Gå til innhold

Venstresidens overdrevne tro på seg selv. (dobbeltmoral, hybris?)


Anbefalte innlegg

Vil dele denne:  https://fb.watch/7YOM0sbiZJ/
Tanker?

Ser den type oppførsel veldig ofte, mye stigma rundt partier på "høyresiden". Men skal ikke lærere være nøytrale da? 

Jeg syntes FRP har ryddet bra i rekkende. De slår hardt ned på rasisme & annet tull.
Listhaug har vært meget god i debattene, hvis ikke best. Skarp & tydelig. Lysbakken også forøvrig.
Men likevel så skal FRP svartmales for alt det er verdt. "Høyreekstremister, konspirasjonsteoretikere" lurer litt på hvor det kommer fra? Hvor, i hvilken debatt har Listhaug vært i nærheten av noe av dette?
Personlig syntes jeg FRP faktisk fortjener en del ros for hvordan partiet er den dag i dag :thumbup: 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ganske mye stigma rundt partier på venstresiden også, eller partier som er veldig tydelige i sine fanesaker

Rødt vil bli som kina og sovjet
Frp er rasister
Mdg vil at alle vi skal bli fattige og spise gress. 

Så er det jo litt sånn at partier som er tydelig i sine saker, også tiltrekker seg folk som er radikale, det er helt naturlig at rasister feks stemmer frp, selvom frp ikke er et parti som ønsker å ta til seg rasister. Da blir det fort slik at frp = rasister. 

Videoen forøvrig gjør meg ganske kvalm, jeg håper og tror at dette ikke er normen for lærere, det er skummelt hvis disse skal prakke sine politiske meninger over på elevene, jo yngre de er jo mindre sjans har de til å skille mellom at det læreren sier er sant, eller noe læreren selv bare tror.  

For så lenge jeg kan huske, har alltid Frp blitt stemplet som rasister, jeg husker de ikke engang kom til orde i skoledebattene, men ble avbrutt av salen som som ropte at de var rasister osv. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men de har i alle år vært motstander av mye innvandring og innflytelse fra fremmede kulturer og har til tider hatt en del grums i sine rekker. 

Lenke til kommentar

...og FrP er et parti som benekter menneskeskapte klimaendringer;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wb2glL/frp-sylvi-om-klimaendringer-ikke-bevist-propaganda-ogsaa-menneskeskapte

Det alene er intellektuelt lavmål, men jeg kan ikke hjelpe å tenke at mange av politikerene i partiet vet sannheten, men ønsker å appellere til samfunnsgrupper som har like dårlig forståelse av klima som Listhaug uttrykker.

Hva skal vi kalle slikt..?
Forståelse av klimaet og hvordan de er drevet av mennesker krever sånn circa å forstå pensum for naturfag for 4.-klasse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

...og igjen en påstand uten kilder; jeg viser til kilder for praktisk talt alle påstandene mine.
Hvem, og hvilke konkrete tema..?

Whataboutismen sitter dypt, og eksistensen har gjort at det å påstå at det samme skjer på begge sider sitter alt for løst i disse dager.

Og jeg tror genuint at Listhaug har så dårlig forståelse for pensum naturfag for 4. klasse og over; jeg har ikke sett noe bevis for det motsatte fra hennes uttalelser i det offentlige, på jobb eller i intervjuer.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

Og jeg tror genuint at Listhaug har så dårlig forståelse for pensum naturfag for 4. klasse og over; jeg har ikke sett noe bevis for det motsatte fra hennes uttalelser i det offentlige, på jobb eller i intervjuer.

Generelt så er kunnskap og interesse for realfag blant politikere skuffende. Det er uheldig i en verden hvor mange av problemene og løsningene er tungt realfaglig.

Lan Marie ble intervjuet på NRK om sitt hjertebarn, vindmøller tidlig i karrieren. Hun nektet å gå inn på hvor mange watt-timer Norge trengte, og hvor mange vindmøller dette kunne tilsvare, under dekke med at hun «ikke var en ingeniør».

Jeg forstår godt at unge politikere - spesielt de som ikke har blitt «broilet opp» hele livet - ikke går rundt og pugger alle mulige tall. Når man ikke har den minste ide om tallene bak hjeresaken din (eller tør å levere et omtrentlig estimat) så synes det tydelig for meg at det handler om gode hensikter.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

  

12 hours ago, Red Frostraven said:

...og igjen en påstand uten kilder; jeg viser til kilder for praktisk talt alle påstandene mine.
Hvem, og hvilke konkrete tema..?

