Gå til innhold

Jeg lever, og dere skal leve


-Senior-

Anbefalte innlegg

Det er Jesus som sier dette i Joh.14,19. Og for sammenhengens skyld tar vi også med v.20.
Jesus sier altså:
'Om en liten stund ser ikke verden meg mer. Men dere ser meg, for jeg lever, og dere skal også leve.Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.'  https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.14.19-20.NB    

Men hva betyr dette?
Noen som har meninger om det?
 

 

Endret av -Senior-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Senior- skrev (26 minutter siden):

Det er Jesus som sier dette i Joh.14,19. Og for sammenhengens skyld tar vi også med v.20.
Jesus sier altså:
'Om en liten stund ser ikke verden meg mer. Men dere ser meg, for jeg lever, og dere skal også leve.Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.'  https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.14.19-20.NB    

Men hva betyr dette?
Noen som har meninger om det?
 

 

Jeg tenker at det er en av de tekstene som viser alle personene i den treeninge Gud. Og ta gjerne med verset før (v 18): "Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere." Hele kapittel 14.

Helt fra Joh ,13, 33 har han fortalt at han skal dra bort, likevel skal han "komme til dem" og de skal kunne se ham. Ikke den samme personen i Gud, men likevel Gud - nærværende i alle situasjoner og skikkelser. "Jeg" her kan gjerne være hele den treeninge Gud.

At vi og lever tenker jeg betyr at vi alt lever med den treeninge Gud i troen og som Bruden, den fjerde person innlemmet i treeningheten, Guds indre relasjon. Der vi egentlig var tenkt fra starten av.

Lenke til kommentar
Romeren skrev (4 timer siden):

At vi og lever tenker jeg betyr at vi alt lever med den treeninge Gud i troen og som Bruden, den fjerde person innlemmet i treeningheten, Guds indre relasjon. Der vi egentlig var tenkt fra starten av

Jeg tenker også noe av det samme - at det er Talsmannen, Den Hellige Ånd det er snakk om her.
Men da må vi få Den Hellige Ånd da - for å leve...? 
Er det slik å forstå tror du?

Og i så fall: Kan vi kjenne (merke, føle) at vi får Den Hellige Ånd?

 


 


 

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (1 time siden):

Jeg tenker også noe av det samme - at det er Talsmannen, Den Hellige Ånd det er snakk om her.
Men da må vi få Den Hellige Ånd da - for å leve...? 
Er det slik å forstå tror du?

Og i så fall: Kan vi kjenne (merke, føle) at vi får Den Hellige Ånd?

Det kan vi nok, men jeg tenker det er bedre å basere seg på løftene og det vi vet utfra bibelen. Stemninger og følelser varierer og kan være en svikefull følgesvenn.

Jeg tenker vi lever fordi vi har ønsket å ta imot Jesu frelsergjerning for oss. Vi tror - i betydningen stoler på - at det han har gjort er det som skal til for vår frelse. Vi som tror og er døpt er kledd i Kristus (se f.eks. Gal. 3, 27). Da ser jeg for meg at jeg er inne i Kristus - han er som en kappe over meg - og når Faderen ser på meg ser han ikke lenger meg slik jeg er, men Kristus og hans liv. Han dekker meg og slik kan jeg likevel stå ren for Gud.

Ånden - Talsmannen - har vel flere oppgaver? Han er den som hjelper oss til å forstå, som i pinsen da disiplene fikk Ånden og først da forsto sammehengen og betydningen av alt de hadde opplevd. Han gir kraft og utrustning til gjerningene som følger av troen og er samtidig vårt pant på løftet om Jesu gjenkomst.

Men igjen - alle disse gjerninger og funksjoner ser jeg på som at det er den ene Gud som gjør hos og for oss. Jeg hørte en gang at Faderen er Gud over oss (skaper og dommer), Jesus er Gud for oss (frelser) og Ånden er Gud hos oss (pant, trøster og talsmann).

Hva tenker du?

