Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvorfor hadde de ikke tiltak mot influensa 2019


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Poenget er at det er svært uvanlig med de normale mutasjonene. Men innimellom kommer det dritt som covid og vi ser ett behov for å beskytte oss. Aldri hørt om noen som sliter med 'long' h3n2

Hører du egentlig så mye om influensa i alle årene før covid ? Nei.

Legges det på første siden i avisen om 1 av 500 vil slite med trøtthet osv etter influensa ? Nei.

https://www.nbt.nhs.uk/our-services/a-z-services/bristol-chronic-fatigue-syndromeme-service/post-viral-fatigue-a-guide-management

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...erhm.

Fakta fra USA:
44 000 000 smittede av influensa ga 61 000 dødsfall i influensasesongen 2018, som var dyster statistikk.

39 000 000 smittede av Covid har produsert 600 000 dødsfall i USA.

Covid 19 er rundt 10 ganger mer dødelig, og vi kan forvente at ti ganger flere får alvorlige komplikasjoner, enn av influensa.


https://abcnews.go.com/Health/covid-19-compared-flu-experts-wrong/story?id=69779116

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 timer siden):

Hører du egentlig så mye om influensa i alle årene før covid ? Nei.

Legges det på første siden i avisen om 1 av 500 vil slite med trøtthet osv etter influensa ? Nei.

https://www.nbt.nhs.uk/our-services/a-z-services/bristol-chronic-fatigue-syndromeme-service/post-viral-fatigue-a-guide-management

Siden du viser til sier ingenting om de forskjellige årsakene til fatigue og hvor 'normalt' det er. Prøv igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Siden du viser til sier ingenting om de forskjellige årsakene til fatigue og hvor 'normalt' det er. Prøv igjen.

Årsaken er virus aka Post viral fatigue.

Om de hadde forsket 10% av hva som gjøres på covid så hadde de nok hatt mer svar siden dette har vært med oss siden starten på menneskeheten..Fakta er at det har vært minimalt med forsking på dette pre covid så det mest positive rundt long covid er at man kanskje finner svarene på hvordan andre virus forsaker mye av det samme.

Det finnes noe data

Sitat

 

A 2006 Australian study examined 253 people from Dubbo after they caught infections including glandular fever, Q fever, and Ross River virus. It found 11% of cases went on to develop chronic post-viral symptoms that lasted at least six months.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16950834/

 

 

Sitat

 

The condition post viral syndrom, alongside chronic fatigue syndrome, is poorly understood. Researchers are still trying to understand how the body is affected, and for a way to objectively diagnose it.

Any viral infection can apparently trigger the condition, if it leads to long-term complications. It can follow a bout of common influenza, the herpes HHV-6 virus, gastric ailments such as Coxsackievirus, or life-threatening conditions like COVID-19, SARS and MERS.

Another potential trigger is glandular fever, also called mononucleosis or the Epstein-Barr virus. It infects more than 90% of the world’s population, but affects mostly people aged 18-25. For some, catching the commonly known “kissing disease” can be the start of a chronic and debilitating illness.

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Årsaken er virus aka Post viral fatigue.

Om de hadde forsket 10% av hva som gjøres på covid så hadde de nok hatt mer svar siden dette har vært med oss siden starten på menneskeheten..Fakta er at det har vært minimalt med forsking på dette pre covid så det mest positive rundt long covid er at man kanskje finner svarene på hvordan andre virus forsaker mye av det samme.

Det finnes noe data

 

 

 

Du viser jo til det jeg sier, det de forsker på er de muterte virusene som covid 19 eller ross river som nevnt. De vanligste formene vet vi ikke er farlige for folk flest. Det er forsket og vedtatt. Derfor har vi ikke like mye tiltak for slike dagligdagse virus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Du viser jo til det jeg sier, det de forsker på er de muterte virusene som covid 19 eller ross river som nevnt. De vanligste formene vet vi ikke er farlige for folk flest. Det er forsket og vedtatt. Derfor har vi ikke like mye tiltak for slike dagligdagse virus. 

Alt jeg har lest tilsier at % antall kan være opptil 15% ved noen virussykdommer.

Influensa finnes det ikke noe gode tall på siden det er lite forsket på..Noen av de beste/største er fra 1987-1988 så det sier vel sitt, at du mener at det ikke er farlig er jo totalt irrelevant når forskere mener noe annet.

