Gå til innhold

Jobb i en av de fire store


Gjest 9f05d...f9c

Anbefalte innlegg

Gjest 9f05d...f9c

Hei,

Neste vår fullfører jeg sivilingeniørstudiet på NTNU. På bakgrunn av gode karakterer har jeg prøvd å søke consultingbransjen, selv om jeg ikke kan så mye om bransjen annet enn at det er "prestisje". Jeg har fått et tilbud som associate av en de fire store, men grunnlønna er under tekna-gjennomsnittet. Noen som vet noe om hvor raskt man klatrer i denne bransjen - er det verdt det hvis penger er det som motiverer meg mest? Jeg vil jo ikke bli liggende bak "gjennomsnittlige" studenter i lønn når jeg selv har prestert over gjennomsnittet (karaktermessig) i 5 år på NTNU. Jeg vet jeg kan starte høyere i en vanlig ingeniørbedrift, men spørsmålet er hvordan lønnsveksten er i disse consulting selskapene?

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9f05d...f9c

Maskin. Men det er vel stor forskjell på revisjon og consulting i disse selskapene? Det er ikke revisjon jeg skal jobbe med. Consulting krever gode karakterer og flere intervjurunder, blant annet case for å komme i mål. Ulempen med å begynne i et vanlig teknologiselskap er et jeg da sannsynligvis aldri kommer til å få consulting muligheten igjen da intervjurundene er veldig spesielle og krever forberedelse. Spørsmålet er om lønnshoppene er store nok til at det kompenserer for mindre grunnlønn i starten, eller om det rett og slett bare er bedre betalt å jobbe som vanlig sivilingeniør med tekniske oppgaver.

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er for maskiningeniører(jeg er i en annen teknisk bransje). Men det er ikke sånn at du ikke er attraktiv som konsulent etter at du har jobbet noen år. Du slipper mest sannsynlig den intervjurunden når du har noe på CVen de kan selge.

Men de 4 store som du nevner har aldri betalt nyutdannende veldig godt, grunnen til at økonomene har lyst til å begynne der er at de har et godt rykte på seg i deres bransjen, så selv om de ikke kommer seg opp på manager eller partner nivå(der du faktisk tjener gode penger i de selskapene) så får de jobb andre steder. I tekniske yrker så er ikke de selskapene like attraktive å ha på CVen.

Så du begynner da å jobbe i et selskap som er multinasjonelt med utfordringene det ofte innebærer, med mindre tekniske miljøer, mer byråkrati, mer press for å opprettholde faktueringsgrad etc etc.

Lenke til kommentar

Støtter xaco her. Hvis du ønsker å jobbe med teknologi på høyt nivå, bør du starte i en bedrift som faktisk har sin egen teknologi. Å få en relativt fersk ingeniør til å bli produktiv tar minst 6-12 måneder, ingen betaler 3000 kroner timen til et konsulentbyrå for å lære opp dere egne ansatte.

Slike jobber gir mening innenfor en del "blårussfag" der konsulentselskapet kanskje sitter på en kompentanse som kunden ikke har eller trenger på lang sikt. Det kan også gjelde for ingeniører, men da folk som allerede har tung, spesifikk kompetanse. De færreste som kommer rett fra skole har dette innen tekniske fag.

Lenke til kommentar
Gjest 9f05d...f9c

Jeg er ikke så veldig interessert i ingeniøryrket som sådan. Men jeg har gode karakterer og liker å løse komplekse problemer. Målet er derfor å bruke dette til å tjene mest mulig penger. Gjennom studiet har jeg erfart at management consulting er der pengene ligger for de som har gode karakterer, men jeg er overrasket over at tilbudet mitt ligger under tekna-snittet i grunnlønn. Jeg vet det ligger mye overtid med i bildet - men spørsmålet er hvor raskt man klatrer lønnsmessig i consulting bransjen. Hvis jeg har 800k i lønn (med overtid) etter 1 år, så snakker vi en god stigning - da er millionen innenfor rekkevidde etter bare 2 år. Hvis jeg derimot må jobbe overtid for å nå 600 (liten lønnsstigning), så er det jo rett og slett dårlig betalt (for mye stress og press) og jeg burde heller bare jobbe som vanlig sivilingeniør (tekna snitt: 600k startlønn for nyutdannede). 

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Lenke til kommentar
19 hours ago, Guest 9f05d...f9c said:

Jeg er ikke så veldig interessert i ingeniøryrket som sådan. Men jeg har gode karakterer og liker å løse komplekse problemer. Målet er derfor å bruke dette til å tjene mest mulig penger. Gjennom studiet har jeg erfart at management consulting er der pengene ligger for de som har gode karakterer, men jeg er overrasket over at tilbudet mitt ligger under tekna-snittet i grunnlønn. Jeg vet det ligger mye overtid med i bildet - men spørsmålet er hvor raskt man klatrer lønnsmessig i consulting bransjen. Hvis jeg har 800k i lønn (med overtid) etter 1 år, så snakker vi en god stigning - da er millionen innenfor rekkevidde etter bare 2 år. Hvis jeg derimot må jobbe overtid for å nå 600 (liten lønnsstigning), så er det jo rett og slett dårlig betalt (for mye stress og press) og jeg burde heller bare jobbe som vanlig sivilingeniør (tekna snitt: 600k startlønn for nyutdannede). 

