Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bruktbil med feil oppdaget 5-10 måneder senere


Snorrejj

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en peageot 308 sw i november for 40 000. Alt virket greit de 3 første månedene, clutchen var litt slapp og rygget dårlig bare, kjøpte den på vinteren. 3 måneder inn begynte bilen å lage klikke lyd, tok den til mekanikker som byttet clutch og lager (kr 25000) når vinteren forsvant begynte motoren å bli overopphetet, turboen spyr ut sot og ryker stadig røyk, lukter svidd, kjølevæskebeholder er svidd. Har skrevet under på at den selges uten garanti. Er jeg på det rette hvis jeg vil ha avslag eller heve kjøpet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhandlere kan ikke fraskrive seg klagerett og reklamasjon.

Skal du ha en case så må du bevise at det er feil med bilen som selger skulle visst om som var der før du kjøpte bilen. Overoppheting er en ting, men alle de andre feilene du beskriver skjedde ikke fordi vinteren forsvant. Det er feil som har oppstått fordi du har kjøpt en fransk turbodiesel til 40.000kr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Så du kjøpte en bil til 40k, og hadde råd til å bytte klutsj til 25k, så du kunne ha kjøpt en bedre bil til 70k?

Og risikoen for å få store utgifter på kort sikt minker ved å kjøpe dyrere bruktbil? Det blir vel meningsløst uten å kjenne til hva trådstarter har råd til i utgangspunktet.

Har vært der selv en gang, og ja det koster å være fattig - særlig når det kommer til bilhold. Dette er jo nok et eksempel på det.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så hvis du må koste på den 20000+ til så må du spørre deg om det er verdt det og heller satse på noe japansk, er ikke kjent for være prima kvalitet dessverre disse rimelige franske bilene.

Tilbake til spørsmålet, man kan ikke fraskrive seg garantien/klageretten i henhold til forbrukerkjøpsloven, heller ikke kjøpsloven uten å selge den superbillig som en delebil eller lignende. Er i hvert fall slik jeg har tolket det

Lenke til kommentar

Det kommer delevis an på hvor gammel bilen er og hvor langt den har kjørt.  Clutch er forbruksvare, og som du skriver clutchen «tok litt slapt», allerede da du kjøpte den. Motorproblemer av den typen du beskriver er nok dessverre også noe som selger vil hevde at kan forventes ut fra alder og kjørelengde. (antatt at den har kjørt ca 150000km). Antar at den ikke kom med noe historikk på clutchbytte eller motorservice? 
 

Hadde problemene oppstått få dager etter at du hadde kjøpt, så hadde du hatt en bedre sak. Synd. 

Peugeot 308SW er ellers en fin bil, jeg så på den da jeg måtte ha stasjonsvogn. Endte dog opp med Golf Variant, bensin. Flott bil som fungerte utmerket de årene jeg hadde den. 

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Etter nesten ett år, så kan mye skje, vil nok være vanskelig å få dekket noe da. 

Skjønner ikke helt hva du mener med svidd kjølevæskebeholder 😛 

Det beste er nok aller først å finne ut hva som er feil og hvor mye det koster. 

Svart røyk trenger ikke være verre enn hull i en slange for eksempel. 

Overoppheting kan komme av defekt vannpumpe, dårlig termostat osv. 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye du har kjørt siden du kjøpte den, men ser ut til at du har vært veldig uheldig. Virker som dette er problemer som har kommet i ditt eie så da er det ikke selgers ansvar. Det er skjulte feil som var der når en kjøpte bilen som en kan klage på. Clutch og turbo er slik en må regne med når en eier bil. Det er helst feil en oppdager kort tid etter kjøp en kan klage på.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...