Gå til innhold

Motta gave på 100.000 kr. Skatt? Meldeplikt?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Dart said:

Hvorfor skal det være lurere? All gave er skattefritt uansett, 10 kr, 10 000, eller 10 milliarder. Gave over 100 000 skal kun opplyses om i skattemeldingen, den er ikke skattepliktig. Skatteetaten vil ha opplysningen kun for at det kan forklare formuesbevegelser. Har du mottatt 1 mill i gave et år vil trolig formuen din gå kraftig opp. Når Skatteetaten får opplysning om gaven trenger de ikke lure på om du har jobbet svart eller funnet på andre ulovligheter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sverre1969 skrev (1 time siden):

Hvorfor skal det være lurere? All gave er skattefritt uansett, 10 kr, 10 000, eller 10 milliarder. Gave over 100 000 skal kun opplyses om i skattemeldingen, den er ikke skattepliktig. Skatteetaten vil ha opplysningen kun for at det kan forklare formuesbevegelser. Har du mottatt 1 mill i gave et år vil trolig formuen din gå kraftig opp. Når Skatteetaten får opplysning om gaven trenger de ikke lure på om du har jobbet svart eller funnet på andre ulovligheter.

Slapp av sjef. Jeg bare lurer, og det er i forb med noe annet jeg tenker på. Når det under 100' så trenger det ikke oppgis og ingen kan lese det av selvangivelser. Men så formelt er det ikke i R.L. Man gir bort og ingen får vite det, ingen blir sure.

Sitat: Du har full rett til å gi bort gaver til hvem du vil så lenge du lever. Forskjellen mellom gave og forskudd på arv er at en gave gis bort der og da. En gave skal ikke tas hensyn til i arveoppgjøret. Når det kalles forskudd på arv ligger det i ordene at det skal tas hensyn til ved arveoppgjøret.

Så hvis jeg vil gi bort noe uten at det påvirker arven etter meg, så kaller jeg det gave. Skal det påvirke fordelingen mellom arvinger så tar jeg det med i testamentet eller oppretter et gavebrev hvor det står at verdien eller summen er et forskudd og skal trekkes fra i vedkommende arvings del. For at det andre arvingene ikke skal bli sure der og da.

Mener jeg å vite.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 3.9.2021 den 21.10):

Du skal ha rimelig høy inntekt og ubegrenset med muligheter for å jobbe ekstra for at det skal være verdt 1000 kroner... Det tar fem minutter å føre dette opp på skattemeldingen. 

Unnskyld, men jeg må bare: Differansen mellom 100000 og 99999 er én. Fem minutter for en krone skulle bli 12 kr/timen.

Endret av Cascada81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Cascada81 said:

Unnskyld, men jeg må bare: Differansen mellom 100000 og 99999 er én. Fem minutter for en krone skulle bli 12 kr/timen.

På den annen side må du ta høyde for risikoen for at du må bruke tid på å svare Skatteetaten når de kontakter deg for å få en forklaring på hvor økningen på bankkontoen på ca 100 000 stammer fra....

Kansje like greit å bare gi 100 000, og bruke de 3 minuttene det tar å taste dette beløpet i riktig felt i skattemeldingen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bare å føre over, ingenting vil skje. Man skal egentlig huke av i selvangivelsen, men det er bare et x (kryss)

100.000 er ikke mer enn en månedslønn for et mange familier, ingen bryr seg med dette.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...