Gå til innhold

Test av Tesla Model Y: Imponerende effektiv – skuffende hurtiglading


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (5 timer siden):

Morsomt å misforstå med vilje?

Om du ikke bytter vindusviskerne årlig hos Hyundai så får du ikke dekket noe hos dem. Garantien er kun gyldig om service er utført i henhold til serviceboka.

Nå må du ro litt ned. Du mister ikke garanti om du ikke skifter vindusviskere via forhandler. De tilbyr å skifte, som et mersalg, men dette er en del du kan skifte selv når man selv går lei av gummi som skriker når de dras over vinduene. Ingen lar det gå så langt at gummien ikke lengre er tilstede.

Hilsen Hyundai-eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Snowleopard said:

Nå må du ro litt ned. Du mister ikke garanti om du ikke skifter vindusviskere via forhandler. De tilbyr å skifte, som et mersalg, men dette er en del du kan skifte selv når man selv går lei av gummi som skriker når de dras over vinduene. Ingen lar det gå så langt at gummien ikke lengre er tilstede.

Hilsen Hyundai-eier.

Selvfølgelig, men dette er sikkert en del av servicen de utfører. 

Tror ikke  Hyundai går med på at du kun vil betale for skifte av bremseveske annethvert år og bytte av denne kjølevesken, og fortsatt beholde full garanti. Nå vet jeg ikke om Hyundai kansje har noen oljer i girkasser og slikt som også må byttes hyppig. Det er vel isåfall også kansje lurt. Men det er jo kjølevannet de har bestemt seg for å bruke som er den største kostnaden.

Kan og være dumt om man skal selge bilen at den ikke har komplett servicehefte.

Uansett vil nok de fleste kjøpe serviceavtale og det burde jo medregnes i prissammelingningen at du slipper det hos Tesla.

Edit: Kjølevannet skal byttes annenhvert år i det danske serviceheftet:
https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/manualer/serviceplan-ioniq-5/?page=2
Kan bli ett sabla dyrt bilhold for danskene da.
Vet ikke prisene på service hos VW, men de bruker å slenge serviceavtaler med bilene på kampanjer så misstenker at de koster en brøkdel. De har også bare service annenhvert år.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Selvfølgelig, men dette er sikkert en del av servicen de utfører. 

Tror ikke  Hyundai går med på at du kun vil betale for skifte av bremseveske annethvert år og bytte av denne kjølevesken, og fortsatt beholde full garanti. Nå vet jeg ikke om Hyundai kansje har noen oljer i girkasser og slikt som også må byttes hyppig. Det er vel isåfall også kansje lurt. Men det er jo kjølevannet de har bestemt seg for å bruke som er den største kostnaden.

Kan og være dumt om man skal selge bilen at den ikke har komplett servicehefte.

Uansett vil nok de fleste kjøpe serviceavtale og det burde jo medregnes i prissammelingningen at du slipper det hos Tesla.

Edit: Kjølevannet skal byttes annenhvert år i det danske serviceheftet:
https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/manualer/serviceplan-ioniq-5/?page=2
Kan bli ett sabla dyrt bilhold for danskene da.
Vet ikke prisene på service hos VW, men de bruker å slenge serviceavtaler med bilene på kampanjer så misstenker at de koster en brøkdel. De har også bare service annenhvert år.

Jeg klarer fremdeles ikke å skjønne hvorfor du måtte dra inn vindusviskere i debatten, da dette blir totalt useriøst. Forventer vel at alle tilbyr bytte av vindusviskere som en betalt tillegg. Dvs, ihvertfall salg av delen, og bytte "inkludert".

Hyundai krever utføring av service for å beholde garanti, og servicehefte som viser at servicer er fulgt, er fornuftig om man tenker å selge bilen etterhvert. Det gjør jo stort sett alle foruten Tesla. Men der har de jo begynt å nekte garanti dersom deler skulle hatt service, og manglende service ansees som årsak til feilen. Det kan foort bli en dyr overraskelse for mange. Men selvsagt, en fordel for de nevenyttige som har sted å mekke bil, at man kan utføre dette selv. Å regne inn service-kostnader hos alle andre, men ikke hos Tesla, er dog å gjøre seg selv en bjørnetjeneste, for svært mange ordner ikke dette selv, og bør ha bil inn på service med jevne mellomrom uansett.

