Gå til innhold

Jeg lever, og dere skal leve


-Senior-

Anbefalte innlegg

IHS skrev (20 timer siden):

De kristnes opplevelse av den korsfestede Jesus, kan sammenlignes med alle de sykes opplevelse av Jesus, mens han før korsfestelsen, gikk rundt fra sted til sted. Bare enda sterkere.

Årsaken til at han ikke var i graven, var at han gikk ut av graven. Ikke at Gud eller noen andre fjernet kroppen.

 

 

IHS skrev (20 timer siden):

De kristnes opplevelse av den korsfestede Jesus, kan sammenlignes med alle de sykes opplevelse av Jesus, mens han før korsfestelsen, gikk rundt fra sted til sted. Bare enda sterkere.

Årsaken til at han ikke var i graven, var at han gikk ut av graven. Ikke at Gud eller noen andre fjernet kroppen.

 

Jesu død på en pel eller et tre, ikke et kors var nødvendig for å oppfylle skriften og frigjøre jødene fra loven.

Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse, idet han ble en forbannelse for oss for det er skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. ( Gal 3:13)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (På 7.9.2021 den 20.47):

Men nok om det, det står ikke spesifikt noe sted at Gud er kun en ånd.

Jesus sier faktisk det i Joh.4,23 at 'Gud er ånd, og de som tilber ham, 
må tilbe i ånd og sannhet.'

Videre lærer Bibelen at mennesket er ånd, sjel og legeme (1.Tess.5,23)
Vårt legeme, og dels også vår sjel, tilhører den fysiske sfære - mens vår ånd 
har en annen dimensjon.

Hva det innebærer at Gud er ånd får vi en viss forståelse av utfra flere skriftsteder i Bibelen,  
der det fortelles noe om Guds Ånds natur og egenskaper.
Guds Ånd var før og over alle ting. Han er fra evighet til evighet, står det i Salm.90,2,
og på hans ord ble allting skapt i tidens morgen (1.Mos.1,1-2)

Og særlig Salme 139 har noen sterke skildringer, synes jeg - av hvordan Guds Ånd er i og over alt.
Der står:
       'Hvor skal jeg gå bort fra din Ånd,
        hvor skal jeg flykte fra ditt åsyn?
     
        Farer jeg opp til himmelen, er du der,
        rer jeg leie i dødsriket, er du der.
     
        Tar jeg morgenrødens vinger på
        og slår meg ned der havet ender,
    
        så fører du meg også der,
        din høyre hånd, den holder meg fast.
       
        Og sier jeg: «La mørket dekke meg
        og lyset omkring meg bli til natt»,
        så er ikke mørket mørkt for deg,
        og natten er lys som dagen,
        ja, mørket er som lyset.
    
        For du har skapt mitt indre,
        du har vevd meg i mors liv.
        Jeg takker deg fordi jeg er skapt
        på skremmende, underfull vis.
        Underfulle er dine verk,
        det vet jeg så vel.
    
        Mine ben var ikke skjult for deg
        da jeg ble skapt i lønndom
        og ble formet i jordens dyp.
    
        Du så meg den gang jeg var et foster,
        i din bok ble alt skrevet opp;
        mine dager ble dannet
        før en eneste av dem var kommet.
    
        Gud, hvor høye dine tanker er,
        hvor veldig summen av dem!
 
        Vil jeg telle dem, er de talløse som sand,
        blir jeg ferdig med det, er jeg ennå hos deg.'

            Mektig!

.

 
 
 

Endret av -Senior-
Lenke til kommentar
-Senior- skrev (11 timer siden):

Jesus sier faktisk det i Joh.4,23 at 'Gud er ånd, og de som tilber ham, 
må tilbe i ånd og sannhet.'

Videre lærer Bibelen at mennesket er ånd, sjel og legeme (1.Tess.5,23)
Vårt legeme, og dels også vår sjel, tilhører den fysiske sfære - mens vår ånd 
har en annen dimensjon.

Hva det innebærer at Gud er ånd får vi en viss forståelse av utfra flere skriftsteder i Bibelen,  
der det fortelles noe om Guds Ånds natur og egenskaper.
Guds Ånd var før og over alle ting. Han er fra evighet til evighet, står det i Salm.90,2,
og på hans ord ble allting skapt i tidens morgen (1.Mos.1,1-2)

 

Det er sikkert mye en kan oppfatte feil i Bibelen siden tekstene i den ikke er skrevet i sammenheng. Dette skriver Lukas 1.1-4 om. Du har sikkert lagt merke til at omtrent alle vers har henvisninger til andre vers igjen, og følger man disse får man en viss sammenheng og forklaring. Det gir ny innsikt og forståelse. Rom.8 forteller om livet i Ånden, men viser også tilbake til livet i kjøttet (det jordiske menneske) I Rom.8.5-8 skildrer den forskjellen mellom Ånd og kjøtt:

De som lever slik kjøttet vil, er bare opptatt av det som hører mennesker til. Men de som lever slik Ånden vil, er opptatt av det som hører Ånden til. For det kjøttet vil, er død, men det Ånden vil, er liv og fred. Derfor er det som kjøttet vil, fiendskap mot Gud, for det bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre detDe som kjøtt og blod har makten over, kan ikke være til glede for Gud.

