Gå til innhold

Økende smitte: FHI vil at flere laster ned appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg opplever stadig oftere at SMS blir brukt til masseutsendelser av meldinger, med mer eller mindre nyttig informasjon.
Hva er kravene for å sende ut meldinger til målrettede personer eller basert på geografiske områder?
Selv synes jeg slikt mas er irriterende, greit nok med henvisning til lokale forskrifter, og melding om priser i landet du kjører inn i, men alt det andre irriterer, det er vel eks ingen som ikke har hørt om denne appen nå?

Ellers er dette en betalt artikkel fra FHI eller er dette sett på som nyheter?

(Edit: som jeg skrev under etter nærmere undersøkelse blir siste spørsmål heller: "Er dette en pålagt sak dere mottar vederlag for?)

Endret av St. Anders
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge Lov om vern mot smittsomme sykdommer [smittevernloven] §4.-8 sitat under, så kan tidsskrifter pålegges å publisere informasjon. Derfor tenkte jeg det var greit å spørre siden artikkelen nesten ser ut som en pressemelding, å ikke har hverken spørsmål eller utfyllende informasjon.

Sitat

§ 4-8.Massemedier – informasjonsplikt

Ved et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom kan departementet eller Helsedirektoratet pålegge ethvert innenlandsk massemedium å ta inn meldinger til hele befolkningen eller avgrensede grupper av den.

Den som har formidlet en melding etter bestemmelsen, har krav på vederlag.

En klage har ikke utsettende virkning for iverksetting av vedtaket.

Men ser at betalt er nok feil, spørsmålet er om de har fått "vederlag" for å publisere informasjonen.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter: «Å kaste gode penger etter dårlige».

De millionene som er brukt på utvikling av denne ubrukelige appen er bortkastet. Det er trist at man nå fortsetter å øse ut penger for å fortsette med den, i stedet for å avskrive hele fiaskoen og bruke tid og penger på noe mer fornuftig; for eksempel lage en bedre app for vaksinesertifikatet.

 

Lenke til kommentar
Det er noe som heter: «Å kaste gode penger etter dårlige».

De millionene som er brukt på utvikling av denne ubrukelige appen er bortkastet. Det er trist at man nå fortsetter å øse ut penger for å fortsette med den, i stedet for å avskrive hele fiaskoen og bruke tid og penger på noe mer fornuftig; for eksempel lage en bedre app for vaksinesertifikatet.

Bare for å være sikker; du blander vel ikke sammen gammel og ny smittesporingsapp nå?

Den gamle var dårlig, ja, både teknisk og personvernmessig. Den nye er basert på felles rammeverk fra Google/Apple og er sikrere mht. personvern og identifisering av individer.

Jeg er for så vidt enig i at vaksinesertifikatet kanskje kunne vært bedre, men det funker nå overraskende bra i Helsenorge-appen på min iPhone. Jeg kan ta opp kontrollsiden for sertifikatet uten å måtte logge meg på Helsenorge.no med full autentisering, og da har man vel i grunnen det man trenger?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De har vel ikke trukket programmet siden de ikke vil si at det har vært en fiasko, også tenker de kanskje at det ikke kan skade at det er der. Men selv blir jeg litt trist hver gang de prøver å fronte dette. Å bruke mer tid, penger å ressurser på noe som vel kan sies å ha hatt lav om noen effekt.

Eks har de jo nå sagt at de håper å fjerne tiltak før 1. oktober, det kan jo være de utsetter det, det vet vi jo ikke, men da føles det litt rart når de etterpå pusher dette enda en gang når det potensielt bare er 4 uker til...

Helsenorge sin app har ikke noe med smittesporingsappen å gjøre.

Lenke til kommentar

Simula sin app var en fiasko. Det tror jeg selv Simula er enig i.

Når det gjelder appen som er bygget på Apple og Googles rammeverk, er den omtrent så god som det er mulig å få til.

Når FHI går ut og minner de unge om å bruke appen, er det god grunn til å anta at den representerer et vesentlig bidrag til å lette arbeidet med smittesporing. Av respekt for den jobben FHI gjør og for ikke snakke om samfunnet generelt, anser i alle fall jeg det som min borgerplikt å bruke denne appen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Bare for å være sikker; du blander vel ikke sammen gammel og ny smittesporingsapp nå?

