Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC nekter å starte opp, kun viftene går som galne!


Anbefalte innlegg

Har et problem her.

Skulle hjelpe en med å skifte til SSD for å få pc'en til å bli kjappere.

Starter opp, tar backup. Skrur av, kobler ut harddisk, setter i SSD og setter i windows medium.

Nå nekter den å starte opp! Kommer ikke til BIOS engang. Viftene går på full pupp men ellers så er det ingenting som virker. Ingen lyd eller blinken. Hovedkort lyser grønt. Jeg har tatt ut ram brikkene og flyttet litt rundt på dem uten effekt. Dro ut alt annet en start knappen på HK, men det hjalp ikke.

har også koblet ut Grafikk kort, men ettersom den kun har en VGA kobling med hanplug på Hk så får jeg ikke koblet til.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (2 timer siden):

Her tenker jeg det mangler en del informasjon for å kunne si noe omhva som kan være problemet:

  • Full HW speccs + alder på de enkelte komponenter.
  • Selvbygd ?
  • Har maskinen oppført seg ustabilt eller vært andre problemer i forkant ?

Jeg startet posten med at jeg skulle hjelpe en med å skifte til SSD, ergo kjenner jeg ikke all spec.

Har ikke peiling på alder. Helt klart selvbygd. Maskinen har ikke oppført seg ustabilt, men den har vært ekstremt treg!

Den har nå startet opp men det kan godt være at den ikke starter opp neste gang. Må prøve å starte den opp kanskje 4 ganger før det plutselig går. Har satt i andre ram brikker nå. Samme opplegget. Jeg tipper det er noe med HK'et.

 

Lenke til kommentar

Jeg hjalp nylig en jeg kjenner med en pc som trengte å starte opp mange ganger før den postet (fikk bilde på skjermen).

Der var biosen halvdød. Hovedkortet hadde heldigvis dobbelt sett med bios så jeg flippet over en bryter så fungerte alt igjen. Dette var en Asrock Z87m OC med en 4690k.

En CMOS reset som nevnt over kan muligens hjelpe. Men du sletter da alle innstillinger i bios så det er mulig du må endre ting som boot-prioritet eller slå på andre funksjoner på nytt.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (53 minutter siden):

Men du klarer kanskje å fremskaffe denne informasjonen ?

Det vil hjelpe mhp å påpeke sannsynlig årsak, om man vet om maskinen er 10 år eller 2 år gammel.

Vedkommende som eier pc har null peiling. Han viste ikke hva det var eller hvor mange disker eller noe. Han kjøpte den av en kompis for noe år siden. Han fikk ikke med noe som helst annet enn selve pc'en. Han vet ikke hvor gammel den er. At det er en eldre pc kan jeg bekrefte, men er usikker på hvor langt man kommer med bare en slik uttalelse.

Ettersom den er selvbygd så kan alle delene også ha forskjellig alder så det blir vanskelig å si. 

Lenke til kommentar

Var det en spinnedisk du erstattet med en SSD. Kommer an på hvor gammel pc er men jeg hadde en del problemer med en eldre maskin dersom Disk kontrolleren ikke var satt til AHCI i Bios når jeg satte i SSD disk. Prøv å sette i den gamle disken igjen og at du kommer inn i bios eller boote windows for å få opp hvilken hardware han har.. Muligens bios må oppdateres

Er SSD av type SATA eller M2?

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Lugmeister skrev (På 5.9.2021 den 2.17):

Var det en spinnedisk du erstattet med en SSD. Kommer an på hvor gammel pc er men jeg hadde en del problemer med en eldre maskin dersom Disk kontrolleren ikke var satt til AHCI i Bios når jeg satte i SSD disk. Prøv å sette i den gamle disken igjen og at du kommer inn i bios eller boote windows for å få opp hvilken hardware han har.. Muligens bios må oppdateres

Er SSD av type SATA eller M2?

 

geir__hk skrev (På 5.9.2021 den 1.37):

Skjønner. Greia er at komponenter ofte har en viss levetid, og dersom man hadde visst mer om hovedkortets navn så kunne man ha funnet en sannsynlig alder/lanseringsdato og om ikke annet hostet opp en kommentar mhp. forventet levealder allerede oppnådd eller ikke.

Etter mye styr så kom jeg inn i maskinen igjen. Det virker som at den bare hater forandringer. Hver gang man endrer på HW oppsett så nekter den å starte opp og må drive å "restarte" 4-10 ganger før den kommer. 

Jeg sjekket opp HK'et og det var minst 10 år gammelt ut fra det jeg fant ut. 

Uansett så gidder jeg ikke å feilsøke dette da det ikke er min. Jeg bare skrur den av og på til den starter opp hver gang jeg endrer noe. Det som er litt spesielt er at så fort man har funnet et oppsett og klart og starte opp ved det så vil den starte opp helt fint, helt til neste gang man gjør noe tull. Leverte den i går og den fungerte visst som en drøm;-)

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...