Gå til innhold

storbrukere av mobil, hvor lenge varer mobil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg mener det sies at et batteri skal vare i 300-400 fulle ladesykluser. 30-70% to ganger om dagen blir nesten en syklus til sammen. Dette betyr ett års varighet.

Om det da menes at telefonen er død, eller om man har nådd 70% av opprinnelig kapasitet er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar

Har hatt min Huawei P20 pro siden april 2018, og har omtrent samme bruksmønster som trådstarter. Kanskje litt mindre bruk, men lader nok et par ganger hver dag. Noen timer skjermbruk og podcast hver dag, men ikke noe jeg vil si er ekstremt. 

Jeg merker ingenting til noe svekket batteri. I realiteten har nok batteriet mistet effekt, men det skjer jo gradvis, og siden laderen alikevel er rask, så vil jeg si at for meg er telefonen like god som ny. 

 

Endret av Normix
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Jeg mener det sies at et batteri skal vare i 300-400 fulle ladesykluser. 30-70% to ganger om dagen blir nesten en syklus til sammen. Dette betyr ett års varighet.

Om det da menes at telefonen er død, eller om man har nådd 70% av opprinnelig kapasitet er jeg litt usikker på.

Ved å holde seg mellom 30 og 70 telles det ikke som fullstendige sykluser i rene prosent. Det er verre å ligge helt på topp og helt på bunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

20 og 80 er helt fint.

Ja, men poenget var at 30-70 to ganger telles ikke som 80% av en full ladesyklus. Til mer man er rundt midten av SOC til mindre telles det opp mot en full ladesyklus. Her kunne mobil produsentene vært mye flinkere å gjort som Tesla på bilene eller Huawei på laptoper. Laptoen min står til maks lading 70% når jeg bruker den hjemme og da lades den ikke over 70% når kabelen er plugget i hele tiden. Om jeg skal på reise og trenger lang brukstid skrur jeg bare av så den toppes til 100%. Nå er det så dårlig batteri på mobiler at man fort trenger et helt om dagen så det er kanskje derfor de ikke bruker energi på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
minim skrev (2 minutter siden):

Ja, men poenget var at 30-70 to ganger telles ikke som 80% av en full ladesyklus. Til mer man er rundt midten av SOC til mindre telles det opp mot en full ladesyklus. Her kunne mobil produsentene vært mye flinkere å gjort som Tesla på bilene eller Huawei på laptoper. Laptoen min står til maks lading 70% når jeg bruker den hjemme og da lades den ikke over 70% når kabelen er plugget i hele tiden. Om jeg skal på reise og trenger lang brukstid skrur jeg bare av så den toppes til 100%. Nå er det så dårlig batteri på mobiler at man fort trenger et helt om dagen så det er kanskje derfor de ikke bruker energi på dette.

Uavhengig av ladesykluser er det vel selve SOH som er av betydning.

Jeg tror Apple teller prosentene slik at dette blir 80%

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Uavhengig av ladesykluser er det vel selve SOH som er av betydning.

Jeg tror Apple teller prosentene slik at dette blir 80%

Produsentenes estimering betyr f*all til slutt så lenge batteriet virker. Produsentene bare estimerer/gjetter helsen. Tror nok uansett at om man skifter årlig er ikke dette noe en trenger å tenke nevneverdig over. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
minim skrev (13 minutter siden):

Produsentenes estimering betyr f*all til slutt så lenge batteriet virker. Produsentene bare estimerer/gjetter helsen. Tror nok uansett at om man skifter årlig er ikke dette noe en trenger å tenke nevneverdig over. 

Nja, apple har gjort telefonene tregere for å hindre batterikolaps, og det er ikke utenkelig at apple med flere gjør dette fortsatt. Det er jo uansett en god forretningside og oppdatere telefonen til å bli tregere slik at man forbedrer levetiden, eller?

Lenke til kommentar

Når jeg hadde Samsung & Sony så ble batteri svært dårlig etter noen få oppdateringer, både min S3 & Z5 ble svært varme & holdt kun noen fåtalls timer.
Min OnePlus 6 har holdt meget bra, etter 3.5 år med mye bruk. Bytter nok om et halvt års tid til en ny OP eller Pixel. Ren Androi har vært en fryd kontra alt annet, inkludert Apple.
Fortsatt svært raskt & batteri levetid er fortsatt innenfor rimelighetens grenser :thumbup:

Bytter man ofte har man kjøpt feil mobil. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Pizza3333 skrev (2 minutter siden):

Når jeg hadde Samsung & Sony så ble batteri svært dårlig etter noen få oppdateringer, både min S3 & Z5 ble svært varme & holdt kun noen fåtalls timer.
Min OnePlus 6 har holdt meget bra, etter 3.5 år med mye bruk. Bytter nok om et halvt års tid til en ny OP eller Pixel. Ren Androi har vært en fryd kontra alt annet, inkludert Apple.
Fortsatt svært raskt & batteri levetid er fortsatt innenfor rimelighetens grenser :thumbup:

Bytter man ofte har man kjøpt feil mobil. 

Er enig i at ren android er en fryd, og fryden ble større enn jeg hadde trodd!

For meg er det skjermene jeg føler sluker strøm, jo bedre skjerm jo mer strømslukende telefon. Nå gidder jeg ikke kjøpe toppmodeller lenger og batteriene er bedre enn aldri før.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid kjøpt toppmodeller, siden jobben betaler. Tidligere holdt telefoner max 1 år før de måtte byttes ut, men nå er min erfaring at de holder minst 3 år. Batteriet er det som etterhvert svekkes så mye at telefonen ikke blir praktisk brukbar, men dersom man passer på å lade slik at man stort sett holder det mellom 20 og 80 %, holder også batteriet lenger enn 3 år. Ytelsen i en toppmodell er tilfredsstillende også etter 3 år. En annen sak er selvsagt fysisk skade, men det blir jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...