Gå til innhold

Denne bilen kjører selv og har 750 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bakenden på bilen blir bare mer og mer merkelig jo mer man ser 3D-modellen. Bildet rett bakfra gir ikke samme inntrykket. Det samme med de detaljene som står ut på sidene ved sidespeilene og går bakover en bue. Det er nesten som bilen er for tynn i toppen og ekstra stor i bunnpartiet. Interiøret ser mer ok ut og er veldig luftig.

Nå er jo generelt trenden å skille seg mer ut enn å lage godt design, så de følger sånn sett med i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Haiku said:

Fjas, det vet jeg ikke. De brukes b.la til å lodde stemningen for biler de har lyst til å sette i produksjon. Er responsen overveldende kjører de på, er den negativ så dropper de det. De brukes også til holde seg inne i nyhetsbildet og til å kjøpe seg (vente)tid.

Audi klarer selvsagt å lage bilen, det er jo bare til å starte å bygge prototyper det. Og de kan stable store batterier i dem også. Det er ingenting i veien for det heller, men vil det klare å få frem selvkjørende biler innen midten av tiåret? Vi får se. Selv kan jo ikke Audi ha veldig stor tro på prosjektet, for de tar heftige forbehold. Kun på motorvei. Det er jo noe, men det er jo veldig langt unna noe som virker for folk flest. Som kan kjøre i byen også. Det største ankepunktet her er vel at Audi har slengt med leppa si også tidligere, uten at de har levert. Så det er vel derfor det ble skrevet at dette var fjas?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Vi får se. Selv kan jo ikke Audi ha veldig stor tro på prosjektet, for de tar heftige forbehold. Kun på motorvei. 

Fra artikkelen:
 

Sitat

Han nøyer seg med å si at også Audi kunne hatt biler med imponerende grad av autonomi på veiene allerede om de ønsket det, og at de har satt opp farten på utviklingen. Men som en tradisjonell bilprodusent er det sikkerhet som er avgjørende, og de kommer ikke til å lansere noe før de er trygge på at systemet er sikkert.

Og bra er det.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Blir nok ikke en bil som kjører selv i 2025. Vi er lysår unna selvkjørende biler som fungerer på en måte som navnet «selvkjørende» skulle tilsi. Dette med såkalte selvkjørende biler er og blir bare bløff.  Kansje om noen hundre år at selvkjørende biler kan være en realitet. Men med dagens sensorer som man kan anse som søppel,så er selvkjørende biler bare science fiction. 

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (Akkurat nå):

Men med dagens sensorer som man kan anse som søppel,så er selvkjørende biler bare science fiction. 

Så med bedre sensorer er ikke lenger selvkjøring science fiction? Hva tenker du på da? Bedre oppløsing på bilens kameraer? Eller kameraer som ser inn i IR-spekteret? Det første burde kunne gjøre det mulig å bygge en mer detaljert 3D-modell av veien foran bilen mens det andre gjør kameraet mer robust mot lys og skygge..

For min egen del tror jeg sensorene er bra nok , eller i det minste ganske nær. Bøygen ligger nok på prosesseringskraft og i enda større grad på programvare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Fra artikkelen:
 

Og bra er det.

Ja eller en grei måte å love mye uten egentlig å love noe som helst? Jeg registrerte at Audi forsøkte å score billige poeng på nedsnakk av Tesla. Og samtidig gir seg selv en utvei. Om det er bra vet jeg ikke. Men det er super smooth sagt, og noe ingen kan ta fyren på noe,  hverken nå eller om datoen passeres uten at Audi har fått til noe. For de ga seg selv plenty med exit i den lovnaden. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel Audi vært de absolutt dårligste på selvkjøring. Tipper de ligger 10-12 år bak Tesla, har absolutt null tro på at de er i nærheten av å lage en bil tilbyr full selvkjøring. Har en e-tron som ikke engang klarer holde seg i kjørefeltet mer enn 2 sekunder før den oppfører seg som den har 2 i promille. 
Forspranget ligger tydeligvis ikke i teknikken.

Endret av Severin Suveren
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (25 minutter siden):

Nå har vel Audi vært de absolutt dårligste på selvkjøring. Tipper de ligger 10-12 år bak Tesla, har absolutt null tro på at de er i nærheten av å lage en bil tilbyr full selvkjøring. Har en e-tron som ikke engang klarer holde seg i kjørefeltet mer enn 2 sekunder før den oppfører seg som den har 2 i promille. 
Forspranget ligger tydeligvis ikke i teknikken.

