Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vant budrunden, men fikk ikke boligen


Fi5kuS

Anbefalte innlegg

Hei,

Idag hadde vi høyeste bud i en budrunde. Budfrist gikk ut og megler ringte til selger for å få aksept for budet. Da sier selger til megler at, nei jeg skal selge til datteren min, så hun går inn å overtar det høyeste budet (altså vårt bud).

Megler ringte meg og sa han var forbanna og følte seg brukt. De har åpenbart bare brukt en megler og folk for å få igang en budrunde, slik at familiemedlemmer måtte kjøpe til markedspris. De gadd altså ikke å selge huset til takst (vi bød 700 000 over takst).

Jeg vet at selger står fritt til å avslå og akseptere bud (noe megler også påpekte), men har vi absolutt ingen sak her? Forbanna ergerlig å kaste bort så mye tid. Helt sinnsykt om ingen lover regulerer slike forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fi5kuS skrev (21 minutter siden):

Hei,

Idag hadde vi høyeste bud i en budrunde. Budfrist gikk ut og megler ringte til selger for å få aksept for budet. Da sier selger til megler at, nei jeg skal selge til datteren min, så hun går inn å overtar det høyeste budet (altså vårt bud).

Megler ringte meg og sa han var forbanna og følte seg brukt. De har åpenbart bare brukt en megler og folk for å få igang en budrunde, slik at familiemedlemmer måtte kjøpe til markedspris. De gadd altså ikke å selge huset til takst (vi bød 700 000 over takst).

Jeg vet at selger står fritt til å avslå og akseptere bud (noe megler også påpekte), men har vi absolutt ingen sak her? Forbanna ergerlig å kaste bort så mye tid. Helt sinnsykt om ingen lover regulerer slike forhold.

Du har ingen sak her, selger står fritt til å selge eller ikke selge til den han vil. Han kan til og med velge å selge til en villt fremmed som har et lavere bud, bare fordi han liker oppsynet til personen bedre osv. 

Jeg opplevde en gang at jeg var i budkrig på et rekkehus med tre plus et lite hus med to boenheter mot et firma. Etter at vi nådde 700 over takst gikk fristen på mitt siste bud ut. Trodde jeg hadde vunnet, men viste seg  at firma hadde gått til selger for å be om at de skulle få bygget til prisen jeg hadde bydd, og argumenterte med sysselsetting under epedemien. Selger sa nei til det, men jeg jeg fikk ikke budet, i stede fortsatte de budrunden og jeg måtte gi meg på 2.3 over takst. Jeg kan vanskelig konkurere med et firma. 

Skulle nylig kjøpe en hytte, og hadde meldt meg på visning. Denne ble plutselig avbrudt fordi en random person som hadde sett at den ble lagt ut ikke meldte seg på visning, men gikk rett på selger og overbeviste om at de skulle få kjøpe fordi de var så flinke til å ta vare på ting. Ble solgt til en over million under hva jeg var forberedt på å gi.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en litt merkelig sak selv nylig. En bolig hadde stått til salgs i 2 måneder i sommer. Jeg ba om visning og megleren sa at det var ikke kommet inn noen bud på den.  Jeg la inn et bud en god del lavere enn prisantydningen, og megleren ringte meg opp og sa at selgern syntes budet var litt lavt, så hvis vi kunne møtes på midten, så skulle jeg få kjøpe boligen. Jeg aksepterte det fordi prisen fortsatt var veldig god, så jeg sendte inn et nytt bud. Jeg hadde finansieringsbeviset i orden. Etter det så ringte megleren og og lurte på om jeg kunne forlenge budfristen til morgenen dagen etter fordi det var litt seint på ettermiddagen og han skulle ha en annen visning. Jeg sa det var ok og stolte på den muntlige avtalen som var inngått. En halvtime før budfristen min gikk ut dagen etter så hadde det plutselig kommet en som la inn et bud 50 000 over mitt, og megleren ville ha meg med på budrunde. Jeg sa at jeg ikke kom til å gi noe høyere bud enn jeg hadde gitt (selv om jeg hadde gjort det i en vanlig budrunde), for jeg var litt irritert. Jeg sjekka litt senere og det var ikke kommet inn nye bud, så boligen gikk for under prisantydning.

Hva er sjansen for at det etter 2 måneder uten bud "plutselig" dukka opp en som ville være med på å by ? Jeg tror megleren satte i gang noe for å få opp prisen. Jeg likte boligen og hadde gått ganske grundig igjennom den og var klar for å gjøre litt småtteri med den.

 

Jeg sendte melding til megleren etterpå og lurte på hvorfor jeg ikke fikk boligen til prisrn som var avtalt muntlig med selgeren via megleren. Da kom det frem at han ikke hadde ringt selgeren og fortalt at jeg hadde godtatt å øke budet mitt.  

 

Jeg sa at den leken hans kommer jeg aldri til å bli med på , så jeg har bojkotta han for alltid.  

Har begynt å se på andre boliger og bojkotter alt det han og eiendomsmeglerfirmaet han er med i legger ut. 

For meg er det ikke noe stort tap å gå glipp av boligen, så jeg kommer ikke til å bruke mer tid på det.

Hadde det vært snakk om en ordentlig/reell budrunde, så hadde jeg kunnet  gått høyere og selgeren hadde fått solgt boligen til over prisantydning. 

