Gå til innhold

Oljebrølet.


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, BadCat said:

Den ene delen av den norske befolkningen vil forsøke å få det mest mulig behagelig, den andre vet ikke å få det behagelig selv om det ligger rett foran nesen på dem og den tredje delen forsøker å ødelegge for de som vil ha det behagelig,

Her virker det som du tror at verden ikke endrer seg, og at så lenge vi fortsetter slik vi gjør i evigheten så vil fortsette å tjene penger i evigheten.

Etterspørselen etter olje og gass vil på et tidspunkt falle svært raskt, om det er i løpet av ti år eller femti år vet man ikke. Man vet dog at men den globale innsatsen det er på fornybar energi, så vil det på et punkt skje en disruptiv endring og de som ikke er klare for omstilling vil bli akterutseilt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er early adopter på det meste bortsett fra elbil.

Ta det den dagen det kommer. Vi har ikke råd til ikke å satse på olje og gass nå. Jeg kunne ha gått med på å la olja ligge hvis Norge kunne ha bygd verdens største automatiserte fabrikk og sikret inntjening på den måten.
 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 9/1/2021 at 11:11 AM, Salvesen. said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/forklarer-nazi-kommentar---gedigen-blemme/74169585
 

Quote

- (Nazi)Kommentaren kom på et tidspunkt hvor jeg syslet aktivt med standup.


Med et slik forsøk på unnskyldning er det hvertfall helt klart at hun fortsatt "sysler aktivt med standup".

Endret av graavik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 9/1/2021 at 3:20 PM, BadCat said:

Vi må drikke vin nå. Om vi får skipet frem har ingen betydning. Mennesket i seg selv har ingen hensikt. Den ene delen av den norske befolkningen vil forsøke å få det mest mulig behagelig, den andre vet ikke å få det behagelig selv om det ligger rett foran nesen på dem og den tredje delen forsøker å ødelegge for de som vil ha det behagelig,
 

Nå finnes det jo en gruppe som også ikke kun er drevet av ren egoisme, og som evner å tenke litt fremover enn bare noen få timer frem i tid. Heldigvis later denne gruppen til å være på fremmarsj, spesielt blant de yngre generasjonene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 1.9.2021 den 15.29):

Her virker det som du tror at verden ikke endrer seg, og at så lenge vi fortsetter slik vi gjør i evigheten så vil fortsette å tjene penger i evigheten.

Etterspørselen etter olje og gass vil på et tidspunkt falle svært raskt, om det er i løpet av ti år eller femti år vet man ikke. Man vet dog at men den globale innsatsen det er på fornybar energi, så vil det på et punkt skje en disruptiv endring og de som ikke er klare for omstilling vil bli akterutseilt.

Ingenting som tyder på at det store skiftet til fornybart er noe nærmere nå enn det var for 10 år siden, folk flest i verden ønsker primært økonomisk vekst.

Lenke til kommentar

Oljebrølet er "Folkeaksjonen mot klimahysteri" versjon 2.0 og kommer til å fisle ut på akkurat samme måten. Litt som "nei til mer bompenger" også i grunnen. 

Det er en sak det er enkelt å engasjere seg i, og det er ekstremt enkelt å melde seg inn i ei Facebook-gruppe. Legg spesielt merke til det store gapet mellom antallet medlemmer i gruppa og antallet signaturer på Opprop.net - ca 200 000 mennesker driter altså foreløpig i å signere. Fordi det kreves litt mer enn to museklikk. Dette sier litt om hvor dypt engasjementet stikker.
Likevel sitter det folk der som tror at dette skal "velte norsk politikk". 

