Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel på jobb om lov: § 10-4.Alminnelig arbeidstid


QuizIsland

Anbefalte innlegg

Sexylubb1 skrev (4 minutter siden):

Det kommer helt an på hvor mye de som tar jobben jobber i utgangspunktet. Jeg gjetter på at dere ikke har avtale om gjennomsnittsberegning eller tariffavtale og da vil det ikke være lov om dere ender opp med å jobbe mer enn 40t i uka til sammen. (Om dere ikke jobber over 40t til sammen så er dette forresten strengt tatt merarbeid og dere har i så fall ikke rett på overtidsbetalt, slik jeg skjønner loven). 

Vi har 100 stilling til vanlig, så krav om overtid har aldri vore eit tema, da alle er enige om det. Vi har kontrakt med 100% stilling, og eg har aldri vore borti at du trenger gjennomsnittsberegning eller tariffavtale for å kunne jobbe overtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
QuizIsland skrev (1 time siden):

 

Ordningen vi har idag er at alle på kundesenteret som ynskjer, setter seg opp på en liste for laurdagsvakter. Denne lista blir lagt ut i slutten av desember året før, og vi kan da velge hvilke laurdagsvakter vi ynskjer.

Dette er jo da ein skift plan? Eg ser ikkje korleis dette bryter "særlig og tidsavgrenset behov for det ." 

 

Dette er jo noe helt annet enn det du beskriver i første post. Og først og fremst så beviser det jo at dette på ingen måte er et særlig og tidsavgrenset behov. Det er planlagt lang tid i forveien! Behovet er der altså hele tida. 

Det er ingen ting i veien for denne måten å velge vakter på, så vidt jeg vet, men problemet oppstår altså i det dere eventuelt runder lovlig ukentlig arbeidsmengde. Den riktige måten å gjøre det på, gitt at alle har 100% stilling i utgangspunktet, er å gi de som tar på seg en lørdagsvakt fri en vakt tidligere i uka. Eller at sjefen deres bare lager en arbeidsplan med rullerende lørdagsvakter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (4 minutter siden):

Dette stod i arbeidsmiljøloven tidligere, men er blitt fjerna. Mulig altinn ikkje er up to date. Eg finner ingen ledd i arbeidsmiljølova per dags dato som seie at planlagt overtid eller fast avtale om overtid er ikke tillatt. 

 

Det er aldri press for å sette seg opp på vakter. Vi er 4 stk som setter oss opp fordi vi ynskjer. Det er mangen som velger å aldri sette seg opp.

Da har du ikke lett særlig godt: 

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (Akkurat nå):

Vi har 100 stilling til vanlig, så krav om overtid har aldri vore eit tema, da alle er enige om det. Vi har kontrakt med 100% stilling, og eg har aldri vore borti at du trenger gjennomsnittsberegning eller tariffavtale for å kunne jobbe overtid?

Det trenger du ikke, men du kan jobbe lengre uker i perioder og kortere andre uker om det er avtale om gjennomsnittsberegning. 

Jeg tviler forøvrig på om noen av dere ansatte får noe pes for å jobbe mer enn dere har lov men arbeidsgiver kan få tilsnakk fra arbeidstilsynet om din kollega eller andre melder det inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (6 minutter siden):

Dette er jo noe helt annet enn det du beskriver i første post. Og først og fremst så beviser det jo at dette på ingen måte er et særlig og tidsavgrenset behov. Det er planlagt lang tid i forveien! Behovet er der altså hele tida. 

Det er ingen ting i veien for denne måten å velge vakter på, så vidt jeg vet, men problemet oppstår altså i det dere eventuelt runder lovlig ukentlig arbeidsmengde. Den riktige måten å gjøre det på, gitt at alle har 100% stilling i utgangspunktet, er å gi de som tar på seg en lørdagsvakt fri en vakt tidligere i uka. Eller at sjefen deres bare lager en arbeidsplan med rullerende lørdagsvakter. 

