Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan tyngden på ventilhetter ha noe betydning på kjøreegenskaper?


mr.wolf

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt noen store stilige metallhetter til dekkventil på elektrisk sparkesykkel. Noen her som har erfaring med det eller som er veldig god i fysikk som kan fortelle meg om det har betydning på kjøreegenskapene? Kan for eksempel sykkelen dra mot en side? Eller har det ikke noe å si når hjulet sitter fast?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. 

Det vil skape ubalanse uavhengig av hvordan det er satt fast. Det store spørsmålet er om du kommer til å merke det, eller ikke siden en sparkesykkel ikke går så fort. 

Fysikken er ganske enkel: Sentrifugalkraften. Youtube forklarer den bedre enn jeg klarer: 

Ja, det er et bilhjul, men fysikken er nøyaktig den samme.

Lenke til kommentar

Dette er en sparkesykkel som jeg bruker til offroad/trial på privat lukket område. Den kan komme opp i høy hastighet. Det som vises i videon blir vel noe annet? For ventilen som jeg skal sette hettene på sitter i felgen. Men fortsatt usikker på om tyngdeforskjellen på høyre og venstre side av felgen kan gjøre at sykkelen blir i ubalanse.

Lenke til kommentar

Det som vises i videoen er nøyaktig det samme prinsippet og fysikken som du spør om. 

Det spiller ingen rolle "hva" du fester vekt i, det påvirker hjulet som en helhet. Jo nærmere akslingen (hjulets senter) jo mindre merkbart vil det være og motsatt lengre ut.. 

Du kommer neppe til å få noen problemer, men det er jo ikke verre enn å bare ta av ventilhetta hvis du merker vibrasjoner. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...