Hele "oljebrølet" baserer seg på en rekke misforståelser og feiloppfatninger;

  • Det er INGEN partier på stortinget idag som ønsker å "skru igjen krana" over natta dagen etter valget. Alle snakker om en gradvis overgang/utfasing, OGSÅ MDG (tenke seg til).
  • Det er INGEN høvelig oppegående, voksne mennesker som tror dette kommer til å bli enkelt, billig eller smertefritt. 
  • Norge er SELVFØLGELIG ikke det eneste landet som skal roe ned på olja. Faktisk så har flere land allerede vedtatt letestopp OG er i ferd med å sette en sluttdato for egen produksjon (dette har den grisete Rystad-rapporten sett helt bort fra). 
  • Oljefondet kommer IKKE til å opphøre å eksistere den dagen man eventuelt vedtar en slutt-dato eller lignende. Faktisk så står oljefondet himla godt på egne bein nå, og vil kunne fortsette å gjøre det selv om om produksjonen på norsk sokkel begrenses.
  • Ja, mange produkter lages i dag av olje og oljeprodukter. Det er INGEN som benekter det, og ALLE som ønsker en utfasing av oljeproduksjon innser dette. Mange produkter kan allerede erstattes, resten vil naturligvis tvinge seg på i løpet av de neste par tiårene. SELVFØLGELIG må vi finne gode erstatninger. At vi ikke har alle løsningene idag betyr ikke at de ikke kan finnes. 
  • Nei, antallet medlemmer i ei Facebook-gruppe kommer ikke til å utløse folkeavstemming om noe som helst. 
  • Ingen, eller svært, svært få mennesker "ser ned på" oljearbeidere. SELVFØLGELIG er vi glade for alt olja og oljearbeidere (med god lønn, vel å merke) har gjort for landet. At man vil gi seg mens leken er god betyr ikke automatisk at man mener noen har gjort noe galt ved å jobbe der ute. 
  • Jesus for noe tullball! 
  • Og så videre... 
Endret av jonlem
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jonlem skrev (På 4.9.2021 den 23.50):

Oljebrølet er "Folkeaksjonen mot klimahysteri" versjon 2.0 og kommer til å fisle ut på akkurat samme måten. Litt som "nei til mer bompenger" også i grunnen. 

Det er en sak det er enkelt å engasjere seg i, og det er ekstremt enkelt å melde seg inn i ei Facebook-gruppe. Legg spesielt merke til det store gapet mellom antallet medlemmer i gruppa og antallet signaturer på Opprop.net - ca 200 000 mennesker driter altså foreløpig i å signere. Fordi det kreves litt mer enn to museklikk. Dette sier litt om hvor dypt engasjementet stikker.
Likevel sitter det folk der som tror at dette skal "velte norsk politikk". 

Hele "oljebrølet" baserer seg på en rekke misforståelser og feiloppfatninger;

  • Det er INGEN partier på stortinget idag som ønsker å "skru igjen krana" over natta dagen etter valget. Alle snakker om en gradvis overgang/utfasing, OGSÅ MDG (tenke seg til).
  • Det er INGEN høvelig oppegående, voksne mennesker som tror dette kommer til å bli enkelt, billig eller smertefritt. 
  • Norge er SELVFØLGELIG ikke det eneste landet som skal roe ned på olja. Faktisk så har flere land allerede vedtatt letestopp OG er i ferd med å sette en sluttdato for egen produksjon (dette har den grisete Rystad-rapporten sett helt bort fra). 
  • Oljefondet kommer IKKE til å opphøre å eksistere den dagen man eventuelt vedtar en slutt-dato eller lignende. Faktisk så står oljefondet himla godt på egne bein nå, og vil kunne fortsette å gjøre det selv om om produksjonen på norsk sokkel begrenses.
  • Ja, mange produkter lages i dag av olje og oljeprodukter. Det er INGEN som benekter det, og ALLE som ønsker en utfasing av oljeproduksjon innser dette. Mange produkter kan allerede erstattes, resten vil naturligvis tvinge seg på i løpet av de neste par tiårene. SELVFØLGELIG må vi finne gode erstatninger. At vi ikke har alle løsningene idag betyr ikke at de ikke kan finnes. 
  • Nei, antallet medlemmer i ei Facebook-gruppe kommer ikke til å utløse folkeavstemming om noe som helst. 
  • Ingen, eller svært, svært få mennesker "ser ned på" oljearbeidere. SELVFØLGELIG er vi glade for alt olja og oljearbeidere (med god lønn, vel å merke) har gjort for landet. At man vil gi seg mens leken er god betyr ikke automatisk at man mener noen har gjort noe galt ved å jobbe der ute. 
  • Jesus for noe tullball! 
  • Og så videre... 

