Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

*løst*Nabo krever betaling 2 år tilbake i tid


epiklemao

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, ITtraktor said:

Det er da helt rettferdig at du betaler din andel av dette fra du flyttet inn? Det kan vel heller ikke være snakk om mange kronene. Du fremstår egentlig som ganske smålig. Foreldelsesfrist er vel uansett 3 år. 

Foreldelsesfrist på en avtale som ikke eksisterer? Er ikke megler pliktig i å informere om slike avtaler?

Lenke til kommentar
epiklemao skrev (10 minutter siden):

Foreldelsesfrist på en avtale som ikke eksisterer? Er ikke megler pliktig i å informere om slike avtaler?

Ut i fra det du skriver høres det ut som om du er mer enn godt nok informert om at naboen skulle godtgjøres for strømforbruket til denne pumpen. Slutt å gjøre deg vanskelig. Hadde jeg vært naboen din ville jeg krevd at sameiet opprettet egen kurs med egen måler, om det er slik du skal holde på. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, ITtraktor said:

Ut i fra det du skriver høres det ut som om du er mer en godt nok informert om at naboen skulle godtgjøres for strømforbruket til denne pumpen.

I en bisetning etter kontraktsmøte.

Så om det dukker opp flere gamle muntlige avtaler som ikke står i vedtekter plikter jeg i å betale dette?

Lenke til kommentar
epiklemao skrev (18 minutter siden):

I en bisetning etter kontraktsmøte.

Så om det dukker opp flere gamle muntlige avtaler som ikke står i vedtekter plikter jeg i å betale dette?

Det skal jeg ikke uttale meg om, men det er i hvertfall ingen tvil om at du skal betale for DITT forbruk, ikke naboen. Hvorfor mener du egentlig noe annet? 

Saken er vel egentlig den at det ikke forelå noen avtale etter at du flyttet inn, og kuttet naboens tilgang til bredbåndet, men at du med viten å vilje fortsatte å snylte på naboen. 

Dersom du mener at megler og selger ikke har informert godt nok om dette, får du ta dette med nettopp megler og selger. Lite taktisk å la det gå utover naboen. Man kommer svært langt med litt gjensidig good will, spesielt i slike små sameier. Dersom alle kun skal tenke på seg selv og hva de har krav på blir ting raskt unødvendig dyrt og tungvint i slike sameier. Kanskje naboen også kan kreve at pumpen fjernes fra hans eierseksjon i sin helhet, hva gjør dere da? Betal nå disse skarve kronene! Det kan da vel maks være snakk om ett par tusenlapper. Det er naboforholdet verdt! 

Endret av ITtraktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
epiklemao skrev (29 minutter siden):

Så om det dukker opp flere gamle muntlige avtaler som ikke står i vedtekter plikter jeg i å betale dette?

Det er vel ikkje noe som "dukket opp"? Du viste om den fra dagen du flyttet inn. Er ikkje det ganske rettferdig at du betaler for strømmen som du brukte? Eller mener du naboen må ta rekningen for deg? 

Eg tipper naboen prøvde å vare grei og tok rekningen for deg, men når du/dere begynte å krangle (uansett kven sin feil det er), så tenkte han "faen heller". 
Hadde eg vert naboen din, så hadde eg berre koblet deg fra og "ventet på ein avtale var på plass" før eg koblet deg tilbake, da det er eg som må betale strømmen der og drøyd heile skitten fleire måneder ut i tid. 

Betale de 100-200-1000kr som DU har brukt og bli ferdig med saken. Ikkje var rævhøl. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
epiklemao skrev (7 timer siden):

I en bisetning etter kontraktsmøte.

Så om det dukker opp flere gamle muntlige avtaler som ikke står i vedtekter plikter jeg i å betale dette?

 

Jeg flytter inn og glemmer temaet helt bort og hører ikke noe fra nabo om dette heller.

 

Høres ut som et deg-problem framfor alt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 90e49...6a4

Du flytte inn og "glemte" det? Hahahaha... betal du og slutt å sutre. Hvilke bekreftelse er du ute etter her?

Alle forstår at du ikke glemte det. Du er jo her inne for å prøve å finne gode unnskyldninger for å ikke betale. Så penger er du opptatt av og da er du nok fullt klar over hvor du snylter

Hadde du virkelig glemt det så hadde du takket naboen og betalt det du skylder, ikke starter en tråd om det her inne. Fy f...noen folk er så gnitne at det er flaut.

Anonymous poster hash: 90e49...6a4

Lenke til kommentar

Juridisk sett så har du brukt strømmen til noen andre, uten å spørre, ha en avtale eller betale for deg. Det er klart naboen kan kreve de pengene av det. Naboen har også krav på forsinkelsesrente, ca 5-8% pr år de siste 2 årene.

Også, jeg er glad jeg ikke har deg som nabo... Et godt naboskap er verdt ganske mange tusenlapper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette bør ikke bli allverden, så ville personlig betalt.

Eksempel vannpumpe som bruker 1000W/time og pumper 3100 liter vann. (3 kubikk vann).  Vanligvis bruker man rundt 90-100 kubikk vann per år for en leilighet (evt se på ditt årsforbruk i kommunale regninger) så ca 33 KWh per år pluss det som er forbruket når vannpumpen ikke aktivt pumper vann (sannsynligvis lavt, men la oss ta høyde for 50W/h*24h*365=438KWh per år).  (Pluss evt andel av innkjøpspris/service på vannpumpen som er fordelt per sameier)

 

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Det virker som at avtalen som regulerte dette var på plass og at du var informert om at det låg føre ein avtale der din andel skulle stille med internett medan naboandelen skulle dekke straumen for pumpa.
Deretter har du gjort det klart at du ikkje kom til å vidare føre din del av avtalen og altså ikkje lenger levere internett som motyting til naboen som betalar straumen. Naboen har vært passiv (eller snill) ved å fortsette å levere sin del av avtalen til tross for at du slutta å levere internett.
Spørsmålet på om du fortsatt er bunden av avtalen blir ei vurderingssak. Det eg tenker som talar imot at du har sagt opp avtalen er at sjølv om du har slutta å betale din del i form av internettilgang så har du nok opptredd illojalt i avtaleforholdet ved å ikkje melde frå til naboen at du fortsatt mottok ytinga frå naboen. Du har vist om at naboen har hatt pumpa i gang og at naboen har betalt utgiftene ved dette utan at du sjølv har betalt din del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du sier jo rett ut at du var fullt klar over hvorfor det var en avtale til å begynne med, en avtale som du ønsket å avslutte fordi du ikke var gammeldags som du så fint kalte det. Allerede etter den setningen begynte jeg å fundere på hvordan du skulle kompensere for vannpumpen.  Folk er vel forskjellige, du er kanskje av den typen som liker å ha kontroll, og jeg hadde nok ikke delt internett med noen i 2021 heller. Og det er helt greit, men ikke mal naboen din som en tykkhudet, irrasjonell mann når han bare følger dansen din.

Du sier jo selv rett ut at du ville avslutte avtalen. Men du ville fortsatt opprettholde dine goder i denne avtalen helt gratis.

Faktaene er jo på bordet. Det hadde vært et "under" om denne naboen IKKE krevde deg for noe som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hårek låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...