Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utstyr til bilvask – Råd og anbefaling


fox

Anbefalte innlegg

unik42 skrev (18 minutter siden):

Coatingsikker avfetting? Trodde hele greia med coating var at det tålte så mye, er det bare å vaske det bort med avfetting? Har keramisk coating på bilen min fra forhandler og har brukt avfetting en gang - kan jeg anta at den bare er borte da?

Neida, den er nok ikke borte. Voks drar du rett av med visse avfettinger, men ikke keramisk coating. Alt du gjør med din bil vil slite på beskyttelsen. Det er derfor alle innen bilpleie vil gjøre mest mulig kontaktløst, jo mindre du tar på bilen desto mindre slites den. Trenger du avfetting hver gang? Mest sannsynlig ikke, men det er veldig effektivt og derfor veldig ettertraktet. 

Vet du hva slags coating de har brukt på bilen din? Veldig ofte når du henter en bil har de brukt hurtigvoks.

Eksempel: På min har jeg NXTzen Pro belegging, det skal holde i to år. Om jeg kjører denne bilen 50 000, vasker med avfetting og børste ukentlig vil jeg sitte igjen med kanskje 6 mnd under norske forhold. Står det 2 år beskyttelse betyr det at under perfekte forhold har du 2 år. Norske veier og klima er døden for bilen din.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, DrAlban3000 said:

Neida, den er nok ikke borte. Voks drar du rett av med visse avfettinger, men ikke keramisk coating. Alt du gjør med din bil vil slite på beskyttelsen. Det er derfor alle innen bilpleie vil gjøre mest mulig kontaktløst, jo mindre du tar på bilen desto mindre slites den. Trenger du avfetting hver gang? Mest sannsynlig ikke, men det er veldig effektivt og derfor veldig ettertraktet. 

Vet du hva slags coating de har brukt på bilen din? Veldig ofte når du henter en bil har de brukt hurtigvoks.

Eksempel: På min har jeg NXTzen Pro belegging, det skal holde i to år. Om jeg kjører denne bilen 50 000, vasker med avfetting og børste ukentlig vil jeg sitte igjen med kanskje 6 mnd under norske forhold. Står det 2 år beskyttelse betyr det at under perfekte forhold har du 2 år. Norske veier og klima er døden for bilen din.

 

Ditec Ceramic Ultra. Avfetting bruker jeg sjeldent (implisitt vasker jeg bilen sjeldent). Men når jeg vasker den vil jeg gjerne gjøre det skikkelig. Anbefaler du en avfetting til coatingen?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (35 minutter siden):

Ditec Ceramic Ultra. Avfetting bruker jeg sjeldent (implisitt vasker jeg bilen sjeldent). Men når jeg vasker den vil jeg gjerne gjøre det skikkelig. Anbefaler du en avfetting til coatingen?

Jeg har brukt PrickBort, den skal være ganske trygg og er godt likt av detailere og hobbydetailere. Jeg er ingen ekspert, jeg tilhører siste kategori.

Ta en telefon til Ditec Oslo? Spør hvilken avfetting og såpe de anbefaler. PrickBort er petrokjemisk, og jeg vil tro de anbefaler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes nok like mange vaskerutiner som det finnes mennesker, men kan bidra jeg og til tross for at trådstarter antakeligvis har handlet inn allerede.

Til bilvask så bruker jeg hovedsaklig tre forskjellige kjemikalier: Alkalisk avfetting til felg, alkalisk skumavfetting til lakk, og en god bilsjampo. Du trenger ikke egen avfetting til felg, men felgavfettinger er ofte mer høykonsentrert, og jeg liker å få renset dekkene mine skikkelig.

Det finnes hovedsaklig to typer avfetting: Alkalisk og petrokjemisk. Alkalisk skumavfetting bruker jeg hver eneste gang jeg vasker bilen. Uansett. Er jeg tom, så blir ikke bilen vasket. Dette for å løse opp trafikkfilm og organisk skitt og lort som henger på lakken. Formålet er å fjerne mest mulig grove partikler fra lakken før du begynner med berøringsvask. Jo mindre partikler som henger på lakken, jo mindre riper får du når du begynner berøringsvask. Jeg bruker skumavfetting i skumkanon for å hindre at avfettingen tørker på lakken, men du kan og bruke vanlig alkalisk avfetting i for eksempel lavtrykkskanne.

Jeg sverger til Koch Chemie når det gjelder kjemi. Til felg bruker jeg Alkaline Wheel Cleaner. I skumkanonen bruker jeg Vorreiniger B. Jeg bruker bøtte med gritguard og spesialsvampen til North Detailing. Bøttesåpe er NanoMagic Shampoo. Denne har glansemidler i seg, og er litt "juks", men utrolig digg med speilblank bil etterpå. Denne beskytter litt og. Jeg bruker og Aktivwäsche som ikke inneholder glansemidler. Kjempegod såpe det og. Her får du bare prøve deg frem. Jeg tørker lett over med dedikert håndkle etterpå.

Bruker du denne fremgangsmåten, så får du ren og pen bil alltid! 🙂

Høytrykk er noe du må prøve deg frem til. Jo høyere vannmengde, jo kjappere og mer effektivt går spylingen. AVA er plastic fantastic, men funker veldig bra. Har prøvd P70, og den gjør jobben. Ønsket dog høyere vannmengde, noe du får på P80. Skumkanon er kjekt å ha, men ikke et must. Skal du spyle med hageslange, så bruker du år og dag på vasken.

Hvis du får mersmak på dette, så finnes det masse kjekke produkter der ute du kan handle inn. Dersom du har svarte nupper på lakken som ikke går vekk, så er det petrokjemisk avfetting som gjelder. Dette løser opp asfalt og tjære som er svært vanlig på vinterstid. Her bruker jeg Koch Chemie Teerwashe. Da hiver jeg Teerwashe på nedre deler av bilen, og lar det virke litt før jeg skumlegger.

Dersom jeg finner brune rustprikker på lakken, så fjerner jeg disse med Felgenblitz, som er en metallpartikkelfjerner.

Jeg vokser bilen min med Fusso ca hvert halvår, men hvis dette utgår pga vær eller tid, så sprayer jeg over med Koch Chemie Protectorwax. Da har du finfin beskyttelse i en måned eller to. Veldig kjekt på vinteren ihvertfall. Bilen blir og mye lettere å vaske.

Jeg har som sagt sverget til Koch Chemie siste par årene, men det finnes andre produsenter til både høyere og lavere pris, som gjør jobben like bra. Jeg foretrekker bare å handle alt fra ett sted og fra samme produsent. Ta deg en tur på detailersclub. Der er det masse kjekk informasjon. Det er fort gjort å bli bitt av bilvaskebasillen. Det er noe eget og alltid ha ren og blank bil. 🙂

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...