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Du skal være i arbeidslivet i ca 45 år. Å gå for "mest mulig, fortest mulig" er stort sett bare oppskriften på å få blodtrykksmonitor og langtidssykemelding før du er 30. Ro ned litt og tenk på hvor du vil være om 10 år i steden for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ofte dårlig betalt på associate-nivå i slike konsulentselskaper. I tillegg kan det være mye overtid. Det er vel egentlig dette som i stor grad er forretningsmodellen til disse selskapene: få folk med "dårlig" lønn til å jobbe mye overtid gratis => profitt for selskapet. Da blir det ofte mye slit for lite, noe kun et fåtall gidder. Jeg vet at BCG og slike kan betale godt, men det er ikke alle som får jobb her og det er selvsagt ikke 40 timer uka. Uansett er det veldig god erfaring å ha jobbet på et sånt sted i noen år. 

Hvis du vil tjene godt i arbeidslivet, bør du satse på en eller flere av følgende:
- Starte eget selskap og håpe på suksess
- Lederstillinger i større selskaper
- Leie deg selv ut til kunder fra eget AS

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar
Gjest 9f05d...f9c

Starte egen bedrift rett etter universitet er uaktuelt for min del. Jeg tenker consulting bransjen kanskje kan gi meg den erfaringen som er nødvendig for å prøve på noe sånt etter hvert. "Lederstillinger i større selskaper" er ganske ambisiøst rett etter studiet. De fleste som prøver på noe sånt havner i prosjektadministrasjon som assistent med en jobb som ligner mer på sekretær enn prosjektleder. Her tror jeg også det er en fordel å begynne i consulting bransjen - for å så pigge av etter noen år til et selskap hvor mange kan tjene godt og jobbe mindre sammenlignet med consulting. Alternativt kan jeg også teste bransjen i ett år, og hvis det viser seg at det ikke er noe for meg - gå tilbake til ingeniøryrket. Sivilingeniør vil jeg være uansett, men muligheten som associate tror jeg ikke kommer igjen senere. 

Gunnar: Jeg vet ikke så mye om hva consulting livet innebærer - mulig jeg kommer til å hate det, mulig det passer meg perfekt. Det er vanskelig å vite hvor jeg vil være om 10 år, annet enn at jeg ønsker å bruke studiet og karakterer til å rykke ifra "gjennomsnittet". Akkurat nå er det viktigste å "velge riktig" sånn at jeg maksimerer inntekt og muligheter longterm. Men valget er vanskelig da bransjene og mulighetene som følger er helt forskjellige...

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 9f05d...f9c said:

Gunnar: Jeg vet ikke så mye om hva consulting livet innebærer - mulig jeg kommer til å hate det, mulig det passer meg perfekt. Det er vanskelig å vite hvor jeg vil være om 10 år, annet enn at jeg ønsker å bruke studiet og karakterer til å rykke ifra "gjennomsnittet". Akkurat nå er det viktigste å "velge riktig" sånn at jeg maksimerer inntekt og muligheter longterm. Men valget er vanskelig da bransjene og mulighetene som følger er helt forskjellige...

 

Hvis du er ute etter å gå hardt ut, så er vel trainee-program hos en av de store ingeniørbedriftene et bedre alternativ (hvis du kan få det). Har du vært trainee hos Equinor, så vil du ikke ha noe problem med å få jobb i en av de "fire store", for å si det sånn. Kontaktnettverket alene vil gi deg noen hundre tusen ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest 9f05d...f9c skrev (2 timer siden):

Starte egen bedrift rett etter universitet er uaktuelt for min del. Jeg tenker consulting bransjen kanskje kan gi meg den erfaringen som er nødvendig for å prøve på noe sånt etter hvert. "Lederstillinger i større selskaper" er ganske ambisiøst rett etter studiet. De fleste som prøver på noe sånt havner i prosjektadministrasjon som assistent med en jobb som ligner mer på sekretær enn prosjektleder. Her tror jeg også det er en fordel å begynne i consulting bransjen - for å så pigge av etter noen år til et selskap hvor mange kan tjene godt og jobbe mindre sammenlignet med consulting. Alternativt kan jeg også teste bransjen i ett år, og hvis det viser seg at det ikke er noe for meg - gå tilbake til ingeniøryrket. Sivilingeniør vil jeg være uansett, men muligheten som associate tror jeg ikke kommer igjen senere. 

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Akkurat. Du kan ikke gjøre dette nå fordi din markedsverdi ikke er utviklet nok. Du må slutte å fokusere på "millionlønn innen XX antall år" og heller fokusere på å utvikle ferdigheter og få erfaringer som markedet er villig til å betale mye for, hvis du skjønner nyansen her. 