Det Paulus prøver å fortelle her er at det er forskjell på Ånd, menneskenes ånd består av kjøtt og blod, en annen beskrivelse på det er forgjengelighet (dødelig) mens Guds Ånd er en evig og for oss usynlig substans som har et evig liv, og beskrives også med ordet uforgjengelig som betyr udødelig. Overgangen mellom forgjengelighet til uforgjengelighet beskrives i Paulus kapittel om "Oppstandelse" i 1.Kor.15. og fra v45 beskrives vi som sjelelig inntil en en forvandling ved en felles oppstandelse ved den siste basun. 

Paulus beskriver også menneskelig ånd og Guds Ånd i stykket om Guds mysterium, og forskjellene mellom dem (1.Kor.2) Gjør oppmerksom på at "vi" som beskrives er Kristi råd (Jes.9.6-7) = de utvalgte, Fil.3.3-6

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Wall Dorf said:

Det er sikkert mye en kan oppfatte feil i Bibelen siden tekstene i den ikke er skrevet i sammenheng. Dette skriver Lukas 1.1-4 om. Du har sikkert lagt merke til at omtrent alle vers har henvisninger til andre vers igjen, og følger man disse får man en viss sammenheng og forklaring. Det gir ny innsikt og forståelse. Rom.8 forteller om livet i Ånden, men viser også tilbake til livet i kjøttet (det jordiske menneske) I Rom.8.5-8 skildrer den forskjellen mellom Ånd og kjøtt:

De som lever slik kjøttet vil, er bare opptatt av det som hører mennesker til. Men de som lever slik Ånden vil, er opptatt av det som hører Ånden til. For det kjøttet vil, er død, men det Ånden vil, er liv og fred. Derfor er det som kjøttet vil, fiendskap mot Gud, for det bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre detDe som kjøtt og blod har makten over, kan ikke være til glede for Gud.

Det Paulus prøver å fortelle her er at det er forskjell på Ånd, menneskenes ånd består av kjøtt og blod, en annen beskrivelse på det er forgjengelighet (dødelig) mens Guds Ånd er en evig og for oss usynlig substans som har et evig liv, og beskrives også med ordet uforgjengelig som betyr udødelig. Overgangen mellom forgjengelighet til uforgjengelighet beskrives i Paulus kapittel om "Oppstandelse" i 1.Kor.15. og fra v45 beskrives vi som sjelelig inntil en en forvandling ved en felles oppstandelse ved den siste basun. 

Paulus beskriver også menneskelig ånd og Guds Ånd i stykket om Guds mysterium, og forskjellene mellom dem (1.Kor.2) Gjør oppmerksom på at "vi" som beskrives er Kristi råd (Jes.9.6-7) = de utvalgte, Fil.3.3-6

 

Når man leser Paulus kan man få inntrykk av at han ikke liker menneskekroppen. Det hele bunner i at menneske ånden er født på ny, men ikke menneskekroppen.

Rom 8:23 «vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri»

Paulus snakker negativt om menneskekroppen, fordi han vil ha en ny kropp, akkurat som han har fått en ny ånd.

1 Kor 6,17  "den som holder seg til Kristus, blir én ånd med ham."

Rom 8:9 "Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til. Men om Kristus bor i dere, er nok kroppen død på grunn av synden, men ånden er levende

Menneskekroppen er fortsatt død, men menneske ånden er vekket til livet ved at den er tilført Kristi ånd.

Lenke til kommentar
IHS skrev (43 minutter siden):

Når man leser Paulus kan man få inntrykk av at han ikke liker menneskekroppen. Det hele bunner i at menneske ånden er født på ny, men ikke menneskekroppen.

Rom 8:23 «vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri»

Paulus snakker negativt om menneskekroppen, fordi han vil ha en ny kropp, akkurat som han har fått en ny ånd.

1 Kor 6,17  "den som holder seg til Kristus, blir én ånd med ham."

Rom 8:9 "Den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Kristus til. Men om Kristus bor i dere, er nok kroppen død på grunn av synden, men ånden er levende

Menneskekroppen er fortsatt død, men menneske ånden er vekket til livet ved at den er tilført Kristi ånd.

 

Ja, det kan du jo si. Menneskekroppen har sine svakheter og den første som nevner det er faktisk Herren selv som nevner dette i  1.Mos.6.3: Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»  - Det finnes en fortelling om en kjødelig oppstandelse i Esek.37 hvor døde knokler blir levende igjen, men skrøpelig som de vil være, utsatt for smitte og sykdom velges det en annen oppstandelse Heb.11.35-40.

Paulus dør faktisk i Gal.1 og blir gjenoppreist av Gud og Jesus. Senere er hans tilstedeværelse fysisk fraværende men nærværende i ånden som om han var til stede. (1.Kor.5.3) Årsaken til en åndelig kropp er for å unngå fysiske skavanker og sykdommer. (Matt.6.20)

Når du henviser til Rom.8.23, vær oppmerksom på at teksten har en vridning - første frukt av høsten som kommer - Matt.13.39 forklarer at høsten er verdens ende. Altså er ikke oppdagelsen av evig liv kommet så langt enda, men det forskes og forskes... Bibelen viser først til et lengre liv...Jes.53.10 - Job 12.12, Jes.65.20

Lenke til kommentar
1 hour ago, Wall Dorf said:
 

Ja, det kan du jo si. Menneskekroppen har sine svakheter og den første som nevner det er faktisk Herren selv som nevner dette i  1.Mos.6.3: Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»  - Det finnes en fortelling om en kjødelig oppstandelse i Esek.37 hvor døde knokler blir levende igjen, men skrøpelig som de vil være, utsatt for smitte og sykdom velges det en annen oppstandelse Heb.11.35-40.