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (2 timer siden):

Jeg tenker også noe av det samme - at det er Talsmannen, Den Hellige Ånd det er snakk om her.
Men da må vi få Den Hellige Ånd da - for å leve...? 
Er det slik å forstå tror du?

Og i så fall: Kan vi kjenne (merke, føle) at vi får Den Hellige Ånd?

Nei, -Senior-, en gjenfødt må ikke FÅ Den Hellige Ånd (DHÅ), for en gjenførdt HAR DHÅ. 1 Paulus’ brev til meningenen i Efesus står det (kap 1, v 13f): “I ham har også dere, da dere fikk høre sannhetens ord, evangeliet om deres frelse, ja, i ham har også dere, da dere kom til troen, fått til innsegl Den Hellige Ånd, som var lovt, han som er pantet på vår arv, inntil eiendomsfolkets forløsning, til pris for Guds herlighet.(Husk: Krisentro har aldri med føleri å gjrøre, det har å gjøre med å stole på Ordet og Han som ER Ordet. “Før på følelser jeg bygget/nu jeg bygger på Guds ord!/Bygningsgrunn må være fjellet/Intet står på sand og jord!”  DHÅs innsegl fikk vi “da vi kom til tro”, altså da vi ble gjenfødt og fikk to naturer i stedet for en. Han er pantet på vår arv - den arv som er “gjemt for dere i himlene”(Peters første brev, kap 1 vers 4), altså et pant på at vi HAR en arv vi ikke ser nå, men en dag skal innta. (og hva skal man med følelser mer når man har et pant på noe?) 

Da er vi også over på en annen side “Jeg lever” - fordi Kristus beseieret døden og dødsriket” - og dere “skal leve” - fordi en Hans offer som lyteløst lam i VÅRT sted også åpnet samme veien for oss, vår arv den dagen vi ble gjenfødt og kom til tro på Ham. Ja, men - vi dør jo? Neida, en kristen dør ikke: Hans kropp dør og blir (normalt) lagt i jord for å bli til jord, men hans sjel dør ikke. Den flytter ekspress hjem til det himmelske venteværelset Kristus har tilsyn med, noe Han har hatt siden dødsriket avd II ble mobilisert på flyttefot påsken ca år 30. (Det va da også høys synlig: Dødsriket avd II var samme sted som avd I, altså i dødsrikert, hvis nøkler var i Satans hender, dette gjør Jesus klart nok før sin død i evangeliet etter Lukas, 16, 19ff. Langfredag ca år 30 ble imidlertd de nøklene vristeet ut av Satans hånd og Kristus tok med seg sine på flyttefot - les evangeliset etter Matteus kap 27 og vers 50-53. Fra da av er det ikke “borte fra legemet og i dødens rike” for sjelen til en kristen, det er “borte fra lemgemet og hjemme hos Herren” (Paulus’ andre brev til meningheten i Korint, kap 5 og vers 8ff (les gjerne sammenhengen fra vers 1). Først for å blie (be)dømt mht våre liv ved kristi domstol (som ikke har noe med vår frelse å gjøre og der enhver skal få sin ros, men også oppleve smerten ved alt i livet som IKKE holdt mål og nå derfor (be)dømmes som en skoleprøve der læreren finner en  hel del å utsette på, mer hos noen enn andre) 

