Gå til innhold

Best parti for de på uføretrygd


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med å velge hva jeg skal stemme. Jeg har flere saker som betyr mye for meg og ingen parti som er på lag med alle. 

Det jeg da lurer på i dag er: Hvilket parti bryr seg mest om uføretrygdede mennesker?

Jeg er ufør da jeg har både fysiske og psykiske tilstander som gjør at jeg ikke kan arbeide. Har vært i jobb-prøve med NAV flere ganger før de har bestemt at jeg er 100% ufør.

Jeg hører hele tiden politikere som sier "må få flest ut i jobb", og dette bekymrer meg. Jeg er redd politikere vil ta fra meg trygda og kaste meg ut i jobb som jeg ikke takler, som da vil tvinge meg til å selge leiligheta og flytte inn med familie som ikke har plass til meg i utgangspunktet. 

Jeg spør ikke om mer penger, jeg bare lurer på om det er noen parti som er smartere valg for meg enn andre parti når det kommer til akkurat denne saken? Noen som ikke vil tvinge oss ut i jobb når det er umulig for oss å klare, er eneste kravet.

Beklager om det er et dumt spørsmål.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vern om uføre er viktigaste saka så er det nok kanskje SV som best ivaretek den interessen. Dei ynskjer å verne om uføre ved blant anna å reversere vedtatte ordningar og gi uføre muligheit til å jobbe ved sidan av utan kutt i trygda. I tillegg til å sikre at uføre får betre pensjon. 

Som ITtraktor poengterer så er det sjølvsagt relevant å spørre seg om ein slik politikk er bærekraftig, men innafor dei nærmaste åra så er det både oljefond å ta av og rom for å kreve inn meir skatt før det går over styr.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. 

Jeg liker både mye de rød-grønne står for, og de blå. Jeg har flere ting som er viktig for meg, som partiene har forskjellig meninger om. Jeg synes det er flott med mangfold og ønsker alle mennesker det beste, som passer med den rød-grønne politikken. Men jeg er uenig i miljøpolitikken. Miljø er selvfølgelig viktig, men å kutte olje er en dødsdom for Norge. Det finnes måter man kan ta vare på klimaet på som ikke innebærer å kutte ut oljen. F.eks billigere og mer tilgjengelig offentlig transport, spesielt i distriktene. Går altfor lite busser hvor jeg bor, dermed må man ha bil. Jeg liker også diverse ting fra den blå siden, fra forskjellige parti. Og de mer på midten har og mye bra. Vet det er umulig å være enig med alt i et parti, men når tingene jeg ikke er enig med også betyr veldig mye for meg er det ikke så lett.

Så derfor driver jeg nå å sjekker hva slags parti som vil ha en større betydning i min hverdag. Jeg kan ikke stemme på et parti som f.eks vil kutte hele uføretrygden å tvinge alle ut i jobb. Tror ingen parti vil kutte den helt ut, men er bare et eksempel. Jeg må stemme på et parti som vil det beste for alle, inkludert uføre folk.

Noe jeg også bryr meg ganske mye om er at jeg kan få hjelp der jeg trenger det. Jeg er imot å legge ned private bedrifter (både helserelatert og andre). Jeg har selv privat lege da den behandlingen jeg trenger er det altfor lite tilgang til i offentlige tjenester, så det funker mye mer for meg å gå til privat lege for det. Jeg skulle forsåvidt ønske det var billigere å gå til privat behandling, enda bedre om det skulle gått inn i frikort ordningen, men det er nok å ønske seg for mye...

Senterpartiet har mye bra synes jeg, og bryr seg mer om folk i distriktene (ikke sjokkerende mtp hvem som leder det), men de er veldig opptatt av å skyte mer ulv, noe jeg personlig er sterkt i mot (ønsker ikke diskutere saken, bare nevner det for å forklare hvorfor det er vanskelig å velge parti).  

Så da står jeg her og ikke ander hva jeg skal stemme. Har tatt alle de store og noen mindre valgomater, har tatt de sikkert 10 ganger hver og prøvd å tenke meg hardt om på hvert spørsmål. Resultatet skiller de jeg er mest enig med og minst enig med med hele 10%. Jeg er opptatt av saker de på topp står for, og de på bunn. Jeg er sterkt uenig i saker av de på topp og bunn. 

Uansett hvor mye jeg prøver, og hvor mange programmer jeg ser, blir jeg ikke klokere. Jeg har definitivt lyst å stemme, men det ender snart opp med at jeg krysser av valg skjema i blinde.