Nei, jeg snakker om den nye, som Tom Som sier så er den så bra som man kan få til. Problemet er å få folk til å bruke den. 

Av den millionen som har lastet ned appen så har de fleste slettet eller deaktivert den og nesten ingen melder inn smitte. Dette betyr at hver enkelt reell melding koster mellom fem og ti tusen kroner (det er ikke mange av dem og beløpet er antagelig høyere nå enn sist jeg sjekket). 

Disse pengene kunne vært brukt på en bedre måte. Det eneste praktiske resultatet er at noen politikere og offentlig ansatte har fått seg en app – og det er jo kult; dessuten har endel datakonsulenter fått seg betalt opplæring (riktignok svært dyr sådan).

 

 

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (3 timer siden):

Jeg er for så vidt enig i at vaksinesertifikatet kanskje kunne vært bedre, men det funker nå overraskende bra i Helsenorge-appen på min iPhone. Jeg kan ta opp kontrollsiden for sertifikatet uten å måtte logge meg på Helsenorge.no med full autentisering, og da har man vel i grunnen det man trenger?

Det er helt korrekt, men som du sier: "Den kunne vært bedre". De kunne for eksempel ta utgangspunkt i bilsertifikat-appen.

Lenke til kommentar
Tom Som skrev (3 timer siden):

Av respekt for den jobben FHI gjør og for ikke snakke om samfunnet generelt, anser i alle fall jeg det som min borgerplikt å bruke denne appen.

Ja, det er noen som tar av seg lua, bukker pent og gjør det politikerne sier at de skal gjøre. 

Men jeg synes du skal komme tilbake om fem-seks uker og fortelle om dine erfaringer med appen og om resultatene tilsvarer ressursbruken og innsatsen.

Endret av Per Magus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (12 timer siden):

Ja, det er noen som tar av seg lua, bukker pent og gjør det politikerne sier at de skal gjøre. 

Men jeg synes du skal komme tilbake om fem-seks uker og fortelle om dine erfaringer med appen og om resultatene tilsvarer ressursbruken og innsatsen.

Dette blir vel mer smak og behag enn reell egnethet i appen. Jeg opplever den som lite intrusiv, den ligger der jobber stille og rolig i bakgrunnen uten at jeg merker noe til den.
Jeg er enig med Tom Som i at det jeg ser det som min borgerplikt å bruke denne appen, og når den ikke forstyrrer meg i daglige gjøremål eller på noe vis svekker mitt personvern og privatliv skjønner jeg ikke hva det er folk klager på.

At resultatene uteblir eller er mangelfulle fordi "folk flest" ikke bruker den eller har noe forhold til at den finnes gjør ikke appen til en dårlig løsning. Det er muligens (helt sikkert) en del å hente på informasjon og markedsføring slik at flere vet om den og vet hvordan de aktiverer den, men det er en god løsning de til slutt valgte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

 når den ikke forstyrrer meg i daglige gjøremål eller på noe vis svekker mitt personvern og privatliv skjønner jeg ikke hva det er folk klager på.

Det er vel ingen som klager? Jeg klager ikke; jeg bare påpeker at den ikke gir noen resultater og derfor er bortkastet – men det er det jo forsåvidt mange apper og programmer som har vært opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som klager? Jeg klager ikke; jeg bare påpeker at den ikke gir noen resultater og derfor er bortkastet – men det er det jo forsåvidt mange apper og programmer som har vært opp gjennom tidene.

Ok, så; bruker du appen?
Den gir ikke resultater så lenge den ikke brukes. Om vi er flinke til å ta den i bruk og samtidig oppfordre omgangskretsen vår til å gjøre det samme vil resultatene også komme.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (2 timer siden):

Ok, så; bruker du appen?

Jeg har prøvd begge to og konkluderte med at ingen av dem kom til å gi noen særlige resultater; dertil er kriteriene for å få reelle varsler for begrensende.  

 

3L5Y3RE8 skrev (2 timer siden):

Om vi er flinke til å ta den i bruk og samtidig oppfordre omgangskretsen vår til å gjøre det samme vil resultatene også komme.

Det er korrekt. Men muligheten for at dette skal kunne skje er helt fraværende; det ser du av antall som faktisk bruker den, og spesielt, av det minimale antallet som går rundt og kringkaster at de er smittebærende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...