Gå til innhold

Sjefen krever erstatning.


Jh90

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber på en bensinstasjon, en kunde kom for noen måneder siden å skulle vaske bilen sin, jeg er ikke norsk så jeg kan ikke snakke så bra ennå men jeg jobbet med ei norsk dame som også pratet med kunden.

Vi diskuterte lenge hvilken vaskeprogram kunden ville ha, dette er en god stunn siden.

Nå kommer sjefen min som har alltid vært gjerrig å krever pengene han måtte ut med etter noe røyk på bilen til kunden i vaskehallen å anklager meg for å velge feil program.

 

Hva gjør jeg? hvordan går jeg vidre med sjefen? Har ikke en bensinstasjon forsikring når slikt skjer? 

 

Bensinstasjonen kommer ikke med noen bevis for at jeg gjorde noe feil heller.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljølova § 14-15, 2. ledd.

Sitat
(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:
a) når det er hjemlet i lov,
b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger.
c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,
d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,
e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,
f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

Dersom arbeidsgiver meiner å ha eit krav om erstatning frå deg så må arbeidsgiver kreve inn dette rettsleg.

For at arbeidsgiver skal kunne trekke deg i lønn så er det krav om at du har gjort dette med vilje eller ved grov uaktsomheit (at du burde vite betre).
Det skal mykje til for at ein slik sak ikkje koker ned til at sjefen har gitt for dårleg opplæring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mato skrev (14 minutter siden):

trodde ikke vaskehaller erstattet skader på bil.. 

Det er vanlig å ha vilkår om at bruk skjer på eige ansvar i vaskehallar, men i dette tilfellet så hevder kunden at bilen blei skada etter at ho brukte det vaskeprogrammet som betjeninga anbefalte. Då har betjeninga/vaskehallen tatt på seg eit ansvar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det er vanlig å ha vilkår om at bruk skjer på eige ansvar i vaskehallar, men i dette tilfellet så hevder kunden at bilen blei skada etter at ho brukte det vaskeprogrammet som betjeninga anbefalte. Då har betjeninga/vaskehallen tatt på seg eit ansvar.

jeg vill ikke si at en anbefaling automatisk overstyrer at vaskehallen brukes på eget ansvar, men dårlig Norsk er nok en faktor i saken her hvor  begge parter har misforstått hva som ble avtalt, arbeidsgiver kan uansett ikke automatisk kreve at ansatt betaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...