Dette gikk litt unna tema uføretrygt, men sånn får det bare være. Kanskje noen har noen ide om hvordan jeg kan bli enig med meg selv etter å ha lest denne kommentaren. All hjelp mottas gledelig. 

Lenke til kommentar

Olje er en ufornybar ressurs i menneskenes tidshorisont, og forsvinner uunngåelig, som etterlater samme problem som vi har i dag til våre etterkommere. Bare at de får et langt dårligere utgangspunkt.
De må rydde opp etter festen våre foreldre og besteforeldre, og vi selv, har feiret non-stop i 50 år.

Jeg har ikke lyst å se på barna våre koste konfetti og rydde flasker resten av livene sine mens de hater oss intenst for å bare tenke på oss selv og for å ikke rydde opp etter oss og løse åpenbare problemer.

Å la være å satse på å diversifisere inntektsgrunnlaget bort fra oljen, som uansett må begynne å trappes ned på fordi det ikke er nok, og å la være å starte med miljøvennlig energi og delta i teknologiutviklingen i dag er som å insistere på at hest er best og at man ikke skal begynne å bruke jernhester når man allerede har hester av kjøtt og blod og nekte å installere elektrisitet fordi vi har peis, kjølig jordkjeller og stearinlys.

Oljen forsvinner ikke om vi lar den ligge. Utvinningsteknologien blir ikke dårligere.
Oljens verdi kommer sannsynligvis bare til å øke, og jeg stoler mer på at jorden holder oljen i live enn at verdenssamfunnet tillater at Norge høster fra rentene av oljefondet i all fremtid, og at det investeres riktig, og at verdien av det holder seg oppe gjennom kriser og kriger.
Økende korrupsjon og nasjonalisme i verden kan også føre til at renter og formuer eid av Norge blir mindre viktige enn produksjon som verden trenger der og da: det er ikke bare politikere som kan tvinge Norge / nordmenn / norske bedrifter til å 'skatte' for handelen med med utlandet, men også et mer korrupt EU, USA og Kina.


Det kan bli ekstremt dyrt for oss å importere teknologi og strøm etter at vi ikke lengre har olje å eksportere, eller verdien av den synker, midlertidig, mens diverse diktaturer sine diktatorer forsøker å suge siste rest av olje i sine land opp av jorden for å sikre sine barn størst mulig arv på innbyggerenes bekostning;

Det er etter Saudi-Arabia og midtøsten er tom for olje jeg ønsker å spare oljen til.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MagniDal skrev (9 timer siden):

Så derfor driver jeg nå å sjekker hva slags parti som vil ha en større betydning i min hverdag. Jeg kan ikke stemme på et parti som f.eks vil kutte hele uføretrygden å tvinge alle ut i jobb. Tror ingen parti vil kutte den helt ut, men er bare et eksempel. Jeg må stemme på et parti som vil det beste for alle, inkludert uføre folk.

Noe jeg også bryr meg ganske mye om er at jeg kan få hjelp der jeg trenger det. Jeg er imot å legge ned private bedrifter (både helserelatert og andre). Jeg har selv privat lege da den behandlingen jeg trenger er det altfor lite tilgang til i offentlige tjenester, så det funker mye mer for meg å gå til privat lege for det. Jeg skulle forsåvidt ønske det var billigere å gå til privat behandling, enda bedre om det skulle gått inn i frikort ordningen, men det er nok å ønske seg for mye.

Den er ingen parti (av betydning) som vil kutte heilt ut uføretrygda, men det er fleire parti som ynskjer endringar av ulike grunnar, enten det er for at tilbodet skal bli betre eller for at ordninga skal bli billegare.

Så er det slik at det er litt forskjell mellom teori og praksis. 
Dei "nye" reglane som Stoltenberg-regjeringa kom med i 2015 hadde som formål å gjere det lettare å jobbe som ufør ved at regelverket var meir oversiktleg. Dette høyres veldig fint ut i teorien, men i praksis har nok mange opplevd det som eit press om å jobbe sjølv om ein er ufør. For mange kjennes det kanskje også mindre givande å jobbe ettersom fribeløpet for kor mykje ein kunne tene utan å få redusert uføretrygd blei halvvert. Det lønner seg fortsatt å jobbe, kombinasjonen av trygd og arbeidsinntekt auker jo meir du jobber men når ei dobbling av arbeidsinnsatsen ikkje betyr dobbling av lønn så vil det nok være ein del som kjenner på at det er like greit å ikkje slite seg ut med jobbing.
Utan jobb ved sidan av får du 66% av lønna, klarer du å jobbe 10% får du den lønna på toppen av tygda opp til 76%. Derifrå går det litt trått, jobbar du 20% får du 79%  jobbar du 50% får du 90%, og klarer du å jobbe 80% så får du 100% av den lønna du hadde før.

