Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC bare restarter seg selv.


Anbefalte innlegg

Hei dere, håper på hjelp av dere. Jeg har arvet en ganske habil pc, som funket som bare det, inntil nylig. Jeg skulle spille slik som tidligere, men plutselig på vei inn i spillet rebootet maskinen. Den bruker noe mer tid på å reboote hvis jeg kun er i Windows. Får opp en blåskjerm som forsvinner kjappere enn jeg rekker å se meldingen, så starter den opp på ny. Jeg har ikke gjort noe med maskinen, annet enn å pakke den bort også frem igjen to uker senere.

Jeg så at CPU viften stod på 0rpm, men det er kanskje ikke cpu-vifte på denne? Lenge siden jeg har skrudd og feilsøke pc, så er litt i villrede her. 
 

Alle innspill settes stor pris på, hvis ikke må jeg kanskje levere den til verkstedet til Elkjøp/POWER?

230B55AB-478D-48BE-8ADA-882D16293E43.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (5 timer siden):

Kan godt være at CPU viften har daua.

47 grader idle i BIOS er også passe høyt.

Hvilken kjøler har du?

Tusen takk for svaret. Jeg er veldig usikker, men har spurt komplett om hjelp for å kunne identifisere hva som sitter i maskinen. Utfordringen er at kanskje personvern hindrer meg i å få den informasjonen. Er det en annen måte å få info om viften?

Tusen takk. All hjelp settes pris på 😊

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som et skjermkort-problem. Jeg ville forsøkt med noen spill som ikke krever like mye for å se om det samme skjer da. Eventuelt, kan du prøve å overstyre kjølinga på grafikkortet slik at viftene jobber litt mer, og/eller klokke ned litt. Har du hatt problemer med at maskinen kræsjer under spilling før? Har du sett rare grafikkfeil på noe tidspunkt?

Såvidt jeg vet skal ikke moderne CPUer gjøre at maskinen rebooter bare fordi den blir varm, men bare klokker ned slik at maskinen går som sirup. 47 grader er heller ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Verm skrev (1 minutt siden):

Høres for meg ut som et skjermkort-problem. Jeg ville forsøkt med noen spill som ikke krever like mye for å se om det samme skjer da. Eventuelt, kan du prøve å overstyre kjølinga på grafikkortet slik at viftene jobber litt mer, og/eller klokke ned litt. Har du hatt problemer med at maskinen kræsjer under spilling før? Har du sett rare grafikkfeil på noe tidspunkt?

Såvidt jeg vet skal ikke moderne CPUer gjøre at maskinen rebooter bare fordi den blir varm, men bare klokker ned slik at maskinen går som sirup. 47 grader er heller ikke uvanlig.

47 Grader i bios er da ikke normalt i bios

Lenke til kommentar

Hmm, ikke mye å gå etter den feilmeldingen.

Hva sier Windows Hendelseslogg?

Hvilken strømforsyning har du?

Har du prøvd å kjøre default settings i bios? Kan være så enkelt som en minne OC som ikke er helt bra.

Hvilken windows versjon? Skriv Winver i søk feltet. Så får du opp et buildnr. Typisk 20H2 eller 21H1.

I verste fall kan du prøve å reinstallere windows. Skriv "reset" i søk feltet å kjør i vei. Pass på om du har filer på C:\ som du er redd for å kopier ut eller kjør backup av de.

Lenke til kommentar

Feil på RAM kan også være en mulighet. En måte å teste det på kan være å flytte om på brikkene og se om det skjer oftere eller sjeldnere, eller eventuelt ta noen ut og teste, deretter bytte og teste de andre. Men, jeg synes det ville være litt rart om feilen bare plutselig har oppstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...