Lenke til kommentar
Gjest 9f05d...f9c skrev (2 timer siden):

 

Anonymous poster hash: 9f05d...f9c

Du har en noe barnslig mentalitet som ikke er særlig attraktiv for de fleste arbeidsgivere. Pass i det minste på at du holder det skjult på jobbintervju, da lav utskiftning av personell er langt bedre for en bedrift enn at de valgte en kandidat som på papiret har noe høyere snittkarakterer. Fokuser på å bli best mulig i ditt fagfelt. Nedprioriter lønn de første årene. Det er ikke det samme som å ignorere det. Du vil uansett ikke lukte på millionlønn før om mange år, men du vil ikke få dårlig lønn heller uansett hvor du havner.
Start din egen bedrift hvis penger er alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Men jeg har gode karakterer og liker å løse komplekse problemer. Målet er derfor å bruke dette til å tjene mest mulig penger."

Høres ut som noe du har sett på EXIT... Og for øvrig, 800k etter 1 år og 1 mill etter 2 år? Altså hvis du er så flink i faget, burde du også vite at dette er helt urealistiske. Selv ikke management trainees tjener dette etter 3-4 år. I konsulentbransjen starter du lavt og avanserer fort, men som nevnt her, skal du jobbe lenge til du tjener over 1 mill fordi det vil innebære manager-stilling som man først får etter 5-10 år med mye underbetalt OT, og da kan man lure på om det faktisk hadde lønnet seg å ta en annen jobb som betaler riktig OT.

Jeg vil dessuten tro at en siving er mer attraktiv som konsulent med 5 års erfaring som teknolog, enn motsatt.

Endret av deleted
Lenke til kommentar
On 9/11/2021 at 2:02 PM, deleted said:

"Men jeg har gode karakterer og liker å løse komplekse problemer. Målet er derfor å bruke dette til å tjene mest mulig penger."

Høres ut som noe du har sett på EXIT... Og for øvrig, 800k etter 1 år og 1 mill etter 2 år? Altså hvis du er så flink i faget, burde du også vite at dette er helt urealistiske. Selv ikke management trainees tjener dette etter 3-4 år. I konsulentbransjen starter du lavt og avanserer fort, men som nevnt her, skal du jobbe lenge til du tjener over 1 mill fordi det vil innebære manager-stilling som man først får etter 5-10 år med mye underbetalt OT, og da kan man lure på om det faktisk hadde lønnet seg å ta en annen jobb som betaler riktig OT.

Jeg vil dessuten tro at en siving er mer attraktiv som konsulent med 5 års erfaring som teknolog, enn motsatt.

Jeg ligger på 900k etter 18 måneders jobberfaring. Jobber ikke overtid. Med 200t overtid hadde jeg passert 1 million.

Styr unna big 4. Jeg jobbet i et av dem som student, men sa opp stillingen før jeg ble ferdig. Du kommer ikke til å lære noe som er særlig relevant for å starte egen bedrift. Det du får, er lisens til å kle deg i dress og en jobb som mange tror er bedre betalt enn den er. Du får kanskje litt draget hvis du er mann

Lenke til kommentar
On 9/11/2021 at 2:02 PM, deleted said:

I konsulentbransjen starter du lavt og avanserer fort, men som nevnt her, skal du jobbe lenge til du tjener over 1 mill fordi det vil innebære manager-stilling som man først får etter 5-10 år

Kan du utydpe grunnlaget for dette? Hvor mange datapunkter har du? Har lurt en god stund på hva senior consultant, junior manager og senior manager kan forvente å tjene

Lenke til kommentar

Ser at tråden er to uker gammel, men om du fortsatt trenger svar så gikk ganske mange av mine klassekamerater til de selskapene. De fire store er kjent for å betale under markedspris, fordi de uansett fyller sine inntak med kvalifiserte studenter pga sterke brand. Capgemini, Accenture, PA Consulting, og flere av de andre mer spesialiserte miljøene har også lagt seg på en lignende linje. Med overtid og bonuser kan du ikke forvente veldig mye mer enn 650-700k de første to årene. Selv om du kommer opp på managernivå så vil du ikke tjene veldig bra, fordi de aller fleste selskapene ikke gir overtid til sine managere. Jeg har noen venner som har jobbet på transaction services ol som tjente bedre som senior associates enn manager. Det er ikke mange ferske managere som tjener over millionen.   

Om du har muligheten til å komme deg til McKinsey eller BCG så betaler de vesentlig bedre enn de fire store. Jeg vet ikke helt hvordan ståa er hos Qvartz/Bain, men Qvartz hadde lavere lønnsnivå før de ble kjøpt opp. 

Hvis du ikke får andre tilbud, så ville jeg gått for consulting, og samtidig søkt meg videre til en av de tre store (McKinset/BCG/Bain?). Om du er mest opptatt av å tjene så mye som mulig så burde du se mot finans. Da kan du fint nå de målene du har satt deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...