hva du mener ikke like godt. Batteritid? Jepp. Selvagt vil en med kabel være bedre der. Input delay? Helt feil. Se på Logitechs Lightspeed gaming utstyr. De har mindre input delay enn selv 99% av de andre kablede modellene som eksisterer på markedet.

De tre siste trådløse musene mine har tatt kvelden uten at de er utsatt for noe. En var med blåtann og "datt ut" hele tida. Helt ulike feilsymptomer. Helt ulike kjente merker. Alle middels dyre. Den siste med tråd holder, fulgte med en billig-PC, og virker på alle overflater, det gjorde ikke alle de trådløse. Men det er anekdotisk. Min kollega har også opplevet det der han underviser i et klasserom med 20 PCer. Nå er alle skiftet ut til med tråd, det samme er tastaturene. Og: de forsvinner ikke 🙄

Lenke til kommentar

Da må dere begge være svært uheldige! Jeg har kun hatt trådløse enheter de siste 10 årene, og har bare byttet ut pga. at de enten har vært utslitt etter flere års bruk, eller det har vært en ny teknologi jeg har ønsket meg. Lever av Bluetooth enheter til daglig på jobb, og Lightspeed + Bluetooth hjemme. Jeg har vært teknisk lead på flere bedrifter med flere hundre ansatte, og jeg kan si jeg har aldri hatt brukere som har kommet til oss i IT og sagt "musen (eller tastaturet) har bare sluttet å virke". Har dog heller ikke problem med at ting blir stjålet på en arbeidsplass, så der er vi heldige. 

MX Master 2S musen jeg bruker når jeg skriver dette er 3(?) år gammel, og har blitt brukt i 12+ timer om dagen, hvor den blir slengt i sekken på vei til og fra jobb. Funker som en drøm!

Når det er sagt - bluetooth kan være ustabilt i situasjoner hvor det er svært mange andre bluetooth enheter, eller wifi aksesspunkt, men selv med 10-12 kollegaer i området her nå, er det ingen problem med bluetooth mus, tastatur og headsett for meg. 

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...