Tror jeg ville tatt en prat med Møller (om de er i servicehumør). Min tidlige etron klarer seg greit mtp filholding på alle veier, uten fyllekjøring, unntatt på smale bygdeveier, hvor den blir nervøs. 

Eneste jeg har å innvende, er kartleverandøren deres, som verken har riktige hastigheter (gir fantombremsing) eller har modus for tilbakemelding om feil. 

For min del (dinosaur) er det helt greit å ha en bil som jeg kjører selv, uten at den blir nervøs av det, og jeg savner nok den mer manuelle utgaven i min bil. Jeg ønsker ikke en bil som finner en midtdeler å trøste seg med når de ikke vet helt hvor de skal, og er fullt klar over at dataprogrammer, som jeg, har sine feil. 

Så lenge jeg like gjerne (heller) tar rattet som å la fruen kjøre, er en fullstendig selvkjørende bil noe jeg ser på som alternativ til drosje. Høyhastighetsjernbane, ev kombinert med normalhastighetsbane og (selvkjørende) busser og selvkjørende biler kan sammen begrense bilkjøring til hytten. Per i dag ser jeg dessverre at høyhastighetsjernbane (>200 km/t mellom Oslo og Trondheim/Bergen/Stavanger, som dog er teknisk mulig) er minst like usannsynlig innen 10-15 år som selvkjørende biler.

Dessverre, siden jeg kunne fått halvert reisetiden til vår hytte med et godt høyhastighetstilbud.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 timer siden):

Fra artikkelen:
 

Og bra er det.

Du har en rørende naiv tro på lovnader og påstander fra VW-konsernet.

Kunne hatt, liksom. Har man sett noe til dette eller er det bare flere fagre ord i samme gate som alle konseptbilene og ikke minst VWs løfter om å dominere elbiler innen 2018?

Dessuten: "Hoffmann tror man trenger langt flere sensorer enn bare kamera, for eksempel lidar og radar, og avansert maskinlæring med kunstig intelligens."

Tror. Han tror. Hvordan kan han tro noe hvis de er kommet så langt med sin påståtte selvkjøringsteknologi? Hvis de faktisk hadde en slik fantastisk teknologi ville han vel visst hva den gikk ut på?!

Ellers har de jo ikke hatt så mye hell så langt, og det de sa de hadde har de som regel gitt opp:

https://www.motorauthority.com/news/1127984_audi-gives-up-on-level-3-autonomous-driver-assist-system-in-a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Tror. Han tror. Hvordan kan han tro noe hvis de er kommet så langt med sin påståtte selvkjøringsteknologi? Hvis de faktisk hadde en slik fantastisk teknologi ville han vel visst hva den gikk ut på?!

VW gruppen er inkludert i JV med en haug ulike tilbydere og utviklere av autonomi. Man er naiv om man tenker at disse ikke prater sammen. Unntaket for AV utvikling er ene og alene Tesla, og de ser ut til å forandre retning hvert år. Så "tro" ligger nok høyest der. De andre lanserer jo produkter til kunder allerede, og flere robotaxier eksisterer allerede. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
frodeopd skrev (16 timer siden):

Kul bil, men det tok meg 5 minutter å si nei til all datadelingen, for de hadde ikke en knapp som slo av alt, så jeg måtte rulle meg gjennom og trykke nei på hver eneste en av de; var i hvertfall 200 stykker, virket det som. 
Så om du vil gjøre folk en tjeneste, burde du ikke lenke til sånne sider. 

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 minutter siden):

Kul bil, men det tok meg 5 minutter å si nei til all datadelingen, for de hadde ikke en knapp som slo av alt, så jeg måtte rulle meg gjennom og trykke nei på hver eneste en av de; var i hvertfall 200 stykker, virket det som. 
Så om du vil gjøre folk en tjeneste, burde du ikke lenke til sånne sider. 

Det der mener jeg ikke er lov, så jeg måtte sjekke. 
image.png.0c930af788a7084dd091737791e238fb.png
Det er ei knapp der for å skru av alt som er mulig å skru av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...