 

 

Endret av Gufi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gufi said:

Jeg la inn et bud en god del lavere enn prisantydningen, og megleren ringte meg opp og sa at selgern syntes budet var litt lavt, så hvis vi kunne møtes på midten, så skulle jeg få kjøpe boligen. Jeg aksepterte det fordi prisen fortsatt var veldig god, så jeg sendte inn et nytt bud. Jeg hadde finansieringsbeviset i orden.

Hva er sjansen for at det etter 2 måneder uten bud "plutselig" dukka opp en som ville være med på å by ? Jeg tror megleren satte i gang noe for å få opp prisen. Jeg likte boligen og hadde gått ganske grundig igjennom den og var klar for å gjøre litt småtteri med den.

Det er nok helt normalt og sånn sett jobben til megleren. Husk at han jobber for selger, og ikke for deg. - Han har sikkert hatt en interessent-liste som har sittet på gjerdet - enten fordi de var usikker på prisen, eller fordi de ville se om de kunne snappe opp no billig. - Når det da dukker opp et bud så er det jobben hans å ringe runde til de som har vært interessert og si at det har kommet inn et bud.

Det er selvsagt ikke bra at han sa du skulle få kjøpe det hvis du økte budet litt, her burde han istedet sagt at han skulle høre med selger og forsøke å få til noe e.l.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
17 hours ago, Fi5kuS said:

Hei,

Idag hadde vi høyeste bud i en budrunde. Budfrist gikk ut og megler ringte til selger for å få aksept for budet. Da sier selger til megler at, nei jeg skal selge til datteren min, så hun går inn å overtar det høyeste budet (altså vårt bud).

Megler ringte meg og sa han var forbanna og følte seg brukt. De har åpenbart bare brukt en megler og folk for å få igang en budrunde, slik at familiemedlemmer måtte kjøpe til markedspris. De gadd altså ikke å selge huset til takst (vi bød 700 000 over takst).

Jeg vet at selger står fritt til å avslå og akseptere bud (noe megler også påpekte), men har vi absolutt ingen sak her? Forbanna ergerlig å kaste bort så mye tid. Helt sinnsykt om ingen lover regulerer slike forhold.

Du har nok ingen sak.

Jeg vil tro at megleren kan ha en sak i forhold til å få dekket sine omkostninger, litt utifra hvordan kontrakten er skrevet. Når det gjøres på denne måten får kanskje ikke megleren den kompensasjonen som er blitt avtalt i kontrakten. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gufi said:

Hadde en litt merkelig sak selv nylig. En bolig hadde stått til salgs i 2 måneder i sommer. Jeg ba om visning og megleren sa at det var ikke kommet inn noen bud på den.  Jeg la inn et bud en god del lavere enn prisantydningen, og megleren ringte meg opp og sa at selgern syntes budet var litt lavt, så hvis vi kunne møtes på midten, så skulle jeg få kjøpe boligen. Jeg aksepterte det fordi prisen fortsatt var veldig god, så jeg sendte inn et nytt bud.

Her burde du bedt om et motbud. Da er selgeren bundet til det budet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Men er du kjøper, vinner budet. og ikke vil ha huset, av forskjellige grunner, så kan du bli nødt til å betale for å slippe å kjøpe huset..

Håper megler tar seg godt betalt.

Det er fordi et bud nettopp er det, et bud. Når du byr på noe lar du selger avgjøre om han vil selge til ditt bud. Det er hele konseptet. 

Selger kan også komme med motbud. Da står du fritt til å akseptere, eller avslå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Du har nok ingen sak.

Jeg vil tro at megleren kan ha en sak i forhold til å få dekket sine omkostninger, litt utifra hvordan kontrakten er skrevet. Når det gjøres på denne måten får kanskje ikke megleren den kompensasjonen som er blitt avtalt i kontrakten. 

Megler får ikke bare omkostninger, megler får full provisjon. Det er standard meglerkontrakt, de får sin kompensasjon så lenge huset selges en viss tid etter at du inngår avtalen. Evt. får megler betalt for sine timer, dersom det er avtalt timesbetaling. 

Lenke til kommentar
Just now, Herr Brun said:

Megler får ikke bare omkostninger, megler får full provisjon. Det er standard meglerkontrakt, de får sin kompensasjon så lenge huset selges en viss tid etter at du inngår avtalen. Evt. får megler betalt for sine timer, dersom det er avtalt timesbetaling. 

Mulig det er standard i slike kontrakter. Da har ingen noen sak.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (1 time siden):

 

Det er selvsagt ikke bra at han sa du skulle få kjøpe det hvis du økte budet litt, her burde han istedet sagt at han skulle høre med selger og forsøke å få til noe e.l.

Det var selgeren som  sa til megleren om hun synes at budet var litt lavt, og ville godta at jeg kjøpte boligen hvis vi møttes på midten.   At megleren senere sa at han ikke ga informasjon videre til selgeren om at jeg hadde økt budet, tyder på at han hadde planlagt noe. 

Kommunikasjonen mellom megleren og meg veksla mellom sms og  muntlig pr. Tlf, og i en sms skrev jeg at jeg ønska å kjøpe ......(adr.) for kr .... og at jeg sendte inn nytt bud på det selgeren ville godta, og da svarer han ok og smiletegn.

 

Jeg har sendt en redegjørelse i saken til ledelsen i meglerfirmaer og har skrevet hva jeg mener om sånn atferd som megleren viste. Det kan hende han er  av den mer tvilsomme sorten og jeg kommer til å advare andre mot ham. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...