Gå til innhold

Reklamasjon på PC-skjerm som fikk skade etter innlevering


Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter med en litt artig sak her.
Jeg leverte PC-skjermen min på service hos Elkjøp (Oslo Glassmagasinet).
PC skjermen sleit med glitching på skjermen ved bruk og hadde ingen fysiske skader.

Dette ble også notert under innlevering (ingen fysiske skader).
To uker senere får jeg beskjed av at det ikke dekkes av garanti grunnet fysiske skader på skjermen.
De sender meg bilde, og det ser ut som at det har vært slagskade på skjermen (dette var ikke der under innlevering til elkjøp).

De mener nå at jeg må betale over 8000kr for reparasjon for skaden.

Jeg mistenker at skjermen har blitt skadet til/fra verkstedet de benytter seg av. Den måtte jo transporteres til Sverige som de nevnte for noen grunner. Jeg har video av at skjermen fungerer fint rett før jeg leverer til dem (dog med det opprinnelige glitch-problemet).

Hvor stor er sjansene mine for å få dette ordnet? 
Jeg har jo som nevnt bevis på at skjermen hadde den opprinnelige feilet før skaden, men ingen bevis på at det er de som påførte skaden.
Kjipt å levere min skjerm til dem i god tro, og deretter få vite at den har fått en skade jeg ikke har påført...

Endret av Pyramidenati
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med video av skjermen før innlevering, samt innleveringskvittering med "ingen fysiske skader", så er du garantert at det løser seg i din favør. Usikkerheten er hvor lang tid det tar...

Når du tar denne saken videre, så er det viktig at du "reklamerer" på produktet, ikke "tar det på garanti". Reklamasjon gir mye bedre rettigheter.

Du har klaget (dette vil ofte være likestilt med å reklamere) på varen, og Elkjøp plikter å fikse feilen innen "rimelig tid", ref forbrukerkjøpsloven. At de skader produktet endrer ikke dette, og de vil bli nødt å reparere eller gjenskaffe produktet til deg. Om det tar lang tid (over ca 5 uker, uten tilbud om lånegjenstand), så har du mulighet å heve kjøpet(pengene tilbake) eller foreta dekningskjøp.

Dessverre er det elkjøp du har med å gjøre. Det er en god sjanse for at de vil nekte eller krangle på alt, eller bare ignorere deg. Om du ikke finner en løsning innen kort tid, så ville jeg sendt saken til forbrukertilsynet. De har dessverre kjempelang saksbehandlingstid for tiden, så jeg ville samtidig foretatt dekningskjøp.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Elkjøp påstod etter innlevering at skjermen hadde fysiske skader som jeg måtte betale på. De hadde visst glemt at fyren ved kasse hadde notert seg at det ikke var noe fysiske skader på innleverings kvitteringen, så de dreit seg litt ut etter at de prøvde å 'svindle' meg.

De tilbød derfor gratis reparasjon, men har greid å rote bort strømadapteren til skjermen.
Jeg hentet skjermen for 10 dager siden, men fikk da ikke med strømadapteren siden de hadde greid å rote den bort.

De har enda ikke funnet den, og jeg lurer derfor på om jeg har noe rettigheter når det gjelder dette? Heve kjøpet? 

Nå har det gått 6 uker siden jeg leverte inn pc-skjermen. Service avdelingen på Oslo Glasmagasinet har vært helt elendig til å svare emails, så det er ingen håp om å svar fra dem.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med elkjøp sentralt, de kan pushe litt på de lokale butikkene. Be om å få svar på epost, så får du samtidig epostadressen til butikken.

Om det ikke fungerer, så varsle at du vil heve kjøpet, evt gjennomføre dekningskjøp, og kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato, og at du vil gå gjennom forbrukerrådet om nødvendig. Kanskje Elkjøp gir seg.. 

 

Ofte kjører Elkjøp utmattelsesstrategi på kunden. Om kunden gir seg, så tjener jo Elkjøp godt på det. Og om kunden ikke gir seg, så koster det ikke noe vesentlig for Elkjøp, dessverre. Dette er ikke nødvendigvis noe kundeservice "i butikken" gjør med vilje, men det virker som de har lite virkemidler for å rette opp feil som oppstår under reklamasjon. Følgen er at saken ikke løses før den løftes opp i systemet. Dette tror jeg er en (kortsiktig vellykket) strategi innført av ledelsen.

 

Lenke til kommentar
Pyramidenati skrev (På 13.10.2021 den 16.54):

Hvordan fikk du kontakt med varehussjef?

Det har nå gått 22 dager siden de meldte at strømadapteren er borte, og de 'leter' fortsatt etter den.
 

Googla meg litt rundt og fant gamle nyhetsartikler om hvem som var varehussjef i butikken jeg snakker om (ikke datarelatert) og litt kjennskap igjennom venner og kolleger. Så til slutt fant jeg en epost adresse til fyren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...