Whataboutismen sitter dypt, og eksistensen har gjort at det å påstå at det samme skjer på begge sider sitter alt for løst i disse dager.

Og jeg tror genuint at Listhaug har så dårlig forståelse for pensum naturfag for 4. klasse og over; jeg har ikke sett noe bevis for det motsatte fra hennes uttalelser i det offentlige, på jobb eller i intervjuer.

Listhaug er utdannet adjunkt så så ille står det nok ikke til ;)
Nå handler jo denne tråden hovedsaklig om venstresiden, så det å skylde på whataboutism blir billig. Det er jo naturlig at både venstre & høyresiden blir omtalt om hverandre.

Sosialistene i Norsk politikk bygger sterkt på naivitet.
Statsbudsjettet går hundrevis av milliarder i underskudd, subsidiert av oljeinntektene. Samtidig vil forventede statlige utgifter øke drastisk i det vi går inn i tidenes eldrebølge. På toppen av det har ikke Norge bærekraftig befolkningsvekst. Vi har negativ fødselsrate, det fødes for få barn til å dekke gapet mellom statens inntekter og utgifter, og mer enn hele pensjonsfondet er lovet bort i fremtidige pensjonsutbetalinger. Norges sparebøsse er i praksis allerede tømt.

Men likevel vil venstresiden bruke hundrevis av milliarder på både innvandring & klimatiltak som kun vil føre til at Norge vil bli et fattigere land. Norge blir kjørt til grunnen, samtidig som det blir lovet om et grønt euphoria hvor alle lever i harmoni? Realiteten er jo en helt annen. Venstresiden støtter også hamas, som er en terror organisasjon. Oljen skal bort...Det kan ikke bli mer naivt.
 

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kronikker/2020/06/22/Er-Norges-innvandringspolitikk-bærekraftig-22097807.ece
https://www.dagbladet.no/nyheter/moxnes-nekter-a-innse-at-sosialismen-har-fort-venezuela-mot-avgrunnen/70737546
https://www.nettavisen.no/okonomi/gigantisk-klimaprosjekt-slaktes-vanvittig-pengesloseri-uten-klimaeffekt/s/12-95-3424025538
https://www.dagen.no/okategoriserade/norge-stotter-terroristene/

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, knutinh said:

Høyres behandling av Bush sitt inntog i Irak i 2003 var ikke deres stoltestes øyeblikk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ppgL1/irak-krigen-skapte-krise-i-regjeringen

-k

Jeg har hele tiden vært imot krigføring i midtøsten. Så jeg skal selvfølgelig ikke forsvare høyre eller andre som støttet invadering.

Men tilbake til nåtid, hvorfor støtter venstresiden Hamas/Palestina? Et land som verken står opp for menneskerettinger, likestilling, bedriver terror?
Nå som vi akkurat har unnagjort 20 års markeringen for 11. September. Noen som husker denne? Mens verden sørget, feiret Palestinere.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (1 time siden):

Men tilbake til nåtid, hvorfor støtter venstresiden Hamas/Palestina? Et land som verken står opp for menneskerettinger, likestilling, bedriver terror?
Nå som vi akkurat har unnagjort 20 års markeringen for 11. September. Noen som husker denne? Mens verden sørget, feiret Palestinere.

Å støtte et folks rett til et liv uten okkupasjon og undertrykkelse er ikke det samme som å være enig med alt den politiske ledelsen og/eller folket står for.

Jeg har stor sympati for lidelsen som folket jøder har blitt utsatt for opp igjennom tidene, men jeg er ikke enig i alt som staten Israel eller enkelte av borgerene deres står for.

Uten sammenligning forøvrig: når debattanter har ønsket ABB lynsjet og død så har jeg gjennomført argumentert for at selv en som har gjort noe så umenneskelig som ham har rett på å bli dømt etter lovens bokstav og et liv uten vold og frykt.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 12.9.2021 den 11.12):

Forståelse av klimaet og hvordan de er drevet av mennesker krever sånn circa å forstå pensum for naturfag for 4.-klasse.

