Gå til innhold

Tidligere PlayStation-sjef tror spillutvikling har blitt for dyrt til å satse på variasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vampyrica skrev (1 time siden):

Du sitter vel hjemme med mer erfaring enn Layden med sin fartstid i Sony? 
Men han sitter vel bare å lyver og slenger ut konspiratoriske påstander eller noe siden det ikke passer virkeligheten din?

Begynner å bli ganske lei trollingen din nå...

Man kan lett gå inn på metacritic å se listen over de beste PS5 spillene, hvor man ser at det er en enorm variasjon.

 

Rpg, racing, skating, hack and slash, twinstick shooter, fps, TPS, adventure, action, open-world, linear, 2d, 3d, fighting, platformer, arcade, simulator, cooking, survival, horror, puzzle, tycoon, sandbox...

 

Når noen av de første spillene som kom på konsollen var demons souls, bugsnax, Spiderman og returnal så ser man lett at det ikke stemmer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Iki said:

Begynner å bli ganske lei trollingen din nå...

Man kan lett gå inn på metacritic å se listen over de beste PS5 spillene, hvor man ser at det er en enorm variasjon.

 

Rpg, racing, skating, hack and slash, twinstick shooter, fps, TPS, adventure, action, open-world, linear, 2d, 3d, fighting, platformer, arcade, simulator, cooking, survival, horror, puzzle, tycoon, sandbox...

 

Når noen av de første spillene som kom på konsollen var demons souls, bugsnax, Spiderman og returnal så ser man lett at det ikke stemmer...

Er bare å se gjennom postene mine så ser du lite trolling. Du må tåle at folk setter deg på plass, en ting er å diskutere, en annen ting å alltid kverulere, du burde jo se hva som blir sagt med en person med mer kunnskap om spill enn deg eller meg som sitter på forumet. 
Han har nok noen poeng om du ser hva han sier. 
 

Men jeg skal la ballen ligge død og ikke svare dine poster mer, er ikke verdt tiden min, poengene mine står uansett så om du tar ting til deg eller ei får være opp til deg. 
Er ikke for å være frekk eller noe, hender noen trenger en liten vekker bare. 
 

Spill og kos deg ☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
vampyrica skrev (13 timer siden):

Er bare å se gjennom postene mine så ser du lite trolling.

Dette er din fjerde kommentar til meg på kort tid hvor du troller.

Trolling: "A person who posts inflammatory or otherwise unwanted material on an electronic forum, especially anonymously."

Du diskuterer ikke sak, men bryter heller inn for å diskutere person, og da på en vemmelig måte.

vampyrica skrev (13 timer siden):

Du må tåle at folk setter deg på plass, en ting er å diskutere, en annen ting å alltid kverulere, du burde jo se hva som blir sagt med en person med mer kunnskap om spill enn deg eller meg som sitter på forumet. 
Han har nok noen poeng om du ser hva han sier.

Så hvorfor klarer ikke du å diskutere? Hvorfor er det du som bryter inn uten argumentasjon?

Jeg har lagt frem argumentasjon for min påstand, jeg har også lagt frem bevis.

Istedenfor å svare på dette så kommer du med personangrep.

Fikk du for eksempel med deg at han selv har sluttet i Sony, og nå har startet sitt eget firma hvor han skal skape variasjon? Han har selv interesse av å påstå store selskaper ikke kan lage nye spill.

Det at noen klarer å argumentere bedre enn deg betyr ikke at de kverulerer.

Stråmannsargumentene dine kan du godt ta med deg et annet sted.

Lenke til kommentar
On 9/7/2021 at 7:14 AM, Iki said:

Dette er din fjerde kommentar til meg på kort tid hvor du troller.

Trolling: "A person who posts inflammatory or otherwise unwanted material on an electronic forum, especially anonymously."

Du diskuterer ikke sak, men bryter heller inn for å diskutere person, og da på en vemmelig måte.

Så hvorfor klarer ikke du å diskutere? Hvorfor er det du som bryter inn uten argumentasjon?

Jeg har lagt frem argumentasjon for min påstand, jeg har også lagt frem bevis.

Istedenfor å svare på dette så kommer du med personangrep.

Fikk du for eksempel med deg at han selv har sluttet i Sony, og nå har startet sitt eget firma hvor han skal skape variasjon? Han har selv interesse av å påstå store selskaper ikke kan lage nye spill.

Det at noen klarer å argumentere bedre enn deg betyr ikke at de kverulerer.

Stråmannsargumentene dine kan du godt ta med deg et annet sted.

