Gå til innhold

Høye strømpriser i Sør-Norge: Dette trekker mest strøm hjemme hos deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
55 minutes ago, Lab Roy said:

Et godt råd er å få på plass varmepumpe som kan varme opp varmtvannet. Er man heldig er varmtvanns beholderen allerede forberedt for dette. En god varmepumpe kan under gode forhold bruke 1 KWh med strøm for å levere 5 KWh med varme.

.

Ellers er det jo straks et stortingsvalg.

Skal man stemme på partier som ønsker økt el-avgift eller som øntker å senke el-avgiften? (Både el-avgift og moms på strøm kan feks fjernes).

Man bør også senke nettleien, enten at mer tas over statsbudsjettet eller at strømprodusentene betaler mer av nettleien.

.

Og oppstarten av den ny kabelen til England bør utsettes (slik som Tyskland gjorde med den nye kabelen fra Norge i begynnelsen). Trenger man en unnskyldning kan det feks være at norske myndigheter må bygge opp en ny avdeling i NAV for pengestøtte til strømofre og at det må bygges opp en ny avdeling for rettslig inkasso slik at Norge får tid til å tilpasse seg et høyere framtidig prisnivå på strøm.

Kost-nytte vurdering tilsier at det stort sett er luft-luft som gjelder. 3600 kwt potensielt å redusere til høy kostnad, mot lav kostnad å redusere på de 12000 kwt.

Til de som er interessert å spare strøm så er det bare å få installert luft til luft varmepumpe. Resten av tiltakene kan man i hus bygd etter 1980 i de aller fleste tilfeller glemme grunnet høy investeringskostnad og ikke tilstrekkelig nytte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Til de som er interessert å spare strøm så er det bare å få installert luft til luft varmepumpe. Resten av tiltakene kan man i hus bygd etter 1980 i de aller fleste tilfeller glemme grunnet høy investeringskostnad og ikke tilstrekkelig nytte.

Det er sant.

Jeg kan legge til at hvis man først MÅ skifte ut noe (vinduer, kledning, innsiden av yttervegger etc) av andre grunner så kan det lønne seg å gjøre energitiltak i samme slengen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

100% imot det rådet der. Balansert ventilasjon koster skjorta og har absolutt null verdi.

Tvertimot, det har stor verdi.  Kanskje anlegget ditt ikke fungerer for jeg har ingen problemer med varmegjenvinningen.  Selv når der er -20 ute, holder tilluften fortsatt godt 20 grader (har normalt rundt 23 inne om vinteren).  Det lite tapet er marginalt og vel verd det.  Er også en glede å bytte ut filtrene hver sesong og se hvor mye støv og dritt de fjernet fra luften.  Eneste ulempe er at viftene ikke har noen imponerende levetid for å se det pent.  Fikk byttet begge etter bare 3 år (på garantien heldigvis). 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Wisd0m said:

Til de som er interessert å spare strøm så er det bare å få installert luft til luft varmepumpe.

Joda, men det koster jo også lidt.  Jeg har hele 4 enkeltstående luft-luft varmepumper i huset mitt som er ~220 m2.  Det kostet ~110.000 kr alt inkl.  Det vil ta mange år før det eventuelt er tjent inn igjen, men det positive er så at jeg nå lett holder perfekt innetemperatur året rundt i hele boligen og det er verd litt det også. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Joda, men det koster jo også lidt.  Jeg har hele 4 enkeltstående luft-luft varmepumper i huset mitt som er ~220 m2.  Det kostet ~110.000 kr alt inkl.  Det vil ta mange år før det eventuelt er tjent inn igjen, men det positive er så at jeg nå lett holder perfekt innetemperatur året rundt i hele boligen og det er verd litt det også. 

110000 for 4 varmepumper ?

Det var da en skrekkelig pris !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
tigerdyr skrev (10 minutter siden):

Tvertimot, det har stor verdi.  Kanskje anlegget ditt ikke fungerer for jeg har ingen problemer med varmegjenvinningen.  Selv når der er -20 ute, holder tilluften fortsatt godt 20 grader (har normalt rundt 23 inne om vinteren).  Det lite tapet er marginalt og vel verd det.  Er også en glede å bytte ut filtrene hver sesong og se hvor mye støv og dritt de fjernet fra luften.  Eneste ulempe er at viftene ikke har noen imponerende levetid for å se det pent.  Fikk byttet begge etter bare 3 år (på garantien heldigvis). 

Vi har ettermontert balansert ventilasjon i enhver leilighet i bygget. Og service-tekniker anbefaler (på vårt anlegg) å ikke bruke det til oppvarming, da det ikke er laget for det. Dog. har vi også fjernvarme for radiatorer og varmtvann. Eneste jeg skulle ønske ventilasjonen hadde, var noen form kjøling, blir sabla varmt på sommeren, da luft-inntaket er på solveggen, får fint ~35°C inne på sommeren.