For dei som er uføre så er utfordringa med slik politikk at den som pusher deg til å jobbe er ein byråkrat og ikkje ein lege, og at mange som er reelt uføre kanskje kjenner på at dei blir mistenkeleggjort.
Ofte er motivasjonen for å innføre ein meir restriktiv uføre-politikk at ein vil presse ut snylterane som hever uføre trygd utan å være "sjuke nok". Det er heilt greit når det gjeld alle andre, men når det er du sjølv som blir mistenkt for å overdrive uføregraden din så vil du nok kjenne på presset for å jobbe sjølv om det i verste fall forverrar helsesituasjonen din.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (På 30.8.2021 den 23.43):

SV og Rødt.

Velferden vil gå rett i dass med de.

Innvandring da spesielt fra ikke vestlig land er ikke bra for land i Europa og legge ned alt/mye rundt oljen er ikke bra for velferden.

Utopisk tankegang er ofte hva jeg tenker når jeg leser ting fra mdg, rødt osv.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

SV og Rødt er nok partiene som vil gjøre mest for uføretrygdede.

Frp er nok de som vil gjøre mest for uføretrygdede på den andre siden, og kanskje tildels Venstre. Og det handler blant annet også om pensjonspolitikken. Uføretrygdede skal jo bli pensjonister en dag de også, og Frp er mest høylytt på høyresiden på vegne av minstepensjonistene hvor de blant annet vil ha en høyere minstepensjon.

Men oppfordrer deg til å stille flere kriterier til hvem som får stemmen din. En for kostbar velferdspolitikk kan få store konsekvenser senere. Og annen ført politikk kan også få ringvirkninger for uføretrygden din.

F.eks. en økonomisk politikk som får kronen til å stupe i verdi, eller som fører til en reduksjon av vår BNP kan bety at du får dårligere råd ved at varer blir dyrere. Slik politikk vil kunne skade saken til uføretrygdede over en lengre tidshorisont. 

Samtidig vil Sv og Rødt måtte samarbeide med Sp og Ap som vil blokkere den mer ekstreme delen av politikken de vil ha ført. På samme måte som Høyre gjør med Frp.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at du skal tvinges ut i jobb når du allerede er uføretrygdet. 

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå får vel neppe rødt makt så sant hele stortinget kan unngå det. Du kan trygt glemme AP, H og FrP,  og KrF vil trolig ikke ha noen betydning neste stortingsperiode.

Venstre kan være interessant fordi de er positive til din sak, og om de havner over sperregrensen kan de få betydning. SP vil mye heller ha V i regjering enn SV (de slipper nok ikke unna SV uansett), men ved å inkludere Venstre kan de slippe helt unna Rødt, og det er viktig for mange på venstresiden.

Jeg TROR stemmen din kan ha størst verdi for deg med Venstre fordi det drar hele Stortinget litt mer til sentrum/venstre, men det er forholdsvis søkt, og årets valg ser ut til å være ganske spesielt med mye krangling internt i blokkene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om vi ikke holder næringslivet i gang og struper det med skatt og avgifter vil det ikke komme noe skatteinntekter og det vil ikke bli penger igjen til velferd. Veldig enkelt dette her.

Det har aldri vært snakk om at uføre eller pensjonister mister sin inntekt. Det er snakk om å fortsette sosial dumping i form av at folk på AAP og sosialstønad skal arbeide for trygd og ikke lønn. Nå vil rød-grønne arbeide for at AAP-ordningen skal forlenges og flere må da gå i det uvisse i årevis og utføre "sosial dumping" på tvang.

Uføre er gjerne syke. Fritt sykehusvalg og behandlingsvalg er derfor viktig! I dag kan man velge å opereres og behandles på private sykehus på statens regning, noe som er veldig bra. Dette er en pasientrettighet enkelte partier vil fjerne.

