Gå til innhold

Hente ut filer


Tabby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (35 minutter siden):

Er riktig metode ja. Fra og med Windows 11 så får skal man ikke kunne få til det heller hvis jeg har skjønt det riktig. Så jevnlig backup av det man ikke kan miste blir viktig.

Er ikke en begrensning i W11. Men om maskinen er kryptert med Bitlocker osv så vil du ikke kunne ta ut disken og sette den inn i en annen maskin for å hente ut data. Det er hele poenget med diskkryptering. 

Har du kryptert disk med lokal bruker så må du ha kontroll på nøkkelen. Bruker du MS konto eller Azure AD ligger nøkkelen trygt i skyen. Er det lokalt domene ligger nøkkelen i AD, eller kan i det minste ligge der om det er satt opp.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 timer siden):

Har du kryptert disk med lokal bruker så må du ha kontroll på nøkkelen. Bruker du MS konto eller Azure AD ligger nøkkelen trygt i skyen. Er det lokalt domene ligger nøkkelen i AD, eller kan i det minste ligge der om det er satt opp.

Min SP7 var Bitlocker-kryptert frå fabrikken, så sannsynet er nok stort for at det same er tilfellet med Surface Book. Forutsatt at OP brukte ein Microsoftkonto på SBen, er nok det største håpet slik du skriv, å kopla til ein PC der han er innlogga på same konto. Med Microsoftkonto er det òg sannsynleg at personlege filer er lagra i Onedrive.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne mer om PCer! 

Det skulle ikke vært lov å lage noe som er så vanskelig/umulig å reparere. Ikke særlig miljøvennlig.

Skal uansett forsøke å koble den sammen med en fungerende PC og se hva som skjer. Må bare kjøpe en USB til USB kabel... tror jeg. Er det en slik jeg må bruke?

Lenke til kommentar
Tabby skrev (8 minutter siden):

Skal uansett forsøke å koble den sammen med en fungerende PC og se hva som skjer. Må bare kjøpe en USB til USB kabel... tror jeg. Er det en slik jeg må bruke?

Det er irrelevant hvilken kabel du bruker da de ikke virker slik.

Så om du skal kjøpe en, kjøp den billigste, ettersom det er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Kan være at du kan reparere den nok til at den kan fungere igjen hvis du klarer å få den opp og feilsøke. Ellers er det å fysisk ta ut SSD disken og plassere den i en annen PC, og teste om du kommer innpå. Hvis ikke så er sannsynligvis SSD disken paj. Ville testet det om dataene er viktigere enn selve PCen, da garanti etc sikkert ryker da.

Lenke til kommentar

Du kjenner ikke noen som kan hjelpe deg da? Trenger ikke være VELDIG data-guru for å prøve å hente ut de eventuelle filene som lar seg redde..
Håper uansett at dette gir deg nok lærdom til at du investerer i utstyr for å sikkerhetskopiere dine data.
Helt avhengig av mengde data kan du for eksempel klare deg med en usb-pinne eller en løs (ekstern) harddisk.. 
Og oppbevar gjerne dette i et annet hus enn der du bor.. Foreldre, venner, jobb, eller kanskje bilen? Er du redd for dataene kan du kryptere sikkerhetskopien..
Lykke til!

Lenke til kommentar

Som alternativ til å setta disken inn i ein annan PC kan ein montera han inni ein slik, og kopla til med USB: https://www.komplett.no/product/945128/datautstyr/lagring/harddiskerssd/eksterne-kabinetter/icy-box-ib-183m2-m2-kabinett Då kan disken i tillegg nyttast til backup etterpå.

Men den største utfordringa er uansett å få disken ut av Surface Book'en. Demonteringsmanualar her, om du vil prøva: https://www.ifixit.com/Device/Microsoft_Surface_Book

Repairability 1/10 får til og med Apple til å sjå bra ut til samanlikning. Enkelte av dei nyare Surface-einingane har blitt litt betre (men fortsatt ikkje bra).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk!!!

Jeg fulgte en av linkene til MKap og ved å klikke/lese videre fant jeg at tydeligvis flere enn meg har hatt samme problem. Blant kommentarer fant jeg et forslag til hvordan gjennopplive Surface-book - og det fungerte!

Bruker Surface nå - deilig følelse - og skal kopiere alle data over på ekstern harddisk straks jeg er ferdig med dette svaret!

Tusen takk for alt engasjement og forslag!

Lenke til kommentar
PantZman skrev (19 minutter siden):

Kanskje sjekke ut online backup løsninger som f.eks Onedrive. De tar gjerne backup fortløpende.

Jeg prøvde å bruke Onedrive en stund, men det laget bare kaos for meg.

Når jeg hadde ryddet/slettet i filene mine og var vel fornøyd så "oppdaterte" Onedrive for meg og alt var tilbake - noen ganger dobbelt. Vet ikke helt hvordan jeg klønet det til 🤔, men sluttet med Onedrive. Jeg ser så absolutt fordelen med skylagringer - særlig nå - men føler at jeg mister kontrollen.

SKAL bruke min eksterne harddisk aktivt framover! Har lovet meg selv det. Og skal også lagre de mest verdifulle filene (familiebilder ol) på annen ekstern harddisk i tillegg og oppbevare den hos noen andre i familien. Det har vært planen lenge - ny ekstern harddisk er innkjøpt, men ligger ubrukt i en skuff. Nå slapp jeg heldigvis med skrekken og fikk et "solid spark bak" for å komme i gang!

Lenke til kommentar

Det å lagre filene online er smart f.eks hvis du får brann hjemme som også ødelegger dine fysiske backuper som folk flest ikke lagrer i brannsikker safe.

Bekymrer du deg for privatlivet kan du pakke ned filene med 7-zip og sette passord på det. Måten krypteringen gjøres på er såpass kraftig at det er svært usannsynlig at noen vil bruke tid på å forsøke og dekryptere, mens du enkelt kan låse opp når det trengs så lenge du har passordet.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...