Og som du sier, alltid fint å bytte filtrene på våren og se hvor sort filteret er etter all filtreringen de har gjort.
Er flere bevegelige deler som må skiftes ut, tok nylig stor service på alle aggregatene i blokken, 52 leiligheter, alle med 2 vifter hver, over halvparten måtte byttes, og garanti var utløpt, ikke billig affære.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

100% imot det rådet der. Balansert ventilasjon koster skjorta og har absolutt null verdi. Trenger du frisk luft: åpne vinduer på fullt i 10 minutter. Trenger du rimelig varme: kjøp varmepumpe. Uansett hva du gjør: ikke kjøp balansert ventilasjon! 

Har dette selv og på vinteren blir det drittkaldt i huset når ventilasjonsanlegget går, fordi den såkalte varmegjenvinningen (og batteriet som skal hjelpe til) ikke er i nærheten av å få samme temperatur inn i huset som det står på styringspanelet. Vi har til og med et relativt nytt et nå, siden det forrige (som også var ræva) begynte å bli gammelt og modent for utskiftning. Så det ender med at vi har varmekabler som står og holder gulvet dritvarmt og ventilasjonsanlegget står på 23 grader, for å i det hele tatt ha litt lunk i huset (20 grader). Ekstremt lite effektivt og miljøvennlig, men det er det vi får når vi i Norge skal være så smarte og bygge hus med uferdig dritteknologi (balansert ventilasjon).

Hadde det bare vært mulig å få kombinert varmepumpe og ventilasjonsanlegg til en rimelig penge, så hadde mye vært gjort. Det er for øvrig mulig å få tak i, men til en mangedobling av prisen på maskineriet. Da blir det ekstremt mye billigere å kjøpe de to maskinene hver for seg.

Det høres ut som noe er feil hos deg. Vi har et enervent ventilasjonsanlegg og måler ca 17-18 grader på innluft selv ned til -10 ute, og det har ingen varmeelementer, kun vifter som trekker strøm.

Det finnes nok en del dårlige ventilasjonsanlegg, men også dårlig installasjon. Luftrørene fører inneluft og skal være innenfor isolasjonen i vegg og tak, eller isoleres tilsvarende. Verste jeg har sett er rør som er hengt opp på kaldtloft med bare 3cm kondensisolasjon! Det er mye areal på rørveggene om man tenker at man bretter de ut, hvis man bytter ut en isolert trevegg i stua med stålplater, vil det da være greit med bare 3cm isolasjon?

Riktig utført ventilasjonsanlegg gir god lufting med minimalt varmetap, og en annen fordel om vinteren er at man fordeler varmen i huset, spesielt bra om man har sentralt plassert varmepumpe og eller vedovn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Edit: Kan ikke tenke meg kombinasjonen god isolasjon og ventilasjonsanlegg uten varmegjenvinning er noen vanlig kombinasjon. Ventilasjonsanlegg med varmegjenvinner ble et TEK-krav i nye hus for rundt 20 år siden, omtrent den samme tida TEK-kravene til isolasjon økte raskest. Så disse to tingene følger normalt hverandre.

Kombinasjonen er ganske vanlig i eldre hus. Der man gjerne har etterisolert huset, uten å oppgradere ventilasjonen.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Frank Olsen said:

110000 for 4 varmepumper ?

Det var da en skrekkelig pris !!!

Ja det var ikke moro med en slik kostnad 3 måneder etter å ha flyttet inn i nybygget enebolig, men slet veldig med innetemperaturer på ~30 grader i hele huset (takket være et tett hus og for mange store vinduer), så noe måtte gjøres og fort.  Nesten 20K av de var for elektrikker for nye kurser og så var det 5-6K for betongfundament til 2 av de som ikke kunne henge på veggen. 

Lenke til kommentar
dbass skrev (3 timer siden):

Hva med de som har så tette vegger at man må ha ventilasjonsanlegg som suger ut varmluften og dytter inn iskald luft som må varmes opp på nytt?

Det finnes varmegjenvinning for ettermontering i eksisterende ventiler, som ikke krever at en monterer nye ventilasjonskanaler.
Selv har jeg god erfaring med Lunos, se <https://www.lavenergisystemer.no/>.