Lenke til kommentar

Anbefaler å sjekke ut partiet Demokratene. De dette i partiprogrammet sitt om uføretrygd:

Quote

15.7 Øke uføretrygden
Dagens NAV-system er laget for å premiere de som er friske, ressurssterke og skruppelløse nok til å sno seg i systemet. De som virkelig trenger hjelp faller ofte utenfor. Er man genuint ufør skal det være mulig å leve et trygt og verdig liv i Norge.
Andelen uføre i Norge er himmelhøyt over hva andre land har, og med tanke på at Norge har en av verdens friskeste befolkninger ønsker vi å heve uføretrygden, men lage bedre prosedyrer rundt søknadsprosessen. Pasienten sin egen funksjonsbeskrivelsen, burde tas med inn i beslutningsprosessen

Demokratene er mer for Norge og nordmenn, men mindre globalistiske enn de andre partiene på stortinget. Så dem gir mer til Norge og mindre til utland.

De er tydelig mot klimahysteriet, så jeg antar at de vil at oljeeventyret skal vare ein god stund til🙂

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så veldig enkelt dette her, og når det gjelder politikere og valg gjelder det å sjekke hvor harskt valgflesket er og hvor løst og luftig løftene svever. I de tilfellene hvor man har grunn til å tro at de virkelig er villige til å sett makt bak løftene må man jo se på om de noensinne vil komme i posisjon til bruke den makten de er villige til å bruke.

Hverken AP eller H/FRP har noen imponerende politikk på dette området, og for å sette det på spissen: Høyresiden tillater at arbeidgiverne dumper ansatte over i Navsystemet og klager på kostnadene som er konsekvensen, AP beskytter kun fagforeningsfolk og offentlig ansatte, og de har aldri vist vilje til å sørge for at NAV blir effektive til å få folk ut av systemet og inn i jobber de hører hjemme i. 

Det burde vært i begge sidenes interesse å få dette til å fungere slik at de som evner kommer raskt ut i jobber som matcher. Det ville generert et ressursoverskudd i Nav som Nav kunne ha utnyttet til å gi de som bør får uføretrygd dette raskt, som igjen genererer et ressursoverskudd som kan få tvilstilfellene over i egnet arbeidet eller avklart deres situasjon. Men både Nav og arbeidslivet må bidra seriøst for å få det til. Om dette fungerer vil også kostnadene reduseres som igjen vil gi rom for reduserte skatter eller bedre utdanning/sykepleie.

 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (27 minutter siden):

Det har aldri vært snakk om at uføre eller pensjonister mister sin inntekt. Det er snakk om å fortsette sosial dumping i form av at folk på AAP og sosialstønad skal arbeide for trygd og ikke lønn. Nå vil rød-grønne arbeide for at AAP-ordningen skal forlenges og flere må da gå i det uvisse i årevis og utføre "sosial dumping" på tvang.

Nå er AAP en frivillig ordning for de som faktisk er syke. Målet er å avklare arbeidsevnen og hva man kan jobbe med. Hele poenget er altså at man er for syk til å jobbe med minimum 50% som er inngangskriteriet. Men med ulike tiltak og behandling så forsøker man å unngå at individene faller ut av arbeidslivet permanent(uføretrygd).

Ditt alternative perspektiv med sosial dumping blir bare for dumt, når dette handler om mennesker som er for syke til å jobbe. Ikke engang dagens regjering har ett slikt perspektiv på ordningen, så jeg lurer på hvor dette kommer fra? Å forlenge ordningen handler ikke om å gå flere år i uvisse. Avklaringen jobbes med kontinuerlig. Og på ett tidspunkt er man ferdig avklart. Dette trenger ikke å være maksimalperioden som man kan være i ordningen. Problemet oppstår vel om man ikke er ferdig avklart i løpet av 3 års perioden, og hadde hatt bruk for lengre tid. Det finnes heldigvis enkelte unntak i dag som gjør at med visse kriterier så kan ordningen forlenges i 2 år. Altså maksimalt 5 år. Mange under AAP får også omskolering, fordi man for eksempel finner ut at nåværende yrke ikke er noe man kan jobbe med lenger, og at omskolering kan gjøre at man unngår uførhet. Da er 3 år makstid veldig uheldig, siden en bachelorgrad tar 3 år blir det mer knapphet med tid for å få dette til. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er Nav som kilden til problemet med AAP. Hadde de avklart folk på tre år ville ikke dette vært noe problem i det hele tatt. De trenerer et flott system og ødelegger folks helse. Nav gjør rett og slett ikke jobben de er satt til å gjøre.

Et annet problem er at arbeidsløse blir satt på AAP når de i realiteten er arbeidssøkende. Arbeidssøkende ender opp som uføre som egentlig skal være medisinsk begrunnet. Nav er faktisk en katastrofe.