Har endret første post så det forklarer litt bedre. Eg skjønner at det finnes andre måter å legge opp desse vaktene på, som også er mer lønnsomt for bedriften, med tanke på overtidsbetaling. Men kostnad er ikkje ein faktor i denne saka, det eineste spørsmålet er om det er lovlig.

Og slik eg leser lova, så er dette heilt lovlig, så lenge vi ikkje overstiger 10 timer overtid iløpet av 7 dager/ 200timer iløpet av 1 år. Er du enig i dette?

§ 10-6.Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Endret av QuizIsland
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (1 minutt siden):

Har endret første post så det forklarer litt bedre. Eg skjønner at det finnes andre måter å legge opp desse vaktene på, som også er mer lønnsomt for bedriften, med tanke på overtidsbetaling. Men kostnad er ikkje ein faktor i denne saka, det eineste spørsmålet er om det er lovlig.

Og slik eg leser lova, så er dette heilt lovlig, så lenge vi ikkje overstiger 10 timer overtid iløpet av 7 dager/ 200timer iløpet av 1 år. Er du enig i dette?

§ 10-6.Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

Det er ikke lovlig fordi dette ikke er overtid... 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lovlig fordi dette ikke er overtid... 

Det er timer vi jobber utenom vår 100% stilling, på ein laurdag, så overtid er alle enige om at det er? Om du mener at det ikkje kan kalles overtid grunna at lova seie det, vis meg gjerne kva ledd som seie bedrifter ikkje kan ha avtaler med sine ansette om fast overtid.

Herr Brun skrev (9 minutter siden):

Da har du ikke lett særlig godt: 

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

Vi har som sagt ei liste som er satt opp året før, som da er ein avtale om arbeidstid. Dette er derfor planlagt overtid ( som igjen, eg ser ikkje at det står er ulovlig ). Ledd 10-6 (1) seie jo ingenting om at det ikkje er lov med planlagt overtid, som er ein del av avtalt arbeidstid.

Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (1 minutt siden):

Det er timer vi jobber utenom vår 100% stilling, på ein laurdag, så overtid er alle enige om at det er? Om du mener at det ikkje kan kalles overtid grunna at lova seie det, vis meg gjerne kva ledd som seie bedrifter ikkje kan ha avtaler med sine ansette om fast overtid.

Vi har som sagt ei liste som er satt opp året før, som da er ein avtale om arbeidstid. Dette er derfor planlagt overtid ( som igjen, eg ser ikkje at det står er ulovlig ). Ledd 10-6 (1) seie jo ingenting om at det ikkje er lov med planlagt overtid, som er ein del av avtalt arbeidstid.

Det blir ikke mer lovlig om du gjentar deg selv. Planlagt overtid er ulovlig etter lovtekst både jeg og HrBrun (jurist) har vist til. 

Jeg har forøvrig verv i Fagforbundet, så selv om jeg ikke er jurist og oftest tolker tariffavtalen og ikke AML så har jeg vært borti dette før. 

Jeg har forøvrig vært i samme situasjon som deg. Hos oss var problemet at en underleder hos arbeidsgiver forfordelte "overtid" i helgene til enkelte. Da vi klagde på dette gav HR arbeidsgiver beskjed om at de ikke hadde lov til dette i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (Akkurat nå):

Det blir ikke mer lovlig om du gjentar deg selv. Planlagt overtid er ulovlig etter lovtekst både jeg og HrBrun (jurist) har vist til. 

Jeg har forøvrig verv i Fagforbundet, så selv om jeg ikke er jurist og oftest tolker tariffavtalen og ikke AML så har jeg vært borti dette før. 

Jeg har forøvrig vært i samme situasjon som deg. Hos oss var problemet at en underleder hos arbeidsgiver forfordelte "overtid" i helgene til enkelte. Da vi klagde på dette gav HR arbeidsgiver beskjed om at de ikke hadde lov til dette i det hele tatt. 