Paulus dør faktisk i Gal.1 og blir gjenoppreist av Gud og Jesus. Senere er hans tilstedeværelse fysisk fraværende men nærværende i ånden som om han var til stede. (1.Kor.5.3) Årsaken til en åndelig kropp er for å unngå fysiske skavanker og sykdommer. (Matt.6.20)

Når du henviser til Rom.8.23, vær oppmerksom på at teksten har en vridning - første frukt av høsten som kommer - Matt.13.39 forklarer at høsten er verdens ende. Altså er ikke oppdagelsen av evig liv kommet så langt enda, men det forskes og forskes... Bibelen viser først til et lengre liv...Jes.53.10 - Job 12.12, Jes.65.20

Ja Paulus er klar over at han er blant de hellige som har få del i den første oppstandelsen

Åp 20,6 "Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."

At han via Jesu har oppstått og hersker som konge i himmelriket 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

Kol 3:1 "Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd"

Også Johannes er klar over det

Åp 1,5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod  og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Alt dette er selvsagt noe som har skjedd på det åndelige plan, både Paulus og Johannes som Peter, er samtidig fortsatt i sin dødlige kropper. Men siden de samtidig også er i Jesu nye og udødlige kropp, lever de videre i Jesu kropp etter at deres jordiske kropp går i graven. Når en gang i fremtiden, deres nye kropper er klare, vil de igjen leve videre i sine egene gjennreiste og udødlige kropper.

Ja forskerne jobber med menneskekroppen, så det går sakte men sikkert mot en udødlig menneskekropp. Foreløpig er det bare noen brennmaneter som har udødlige kropper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turritopsis_dohrnii

Forskerne jobber også med "resurrection biology"

https://en.wikipedia.org/wiki/De-extinction

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (22 minutter siden):

 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

 

Vil bare poengtere at Paulus også har dokumentert at døden er den siste fiende som blir overvunnet, og denne er jo nødvendig å overvinne for å kunne produsere en oppstandelse? (1.Kor.15.26) Dette er nok fakta da også Jesu utsagn tilsier at dette skjer på den siste/ ytterste dag (Joh.6.44f.) Når Jesus sier det på denne måten, er det klart at Paulus også har rett i sin vurdering i 1.Kor.15.26,13 - 16: 

For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. 

Og det er vel det som er hintet fra Paulus i og med at han vil ha både Jesu fødsel og Johannes bidrag under trengselstiden i en annen tid enn ved dagens bibelkunnskap, nemlig i tidens fylde for de som måtte skjønne disse ordene? (Gal.4.4, Åp.1.9-10)

Lenke til kommentar
15 hours ago, Wall Dorf said:

Vil bare poengtere at Paulus også har dokumentert at døden er den siste fiende som blir overvunnet, og denne er jo nødvendig å overvinne for å kunne produsere en oppstandelse? (1.Kor.15.26) Dette er nok fakta da også Jesu utsagn tilsier at dette skjer på den siste/ ytterste dag (Joh.6.44f.) Når Jesus sier det på denne måten, er det klart at Paulus også har rett i sin vurdering i 1.Kor.15.26,13 - 16: 

For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. 

Og det er vel det som er hintet fra Paulus i og med at han vil ha både Jesu fødsel og Johannes bidrag under trengselstiden i en annen tid enn ved dagens bibelkunnskap, nemlig i tidens fylde for de som måtte skjønne disse ordene? (Gal.4.4, Åp.1.9-10)

Også Jesus snakker om to oppstandelser. En her og nå, og en på den siste dagen.

Joh 5:24 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Joh 6:40 "For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag."

Joh 12:40 "Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag."

I siste ende er det ikke bare snakk om å absorbere Jesu ord men hele Jesus, da hele han er Guds ord. Gjennom å integrere Jesus i seg selv, blir også de kristne det Jesus er, evig levende mennesker. Gjennom å smelte sitt liv sammen med Jesu liv, får de et evig liv. Eller omvendt, gjennom å smelte Jesu liv sammen med sitt liv, får de et evig liv.

Joh 11:25 " Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør." 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (3 timer siden):

Også Jesus snakker om to oppstandelser. En her og nå, og en på den siste dagen.

Joh 5:24 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Joh 6:40 "For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag."

Joh 12:40 "Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag."

I siste ende er det ikke bare snakk om å absorbere Jesu ord men hele Jesus, da hele han er Guds ord. Gjennom å integrere Jesus i seg selv, blir også de kristne det Jesus er, evig levende mennesker. Gjennom å smelte sitt liv sammen med Jesu liv, får de et evig liv. Eller omvendt, gjennom å smelte Jesu liv sammen med sitt liv, får de et evig liv.

Joh 11:25 " Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør." 

