Gå til innhold

Her er Mercedes EQE: 660 kilometer med bakhjulstrek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan se er det Mercedes som så langt leverer de beste "digitaliserte cockpitene" blant europeiske premiummerker, med Porsche som #2. BMW og Audi får nok mer kritikk. 

Når det gjelder G-Wagen er jeg ikke videre bekymret for at diesel/bensinutgavene forsvinner helt på en god stund. Det samme gjelder Land Cruiser. Det er fortsatt lang ventetid på begge, og de selges i markeder der ELdrift neppe er noen god ide.

Ryktene rundt ELG-wagen sier vel at de kommer rundt 2. halvår 2023?

...både Porsche og Mercedes har lyktes i overgangen til El.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (49 minutter siden):

Etter hva jeg kan se er det Mercedes som så langt leverer de beste "digitaliserte cockpitene" blant europeiske premiummerker, med Porsche som #2. BMW og Audi får nok mer kritikk. 

BMW sin iDrive har vel blitt kåret som en av verdens beste infotainmentløsninger så lenge det har eksistert. Så "etter hva jeg kan se" er en høyst subjektiv oppfatning 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

I 2013 ventet "alle" på at elbiler fra andre enn Tesla skulle få over 200 km rekkevidde. I 2017 var målet flyttet til 400 km. Nå er det tydeligvis 600 km som blir det neste store. Ordet rekkeviddeangst er allerede på vei ut av vokabularet.. :)

Jeg vil si at har man 200 km eller mer i rekkevidde så skal man være ganske langt ute på viddene før man faktisk har grunn til å få rekkeviddeangst. Føler rekkeviddeangst i 2021 først og fremst er en unnskyldning brukt av enkelte for å ikke kjøpe elbil. Og de vil nok fremdeles ha "rekkeviddeangst" når bilene passerer 1000 kilometer rekkevidde også. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

Jeg vil si at har man 200 km eller mer i rekkevidde så skal man være ganske langt ute på viddene før man faktisk har grunn til å få rekkeviddeangst. Føler rekkeviddeangst i 2021 først og fremst er en unnskyldning brukt av enkelte for å ikke kjøpe elbil. Og de vil nok fremdeles ha "rekkeviddeangst" når bilene passerer 1000 kilometer rekkevidde også. 

Man trenger ikke ha angst for å synes at rekkevidden er upraktisk lav. Selv om man vet at man kommer seg frem så er det gjerne ikke så fristende med så mange ladestopp, og tilhørende lave ladehastigheter et lite batteri medfører.

For å ta et eksempel: En av mine dimensjonerende reiser er dagsturer for å gå på fjellturer om vinteren. Dette innebærer grytidlig start, full bil, vinterføre, takstativ og ca 200-250km å kjøre til der bilen vil måtte stå hele dagen uten tilgang på strøm, før retur på ettermiddagen.  Med bare 200km rekkevidde ville en slik tur bety minimum 30 minutter tidligere start, lite fristende når vi alt starter 0600 for å kunne utnytte dagslyset. En ladestopp på returen er uproblematisk, men da må man nesten kunne stole på å ha ca 300-350km rekkevidde også om vinteren (Det er gjerne noen mil til næreste hurtiglader og bilen bør kunne bli varm først). Det betyr i sin tur en WLTP rekkevidde på 4-500km.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sverreb skrev (33 minutter siden):

Man trenger ikke ha angst for å synes at rekkevidden er upraktisk lav. Selv om man vet at man kommer seg frem så er det gjerne ikke så fristende med så mange ladestopp, og tilhørende lave ladehastigheter et lite batteri medfører.

For å ta et eksempel: En av mine dimensjonerende reiser er dagsturer for å gå på fjellturer om vinteren. Dette innebærer grytidlig start, full bil, vinterføre, takstativ og ca 200-250km å kjøre til der bilen vil måtte stå hele dagen uten tilgang på strøm, før retur på ettermiddagen.  Med bare 200km rekkevidde ville en slik tur bety minimum 30 minutter tidligere start, lite fristende når vi alt starter 0600 for å kunne utnytte dagslyset. En ladestopp på returen er uproblematisk, men da må man nesten kunne stole på å ha ca 300-350km rekkevidde også om vinteren (Det er gjerne noen mil til næreste hurtiglader og bilen bør kunne bli varm først). Det betyr i sin tur en WLTP rekkevidde på 4-500km.

Ja, det vil alltid finnes "special cases" hvor 200 km ikke er nok. Men som du selv sier så hadde du fått det til med 200 km rekkevidde, det hadde bare blitt litt mer tungvindt enn det er i dag :) Jeg siktet vel mest til den typiske fyren som ikke vil ha elbil før de får minst 600 km rekkevidde med 20 minusgrader og fullastet bil. 

Uansett så er det jo bare et fåtall nye elbiler med kun 200 km rekkevidde nå. 