Det er vanskelig å diskutere med en som kverulerer og alltid har rett, dette ene og alene gjør det umulig å bruke ordet diskutere. 
Når jeg sa noe så enkelt som at Layden vet bedre enn deg og meg så er det en påstand fra min side med beklageligvis for oss begge en stor sannhet uansett hvor nerd og bedrevitende vi tror vi er. 

Hvis du føler deg bedre med mitt fulle navn så har jeg det i en av postene her med bildet fra cdon bestilling eller Elkjøp, så er et dårlig troll i såfall, men jeg står for det jeg sier ei heller redd for å slenge ut navnet mitt.

Men igjen, du sier selv her som en konspirasjons teori omtrent at han har sluttet i en topp stilling i Sony for å skape blest om selskaper sitt, greia er at han trenger ikke å skape mye blest, han lever på navnet uten at han trenger å synke på et sånt nivå, han er lei av utviklingen det går i med samme spill som slippes ut årlig (eller mellom årene) fremfor nye tanker og ideer.

Er faktisk noe positivt han prøver å skape, du vet selv storhetstiden han har vært i Sony så vi kan nok forvente gode ting den veien, som sagt det er et stort navn vi snakker om, større enn Hideo Kojima og faktisk selve Jim Ryan men sistnevnte har nå ikke samme erfaring enda. 
 

I denne artikkelen ser jeg det som meningsløst å diskutere om det er en konspirasjon at han prøver å promotere seg og selskapet sitt, men faktisk forteller at han er lei utviklingen det har gått i samme spill serier som slippes ut årlig for å holde kostnader nede fremfor å tenke nytt. At utviklere har stagnert seg. Kostnader som er skyhøye som igjen gjør det vanskelig å tørre å være kreativ med noe nytt for fallet kan bli så stort så da blir det enklere å produsere en mer lettvint vei med samme type ting vi generelt liker om igjen. 
Det er å finne tilbake balansen med kostnader, innovasjon, utviklere etc for å jobbe mot det bedre, det er ikke noe negativt over artikkelen, tvert om. 
 

Som nevnt så vil jeg unngå å svare deg fremover, er ikke viljen på å diskutere det går på for kan fint presentere mitt syn og meninger men hvorfor bruke masse tid på noe jeg ser poengløst? Ikke svar på det for det er et retorisk spørsmål, du sier selv det er fjerde svar du har fått uten mening men trolling for deg så lite interresert i å holde samtalen gående ved at du spør for å trekke det lengre. 
 

Så bare la det gå og la livet gå videre, Iki, ikke bruk mer tid på meg ☺️

Endret av vampyrica
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet med next-gen er at spillutviklingen som sagt blir ekstremt kostbar hvis en skal følge gammel mal rett og slett fordi en har så gode muligheter i hardware at det drar med seg flere ganger så mye ressurser i store deler av utviklingsløpet. Forrige generasjon var vel mer eller mindre optimalt der en kunne få en bra gevinst uten å jobbe seg ihjel. Risikoen nå er mangedoblet og det har sånn sett blitt et annet game. Heldigvis har en jo motorer som UE5 som er temmelig skreddersydd for next-gen og har som målsetning å forenkle temmelig mye som en måtte gjøre manuelt før som skaleringer av teksturer alt etter hvor det er. Motoren har også en veldig god lys-modul. En slipper altså å pre-bake lys og all den ekstrajobben dette medfører når en gjør endringer.

Det at ting blir mer avanserte teknologimessig gjør det heldigvis enklere å utvikle også. Sånn sett har man bedre tid til å fokusere på selve spillet. Det at UE-motoren kan lastes ned og lekes med av alle gir jo også muligheter til dem som vil eksperimentere med dette evt vil utgi mer kreative ting som kjører på next-gen.

Edit: Litt humor

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, vidor said:

Problemet med next-gen er at spillutviklingen som sagt blir ekstremt kostbar hvis en skal følge gammel mal rett og slett fordi en har så gode muligheter i hardware at det drar med seg flere ganger så mye ressurser i store deler av utviklingsløpet. Forrige generasjon var vel mer eller mindre optimalt der en kunne få en bra gevinst uten å jobbe seg ihjel. Risikoen nå er mangedoblet og det har sånn sett blitt et annet game. Heldigvis har en jo motorer som UE5 som er temmelig skreddersydd for next-gen og har som målsetning å forenkle temmelig mye som en måtte gjøre manuelt før som skaleringer av teksturer alt etter hvor det er. Motoren har også en veldig god lys-modul. En slipper altså å pre-bake lys og all den ekstrajobben dette medfører når en gjør endringer.