“Hjemme hos Herren altså”. Ikke i himmelen ennå, for den skal vi ikke til før dem som har gått foan oss, og der er ikke ferdig til bryllupsfest ennå, Men som det så flott står i koret/refrenget til en salme: “I de sene aftenstunder står Han [Jesus, går frem av første vers] speidende mot jord/mens hans tjen’re legger siste hånd på Him’lens bryllupsbord./På et vink ifra sin Far, Han henter brudeskaren hjem/Å min venn, skal du da være en blant dem? Komme igjen skal han, det løftet var utvetydlig til disiplene: “Denne Jesus, som er tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen!” “På samme måte”, altså ned fra lufthimmelen, i stillhet og alene. Verden merker ingenting, den bare konstaterer at en del forunderlige halvskrullinger som kalte seg “kristne” er borte (og deromed også det som nå holder igjen for at Gud dømmer sin vrede over jorden i fullt mål, jfr Sodoma og ref 2. Tess 2,7). Da blir sjel og legeme gjenforenet herliggjort hos de døde og så toger døde og levende på dette tidspunktet sammen inn i bryllupssalen for å feire bryllup med Kristus som brudgom og Hans kirke som brud mens Guds vrede slår innover jorden uten skånsel  for “det som holder igjen (de gjenfødte,Kristi brud) er ryddet av veien” og er opptatt med bryllupsfest i de himmelske sfærer. Hvorfor disse ikke også er i bryllpssalen, Kristi forsoning gjelder vel dem også? Joda, kristi tilbud om forsonng gjør det - men dette tilbudet så og si sparket de i veggen som vrede toåringer som “kan selv” og ikke “kunne” tro på Gud - fordi slik tro krevde at de gav sine egne “vise” tanker på båten og tok dem til fange under Kristi lydighet. 

Lenke til kommentar
Romeren skrev (På 31.8.2021 den 22.46):

Ånden - Talsmannen - har vel flere oppgaver? Han er den som hjelper oss til å forstå, som i pinsen da disiplene fikk Ånden og først da forsto sammehengen og betydningen av alt de hadde opplevd. Han gir kraft og utrustning til gjerningene som følger av troen og er samtidig vårt pant på løftet om Jesu gjenkomst.

Men igjen - alle disse gjerninger og funksjoner ser jeg på som at det er den ene Gud som gjør hos og for oss. Jeg hørte en gang at Faderen er Gud over oss (skaper og dommer), Jesus er Gud for oss (frelser) og Ånden er Gud hos oss (pant, trøster og talsmann).

Hva tenker du?

Jeg mener nok mye av det samme som du skriver her. Og at en ikke skal
basere frelsesvissheten på stemninger og følelser, men først og fremst på 
Guds ord og løfter - det tror jeg også er veldig viktig.
Men så ser jeg i Apostelgjerningene at det noe med å få Den Hellige Ånds kraft, 
som jeg synes er forsømt i mange sammenheng. F.eks. står det i Apg.8,14-17:

'Men da apostlene som var i Jerusalem, hørte at Samaria hadde tatt imot Guds ord, 
sendte de Peter og Johannes til dem. De kom dit ned og ba for dem, at de måtte få 
Den Hellige Ånd. For Ånden var ennå ikke falt på noen av dem, de var bare døpt til 
Herren Jesu navn. Nå la de hendene på dem, og de fikk Den Hellige Ånd.'
https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.8.14-17.NB

Og i Apg 19,2 spør Paulus noen disipler: 'Fikk dere Den Hellige Ånd da dere kom til troen?'
Det må jo da bety at vi skal kunne vite om vi har fått Den Hellige Ånd eller ikke.
https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.19.2.NB

Noe av det samme ser vi i Apg 10, i Kornelius' hus. Der står det i v. 44-46:

 'Mens Peter ennå talte disse ordene, falt Den Hellige Ånd på alle dem som hørte Ordet. 
Og alle de troende som tilhørte de omskårne, og som var kommet med Peter, ble forferdet over 
at Den Hellige Ånds gave var blitt utgytt også over hedningene, for de hørte dem tale 
med tunger og lovprise Gud.'

https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.10.NB

Det ser altså ut for meg at det vil gi visse utslag - også følelsesmessig - når vi 
blir fylt med Den Hellige Ånd.

.