Ok! Klarte bare ikkje finne det skriftleg i lova. Får ta dykk på ordet :)

Takk for svar! 😀

Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (6 timer siden):

Ok! Klarte bare ikkje finne det skriftleg i lova. Får ta dykk på ordet :)

Takk for svar! 😀

Du trenger ikke ta oss på ordet. Det er vist til bestemmelsene som gjelder i lova. Lova er skriftleg. Jeg gjentar og uthevet det som er relevant:

 

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

Du har forøvrig helt rett i at §10-6 (4) ikke blir brutt. Men det er ikke relevant for problemstillingen. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (25 minutter siden):

Det er timer vi jobber utenom vår 100% stilling, på ein laurdag, så overtid er alle enige om at det er? Om du mener at det ikkje kan kalles overtid grunna at lova seie det, vis meg gjerne kva ledd som seie bedrifter ikkje kan ha avtaler med sine ansette om fast overtid.

Vi har som sagt ei liste som er satt opp året før, som da er ein avtale om arbeidstid. Dette er derfor planlagt overtid ( som igjen, eg ser ikkje at det står er ulovlig ). Ledd 10-6 (1) seie jo ingenting om at det ikkje er lov med planlagt overtid, som er ein del av avtalt arbeidstid.

Det er som hovedregel ikke lov til å avtale arbeidstid som går ut over 9 timer per 24timersperiode og 40 timer per 7dagersperiode, jf. aml. § 10-4. Arbeid ut over dette er overtid. Overtid, altså arbeid ut over det avtalte, kan bare gjennomføres dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Det betyr at det ikke er tillatt å fylle faste vakter med overtidsarbeid. Arbeidsplanen skal gå opp med de alminnelige ressursene man har tilgjengelig. Det betyr at man verken kan ha en fast ordning hvor hver lørdag blir ledig uken før (at det alltid "plutselig" dukker opp en udekket vakt), og at man ikke kan "plukke overtidsdager" et år i forveien. Det må foreligge en arbeidsplan hvor lørdagene i utgangspunktet er dekket opp med ansatte som jobber kun alminnelig arbeidstid, og så kan man bruke overtid til ekstravakter (f. eks. plutselig behov for mer arbeid enn vanlig) eller dersom folk blir syke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sexylubb1 said:

Det trenger du ikke, men du kan jobbe lengre uker i perioder og kortere andre uker om det er avtale om gjennomsnittsberegning. 

Jeg tviler forøvrig på om noen av dere ansatte får noe pes for å jobbe mer enn dere har lov men arbeidsgiver kan få tilsnakk fra arbeidstilsynet om din kollega eller andre melder det inn. 

Muligens. Ikke lett å si på forhånd hvordan brudd på arbeidstidbestemmelsene blir håndhevet av Arbeidstilsynet eller påtalemyndigheten.


https://www.okokrim.no/haandhevelsen-av-brudd-paa-arbeidstidsbestemmelsene-grunn-til-bekymring.416726.no.html

Quote

«Straffen må søkes utmålt på en slik måte at den så vidt mulig vil virke avskrekkende og normdannende for fremtiden. For foretak med solid økonomi bør dette hensynet etter omstendighetene lede til høye bøter, slik man har sett det i praksis. Departementet mener at bøtenivået for foretaksstraff generelt sett bør ligge vesentlig høyere enn bøtenivået for personlig ansvarlige for samme overtredelse.»2

 

 

Lenke til kommentar

Kor lange dagar jobbar du måndag til fredag?
Ein måte å organisere slik laurdagsjobbing på kan være å organisere arbeidsveka slik at ein jobbar korte dagar. Ved å innføre 6,5 timars dagar så kan ein jobbe 6,5 timar kvar dag frå måndag til laurdag utan å gå over 40 timarsgrensa for arbeidstid.
Dagane treng heller ikkje å være like, om behovet er 6 timars arbeid på laurdagar, så kan ein f.eks. jobbe 6,8 timar på kvardagane (6 timar og 48 minutt), og 6 timar på laurdagen og då ende opp på 40 timar.