Skifte av bremsevæske er en del av servicen, men de har og et tilvalg om "bremseservice" som vel er oppsmøring og funksjonstest. Men hva de gjør om skivene og klosser+kalippere begynner å vise store tegn til rust, har jeg ikke sjekket. Batteriene som krever bytte av kjølemiddel, er vel alt fra 2020 og utover. Er intet som tilsier at mitt batteri (2019-utlevering) krever dette.  Overraskende kostnad for de det gjelder, og servicen der er noe dyr, i tillegg til at kjølevæsken er dyr i seg selv.

Er mest spent på hva de vil si om dette når batteriene byttes. Jeg forventer egentlig at om disse krever dette skiftet ut, så får de ta den kostnaden selv, nettopp fordi det ikke var noe krav om på batteriet de bytter ut.

Av det jeg har sett av service-kostnader, er dog Hyundai i den rimeligere skalaen. VW sine priser ser ut til å koste minst det samme som 2 servicer hos Hyundai, så utenom det som bakes inn i prisen, er det lite å spare der. Og så er det alltids et interessant fenomen at Audi-service på "identisk" modell (og da samme servicepunkter), er godt dyrere pga "spesialtrente mekanikere". Som om de satte ikke-faglærte mekanikere til å gjøre jobben på en Skoda eller VW-bil. I mange tilfeller er det samme mekanikeren, bare bytta kjeledress...

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Og så er det alltids et interessant fenomen at Audi-service på "identisk" modell (og da samme servicepunkter), er godt dyrere pga "spesialtrente mekanikere". Som om de satte ikke-faglærte mekanikere til å gjøre jobben på en Skoda eller VW-bil. I mange tilfeller er det samme mekanikeren, bare bytta kjeledress...

Kanskje lærlinger og andre ferskinger skrur VW mens de som orker å være etter at læretida er over får skru Audi?
(i følge en kollega som kjenner noen som har brukt læretiden til å skru VW)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Kanskje lærlinger og andre ferskinger skrur VW mens de som orker å være etter at læretida er over får skru Audi?
(i følge en kollega som kjenner noen som har brukt læretiden til å skru VW)

Har ingen problemer med å tro på at lærlingene får øve seg på VW og Skoda, frem til de vurderes som dyktige nok til å få klå på en Audi, men jeg har lite tro på at et verksted har mekanikere dedikert til bare ett merke. Jeg tenker at de skrur på de bilene som de har inne til enhver tid, med mindre det er store verkstedhaller, der antall jobber tilsier at det er lite flyt mellom mekanikerne. Altså vil det kunne være tilfelle i Oslo, og kanskje noen få byer til, mens de fleste steder er det ikke fornuftig å dele opp arbeidet(arbeiderne på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (5 timer siden):

Har du kilde til VW sine servicepriser på ID-serien? Bare lurer, siden jeg har en selv.

Jeg sitter ikke med direkte info fra Møller eller andre forhandlere. Som sagt, den infoen jeg har er det som deles fra andre eiere.

Men dette finner du under "bilhold" på VW sine sider, eller i appen din. Da får du mer presise priser, da det fort kan variere mellom forskjellige forhandlere slik bl.a. Møller-gruppen åpner for.

Men, ifølge linken under, som gjelder service utenom garanti, så er prisene 1990,- for liten service og 4490,- for stor service. Det gir en snittpris på ca 3250,- (avrundet til nærmeste hele 100-lapp).

For min Kona ligger prisen på hhv 2500,- og 3500,- inkludert filterskift,  så snitt på 3000,-. Så kommer det fort på noen kroner på ting som anbefales å ta utenom, men som ikke er inkludert. Så som bremseservice og oppfriskning av anti-rust-behandling.

https://mollerbil.no/verksted-og-service/5pluss-originalservice/

Dog, aner meg at du kjenner prisene, og spør på denne måten fordi du tenker å slå tilbake med info som skulle sette meg i dårlig lys. Eller tar jeg feil her? Er ihvertfall påfallende mange som spør på denne måten, fremfor å bare komme med korrigerende opplysninger med en gang.

Om det var et oppriktig spørsmål fordi VW AG/Møller, dessverre i likhet med store deler av bransjen, ønsker å drive med tåkelegging av spørsmålet, så beklager jeg på forhånd.

EDIT: Leverte kompisens Audi A3 E-Tron for oljeskift for ettpar år siden, og må si jeg ble slått i bakken av prisen de forlangte. Det ble ca like dyrt som stor service på bilen min...