 

Endret av -Senior-
Lenke til kommentar
-Senior- skrev (10 timer siden):

Jeg mener nok mye av det samme som du skriver her. Og at en ikke skal
basere frelsesvissheten på stemninger og følelser, men først og fremst på 
Guds ord og løfter - det tror jeg også er veldig viktig.
Men så ser jeg i Apostelgjerningene at det noe med å få Den Hellige Ånds kraft, 
som jeg synes er forsømt i mange sammenheng. F.eks. står det i Apg.8,14-17:

'Men da apostlene som var i Jerusalem, hørte at Samaria hadde tatt imot Guds ord, 
sendte de Peter og Johannes til dem. De kom dit ned og ba for dem, at de måtte få 
Den Hellige Ånd. For Ånden var ennå ikke falt på noen av dem, de var bare døpt til 
Herren Jesu navn. Nå la de hendene på dem, og de fikk Den Hellige Ånd.'
https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.8.14-17.NB

Og i Apg 19,2 spør Paulus noen disipler: 'Fikk dere Den Hellige Ånd da dere kom til troen?'
Det må jo da bety at vi skal kunne vite om vi har fått Den Hellige Ånd eller ikke.
https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.19.2.NB

Noe av det samme ser vi i Apg 10, i Kornelius' hus. Der står det i v. 44-46:

 'Mens Peter ennå talte disse ordene, falt Den Hellige Ånd på alle dem som hørte Ordet. 
Og alle de troende som tilhørte de omskårne, og som var kommet med Peter, ble forferdet over 
at Den Hellige Ånds gave var blitt utgytt også over hedningene, for de hørte dem tale 
med tunger og lovprise Gud.'

https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.10.NB

Det ser altså ut for meg at det vil gi visse utslag - også følelsesmessig - når vi 
blir fylt med Den Hellige Ånd.

Jo, sikkert (aner jeg visse hint mot kaismatikken her?). Ikke noe galt i det om det gjøres i rette fora og ordnete former. Men så tenker jeg og at det som kjennetegner en rett og god tro - kjennetegn som og utenforstående kan følge - ikke er Åndens gaver, men Åndens frukter - kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet og trofasthet.

Gavene er en åndsfylde som skjer fra tid til annen og i situasjoner der det styrker menigheten eller den enkelte i troen eller oppgaver man står oppe i. Den kan komme og gå. Men det som er permanent er det at vi alle får ånden i dåpen og beholder den som et pant inntil den siste dag.

Du refererte det selv: "For Ånden var ennå ikke falt på noen av dem, de var bare døpt til Herren Jesu navn." Alle får Ånden i dåpen, i tillegg kan det komme en mer situasjonsbestemt åndsfylde.

Lenke til kommentar
Romeren skrev (2 timer siden):

Jo, sikkert (aner jeg visse hint mot kaismatikken her?). Ikke noe galt i det om det gjøres i rette fora og ordnete former.

Hint og hint, fru Blom ;) Jeg ønsker først og fremst å være bibeltro, og da sier jo tekstene  
hva den sier. 'Karismatikk' har dessverre i visse kristne kretser fått en dårlig klang i dag, 
mens det å være 'karismatisk' som person er noe positivt .
I følge leksikon står det for 'tiltrekningskraft, personlig utstråling eller sjarm'.
Ordet kommer fra det greske 'kharisma' som står for 'gunstbevisning, gave, nådegave'
https://snl.no/karisma
At alle kristne har fått en nådegave sier jo Bibelen veldig klart i 1.Kor 12.
https://www.bible.com/no/bible/102/1CO.12.NB
Men nådegavene er forskjellige. På samme måte som lemmene på kroppen er forskjellige.

Bibelen gjør også klart at nådegave og naturgave er to forskjellige ting.
En kan altså være dårlig utrustet fra naturens side, men allikevel få en 
sterk Åndens tjeneste. 

 

 

Endret av -Senior-
Lenke til kommentar
16 hours ago, -Senior- said:

Det må jo da bety at vi skal kunne vite om vi har fått Den Hellige Ånd eller ikke.

Ja, det mener jeg også. 
Flere syn på når og hvordan man får DHÅ.

