Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Limp Mode, moderne bilers krykker - har du noen erfaringer


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Min KIA Optima har kun en feil på en sensor på kammen. Systemet i bilen setter derfor bilen i "Limp Mode" dvs at en rekke elektroniske delsystemer settes ut av drift.

Bensinmotoren kveles derfor når jeg gir gass, og den kobles ikke inn. HEV hybridmodus hakker tidvis og viser feilmeldinger om at jeg må stoppe og ta kvelden. 

Hvis jeg kjører på EV modus suges mitt 10 Kwh hybridbatteri helt ned på 0% og stopper. Det skjer ikke vanligvis. 

Antispinn, nødbremseanlegget, adaptiv fartsholder (cruisekontroll), lane assist og auto hold kobles ut.

På displayet lyser 5 gule symboler inkl ODB2 motorfeil.

Dette er en bevisst laget "modus" som i utgangspunktet i bilindustrien skal forhindre skader på bil og folk.

Det er ikke noe feil på kammen, det er bare sensoren som svikter. Det "vet" ikke elektronikken, som bare har sensoren å forholde seg til.

Resultatet er at jeg

1. må trykke HEV ved hver start og kjøre på >50% oppladet batteri i tillegg til bensin i tanken

2. jeg kan velge å la være å trykke HEV knappen. Bilen homper da i EV mode noen km til handling i butikken. 

Gir jeg litt gass, så bensinmotoren starter - for å hjelpe på akselerasjonen, så kveles motoren - og bilen stopper hvis jeg ikke slipper gassen.

Problemet er også at B O Steen ikke vil reparere før om "noen uker" når de har tid. Uten leiebil så har jeg en bil med en kvart motor og et amputert system og et batteri som må lades hver 20-25 km.

Det er en garantisak, men det ser ikke ut til å plage BOS at jeg lider under å vente på at de fikser dette.

Dette er andre gangen det skjer. Forrige gang var det en annen sensor som var defekt. Og bilen ble like amputert i "Limp Mode" da.

Ingen av disse defekte sensorene påvirker annet enn feil på varslingen av slike feil, som altså ikke var feil. Litt som Per og ulven kanskje?

Samme svaret som forrige gang: "Dette har vi aldri opplevd med våre biler noen gang." Enda jeg beviselig var i rep kø med samme problem en gang før.

Endret av Slettet+6132
Bedre formuleringer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten lese deg opp på forbrukerkjøpsloven så du har noe å banke i bordet med. Kanskje noen andre her med litt mer konkret peiling enn meg kan hjelpe deg.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

https://advokater.co/vare-fagomrader/advokat-kjopsrett/hva-kan-du-kreve-nar-du-reklamerer-pa-bilen-din/#:~:text=Ved kjøp fra en profesjonell,det skal være samme modell.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som kunde ville jeg foretrukket å få fort svar på mine 5 henvendelser.
Jeg ville likt å få greie på med en gang hva som var i veien og hva jeg skulle gjøre/ikke gjøre.
Enda bedre ville jeg likt å få klarlagt hvordan jeg kan få brukt bilen,
Siden det ikke er kammen som er gåen, bare kamsensoren.
Sensoren er en liten dært som kikker på kammens omdreininger og takt/frekvens.
Det er et slags snublebluss som kun varsler. Denne gangen er det ikke noe å varsle,
bare varsleren som har snublet i sine egne ben. 

Samme dag skulle bilen EU-godkjennes og ble ikke godkjent pga alle de 6 lampene som lyste, ikke noe annet.
 

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest linken jeg postet? Du har jo både garanti og reklamasjon. Dette er lover som forhandleren forholde seg til.

Quote

Ved kjøp fra en profesjonell forhandler hvil du som hovedregel ha krav på en lånebil dersom det tar mer enn en uke å utbedre feilen.

Hvis de ikke har tid til å se på bilen før om en uke, ja da tar det mer enn en uke å få reparert bilen. Da har du krav på lånebil. Dette er norske lover og ikke noe forhandleren bestemmer.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Retorikk overfor kunder. Skape angst for garantien. Omdefinere hvem som autoriserer.


Jeg fikk beskjed at kamsensoren er byttet. Jeg fikk lånebil for en dag. Men "neste gang" sier de at jeg ikke får lånebil, også siden 15 tusen service ikke er utført av autorisert verksted (autorisert av B.O Steen). Det koster 3-4 ganger så mye som hos vanlig statsautorisert verksted.

De har omdefinert litt:  "autorisert verksted" til å være verksteder autorisert av B O Steen. 🙂 Det som før het merkeverksted.

Etter en lovendring ble det slik at bilforhandlere ikke lenger kunne forlange at nye biler fikk service hos merkeverksted men kunne få service hos statsautoriserte verksteder. Uten at garantien ble påvirket. Det gjelder også campingvogner og annet privat rullende materiell.

Da bilen gikk i sikkermodus (limp mode) var jeg nesten på vei på ferie, og dagen etter få skiftet olje. Jeg var da på et statsautorisert verksted for å få EU-godkjenning og skifte olje.

De på BOS ser nå på EU-mangellappen som jeg fikk på verkstedet nær meg at jeg var på et annet verksted. Dermed kommer det misbilligende kommentarer og div advarsler om det, og ingen beklagelse for feilen.

Feilen kunne vært rettet av vanlig verksted : å bytte sensoren. En liten plastdings med tre ledninger på.

Da har jeg vært uten bil hele ferien.

Det statsautoriserte verkstedet skulle bare bytte olje og utføre EU-kontroll - som førte til ikke godkjent fordi motorlampa lyste.

Dette mente BOS at var et problem: at jeg ikke kom til dem med alt, selv om de ikke hadde tid til å gjøre noe før ferien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...