Gå til innhold

En TV antenne - flere TV


Anbefalte innlegg

Har RiksTV på utendørsantenne. Det er en aktiv antenne. Når den er på er signalet 100%, slår jeg av ligger det på 80%. Helt i orden mao.

Men hvis jeg kobler til en antenneledning ekstra som går via 10-15m kabel til 2 TV uttak i andre deler av huset faller signalet til 50%. Det er heller ikke noe forskjell på om antennen er slått på eller ikke. (Det er ikke noen TV koblet til ekstrauttakene). 

Er dette normalt? If so, hvordan får jeg opp signalstyrken igjen med flere TV uttak tilkoblet på samme antenne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk antenneforsterker som nevnt. Sett det i alle fall opp før lengre strekk med kabel. Noen av disse tilbyr grad av forsterkning så du kan fintune etter kabel og kabellengde så du får optimalt signal i kabelenden. Har vært borti forsterkere som forsterker for mye, så det kan bli et reelt problem.

Lenke til kommentar
3 hours ago, NULL said:

Med at han har en aktiv antenne, er vel forsterker innebygget.

Han sier også at det ikke er noen forskjell om antennen er påslått eller ikke. Noe her som kanskje ikke fungerer slik det skal?

Forsterkeren i antenna er nok beregnet for kun ett uttak/en TV. Separate forsterkere er beregnet på opptil flere uttak. Som nevnt har de ofte mulighet for å justere forsterkninga nettopp for å kunne kompensere for lange kabler eller mange uttak.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 timer siden):

Forsterkeren i antenna er nok beregnet for kun ett uttak/en TV. Separate forsterkere er beregnet på opptil flere uttak. 

Korrekt. Etter litt googling fant jeg at å koble flere lange koax til samme aktive antenne, selv om de er utilkoblete i andre enden, vil svekke signalstyrken.    

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...