Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har meglere plikt til å opplyse om at man byr på bolig sammen med Boligbyggelagsmedlemmer ?


Gufi

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til om meglerne kan skjule at en person med ansennitet i et boligbyggelag byr mot en som ikke har det, sånn at en boligkjøper kan tape muligheten til å få boligen pga. manglende ansennitet ? 
Spør fordi jeg er usikker på om jeg skal gidde å bruke tid på det når jeg ikke er medlem i boligbyggelag. 
Jeg har lest om flere som har trodd at de har fått boligen pga. høyeste bud, men så er det noen som kaprer boligen på forkjøpsrett. 
Det står i salgsoppgava at det er forkjøpsrett for boligbyggelagsmedlemmene, men for meg så fremstår det som litt merkelig at ikke forkjøpsretten forsvant da det ble fri prissetting på borettslagsleiligheter på 1980-tallet , men det sies at OBOS og USBL drev lobbyvirksomhet for å beholde forkjøpsretten. 

Er det noen som har erfaring med dette ? 
Det er ikke masse regler som forbud mot å ha dyr og  en drøss med  påbud og forbud , osv, i det borettslaget fordi det består av eneboliger og rekkehus, ikke blokkleiligheter. Jeg liker å bo sammen med mye folk og det ser fint og ordentlig ut der, borettslaget har bytta taker og andre kostbare ting uten å ta opp mye gjeld (mistenker at de sparer opp penger 🙂 ) , og nåværende og tidligere eier har brukt en del  tid og penger  på å oppgradere boligen (også der det er nødvendig med fagfolk). Fin uteplass både foran og bak  rekkehuset og det er ikke noe i rapporten fra takstmannen som får varsellampene til å blinke.  Byggeår 1973, litt eldre enn jeg vanligvis ser på, men så er det jaggu mye rart med nyere boliger også. 

Har tenkt å ta en titt for å se om jeg får "her kan jeg tenke meg å bo"-følelsen, men jeg er skeptisk til forkjøpsrett og at styret må godkjenne meg som ny eier (hva skal til for å bli nekta? ). Hvis jeg risikerer å by mot folk som har forkjøpsrett uten at jeg vet  om det for å få opp prisen, og megleren har lov til å skjule det, så spørs det om jeg gidder å bruke tid på det 🙂 
 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som har forkjøpsrett har jo ingen interesse av å være med i budrunden, de vil jo ha det billigst mulig 

Har selv kjøpt leilighet i borettslag tidligere og det fungerer slik:

Man legger inn bud, evt budkrig mot andre som ikke har forkjøpsrett.

Etter at selger har godtatt budet så legges leiligheten ut tilgjengelig for de med forkjøpsrett, mener det er 1 eller. 2 uker de har på seg etter godtatt bud. Hvis det er flere med forkjøpsrett som melder interesse så går den til vedkommende med lengst ansiennitet. For den prisen som ble det endelige budet.

Hvis ingen med forkjøpsrett melder seg så går leiligheten til vinneren av budrunden.

At borettslaget må godta kjøperen er vel nærmest en formalitet

Lenke til kommentar
Gufi skrev (53 minutter siden):

Hva skal til for å bli nekta å flytte inn ? Det er jo litt teit at kjøper må betale for salg  hvis man blir nekta å flytte inn, når ikke boligen er forbeholdt visse grupper (alder, funksjonshemmede,osv). 

Dersom du ikkje blir godkjent av styret så vil det skje før du får kjøpe bustaden, du vil derfor ikkje stå i fare for å ende opp som eigar og deretter bli nekta å kjøpe. 

I all hovudsak er godkjenning av ny andelseigar ein rein formalitet, blant anna fordi styret har veldig avgrensa muligheit til å skaffe seg opplysningar om den potensielle andelseigaren. Situasjonar der ein kan bli nekta å kjøpe vil være der selger sjølv opplyser om intensjonar som ikkje er forenelig med å bli andelseigar, som til dømes at ein kjøper for å drive utleige eller skal flytte inn med hund til tross for forbod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående forkjøpsrett: I en del tilfeller vil det benyttes forhåndsavklaring, der de som er interessert i å kjøpe boligen på forkjøpsrett må melde seg FØR budrunden. Når budrunden er over får de som har meldt seg tilbud om å kjøpe boligen til samme pris med en mye kortere frist. Dette er en bedre ordning for kjøper, siden man da slipper å vente ukevis på avklaring. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 4.9.2021 den 0.25):

Dersom du ikkje blir godkjent av styret så vil det skje før du får kjøpe bustaden, du vil derfor ikkje stå i fare for å ende opp som eigar og deretter bli nekta å kjøpe. 

Dette stemmer ikke. Godkjenning skjer etter at avtalen er bindende mellom kjøper og selger, og er kjøpers risiko. 

Megler har for øvrig ingen plikt til å opplyse om det er meldt forkjøpsrett. 

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...