Lenke til kommentar

De viderefører den aldeles heslige løsningen med et panser som strekker seg helt til hjulbuen, mellom forskjerm og front. Det funket ikke på EQS, og det funker ikke her. På Maybach EQS har de i det minste forsøkt å bøte på elendigheten ved at totonelakkeringen ikke følger hvor karosseriskjøten faktisk er, men heller hvor den burde vært.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Ja, det vil alltid finnes "special cases" hvor 200 km ikke er nok. Men som du selv sier så hadde du fått det til med 200 km rekkevidde, det hadde bare blitt litt mer tungvindt enn det er i dag :) Jeg siktet vel mest til den typiske fyren som ikke vil ha elbil før de får minst 600 km rekkevidde med 20 minusgrader og fullastet bil. 

Uansett så er det jo bare et fåtall nye elbiler med kun 200 km rekkevidde nå. 

Nja. Hvis man kjører på motorvei i f.eks 100 km/t så må man lade ca hver 1,5 time med kjøring. I hvert fall første ladepause blir et irritasjonsmoment siden man sjelden blir sulten eller har andre behov så tidlig på turen. De fleste vil kjøre lengre før første stopp.  Hvis ladepausen i tillegg er lang så blir det veldig irriterende. Jeg vil si 400 km er minimum dersom langturer er en del av bruksmønsteret.

200 km: Ren lokal-bil, en pine på langturer

400 km: greit nok til langturer

600 km: svært bekvemmelig og svært godt egnet for langturer, på grensen til overflødig mye

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Nja. Hvis man kjører på motorvei i f.eks 100 km/t så må man lade ca hver 1,5 time med kjøring. I hvert fall første ladepause blir et irritasjonsmoment siden man sjelden blir sulten eller har andre behov så tidlig på turen. De fleste vil kjøre lengre før første stopp.  Hvis ladepausen i tillegg er lang så blir det veldig irriterende. Jeg vil si 400 km er minimum dersom langturer er en del av bruksmønsteret.

200 km: Ren lokal-bil, en pine på langturer

400 km: greit nok til langturer

600 km: svært bekvemmelig og svært godt egnet for langturer, på grensen til overflødig mye

Så er spørsmålet hvor ofte man drar på langturer over 200 km. For de fleste så er det ikke snakk om mer enn et par ganger i året, og da kan man gjerne "lide" litt de få gangene. For de som kjører ofte mer enn 200 km så er det nok mest hensiktsmessig å velge en bil mer lenger rekkevidde, ja.

Men jeg snakket jo helst om rekkeviddeangst. At det er litt ubeleielig å lade etter halvannen time er jo strengt tatt ikke det samme som rekkeviddeangst i mine øyne :) Rekkeviddeangst er vel heller når det er en reell fare for at du ikke rekker frem til neste ladestasjon, og nå er det vel ikke mer enn 70-80 km mellom ladestasjoner i de mest avsidesliggende strøkene i landet. Så med 200 km rekkevidde skal du ikke klare å oppleve rekkeviddeangst.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Men jeg snakket jo helst om rekkeviddeangst. At det er litt ubeleielig å lade etter halvannen time er jo strengt tatt ikke det samme som rekkeviddeangst i mine øyne :) Rekkeviddeangst er vel heller når det er en reell fare for at du ikke rekker frem til neste ladestasjon, og nå er det vel ikke mer enn 70-80 km mellom ladestasjoner i de mest avsidesliggende strøkene i landet. Så med 200 km rekkevidde skal du ikke klare å oppleve rekkeviddeangst.

Angst kjennetegnes vel ved at den ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre, men jeg tror vel at en del følte litt på det der i sommerferien med ladestasjoner ute av drift og lange køer der de var oppe og gikk. I flg. media var det ihvertfall slik.

Jeg har alltid foretrukket å ha full tank på både bil og MC innenfor fornuftens grenser, så jeg forstår godt at folk er opptatt av det. Inntil videre.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 time siden):

Angst kjennetegnes vel ved at den ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre, men jeg tror vel at en del følte litt på det der i sommerferien med ladestasjoner ute av drift og lange køer der de var oppe og gikk. I flg. media var det ihvertfall slik.

Jeg har alltid foretrukket å ha full tank på både bil og MC innenfor fornuftens grenser, så jeg forstår godt at folk er opptatt av det. Inntil videre.

Mitt inntrykk er at ladekøene i stor grad er medieskapt, eller skapt av folk som aldri har brukt hurtiglader før. Det gikk jo bedre i år enn i fjor, selv om de fryktet det skulle gå verre. Ser ut som det er lett å unngå med litt planlegging. Men så er jo elbil fremdeles ganske nytt for mange, så det vil nok være noen år til med "ladekaos" før det stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

600 km: svært bekvemmelig og svært godt egnet for langturer, på grensen til overflødig mye

Problemet med "el" at ein må tilpasse seg laddestasjoner. Ein kan ikkje ta pausen der/når ein vil. Når eg kjører med bensin, kan eg stoppe midt i ein by, spise middag der (1 timers pause) og kjøre videre. Evt. når eg tar ferge. Da får eg pausen min. Med elbil er det litt verre. Då er ein avhengig av ladning i nærheten som er ikkje opptatt og gir nok kapasitet. Det handler ikkje om å ta nok pauser, men heller om friheten hvor/når ein stopper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...