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Jeg sitter ikke med direkte info fra Møller eller andre forhandlere. Som sagt, den infoen jeg har er det som deles fra andre eiere.

Men dette finner du under "bilhold" på VW sine sider, eller i appen din. Da får du mer presise priser, da det fort kan variere mellom forskjellige forhandlere slik bl.a. Møller-gruppen åpner for.

Men, ifølge linken under, som gjelder service utenom garanti, så er prisene 1990,- for liten service og 4490,- for stor service. Det gir en snittpris på ca 3250,- (avrundet til nærmeste hele 100-lapp).

For min Kona ligger prisen på hhv 2500,- og 3500,- inkludert filterskift,  så snitt på 3000,-. Så kommer det fort på noen kroner på ting som anbefales å ta utenom, men som ikke er inkludert. Så som bremseservice og oppfriskning av anti-rust-behandling.

https://mollerbil.no/verksted-og-service/5pluss-originalservice/

Dog, aner meg at du kjenner prisene, og spør på denne måten fordi du tenker å slå tilbake med info som skulle sette meg i dårlig lys. Eller tar jeg feil her? Er ihvertfall påfallende mange som spør på denne måten, fremfor å bare komme med korrigerende opplysninger med en gang.

Om det var et oppriktig spørsmål fordi VW AG/Møller, dessverre i likhet med store deler av bransjen, ønsker å drive med tåkelegging av spørsmålet, så beklager jeg på forhånd.

Tror ikke det er tåkelegging. Hos BMW kan du få service for 17000kr 10år 200 000km

https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNORDICS/bmw_no/downloads/Kataloger/aftersales/BMW_i_Service_Inclusive_prisliste.pdf.asset.1615219576289.pdf

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Ikke alle er like åpen på dette. Tror BMW er ett av få hederlige unntak. Jeg klarte ihvertfall ikke finne en slik prisoversikt hos Møller.

Serviceavtalene dems virker å ha en god pris, sammenlignet med å kjøpe servicer per gang. Men så drar vel BMW dette greit inn på andre ting som ikke inngår i servicen, om jeg skal dømme ut fra broren min sin erfaring med hans BMW 3-serie. Billig service, dyre verkstedpriser utenom og dyre delepriser virker å være måten de får det til å gå rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Snowleopard said:

Jeg sitter ikke med direkte info fra Møller eller andre forhandlere. Som sagt, den infoen jeg har er det som deles fra andre eiere.

Men dette finner du under "bilhold" på VW sine sider, eller i appen din. Da får du mer presise priser, da det fort kan variere mellom forskjellige forhandlere slik bl.a. Møller-gruppen åpner for.

Men, ifølge linken under, som gjelder service utenom garanti, så er prisene 1990,- for liten service og 4490,- for stor service. Det gir en snittpris på ca 3250,- (avrundet til nærmeste hele 100-lapp).

For min Kona ligger prisen på hhv 2500,- og 3500,- inkludert filterskift,  så snitt på 3000,-. Så kommer det fort på noen kroner på ting som anbefales å ta utenom, men som ikke er inkludert. Så som bremseservice og oppfriskning av anti-rust-behandling.

https://mollerbil.no/verksted-og-service/5pluss-originalservice/

Dog, aner meg at du kjenner prisene, og spør på denne måten fordi du tenker å slå tilbake med info som skulle sette meg i dårlig lys. Eller tar jeg feil her? Er ihvertfall påfallende mange som spør på denne måten, fremfor å bare komme med korrigerende opplysninger med en gang.

Om det var et oppriktig spørsmål fordi VW AG/Møller, dessverre i likhet med store deler av bransjen, ønsker å drive med tåkelegging av spørsmålet, så beklager jeg på forhånd.

EDIT: Leverte kompisens Audi A3 E-Tron for oljeskift for ettpar år siden, og må si jeg ble slått i bakken av prisen de forlangte. Det ble ca like dyrt som stor service på bilen min...

Det var ikke et forsøk på noe. Hvis jeg leser prisene rett skal min første service om nesten 2 år koste 1990, og den to år etter der koste 5000. Det er jo ikke så halvgale å betale mindre enn 2000 i året i service. Men jeg mistenker at det er noe jeg ikke har tatt høyde for.