Vi importerer analfabeter i stor grad, hvilken ytelse ender de opp på?` Her er ingen overraskelser og dette kan fint kalkuleres inn i enhver statistikk. Det samme kan sies om eldrebølgen, den kan forutsees i 67 år.

Det blir feil at Nav skal betale omskolering da folk får ta studielån og omskolere seg selv. Det finnes nok av jobber å gjøre som ikke krever særlig skolegang, feks. jobbe på Nav-kontor!

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (24 minutter siden):

Det er Nav som kilden til problemet med AAP. Hadde de avklart folk på tre år ville ikke dette vært noe problem i det hele tatt. De trenerer et flott system og ødelegger folks helse. Nav gjør rett og slett ikke jobben de er satt til å gjøre.

Et annet problem er at arbeidsløse blir satt på AAP når de i realiteten er arbeidssøkende. Arbeidssøkende ender opp som uføre som egentlig skal være medisinsk begrunnet. Nav er faktisk en katastrofe.

Vi importerer analfabeter i stor grad, hvilken ytelse ender de opp på?` Her er ingen overraskelser og dette kan fint kalkuleres inn i enhver statistikk. Det samme kan sies om eldrebølgen, den kan forutsees i 67 år.

Det blir feil at Nav skal betale omskolering da folk får ta studielån og omskolere seg selv. Det finnes nok av jobber å gjøre som ikke krever særlig skolegang, feks. jobbe på Nav-kontor!

Dette blir en for stor forenkling. Å skylde på NAV at de ikke avklarer mennesker raskt nok. Dette her er veldig individuelt. Noen saker er mer komplekse enn andre. Det er flere ting enn bare NAV, som styrer hvor lang tid en avklaring tar. Men det er sikkert eksempler på at man kunne gjort en bedre jobb, det tviler jeg ikke på.

Ingen "arbeidsløse" blir satt på AAP. AAP er en ordning for mennesker som har en sykdom. Arbeidsløs er ingen sykdom. Og det er ingen arbeidssøkende som ender opp som uføre uten at det er medisinsk begrunnet. Det er svært strenge krav til dokumentasjon både når det gjelder AAP og uføretrygd. Så her tar du bare feil.

Importerer analfabeter? Må si jeg misliker denne retorikken svært. Basert på dette avsnittet kan jeg med ganske god sikkerhet gjette meg til hvilket parti du stemmer på. Om innvandrere ender opp på ytelser som ikke er sykdomsrelaterte(sosialhjelp) fra NAV, er det i de fleste tilfeller samfunnet som svikter. 

Omskolering er en fantastisk mulighet i NAVs verktøykasse. Er dette ett alternativ til uføretrygd er det bra om individer heller tar utdannelse og deltar i arbeidslivet enn at de faller ut og hever trygd resten av livet. Å henvise syke mennesker til studielån for å unngå uførhet ville bare ført til at flere ble nettopp uføretrygdede. Som man vil unngå. Dette er bare positivt for samfunnet i de saker hvor NAV og bruker finner det hensiktsmessig. 

Endret av Kron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 8/30/2021 at 11:09 PM, MagniDal said:

Det jeg da lurer på i dag er: Hvilket parti bryr seg mest om uføretrygdede mennesker?

Vanskelig å si.  Du skriver ikke hvor gammel du og dermed for lang tid der er til du kan gå på pensjon.  Der er egentlig kun ett parti der tar hensyn til pensionisterne og det er FrP, men er du både ung og ufør og har kommet frem til at du aldri kan tenke deg å jobbe i noen som helst kapasitet, så er kanskje SV partiet for deg. 

Lenke til kommentar

Du mister nok ikke trygda uansett hvem som måtte vinne valget. Som nevnt så er vel enten Rødt eller SV best valg for deg. 

Uansett så mener jeg at ganske mange uføre i dag faktisk kan jobbe, mange kunne kommet ut i arbeid hadde dem bare fått tilstrekkelig hjelp & litt tilrettelegging. Jeg er selv diagnostisert med både angst & depresjon, man blir ikke bedre av å sitte hjemme.  Og mange som sliter med fysiske lidelser som sukkersyke eller dårlig rygg, bekken etc. er ofte selvforsynt pga overvekt, som igjen er et resultat av psykiske lidelser..
Jeg sier dette på et generelt grunnlag. Hos NAV/staten får man ikke hjelp overhodet  :lol: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...