At man ikke har tiltak for influensa er fordi det er ikke bærekraftig og man tolerer antall som legges inn, dør og blir skadet etter infeksjon..

Det betyr på ingen måte at det ikke er farlig for folk flest bare ved sesongen 2019/20 døde 2 helt friske ungdomsskole elever av influensa..Pr idag med covid i Norge har ikke dette skjedd..

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Alt jeg har lest tilsier at % antall kan være opptil 15% ved noen virussykdommer.

Influensa finnes det ikke noe gode tall på siden det er lite forsket på..Noen av de beste/største er fra 1987-1988 så det sier vel sitt, at du mener at det ikke er farlig er jo totalt irrelevant når forskere mener noe annet.

At man ikke har tiltak for influensa er fordi det er ikke bærekraftig og man tolerer antall som legges inn, dør og blir skadet etter infeksjon..

Det betyr på ingen måte at det ikke er farlig for folk flest bare ved sesongen 2019/20 døde 2 helt friske ungdomsskole elever av influensa..Pr idag med covid i Norge har ikke dette skjedd..

 

Hvilke forskere sier H3N2 eller 1 1 er farligere en anntatt? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvilke forskere sier H3N2 eller 1 1 er farligere en anntatt? 

Sagt noe om farligere en antatt, de har ikke mye forsking på det er hva jeg sier og at man kan ikke sette enkelt noen % da tallene er manglende ifølge alt jeg finner.

Om du kan litt om forsking så tar deg 2 min sjekke opp at dette var et tema som var av relativt lite interesse pre covid.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Kjenner ingen bortsett fra veldig gamle folk som har slitt i ettertid etter influensa. Nå kjenner jeg tre i tredveårene som har hatt problemer med å fungere i hverdagen i månedsvis etter covid-19. Det forteller meg egentlig mye, sånn rent anekdotisk. 

Om tema blir covid vs influensa på post viral syndrom så vet vi jo alle at covid er verre.

Bare det at mange mister smak og/eller lukt fra covid er jo alene ganske kjipt med tanke på covid vs influensa.

Hva jeg prøver få fram er at dette er ikke noe nytt og at noen viruser som vi heldigvis ikke smittes lett av kan være like skadelig eller verre en covid, men dessverre er tallene manglende utifra hva jeg har funnet til nå.

Å si at ikke folk sliter etter influensa som @Salvesen. skrev er hva jeg ga tilsvar på

Sitat

Aldri hørt om noen som sliter med 'long' h3n2

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (28 minutter siden):

Sagt noe om farligere en antatt, de har ikke mye forsking på det er hva jeg sier og at man kan ikke sette enkelt noen % da tallene er manglende ifølge alt jeg finner.

Om du kan litt om forsking så tar deg 2 min sjekke opp at dette var et tema som var av relativt lite interesse pre covid.

Ja det var nettopp det du sa:

Sitat

at du mener at det ikke er farlig er jo totalt irrelevant når forskere mener noe annet.

Så spurte jeg hvilke forskere. 

Så la du kilde kritikken over på meg, typisk når en taper diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Om tema blir covid vs influensa på post viral syndrom så vet vi jo alle at covid er verre.

Bare det at mange mister smak og/eller lukt fra covid er jo alene ganske kjipt med tanke på covid vs influensa.

Hva jeg prøver få fram er at dette er ikke noe nytt og at noen viruser som vi heldigvis ikke smittes lett av kan være like skadelig eller verre en covid, men dessverre er tallene manglende utifra hva jeg har funnet til nå.

Å si at ikke folk sliter etter influensa som @Salvesen. skrev er hva jeg ga tilsvar på

 

 

Når har jeg sagt at ikke folk sliter etter influensa? Det jeg sier er at det er relativt sjeldent ved vanlige typer influensa vs muterende versjoner. Derfor kjøres det ikke tilsvarende tiltak for normal influensa. 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 timer siden):

...erhm.