Lenke til kommentar
💰PRISMATCH FOR DUMMIES💰
Prismatch tilbys av flere strømselskaper. Vi har undersøkt betingelsene hos flere og anbefaler de strømselskapene du finner i pkt 1.
Prismatch er rabatt på strøm. Prismatchavtaler er som en rabattkupong på strøm som du viser ditt strømselskap. Du sender melding (chat/messenger) hver, eller annenhver måned (avhengig av hviket strømselskape du har), sender linken til prismatchavtalen til ditt strømselskap og ber om at de prismatcher den. Da får du billigere strøm og lavere pris pr. kwt i én mnd, to mnd, seks mnd - avhengig av prismatchavtalens vilkår.
Du slipper å lete etter prismatchavtaler, vi har gjort det for deg, du finner lista i dette innlegget og i eget innlegg i Kunngjøringer her i gruppen.
1. Bytt til strømleverandør som har prismatch:
* Fjordkraft (FK)
* Trøndelag Kraft (TK)
* NorgesEnergi (NE)
* SkandiaEnergi (SE)
NE/SE beregner rabatt basert på estimert forbruk som hentes fra din nettleverandør, ditt estimerte årsforbruk vil stå opplyst på fakturaen din
FK/TK gir rabatt utifra faktisk forbruk.
2. Finn en god strømavtale (bunnavtale).
Oversikt over de vi anbefaler;
Det er om å gjøre å ha en så god bunnavtale som mulig da det er den som gjelder dersom du skulle glemme å prismatche.
FK/TK tilbakedaterer prismatch til den første inneværende mnd så lenge du prismatcher innen den 19nde samme mnd. NE tilbakedaterer IKKE prismatcher med mindre du ber om prismatch via Messenger/email under stengetid. Du skal da få autosvar fra kundeservice etter din henvendelse.
3. For raskere oppstart, ta kontakt med ditt nye selskap og si fra deg angreretten. Gjør dette via chat eller Messenger så har du det skriftlig. Hos noen av selskapene kan du velge rask oppstart når du bestiller via deres nettside.
4. Pass på hvilke tilleggstjenester din strømleverandør har registrert på deg. Avbestill de tjenestene du ikke måtte trenge/ønske. Informasjon om tilleggstjenester finner du på nettsiden til din leverandør.
5. Den dagen din leverandør leverer strøm til deg er du klar for å prismatche. Hvis ikke du gjør det, er det bunnavtalen din som er gjeldende.
6. Finn hvilken prismatchavtale du vil bruke, åpn den og kopier linken.
Prismatchavtaler finner du her;
7. Åpn chat/messenger til din strømleverandør (som har prismatch).
8. Identifiser deg med fullt navn og fødselsdato, eller kundenummer (de ulike selskapene ønsker ulikt her).
9. Skriv følgende;
"Jeg ønsker å prismatche mot denne avtalen *lim inn linken til avtalen*. Vennligst bekreft og gi meg dato for prismatchens siste dag".
10. Når chatten er ferdig sender du den til din emailadresse så har du alt skriftlig. Har du brukt Messenger har du alt der.
11. Notér ned avtalens siste dag og legg inn i kalender på mobilen hvis du har det, eller finn et annet system som fungerer for deg.
12. Et Excel ark, eller annet system, som viser avtalens navn, minuspåslaget og til/fra-dato gir deg god kontroll på rutinene dine.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ITtraktor skrev (10 timer siden):

Om man kan henge opp klærne ute, er det selvfølgelig fordelaktig. Men på vinteren er det nok bedre å bruke tørketrommel enn å henge opp klærne inne. Energien for å tørke klærne må uansett komme fra et sted. 

Nesten enig. En avfukter med kompressor bruker bare 3-400 W og tørker klær veldig fort og skånsomt. I et lite lukket rom med et tørkestativ klarer maskinen å tørke 12 handklær på halvannen time. Da har jeg brukt trekvart KWh. En tørketrommel bruker mye mere strøm og sliter i filler tøyet og med for sterk varme. Stive handklær er bra for huden, men myke blir de om de får 10-20 min i en tørketrommel stilt på "Kald" - på min tørketrommel er det en tegning av en propell.

Et lukket rom kan lages som et dusjhjørne, og det kan hende du har et slikt fra før fiks ferdig. Et høyt tørkestativ som passer til dusj finnes hos Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et lite tips har jeg til dem som lurer på hvor mye strøm de ulike apparater og nifty saker trekker av strøm:

Denne her styres av en app og kan trådløst måle forbruket over tid
BlitzWolf® BW-SHP6 En liten plugg som settes mellom støpselet og stikket. Kjøpes alle steder på nett, og finnes i andre merker, f eks Philips Hue Smart Plug. En hundrelapp pr stk for de kinesiske. Du kan ha så mange du vil. Timer, av/på, deling av betjening osv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nidar2 skrev (57 minutter siden):

Jeg sliter veldig med tørr luft inne, særlig om vinteren. Det er helt nydelig å få hengt opp tøyet til tørking inne.

Da har du tørkerom i hele huset 🙂 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...