Jeg har bryti mye med dette selv, da jeg anser det som essensielt utifra flere skriftord. For meg, så ser jeg at alle syn har visse "problemer", men at noen syn har større. Det med færrest problem spesielt teologisk etter mitt studie, er at man ikke får Ånden når man tror eller i vanndåpen, men som noe eget. Mye basert på praksisen i Apg. David Pawson har en stødig teologi på Ånden. Mitt syn er nok mer i den gata.

Altså ikke som en second blessing (pinsevenner), ikke i vanndåpen, ikke nøyaktig samme tid som en tror.

Noe av det viktigeste jeg så som binder Apg og Paulus til samme teologi ligger i ordet "Løftet". Dåpen i DHÅ er et løfte fra Faderen, med Jesus selv som Døperen. Dette løftet gjaldt ikke bare Jøder, Samaritanere og Hedninger som 3 enkelte grupper i startfasen og deretter forandret dette seg ved at man får DHÅ på en annen måte. Det skaper problemer teologisk.

"Og se, jeg sender over dere det som min Far har lovt. Men dere skal bli i byen til dere blir ikledd kraft fra det høye."

"Da han var sammen med dem, bød han dem at de ikke skulle forlate Jerusalem, men vente på det som Faderen hadde lovt, det som dere, sa han, har hørt om av meg.5 For Johannes døpte med vann, men dere skal bli døpt med Den Hellige Ånd ikke mange dager heretter."

"Etter at han nå er opphøyet ved Guds høyre hånd, og av Faderen har fått Den Hellige Ånd, som var lovt, har han utøst dette, som dere nå både ser og hører."

"Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave.39 For løftet tilhører dere og deres barn, og alle dem som er langt borte, så mange som Herren vår Gud kaller til seg"

"Dette skjedde for at Abrahams velsignelse skulle komme til hedningene i Kristus Jesus, for at vi ved (gjennom) troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om"

"I ham har også dere, da dere fikk høre sannhetens ord, evangeliet om deres frelse, ja, i ham har også dere, da dere kom til troen, fått til innsegl Den Hellige Ånd, som var lovt"

Her ser vi helt klart løftet er synonymer som Dåpen i DHÅ, få DHÅ, ( eller DHÅ's gave). Det betyr at når folk bruker Ef 1:13 som konklusjon på hele greia -  at Ånden fikk man da man trodde, er på kollisjonskurs med Apg og også Paulus selv i Gal 3:14 - for der er det preposisjonen "gjennom", og å få noe gjennom troen betyr ikke at man fikk det da man startet å tro. Oversettelsen og forståelsen av Ef 1:13 bør derfor sees på med nye øyne for de det gjelder. Merk også at Paulus skrev til de som alerede hadde fått Ånden.
Man kan tro uten å ha fått DHÅ, se feks på Simon i Apg 8.
 

Dette kan terge folk siden læren om dette sammen med andre ting som skillsmisse og gjengifte osv, er temaer som stikker i folk. Kan bli betent. 

Jeg mener skriften viser at når Ånden flytter inn og fyller en person, så skjer det noe, det er ikke helt likt som før. Apg viser eksempler. Det skulle vel bare mangle, om Gud flytter inni i en person, så var det rart om ikke NOE skjedde, man må heller bare tro det ut ifra det man leser (?) Da begynner vi å nærme oss blind tro som noen anklager kristne for, for dette handler ikke om fremtiden som feks om Jesu annet komme, men nåtiden/levetiden og med eksempler fra skriften. Kanskje mer sannsynlig at Gud/Jesus ikke har gitt Ånden til noen, at det er manko på noe som stopper det.
Hvis noen mener at man har forandret seg, men ikke likt som eksemplene i bibelen, kan det være tegn på at ånden arbeider med et menneske, men ikke nødvendigvis at den har flyttet inn og fylt personen som er meningen. Her er det også ting man kan drøfte og diskutere. Hvorfor gjorde Kornelius godt uten DHÅ? Gav almisser. Det betyr jo at mennesker kan gjøre godt, uten Ånden iboende og fylt i seg. 