Det at ting blir mer avanserte teknologimessig gjør det heldigvis enklere å utvikle også. Sånn sett har man bedre tid til å fokusere på selve spillet. Det at UE-motoren kan lastes ned og lekes med av alle gir jo også muligheter til dem som vil eksperimentere med dette evt vil utgi mer kreative ting som kjører på next-gen.

Edit: Litt humor

 

😂 Har ikke sett den før 👍

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (13 timer siden):

Det er vanskelig å diskutere med en som kverulerer og alltid har rett, dette ene og alene gjør det umulig å bruke ordet diskutere. 

Nok en gang. Jeg argumenterer sak. Du kommenterer person.

Det er som sagt ikke kverulerende å være saklig, komme med gode argumenter, forstå hva man snakker om.

Selv om du har en annen mening så betyr ikke det at motparten tar feil, det er bare tull fra din side.

 

vampyrica skrev (13 timer siden):

han er lei av utviklingen det går i med samme spill som slippes ut årlig (eller mellom årene) fremfor nye tanker og ideer.

Et poeng jeg har motbevist, og kan fortsette å motbevise.

Death stranding, ny IP.

Deathloop, ny IP.

Cyberpunk, ny IP.

Starfield...

 

Ikke nok med det.

Fra et intervju med nåværende PlayStation sjef:

https://gameranx.com/updates/id/232025/article/nearly-half-of-25-games-in-development-from-playstation-studios-are-new-ips/

 

vampyrica skrev (13 timer siden):

Som nevnt så vil jeg unngå å svare deg fremover, er ikke viljen på å diskutere det går på for kan fint presentere mitt syn og meninger men hvorfor bruke masse tid på noe jeg ser poengløst?

Ja, hvorfor skal du svare når du åpenbart ikke setter deg inn i sakene du diskuterer?

Bryter du kun inn for å plage andre?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Nok en gang. Jeg argumenterer sak. Du kommenterer person.

Det er som sagt ikke kverulerende å være saklig, komme med gode argumenter, forstå hva man snakker om.

Selv om du har en annen mening så betyr ikke det at motparten tar feil, det er bare tull fra din side.

 

Et poeng jeg har motbevist, og kan fortsette å motbevise.

Death stranding, ny IP.

Deathloop, ny IP.

Cyberpunk, ny IP.

Starfield...

 

Ikke nok med det.

Fra et intervju med nåværende PlayStation sjef:

https://gameranx.com/updates/id/232025/article/nearly-half-of-25-games-in-development-from-playstation-studios-are-new-ips/

 

Ja, hvorfor skal du svare når du åpenbart ikke setter deg inn i sakene du diskuterer?

Bryter du kun inn for å plage andre?

Du klarte virkelig ikke å forstå det siste jeg skrev… Ønsker deg lykke til i livet, har ikke mer å si til deg verken nå eller senere. 
Når folk ikke har interesse å ha mer samtale med deg og det blir sagt rett ut så er det like greit å gå videre? Retorisk igjen, jeg har null interesse å bruke et sekund mer av livet på deg. Antok du skjønte det på forrige melding, men er vel viktig å bare ha det siste ordet, om det er det så får du bare skrive hva du føler for men ikke noe svar fra meg så kan du føle du «vant» eller hva enn du tenker. 
 

Take care

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En helt ny IP som Horizon: Zero Dawn (PS4) i ett relativt dyrt spillutviklingsland som Nederland - hadde ett budsjett på 45 millioner euro + 10 millioner euro i marketing. Portene til PS5 og PC var betraktelig billigere..

Oppfølgeren på Horizon: Forbidden West (PS5/PS4 (og sikkert PC i fremtiden)) har 110 millioner euro i budsjett, som er rekord for media i Nederland.

Men dette er ikke bare kostnadene til spillet, spillmotoren Decima - er også under utvikling og blir brukt i flere andre spill, som Death Stranding (PS4/PS5/PC), Killzone: Shadow Fall, 2 Until Dawn titler (PS4), og Rigs: Combat Mechs.

De riktig store storskala spillene - og etablerte titlene vil nok være veldig dyre, som GTA, God of War, Assasins Creed o.l. men disse vil jo også selges i evigheter.

Storparten av PS5-spillene vil ikke ha i nærheten av samme budsjettene som blir oppgitt i artikkelen, eller ha Guerilla's budsjett. 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...