Det har ikke vært noen oppstandelse ennå. Den første oppstandelsen kalles for «førstegrøden» Den er omtalt i 1.Kor.15.20-23, Åp.14.1-5 som de 144 000, og i Åp.7 som de 12000 av hver av de 12 stammene som da utgjør de 144 000. Den første oppstandelse er også kommentert i Åp.20.4 som de som ikke hadde tatt dyrets merke og som mistet livet, men de ble levende igjen. Jesu første kontakt i NT finner du i Matt.1.17 hvor det går 14 ættledd (som vil si 490år, (et ættledd er i følge Job 35 år) fra bortførelsen til Babylon og frem til Jesus (Åp.17.1-14 Lammet seirer over Babylon) – Hvis man bruker det historiske Babylon fant bortførelsen sted år 586 f.v.t. og havner da i grøfta sånn rent regnskapsmessig i forhold til Herodes og den gjengen der.

Bibelen er skrevet i gåter og lignelser, og leser man litt fra GT lærer man seg fort at navn har andre meninger i tekstsammenhengen. Også i NT, se Abrahams to kvinner i Gal.4.22-26 hvor bare Hagar er nevnt ved navn som det nåværende Jerusalem og første pakt. (Ordet nå, her og i 1.Kor.15.20 er et eller annet sted i fremtid som kalles for «den rette tid»; se 2.Kor.6.2: For han sier: Jeg bønnhørte deg i rette tid og hjalp deg på frelsens dag. Se, er den rette tid, er frelsens dag! - Et annen benevnelse på denne tiden kalles for «den fastsatte tid» eller endetiden (Dan.11.35, 4.Mos.9.3) Men vi vet jo at Abrahams 2. kvinne var Sara, og hun beskrives altså som det himmelske Jerusalem og mor. Så ingen ting er slik man tror det er, hele Bibelen er profetisk. Nåværende betyr altså et sted i fremtiden som kalles for «fastsatt tid» eller «den rette/riktige tid» -

Joh.7.2 Det var like før løvhyttefesten, en av jødenes høytider.  3 Brødrene hans sa da til ham: «Dra bort herfra og reis til Judea, så også disiplene dine kan få se de gjerningene du gjør.  4 For ingen som vil bli kjent, gjør noe i hemmelighet. Når du gjør slike gjerninger, så stå fram for all verden!»  5 For heller ikke brødrene hans trodde på ham.  6 Jesus sa til dem: «Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid rett tid.

De tekstene du viser til med ordet «nå» i, er altså satt til et sted i fremtiden som kalles for Herrens dag, som er en lang dag, den regnes for å være tusen år lang. Den kalles også for Kristi dag.(1.Kor.1.8)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
4 hours ago, Wall Dorf said:

Det har ikke vært noen oppstandelse ennå. Den første oppstandelsen kalles for «førstegrøden» Den er omtalt i 1.Kor.15.20-23, Åp.14.1-5 som de 144 000, og i Åp.7 som de 12000 av hver av de 12 stammene som da utgjør de 144 000. Den første oppstandelse er også kommentert i Åp.20.4 som de som ikke hadde tatt dyrets merke og som mistet livet, men de ble levende igjen. Jesu første kontakt i NT finner du i Matt.1.17 hvor det går 14 ættledd (som vil si 490år, (et ættledd er i følge Job 35 år) fra bortførelsen til Babylon og frem til Jesus (Åp.17.1-14 Lammet seirer over Babylon) – Hvis man bruker det historiske Babylon fant bortførelsen sted år 586 f.v.t. og havner da i grøfta sånn rent regnskapsmessig i forhold til Herodes og den gjengen der.

Bibelen er skrevet i gåter og lignelser, og leser man litt fra GT lærer man seg fort at navn har andre meninger i tekstsammenhengen. Også i NT, se Abrahams to kvinner i Gal.4.22-26 hvor bare Hagar er nevnt ved navn som det nåværende Jerusalem og første pakt. (Ordet nå, her og i 1.Kor.15.20 er et eller annet sted i fremtid som kalles for «den rette tid»; se 2.Kor.6.2: For han sier: Jeg bønnhørte deg i rette tid og hjalp deg på frelsens dag. Se, er den rette tid, er frelsens dag! - Et annen benevnelse på denne tiden kalles for «den fastsatte tid» eller endetiden (Dan.11.35, 4.Mos.9.3) Men vi vet jo at Abrahams 2. kvinne var Sara, og hun beskrives altså som det himmelske Jerusalem og mor. Så ingen ting er slik man tror det er, hele Bibelen er profetisk. Nåværende betyr altså et sted i fremtiden som kalles for «fastsatt tid» eller «den rette/riktige tid» -

Joh.7.2 Det var like før løvhyttefesten, en av jødenes høytider.  3 Brødrene hans sa da til ham: «Dra bort herfra og reis til Judea, så også disiplene dine kan få se de gjerningene du gjør.  4 For ingen som vil bli kjent, gjør noe i hemmelighet. Når du gjør slike gjerninger, så stå fram for all verden!»  5 For heller ikke brødrene hans trodde på ham.  6 Jesus sa til dem: «Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid rett tid.

De tekstene du viser til med ordet «nå» i, er altså satt til et sted i fremtiden som kalles for Herrens dag, som er en lang dag, den regnes for å være tusen år lang. Den kalles også for Kristi dag.(1.Kor.1.8)

Så du mener Paulus tar feil når han skriver

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

Kol 3:1 "Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd"

Eller Johannes når han skriver at de allerede er prester som konger

Åp 1,5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod  og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Åp 20,6 "Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."