Det er som sagt ting med alle syn og mye man kan diskutere innad med spørsmål om "dette og hint".

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (4 timer siden):

At alle kristne har fått en nådegave sier jo Bibelen veldig klart i 1.Kor 12.

Det er sant. Og en del meningheter og kirkesamfunn kunne nok med fordel fokusert mer på det og hjulpet folk med å se og bruke sine gaver.

Men jeg tenker og at det er en motsatt grøft å falle i om tro og posisjon i menigheten henger sammen med synlige og kraftfulle ytringer. Det kan vise se å være falske fjær om ikke og fruktene er tilstede.

Lenke til kommentar

Jeg tror at dere gjør det mer komplisert enn nødvendig. Det betyr at alt henger sammen. Eksempel. Hvis man skader naboen, skader man også seg selv og hvis man gjør godt for andre gjør man også godt for seg selv. Bibelen skal ikke tolkes bokstavelig. Det skildres ikke faktiske hendelser og folk. Alt er billedlig fremstilling og/eller utvidet metafor. Mange går på en smell ved å ta det bokstavelig og se det som skjer i overflaten.

Lenke til kommentar
On 8/31/2021 at 3:57 PM, -Senior- said:

Det er Jesus som sier dette i Joh.14,19. Og for sammenhengens skyld tar vi også med v.20.
Jesus sier altså:
'Om en liten stund ser ikke verden meg mer. Men dere ser meg, for jeg lever, og dere skal også leve.Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.'  https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.14.19-20.NB    

Men hva betyr dette?
Noen som har meninger om det?
 

 

Det betyr at han fra da av skal leve gjennom både Faderen og de kristne. At de kristne gjennom ham skal få del i det livet han har del i.

Joh 6:57 "Slik den levende Far har sendt meg og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg."

Joh 10:10 "Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod"

De kristne har trådt inn i et i et livsfelleskap med Jesus og Faderen

1 Tess 5:10 "Han døde for oss for at vi skal leve sammen med ham"

2 Tim 2:11 "Dette er et troverdig ord: Døde vi med ham, skal vi også leve med ham"

Rom 6:8 "Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham."

1 Joh 1:2 "livet ble åpenbart, vi har sett det og vitner om det og forkynner dere det evige liv, som var hos Far og ble åpenbart for oss.  Det som vi har sett og hørt, forkynner vi også for dere, for at dere skal ha fellesskap med oss, vi som har fellesskap med Far og med hans Sønn Jesus Kristus"

Lenke til kommentar
On 8/31/2021 at 9:02 PM, -Senior- said:

Jeg tenker også noe av det samme - at det er Talsmannen, Den Hellige Ånd det er snakk om her.
Men da må vi få Den Hellige Ånd da - for å leve...? 
Er det slik å forstå tror du?

Og i så fall: Kan vi kjenne (merke, føle) at vi får Den Hellige Ånd?

Ja, det må man.

Joh 6:63 "Det er Ånden som gjør levende"

2 Kor 3:6 "Ånden gjør levende"

Gal 6:8 "den som sår i Ånden, høster evig liv av Ånden"

Joh 4:14  "den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv"

Joh 7:38 "Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få."

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (På 2021-8-31 den 15.57):

Det er Jesus som sier dette i Joh.14,19. Og for sammenhengens skyld tar vi også med v.20.
Jesus sier altså:
'Om en liten stund ser ikke verden meg mer. Men dere ser meg, for jeg lever, og dere skal også leve.Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.'  https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.14.19-20.NB    

Men hva betyr dette?
Noen som har meninger om det?
 

 

treenigheten , ikke en bibels lære

Jesus forklarer selv hva meningen er med Johannes 10:30. I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg, at de alle må være ett, liksom du Fader, i meg og jeg i deg, at også de mår være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett. ( Joh 17:20-22)

Jesus ba for dem som skulle bli lemmer på hans legeme, menigheten. Apostelen støtter denne tanken i 1.kor 12:12: For liksom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer, om de enn er mange, dog er ett legeme, således er det også med kristus. Aposten belyser dette nærmere i Efeserne 5:23: For mannen er hustruens hode, liksom kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser.