Bra innlegg. Jeg synes du har en del gode poenger her. Personlig tror jeg Norge klarer seg fint uten olje og gass, såfremt bare nedleggelsen skjer sakte og over tid, slik at samfunnet får tid til å tilpasse seg. Norge blir et vanlig vestlig land. Istendfor bnp per innbygger på 60-70 000 dollar ppp, blir det på 40-50 000 dollar ppp. Men det finnes kanskje også argumenter blant dine meningsmotstandere på Facebook som gir grunn til ettertanke. Ihvertfall synes jeg det. Det er vel f eks naivt å tro at miljøbevegelsen gir seg hvis olje og gassvirksomheten legges ned? Det tviler jeg selv på. Etterpå skal nok noe annet skattlegges eller legges ned. Vi ser jo at politikere, partier, mediehus og andre organisasjoner øker sin makt og får inn stadig større pengebeløp på grunn av fokuset på klimaendringer. Disse organisasjonene har troen på menneskeskapte klimaendringer, med katastrofale følger, som del av sin organisasjonskultur, og det kommer neppe til å endre seg i nærmeste fremtid, enten olje -og gassvirksomheten legges ned eller ikke. På grunn av dette trenger vi en slags motvekt mot den grønne utviklingen, slik at samfunnet ikke havner i ubalanse. I det hele tatt tror jeg mange undervurderer hvor stor makt klimafortellingen kan ha over menneskers sinn. Bare tenk over det. Dette er i bunn og grunn hva elitene har insistert på i tusenvis av år. Mennesket har syndet, overskridet en grense, som straff følger verdensomspennende kriser, dommedag, og for å unngå den store apokalypsen må det ofres, betales skatt. Nå kan vi jo si at det er vitenskapelig bevist med klimaendringer osv, men argumentet ovenfor er jo også sant. Kanskje er det farlig å leke med slike dommedagsprofetier? Vi vet ikke helt hva som kommer ut av det? Selvfølgelig kan du ha rett i det jeg antar er ditt grunnsyn i denne saken:. Vi skifter over til fornybar energi, utvikler ny teknologi, opprettholder vekst, og ingenting dramatisk skjer. Det er også mitt syn. Men det kan også tenkes at deler av befolkningen blir radikalisert, kuet, utnyttet av media, akademia, politikere og andre maktmennesker som spiller på frykt og usikkerhet med tanke på klimaendringer. Jeg leste nettopp et innlegg på Facebook som påpekte dette, og jeg har tenkt det samme selv tidligere. Jeg tror vi må innse at klimasaken er vitenskap for noen, men religion for andre. Det ser ihvertfall ut som vi er forbi det punktet da det det er mulig å komme med vitenskapelige innvendinger mot troen på menneskeskapte klimaendringer med negative følger. Det har blitt en grunnleggende antakelse blant eliten, og derfor etterhvert blant folk flest, som alltid går dit eliten går. Men vitenskapelig bevist er det selvfølgelig ikke. Det er snakk om en teori. 

Ok. Nå ble dette et veldig omstendelig innlegg, og jeg forstår hvis du ikke gidder å svare... Jeg tror du har rett i at mange mistolker politikken og overdriver konsekvensene av oljenedleggelse i Norge. Samtidig tror jeg det er riktig at miljøbevegelsen kan være potensielt farlig, slik som noen påpeker. Jeg synes uansett det er greit at folk danner en motvekt mot det vi hver dag hører i media, og at folk gir beskjed når noen utvikler ekstreme meninger, som f eks troen på at dommedag er rett rundt hjørnet.Det er noe vi trenger mer av i klimasaken, etter min mening. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...