Den første oppstandelsen (førstegrøden) begynte med Jesu oppstandelse år 33 e.Kr

1 Kor 15:23 "Kristus er førstegrøden"

De kristne dør og står opp med Jesus i den første oppstandelsen (førstegrøden)

Kol 2:12 "For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham"

Rom 6:4 "Vi ble begravet med ham da vi ble døpt med denne dåpen til døden. Og som Kristus ble reist opp fra de døde ved sin Fars herlighet, skal også vi vandre i et nytt liv""

Herrens dag og de tusen år er nå. Himmelriket er her nå, inngangen er åpen.

Matt 23:13 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."

2 Pet 1:10 "Derfor, søsken, må dere sette enda mer inn på å holde fast ved deres kall og utvelgelse. Gjør dere dette, skal dere aldri falle. Da skal inngangen til vår Herre og frelser Jesu Kristi evige rike stå vidåpen for dere."

Men for å se riket og komme inn i riket, må du bli født på ny, født av vann og Ånd (døpt med vann og ånd)

Joh 3:3 "Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»  «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
1 hour ago, cuberen said:

Den fysiske oppstandelsen fra de døde i Kristus og opprykkelsen tar sted på Herrens dag. Denne Herrens dag kan derfor ikke ha skjedd eller være nå.

Herrens dag, er den dagen Ånden kommer over de kristne, ikke den dagen de fysisk oppstår fra de døde.

Åp 1,10 "På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun."

Apg 2:14 "Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: «Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord! Disse menneskene er ikke fulle, slik dere tror. Det er jo bare den tredje time på dagen. Men her skjer det som er sagt gjennom profeten Joel: I de siste dager skal det skje, sier Gud, at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker.Deres sønner og døtre skal profetere, de unge skal se syn, og de gamle skal drømme drømmer. Selv over mine slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd, og de skal tale profetisk. Jeg setter varsler oppe på himmelen og tegn nede på jorden, blod og ild og røykskyer. Solen skal forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og strålende."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Åp 1,10 er ikke Herrens dag som ημερα κυριου, men κυριακη ημερα, sistnevnte er dagen som "hører til Herren". Det er ikke snakk om samme dag med samme begivenheter. 

Joel profetien er de siste dager, som sannsynligvis er gjeldende fra Pinsedag til Herrens dag.

Men vi vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dem som er sovnet inn, for at dere ikke skal sørge som de andre, de som ikke har håp.14 For så sant vi tror at Jesus døde og sto opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, sammen med ham.15 For dette sier vi dere med et ord av Herren: Vi som lever og blir tilbake inntil Herren kommer, skal aldeles ikke komme i forveien for dem som er sovnet inn.16 For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først stå opp.17 Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.18 Trøst da hverandre med disse ordene.
 Men om tider og tidspunkt, brødre, trenger dere ikke til at noen skriver til dere.2 Dere vet jo selv godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten.

Paulus linker den fysiske oppstandelsen i Kristus og opprykkelsen med Herrens dag, altså dagen da Kristus kommer igjen fysisk.

Ergo, dette har ikke skjedd enda.

Han vitner om det samme her:

Vi ber dere, brødre, når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling hos ham:2 La dere ikke så snart drive fra vett og sans! La dere ikke skremme, verken ved noen ånd eller ved noe ord eller ved noe brev som sies å komme fra oss, og som går ut på at Herrens dag alt er her.3 La ingen bedra dere på noe vis! For først må frafallet komme, og lovløshetens menneske* åpenbares, fortapelsens sønn

Endret av cuberen
Lenke til kommentar
IHS skrev (6 timer siden):

Så du mener Paulus tar feil når han skriver

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

Kol 3:1 "Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd"

Eller Johannes når han skriver at de allerede er prester som konger

Åp 1,5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod  og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Åp 20,6 "Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."

Den første oppstandelsen (førstegrøden) begynte med Jesu oppstandelse år 33 e.Kr

1 Kor 15:23 "Kristus er førstegrøden"

De kristne dør og står opp med Jesus i den første oppstandelsen (førstegrøden)

Kol 2:12 "For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham"

Rom 6:4 "Vi ble begravet med ham da vi ble døpt med denne dåpen til døden. Og som Kristus ble reist opp fra de døde ved sin Fars herlighet, skal også vi vandre i et nytt liv""

Herrens dag og de tusen år er nå. Himmelriket er her nå, inngangen er åpen.

Matt 23:13 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."

2 Pet 1:10 "Derfor, søsken, må dere sette enda mer inn på å holde fast ved deres kall og utvelgelse. Gjør dere dette, skal dere aldri falle. Da skal inngangen til vår Herre og frelser Jesu Kristi evige rike stå vidåpen for dere."

Men for å se riket og komme inn i riket, må du bli født på ny, født av vann og Ånd (døpt med vann og ånd)

Joh 3:3 "Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»  «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Vel, når du sier det sånn så, men det finnes jo ikke fnugg av bevis for at det du hevder er riktig. Jeg støtter meg bestandig til sammenhenger. Hvor vil du plassere menneskesønnen i forhold til Jesus i Matt.12.31-32? :

Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende. - Jesus ble jo født ved Den Hellige Ånd, ikke? Men menneskesønnen har jo ingen her? Hvordan forklarer du det?

Her er mer å ta i betraktning:

Forst må en forstå Joh.8.57-58 før en kan forstå tiden: «Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» sa jødene. Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.»

Hvordan lar dette seg gjøre?