Du lærer om de grunnleggende elementene for dette i 8. klasse. Du er ikke ferdig med grunnskolepensum knyttet til samspillet EMS og molekyler i atmosfæren før naturfaget på første trinn på videregående, og selv da lærer du knapt om andre store geofysiske prosesser som tar del i totalregningen av dette. Har du kunnskapen bak fagene kjemi 1 og 2, og fysikk 1 og 2, så har du en grunnleggende forståelse der du selv kan gjøre gode kvalifiserte gjetninger rundt et fåtall av prosessene. Skal du gjøre noen totalberegninger på noe som helst klima, så trenger du å forstå diskret matematikk, stokastisitet og ganske mye statistikk, og en god del mer biokjemi enn det grunnskolen leverer til deg.

At klimaet er drevet av mennesker er en veldig mye sterkere påstand enn at mennesker påvirker klima. Og det er ikke en enkel påstand selv for de med både en og to doktorgrader i akkurat dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 8.9.2021 den 6.01):

Ingen seriøse samfunnsdebatanter da.

..

Og så har du en del folk som stemmer på FrP, som burde visst bedre. Men det er enda flere som samfunnet har sviktet som stemmer på dem.

Utsagnet ditt er like tullete.

FrP har stort sett helt OK politikk, og jevnt over med de andre store partiene i Norge så er differansen liten. Det samme gjelder AP, Venstre, SP, Høyre og Rødt, og sikkert flere partier jeg glemmer i farten.

En borger kan finne sine flaggsaker i hvilket som helst parti over, uten å "burde vite bedre" eller andre nedverdigende uttrykk du måtte finne på å lire fra deg.

Det er en prioriteringskø, og de fleste mennesker går gjennom denne som en graf med vektede noder. De stemmer ikke på en ideologi.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 11.9.2021 den 9.07):

Ein kan godt diskutere det. Men kvifor vodtekt? Menn er også overrepresentert som seriemordere. Skal eg og du ta eit spesielt ansvar for det også, fordi vi deler kjønnet med Bundy og Gacy? Burde eg gå inn i meg sjøl og reflektere på kvifor kjønnet mitt er overdisponert til å bli seriemorder? Eller er det andre faktorer som spiller inn som er mykje meir interessant å rette eit lys på, enn nettopp kjønnet? Psykologi kanskje? Tanker? Følelser? Eventuelt mangel på følelser?

 

Ein rolle NÅKEN menn har i ein "kultur" som eg tilsynelatende ikkje deler. Avhengig av kva du meiner denne "kulturen" er? Kanskje det er ein ukultur vi alle har eit ansvar med å bortvise? 

 

Om ein konkluderer med at "menn voldtar", er ein fort unyansert ja. Eg personlig er meir interessert i å finne ut kvifor nåken blir kriminelle, og då ikkje konkludere basert på kjønn.

Ikke alle menn voldtar men (nesten) alle som voldtar er menn. Det er et argument helt på linje med kritikk av muslimske terrorister.

Jeg forventer ikke av en tilfeldig muslim på gata å gråtkvalt unnskylde en helt annen muslim som ble terrorist, noe mer enn jeg selv kan ta et voldtektsoffer i hånda og beklage på vegne av alle menn at hun ble voldtatt av en mann. Det er helt urimelig.

Jeg må dog tåle en diskusjon om hvorfor kvinner (nesten) aldri voldtar. Og svært skjelden dreper. Uten å rope opp om «mannehat». Det kan være en krevende diskusjon, og en vanskelig balansegang. Men forståelsen av hvorfor ting er som de er synes sentral i å oppnå endring.

Hvis (noen) menn voldtar fordi det ligger i latent kromosomene våre, som ledd i en rasjonell (?) nedarvet forplantningsstrategi så er det en drift vi må være bevisst. Kanskje må vi da unngå situasjoner hvor drifter og intellekt kan komme i konflikt. Så som å være alene med en jente når begge er ruset.

Hvis derimot voldtekt er en «sykdom» som skyldes dårlig oppvekst eller kjemisk imbalanse, eller en uheldig mannskultur hvor det å «nedlegge» damer er så viktig at man glemmer alt annet så er det helt andre løsninger.

For ordens skyld så mener jeg at det å være mann har betydning for både kromosomer og kultur, mens det å være muslim kun har sammenheng med kultur. Jeg mener altså ikke med analogien over å insinuere at 9/11 terroristene gjorde det de gjorde på grunn av gener.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...