Fakta fra USA:
44 000 000 smittede av influensa ga 61 000 dødsfall i influensasesongen 2018, som var dyster statistikk.
39 000 000 smittede av Covid har produsert 600 000 dødsfall i USA.
Covid 19 er rundt 10 ganger mer dødelig, og vi kan forvente at ti ganger flere får alvorlige komplikasjoner, enn av influensa.
https://abcnews.go.com/Health/covid-19-compared-flu-experts-wrong/story?id=69779116

Av alle land du kan ta statistikk av så er USA en av de mindre troverdige, grunnet sensasjonsjournalistikk og mistolkning av data.
Anbefaler heller å bruke sånne som Italia eller Storbritannia. I Storbritannia har de helt tydelige koder på "død med korona", "Død der korona hadde innvirkning" og "Død på grunn av korona". I USA skiller de ikke like mye mellom disse.

Ellers er ikke dette kritikk til sluttresonnementet da andre land tross alt har tilsvarende resultat, bare ikke like ekstreme. Dette er kun kildekritikk.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (19 timer siden):

Det var ikke rart den gang. Det er blitt rart nå. Hva gjør vi når 100% er vaksinert? Fortsetter å se på smittetall? Ingen tør å ta steget. Drar ut dette i evigheten… Det er FERDIG.

 

Fibonacci skrev (19 timer siden):

Den gangen var veldig mye uklart. Dette var et helt nytt virus, med tilsynelatende skyhøy dødelighet samtidig som det smittet lettere.
Mange plasser ble fullstendig tatt på senga av dette, med påfølgende kollaps i helsevesenet. Desse skrekk-eksemplene blir utrolig nok fremdeles brukt som argumentasjon.

Men her er jo de fleste i befolkningen og politikerne enige i dere. Det er trolig snakk om to-tre måneder før det er nok andel immune til at dette får kjøre på uhindret, det er ikke snakk om ubestemt tid. Nå som jeg har to doser kommer jeg til å drite i de fleste strenge føringer

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

Men her er jo de fleste i befolkningen og politikerne enige i dere. Det er trolig snakk om to-tre måneder før det er nok andel immune til at dette får kjøre på uhindret, det er ikke snakk om ubestemt tid. Nå som jeg har to doser kommer jeg til å drite i de fleste strenge føringer

Ja, når alle (som vil/kan) har fått to doser, er det ikke annet å gjøre enn å "kjøre på". Alternativet er å fortsette med tiltak til evig tid. Viruset kommer ikke til å forsvinne, så vi må bare akseptere at det sirkulerer blant befolkningen. Vaksinen er vårt beste forsøk på å hindre naturens gang. Når det er gjort, er resten opp til skjebnen og naturen. De som eventuelt fremdeles vil unngå viruset, må gjerne fortsette med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 uker er alt som skal til for å fjerne alle virus.

Dudeliduu skrev (26 minutter siden):

Av alle land du kan ta statistikk av så er USA en av de mindre troverdige, grunnet sensasjonsjournalistikk og mistolkning av data.
Anbefaler heller å bruke sånne som Italia eller Storbritannia. I Storbritannia har de helt tydelige koder på "død med korona", "Død der korona hadde innvirkning" og "Død på grunn av korona". I USA skiller de ikke like mye mellom disse.

Ellers er ikke dette kritikk til sluttresonnementet da andre land tross alt har tilsvarende resultat, bare ikke like ekstreme. Dette er kun kildekritikk.

Okay.

England har lignende tall.

https://www.ons.gov.uk/releases/deathsduetocovid19comparedwithdeathsfrominfluenzaandpneumonia

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

3 uker er alt som skal til for å fjerne alle virus.

Okay.

England har lignende tall.

https://www.ons.gov.uk/releases/deathsduetocovid19comparedwithdeathsfrominfluenzaandpneumonia

Korrekt. Akkurat det jeg sa:

Dudeliduu skrev (27 minutter siden):

Av alle land du kan ta statistikk av så er USA en av de mindre troverdige, grunnet sensasjonsjournalistikk og mistolkning av data.
Anbefaler heller å bruke sånne som Italia eller Storbritannia. I Storbritannia har de helt tydelige koder på "død med korona", "Død der korona hadde innvirkning" og "Død på grunn av korona". I USA skiller de ikke like mye mellom disse.

Ellers er ikke dette kritikk til sluttresonnementet da andre land tross alt har tilsvarende resultat, bare ikke like ekstreme. Dette er kun kildekritikk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...