Jo, ved å forstå hele Bibelen, Forkynneren er et bra sted å starte for å finne ut hvorfor Bibelen er så kompleks å forstå. I 1.9-11 står det: Det som har skjedd, skal atter skje, og det som ble gjort, skal gjøres på nytt. Intet er nytt under solen. Blir det sagt om noe: «Se, dette er nytt», har det likevel hendt i tidligere tider, lenge før oss. Ingen minnes det som før har hendt. Og det som skal komme, vil heller ingen minnes i slektene som følger.

Dette gjentas i Fork.3.15: Det som skjer, har skjedd før, og det som skal hende, har også hendt. Gud søker opp igjen det som forsvant.

4 Esra 5.42 Engelen sa: «Min dom vil jeg sammenligne med en sirkel: De siste skal ikke komme for sent og de første ikke for tidlig.»

Disse versene viser at Bibelens hendelser er mye eldre enn en skulle tro. Det vi leser om i Bibelen er alt sammen ting som har hendt flere ganger tidligere, og som vi ikke vet om før en leser dette og forstår at bibelens tidsskjema går i en sirkel som en klokke.

Jeg kan bevise at innholdet av Bibelen gjentar seg opp til 7 ganger og vi følger med på rundturen når klokken kommer tilbake til stedet vi er født på, eller kanskje ikke, for hver sirkel vil være forskjellige fra hverandre omtrent som i filmserien «Tilbake til fremtiden» - Det står i Job 5.19:

Gjennom seks trengsler berger han deg, og i den sjuende skal ulykken ikke nå deg.

Hvordan få plass til seks trengselstider i én? Nei, det går ikke, det må være sant at alt innhold i Bibelen skjer totalt 7 ganger, og vi ligger foran en av hendelseshorisontene, og da er alle sitatene du har lagt inn fra forrige gang dette skjedde? La oss se litt på hva 4.Esra 6. sier når han spør ut engelen Uriel: Da spurte jeg ham: «Hvor lenge vil det gå mellom hver tid? Når slutter den første? Når begynner den neste?» Engelen sa: «Så lenge som fra Abraham til Abraham. Han var stamfar til Jakob og Esau, og da de ble født, var det Jakob som holdt Esau om hælen med hånden. Esau står for denne verdens slutt, og Jakob for begynnelsen på den kommende. Dersom slutten på et menneske er hælen, og hånden er begynnelsen, da skal du ikke spørre mer, Esra.»

Her er det snakk om tider som gjentar seg fra Abrahams begynnelse, til Abrahams neste begynnelse. Når det så står i Heb.2.16 at det ikke er engler Jesus tar seg av, men Abrahams ætt, er det jo klart at han altid vil ligge foran så han kan hjelpe dem, men det tar altså 7 ganger de samme hendelser før det forandrer seg i den sjuende. Så vi kan godt si at enden også har vært, men enda så ligger den foran – vanskelig?

Du må gjerne ta opp flere ting, jeg svarer så lenge jeg vet svarene. Jes.46.10 forteller at hele Bibelen handler bare om endetiden. Det stemmer med flere andre utsag, som Esek.12.21-28.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
4 hours ago, cuberen said:

Åp 1,10 er ikke Herrens dag som ημερα κυριου, men κυριακη ημερα, sistnevnte er dagen som "hører til Herren". Det er ikke snakk om samme dag med samme begivenheter. 

Joel profetien er de siste dager, som sannsynligvis er gjeldende fra Pinsedag til Herrens dag.

Men vi vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dem som er sovnet inn, for at dere ikke skal sørge som de andre, de som ikke har håp.14 For så sant vi tror at Jesus døde og sto opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, sammen med ham.15 For dette sier vi dere med et ord av Herren: Vi som lever og blir tilbake inntil Herren kommer, skal aldeles ikke komme i forveien for dem som er sovnet inn.16 For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først stå opp.17 Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.18 Trøst da hverandre med disse ordene.
 Men om tider og tidspunkt, brødre, trenger dere ikke til at noen skriver til dere.2 Dere vet jo selv godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten.

Paulus linker den fysiske oppstandelsen i Kristus og opprykkelsen med Herrens dag, altså dagen da Kristus kommer igjen fysisk.

Ergo, dette har ikke skjedd enda.

Han vitner om det samme her:

Vi ber dere, brødre, når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling hos ham:2 La dere ikke så snart drive fra vett og sans! La dere ikke skremme, verken ved noen ånd eller ved noe ord eller ved noe brev som sies å komme fra oss, og som går ut på at Herrens dag alt er her.3 La ingen bedra dere på noe vis! For først må frafallet komme, og lovløshetens menneske* åpenbares, fortapelsens sønn

De siste dager, er tiden fra Pinsedagen til Tempelets, Jerusalem og Judeas ødeleggelse i år 70 e.Kr Da gikk jødenes verden under. Det var det Jesus snakket om, ikke universets undergang. Han og de kristne overtok det jødiske presteskapet rolle.

Åp 1,5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod  og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Åp 20,6 "Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."

Hvorfor tror du det Paulus skriver i 1 Tes 4: 13-18 er den fysiske oppstandelsen ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
41 minutes ago, IHS said:

De siste dager, er tiden fra Pinsedagen til Tempelets, Jerusalem og Judeas ødeleggelse i år 70 e.Kr Da gikk jødenes verden under. Det var det Jesus snakket om, ikke universets undergang. Han og de kristne overtok det jødiske presteskapet rolle.