Og så samler han alt inn under Jehova som hode over det hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. Akkurat som kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og  kristus regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon.

Lenke til kommentar
cuberen skrev (På 2.9.2021 den 20.39):

Jeg mener skriften viser at når Ånden flytter inn og fyller en person, så skjer det noe, det er ikke helt likt som før. Apg viser eksempler. Det skulle vel bare mangle, om Gud flytter inni i en person, så var det rart om ikke NOE skjedde, man må heller bare tro det ut ifra det man leser (?) Da begynner vi å nærme oss blind tro som noen anklager kristne for, for dette handler ikke om fremtiden som feks om Jesu annet komme, men nåtiden/levetiden og med eksempler fra skriften.

Nettopp! 
Det VIL merkes - også følelsesmessig!  Men Ordet og troen kommer alltid FØR det følelsesmessige. 
Og OM det følelsesmessige uteblir i første omgang, så må vi ikke gi opp av den grunn. 
Før eller siden vil fred og glede i Den Hellige Ånd senke seg ned
og prege ens liv og personlighet. (Rom.14,17)  
 

Lenke til kommentar
9 hours ago, ikkesidet said:

treenigheten , ikke en bibels lære

Jesus forklarer selv hva meningen er med Johannes 10:30. I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg, at de alle må være ett, liksom du Fader, i meg og jeg i deg, at også de mår være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett. ( Joh 17:20-22)

Jesus ba for dem som skulle bli lemmer på hans legeme, menigheten. Apostelen støtter denne tanken i 1.kor 12:12: For liksom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer, om de enn er mange, dog er ett legeme, således er det også med kristus. Aposten belyser dette nærmere i Efeserne 5:23: For mannen er hustruens hode, liksom kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser.

Og så samler han alt inn under Jehova som hode over det hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. Akkurat som kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og  kristus regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon.

Nei, de er ett fordi de er i et livsfelleskap. Men, det at Faderen lever i Sønnen og Sønnen lever i Faderen, blir nok litt for mye for Jehovas vitner, ja.

Men fra det ene til det andre. Jehovas vitner tror ikke Jesus fysisk stod opp fra graven. Men tror likevel de troende vil få en fysisk oppstandelse, noe som i og for seg er en korrekt oppfattelse av kristendommen. Men hvorfor hopper Jehovas vitner over de troendes åndelige oppstandelsen som går forut for den kommende fysiske oppstandelse ?

Det er fordi de troendes ånd fornyes at også en dag deres kropp vil fornyes. dvs. oppstår eller som Paulus sier, blir satt fri.

Rom 8:23 «vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri»

Her kaller Paulus og Peter sine jordiske kropper et jordisk telt

2 Kor 5:1 «For  vi vet at om det rives ned, dette teltet som er vårt jordiske hus, så har vi i himmelen en bygning som er fra Gud, et evig hus, som ikke er gjort med hender. Mens vi er her, sukker og lengter vi etter å bli ikledd og omsluttet av vår himmelske bolig. For når vi slik er blitt kledd, blir vi ikke stående nakne. Så lenge vi bor i vårt jordiske telt, er vi nedtrykt og sukker.»

2 Pet 1:13 «Jeg mener det er riktig å holde dere våkne ved å minne dere om dette, så lenge jeg bor i dette teltet. For jeg vet at mitt telt snart skal tas ned, det har vår Herre Jesus Kristus latt meg vite.»

Ved hjelp av Guds ånd, er menneskets ånd satt fri (frelst) Siden menneskets kropp enda ikke er satt fri (frelst), er Guds barn ikke fullt ut frelst.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (13 timer siden):

Nei, de er ett fordi de er i et livsfelleskap. Men, det at Faderen lever i Sønnen og Sønnen lever i Faderen, blir nok litt for mye for Jehovas vitner, ja.