Eit anna alternativ ettersom det her her snakk om anna kvar laurdag er å bruke adgangen til gjennomsnittsberekning. Då kan ein strekke seg opp til 48 arbeidstimar per veke så lenge ein i snitt ikkje jobbar meir enn 40 timar per veke over ei 52 vekers periode.
Då kan ein f.eks. jobbe vanleg 7,5 timars arbeidsdag måndag til fredag, og 5 timar på anna kvar laurdag. Då blir timetalet 37,5t + 5t = 42,5t i vekene ein har laurdagsjobbing og vanleg 37,5 timars veke den veka ein har laurdagsfri.
Då blir gjennomsnittleg arbeidsveke akkurat 40 timar og dermed lovleg. Er det behov for å jobbe meir enn 5 timar på laurdagar så må sjølvsagt arbeidstida på kvardagane justerast ned tilsvarande.

 

Ei slik arbeidstidsordning vil være lovleg men vanlegvis lite attraktivt for arbeidstakarane ettersom ein då ikkje får overtidsbetalt (men ein kan forhandle om ulempetillegg for laurdagsarbeidet om ein ikkje alt har rett på dette gjennom tariffavtale), og det vil sjølvsagt blir mykje pendletid og kostnadar for å reise på jobb 6 dagar i veka utan å ein gong få jobbe full dag.

Lenke til kommentar
asicman skrev (3 timer siden):

Muligens. Ikke lett å si på forhånd hvordan brudd på arbeidstidbestemmelsene blir håndhevet av Arbeidstilsynet eller påtalemyndigheten.


https://www.okokrim.no/haandhevelsen-av-brudd-paa-arbeidstidsbestemmelsene-grunn-til-bekymring.416726.no.html

 

 

Min erfaring er at ved et tilsyn får man påpekninger og frist til å rette opp i det med mindre det er ekstremt alvorlig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har inntrykk av at Arbeidstilsynet kan og vil gjerne godkjenne slike. Fagforeningene gjør også slikt etter å ha snakket med medlemmene om ordningen. A.T. hører ofte på de. En avtale er lurt, og at den slås opp der lista henger.

Ellers tror jeg en slik ordning kan henge i en tynn tråd om det er forhold som ikke er helt frivillige eller de ansatte er av en slik saammensetning at det ikke er egnet. Består fotfolket av stort sett eldre og/eller kvinner eller andre spesielle sammensetninger, så er det litt usikkert.

Altså:  Snakk med fagforeningen først via tillitsvalgt. Så A.T. via verneombudet. Så sjefen. Etter det skal det ikke bli problemer med "kverulanter". Uro grunner ofte i en dårlig plan og dårlig kommunikasjon.

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/10/10-3/ 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (2 timer siden):

Men med fri en annen dag/kortere arbeidstid/helgetillegg(antakeligvis). 

Står det i loven at man skal ha ekstra betalt for å jobbe lørdag?
De får betalt for dagen de jobber, men de kan ikke regne med å få fri en annen dag, og er man satt opp på en dag, så er det ikke sikkert man får bytte.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Står det i loven at man skal ha ekstra betalt for å jobbe lørdag?
De får betalt for dagen de jobber, men de kan ikke regne med å få fri en annen dag, og er man satt opp på en dag, så er det ikke sikkert man får bytte.

Nei, men lova seier noko om kor mykje ein kan jobbr i løpet av ei veke (samt forbod mot nattarbeid ig søndagsarbeid som ikkje er strengt nødvendig). Så skal ein i jobbe på laurdagar så må ein jobbe mindre dei andre dagane slik at ein ikkje kjem over 40 timars grensa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...