 

Åp 1,5 "Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod  og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far"

Åp 20,6 "Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år."

Vi snakker om Når Herrens dag er/begynner. Du må forkaste Paulus sin klare lære om det, med din forståelse. 

Åpenbaringen 20,6 er den fysiske første oppstandelsen og den er etter kap 19 hvor Jesus kommer igjen (som er på Herrens dag), ergo det henger sammen med Paulus sine ord. Også andre hint der, bla det blir holdt dom og at de som ikke tilba dyret og ikke tok dyrets merke er blandt de som tar del i den første oppstandelse. Og "Over dem har den annen død ingen makt" - du kan ikke si dette før du har nådd frem til nettopp denne oppstandelsen og fullført løpet. Slik Paulus forklarer.

enda mer vitne om siste dager og Herrens dag;

 "Dette skal dere først og fremst vite, at i de siste dager skal det komme spottere med spott, som farer fram etter sine egne lyster4 og sier: Hvor er det blitt av løftet om hans gjenkomst? For fra den tid fedrene sovnet inn, forblir alt slik det har vært fra skapningens begynnelse.5 Men når de påstår dette, overser de med vilje at det fra eldgammel tid var himler og en jord som ble til ved Guds ord, ut av vann og gjennom vann.6 Ved dette gikk den daværende verden under, da den ble oversvømmet av vann.
7 Men de himler og den jord som nå er, er ved det samme Guds ord spart til ilden. De blir holdt oppe til den dagen når de ugudelige mennesker skal dømmes og gå fortapt.8 Men én ting må dere ikke være blinde for, mine elskede: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.9 Herren er ikke sen med løftet, slik noen holder det for senhet. Men han har tålmodighet med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal komme til omvendelse.10 Men Herrens dag skal komme som en tyv, og da skal himlene forgå med veldig brak, og himmellegemene skal komme i brann og gå i oppløsning, og jorden og alt som er bygd på den, skal brenne opp."

Her ser vi også at de siste dager gjelder til Herrens dag. Og at en gang på Herrens dag skal himler og jord brenne. 

Jeg tror du misforstår Jesus når det er opplagt at Apostlene forstår det annerledes.

 

Uansett må vi ikke glemme at profeti er stykkevis. Det kan være mye lengre tidperiode i mellomting enn det man tror.
Moses sier jo at en profet skal reises opp fra deres brødre, i blandt dere. Det skjedde jo i praksis over 1000 år etterpå. Da Peter mener denne profetien handler om Jesus. Dette vitner litt også om at profetier for Gud kan ta lang tid for oss. Slik med Jesu annet kommet.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 timer siden):

Du må gjerne ta opp flere ting, jeg svarer så lenge jeg vet svarene.

Ser at du siterer mye fra 4 Esra, som jo ikke regnes til Bibelens kanon, 
men til de apokryfiske skrifter.

Men du mener vel muligens da at denne boken er like høyverdig og bindende som 
de kanoniserte skrifter i Bibelen...(?) 

.


 

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (10 timer siden):

Ser at du siterer mye fra 4 Esra, som jo ikke regnes til Bibelens kanon, 
men til de apokryfiske skrifter.

Men du mener vel muligens da at denne boken er like høyverdig og bindende som 
de kanoniserte skrifter i Bibelen...(?) 

.


 

Ja, det stemmer. Disse skriftene er med både i den jødiske Tanákh og i den katolske bibel. Jødenes bibel er den mest korrekte som er  grunnspråket for Bibelen. Dessuten er det mye bra å hente fra Tomasevangeliet. Det kommer mange gode svar fra denne boken, blant annet om det nye mennesket hvor han og hunkjønn ikke lengre eksisterer (Matt.22.30), men er forent i en kropp. Nevnt i 1.Mos.2.23 i 1930 utg. som manninne, 24 de skal være et kjød (menneske) Matt.19.5, Ef.5.31 - Tomasev.22 Thomasevangeliet (dromsmia.no)

Det meste av skriftene er ikke skrevet i sammenheng, og derfor får vi sjelden tak i forklaringene, men det forandrer seg fort hvis man sammenholder alle skriftene og innser at de forteller alle om det samme, men fra forskjellige synsvinkler. Eksempelvis forklares det 4.verdensriket som nevnes i Dan.7.7-23 i fra 4.Esra 12.11 (havet = menneskehavet) Den er igjen nærmere retning bestemt i Jes.46.11. Det nye Babylon leser man om i 4.Esra 16. Det er herfra jødenes konge kommer fra etter å ha vært der i eksil. (Matt.2.2, Esek.12, Esra 2, Esek.17)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
15 hours ago, cuberen said:

Vi snakker om Når Herrens dag er/begynner. Du må forkaste Paulus sin klare lære om det, med din forståelse. 