Men fra det ene til det andre. Jehovas vitner tror ikke Jesus fysisk stod opp fra graven. Men tror likevel de troende vil få en fysisk oppstandelse, noe som i og for seg er en korrekt oppfattelse av kristendommen. Men hvorfor hopper Jehovas vitner over de troendes åndelige oppstandelsen som går forut for den kommende fysiske oppstandelse ?

Det er fordi de troendes ånd fornyes at også en dag deres kropp vil fornyes. dvs. oppstår eller som Paulus sier, blir satt fri.

Rom 8:23 «vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri»

Her kaller Paulus og Peter sine jordiske kropper et jordisk telt

2 Kor 5:1 «For  vi vet at om det rives ned, dette teltet som er vårt jordiske hus, så har vi i himmelen en bygning som er fra Gud, et evig hus, som ikke er gjort med hender. Mens vi er her, sukker og lengter vi etter å bli ikledd og omsluttet av vår himmelske bolig. For når vi slik er blitt kledd, blir vi ikke stående nakne. Så lenge vi bor i vårt jordiske telt, er vi nedtrykt og sukker.»

2 Pet 1:13 «Jeg mener det er riktig å holde dere våkne ved å minne dere om dette, så lenge jeg bor i dette teltet. For jeg vet at mitt telt snart skal tas ned, det har vår Herre Jesus Kristus latt meg vite.»

Ved hjelp av Guds ånd, er menneskets ånd satt fri (frelst) Siden menneskets kropp enda ikke er satt fri (frelst), er Guds barn ikke fullt ut frelst.

Nei sier du at du tror ikke på Jesus sa at verden skal tro at du ( Jehova Gud ) har utsendt meg ( Jesus )

Endret av ikkesidet
Lenke til kommentar
3 hours ago, ikkesidet said:

Nei sier du at du tror ikke på Jesus sa at verden skal tro at du ( Jehova Gud ) har utsendt meg ( Jesus )

At Jesus er i Faderen, burde du også skjønne utifra dette

Jes 55:10 "For lik regn og snø som faller fra himmelen og ikke vender tilbake dit før de har vannet jorden,  gjort den fruktbar og fått den til å spire, gitt såkorn til den som skal så, og brød til den som skal spise, slik er mitt ord som går ut av min munn: Det vender ikke tomt tilbake til meg, men gjør det jeg vil og fullfører det jeg sender det til."

Jesus er Guds ord, som går ut fra Faderen og fullfører det Faderen sender ham til, før han vender tilbake til Faderen. 

Joh 13:3 "Jesus visste at Far hadde gitt alt i hans hånd, og at han var utgått fra Gud og gikk til Gud.

Joh 16:28 "Jeg er utgått fra Far og er kommet til verden. Jeg forlater verden igjen og går til Far"

 

Lenke til kommentar
IHS skrev (33 minutter siden):

At Jesus er i Faderen, burde du også skjønne utifra dette

Jes 55:10 "For lik regn og snø som faller fra himmelen og ikke vender tilbake dit før de har vannet jorden,  gjort den fruktbar og fått den til å spire, gitt såkorn til den som skal så, og brød til den som skal spise, slik er mitt ord som går ut av min munn: Det vender ikke tomt tilbake til meg, men gjør det jeg vil og fullfører det jeg sender det til."

Jesus er Guds ord, som går ut fra Faderen og fullfører det Faderen sender ham til, før han vender tilbake til Faderen. 

Joh 13:3 "Jesus visste at Far hadde gitt alt i hans hånd, og at han var utgått fra Gud og gikk til Gud.

Joh 16:28 "Jeg er utgått fra Far og er kommet til verden. Jeg forlater verden igjen og går til Far"

 

reinkarnasjonslæren ?

Jesus er utgått fra Jesus og er kommet til verden. Jesus forlater verden igjen og går til Jesus. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...