Edit: det var prisene for biler eldre enn 5 år, ja. I bilholdsappen min viser ikke priser på service, så jeg aner strengt tatt ikke hva det vil koste.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
unik42 skrev (28 minutter siden):

Det var ikke et forsøk på noe. Hvis jeg leser prisene rett skal min første service om nesten 2 år koste 1990, og den to år etter der koste 5000. Det er jo ikke så halvgale å betale mindre enn 2000 i året i service. Men jeg mistenker at det er noe jeg ikke har tatt høyde for.

Edit: det var prisene for biler eldre enn 5 år, ja. I bilholdsappen min viser ikke priser på service, så jeg aner strengt tatt ikke hva det vil koste.

El-biler skal ikke ha dyr service, nei. Er så lite som må sjekkes, og mange av punktene kunne man egentlig fått lov å sjekke selv. Og om de mener de må ha kontroll på dette, kunne de laget et lite skjema der man verifiserte punktene, som og ville da blitt en liten hjelpeliste for bileier.

Og om det var punkter man følte man trengte hjelp med, kunne man bare bedt om at disse ble sjekket, sammen med en eventuell software-oppgradering om de ikke vil/kan gjøre dette som en OTA.

I tillegg, det om pris på service, dette skal og bør være standardpriser på, og burde derfor være lett tilgjengelig. Samme med standard timepris. Det burde og være lett å finne. Så vil det alltids være forskjell på hvilke deler som inngår, og hvor lang tid man beregner på forskjellige jobber.

Og spesielt om noen jobber blir raskere og billigere når man f.eks. slår sammen flere jobber. Som sjekk av bremser og sjekk av forstillingsdeler, eller støtdempere/fjærer, når man uansett har bilen på bukk og hjulene av.

Info om hvor det skulle finnes, var fra VW sine egne sider, så om det viser seg å ikke stemme, at du ikke finner det der, så synes jeg det er ganske klanderverdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Snowleopard said:

El-biler skal ikke ha dyr service, nei. Er så lite som må sjekkes, og mange av punktene kunne man egentlig fått lov å sjekke selv. Og om de mener de må ha kontroll på dette, kunne de laget et lite skjema der man verifiserte punktene, som og ville da blitt en liten hjelpeliste for bileier.

Og om det var punkter man følte man trengte hjelp med, kunne man bare bedt om at disse ble sjekket, sammen med en eventuell software-oppgradering om de ikke vil/kan gjøre dette som en OTA.

I tillegg, det om pris på service, dette skal og bør være standardpriser på, og burde derfor være lett tilgjengelig. Samme med standard timepris. Det burde og være lett å finne. Så vil det alltids være forskjell på hvilke deler som inngår, og hvor lang tid man beregner på forskjellige jobber.

Og spesielt om noen jobber blir raskere og billigere når man f.eks. slår sammen flere jobber. Som sjekk av bremser og sjekk av forstillingsdeler, eller støtdempere/fjærer, når man uansett har bilen på bukk og hjulene av.

Info om hvor det skulle finnes, var fra VW sine egne sider, så om det viser seg å ikke stemme, at du ikke finner det der, så synes jeg det er ganske klanderverdig.

Men har man slik praksis så får man jo ikke melket kundene for penger etter de har kjøpt bilen. Er vel derfor noen f.eks innfører kjempedyrt kjølevann som må byttes hyppig. 

Hadde en litt eldre firmabil inne på service for noen år siden, og fikk en laang sjekkliste etterpå hvor de hadde gått gjennom bilen og ført opp alt de fant av feil (alle små bulker og riper) og lagt ved en fantasipris på hva det ville koste å fikse dette, med spørsmål om vi ikke var interessert i å bytte den ut med en ny en?

Vi gjorde ikke det og bilen funker flott enda, men slike ting får de jo ikke gjort om man ikke leverer bilen til dem gjevnlig.

Skjermen i bilen min viser meg hvordan jeg byttet kupefilteret selv, og kupefilter får jeg kjøpt billig hos Tesla eller hos noen andre. Ellers har de gjort smøring av bremser utrolig enkelt, så det klarer jeg helt fint selv også. Men om ønskelig kan man fint betale noen for å fikse dette. Kan bestille time til å få det fikset i appen til bilen.

Slik liker jeg å ha det, og det sparer meg for mye penger og logistikk.
Men forståelig at ikke alle er lik som meg, og noen vil gjerne betale for dyr service på bilen sin for å være sikker på at alt er tipp\topp uten å sjekke selv. Er jo fint om det er valgfritt da.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...