Åpenbaringen 20,6 er den fysiske første oppstandelsen og den er etter kap 19 hvor Jesus kommer igjen (som er på Herrens dag), ergo det henger sammen med Paulus sine ord. Også andre hint der, bla det blir holdt dom og at de som ikke tilba dyret og ikke tok dyrets merke er blandt de som tar del i den første oppstandelse. Og "Over dem har den annen død ingen makt" - du kan ikke si dette før du har nådd frem til nettopp denne oppstandelsen og fullført løpet. Slik Paulus forklarer.

enda mer vitne om siste dager og Herrens dag;

 "Dette skal dere først og fremst vite, at i de siste dager skal det komme spottere med spott, som farer fram etter sine egne lyster4 og sier: Hvor er det blitt av løftet om hans gjenkomst? For fra den tid fedrene sovnet inn, forblir alt slik det har vært fra skapningens begynnelse.5 Men når de påstår dette, overser de med vilje at det fra eldgammel tid var himler og en jord som ble til ved Guds ord, ut av vann og gjennom vann.6 Ved dette gikk den daværende verden under, da den ble oversvømmet av vann.
7 Men de himler og den jord som nå er, er ved det samme Guds ord spart til ilden. De blir holdt oppe til den dagen når de ugudelige mennesker skal dømmes og gå fortapt.8 Men én ting må dere ikke være blinde for, mine elskede: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.9 Herren er ikke sen med løftet, slik noen holder det for senhet. Men han har tålmodighet med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal komme til omvendelse.10 Men Herrens dag skal komme som en tyv, og da skal himlene forgå med veldig brak, og himmellegemene skal komme i brann og gå i oppløsning, og jorden og alt som er bygd på den, skal brenne opp."

Her ser vi også at de siste dager gjelder til Herrens dag. Og at en gang på Herrens dag skal himler og jord brenne. 

Jeg tror du misforstår Jesus når det er opplagt at Apostlene forstår det annerledes.

 

Uansett må vi ikke glemme at profeti er stykkevis. Det kan være mye lengre tidperiode i mellomting enn det man tror.
Moses sier jo at en profet skal reises opp fra deres brødre, i blandt dere. Det skjedde jo i praksis over 1000 år etterpå. Da Peter mener denne profetien handler om Jesus. Dette vitner litt også om at profetier for Gud kan ta lang tid for oss. Slik med Jesu annet kommet.

Peter, Paulus og Johannes snakker om den samme som Jesus snakker om. Det var jødenes "himmel og jord" som gikk under, da Gud skapte den nye "himmel og jord" med det nye Jerusalem.

Den store trengsel i Judea (Matteus)

Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på det hellige sted forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene...Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært siden verdens begynnelse og fram til i dag, og heller aldri skal bli...Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes.

Den store trengsel i Judea (Lukas)

Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart blir lagt øde. Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke gå inn i byen. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager! For det skal bli stor nød i landet; vreden skal ramme dette folket. De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger.

Den store trengsel i Judea (Markus)

Men når dere ser det motbydelige som ødelegger, stå der det ikke skulle stå forstå det, den som leser! da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene....For i de dager skal det komme en trengselstid som det aldri før har vært, fra Gud i begynnelsen skapte verden og fram til i dag, og heller aldri skal bli. Om ikke Herren forkortet de dagene, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for deres skyld som han har utvalgt, har han forkortet de dagene. Om noen da sier til dere: 'Se, her er Messias!' eller: 'Se, der er han!' så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd. Når Menneskesønnen kommer Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Herrens dag ser ut til å være den samme hvor enn den leses fra?

Jes 2,5   Herrens dag
Jes 13,1   Babel og Herrens dag
Jes 13,6   Klag, for Herrens dag er nær. Som vold fra Den veldige kommer den.
Jes 13,9   Se, Herrens dag kommer med gru og harme og brennende vrede for å leg...
Esek 13,5   Dere har ikke gått opp i mursprekkene eller styrket muren rundt Israel...
Esek 30,1   Herrens dag er nær for Egypt
Esek 30,3   Dagen er nær, Herrens dag er nær, en skytung dag. Tiden er inne for f...
Joel 1,15   Å, for en dag! Ja, nær er Herrens dag, den kommer med vold fra Den v...
Joel 2,1   Blås i horn på Sion og løft hærrop på mitt hellige fjell så alle i la...
Joel 2,1   Herrens dag
Joel 2,11   Herren hever stemmen foran sin hær, for veldig er hæren hans, og mekt...
Joel 3,4   Solen forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, ...
Joel 3,19   Larm og atter larm i Dommens dal, for Herrens dag er nær i Dommens dal.
Am 5,17   Herrens dag
Am 5,18   Ve dere som lengter etter Herrens dag! Hva vil dere med Herrens dag...
Am 5,20   Ja, mørk er Herrens dag og ikke lys, dyster og uten lysskjær.
Ob 1,15   For Herrens dag er nær over alle folkeslag. Slik du har gjort, skal ...
Sef 1,7   Vær stille for Herren Gud, for Herrens dag er nær! Herren har gjort...
Sef 1,13   Herrens dag er nær
Sef 1,14   Nær er Herrens store dag; den er nær og kommer med hast! Hør, bitter ...
Sak 14,1   Se, det kommer en Herrens dag. Da skal de fordele krigsbyttet de røve...
Mal 4,5   Se, jeg sender profeten Elia til dere før Herrens dag kommer, den s...
Apg 2,20   Solen skal forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag k...
1 Kor 3,13   skal det en gang vise seg hva slags arbeid den enkelte har gjort. Herr...
1 Kor 5,5   da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ød...
1 Tess 5,2   For dere vet godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten.
2 Tess 2,2   La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken ...
2 Pet 3,10   Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et r...
Åp 1,10    Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mekti...
Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...