Gå til innhold

Gaming laptop og støy


Fahlar

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe meg en gaming laptop og står litt fast. Viser seg nemlig at de fleste reviews og tester av gaming-laptoper enten skriver ingenting eller nesten ingenting om støyen de produserer. Jeg har hatt stasjonær rigg i alle år, og de jeg har bygd er nærmest lydløse (custom waterloop med store trege vifter og lyddempende kasser). Jeg er altså ukjent med hvor mye en gaming laptop normalt bråker, men de fleste reviews virker som om de tar utgangspunkt i at leserne vet hvor mye de pleier å bråke..

 

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette? Jeg lurer på å enten erstatte den stasjonære pc'en min (da kjøpe en laptop i prisklassen high end (30-45k) eller en som supplerer den stasjonære (da i prisklassen mer rundt 15-20k). Så er det noen som har nye laptopper i midrange eller high-end segmentet som kan si noe om lydnivå? Tanken er å bruke den i nærheten av andre så headset er ikke en løsning.

 

Bråker de mindre jo dyrere de er, eller omvendt pga kraftigere komponenter? Bråker de tynnere (av typen Alienware x17) mer eller mindre enn de mer robuste? 

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok si at alle high end gaming laptops vil støye nok til at man helst vil bruke hodetelefoner mens man gamer.
Har selv en MSI GE76 (3080 + 11800h) og Lenovo legion 5 pro (3070 + 5800h) i huset og uten headset så hadde jeg ikke klart å game med vifte støyen som de gir ut.
EDIT: esport spill og slikt kommer uten særlig støy men alt som krever mer av gpu/cpu så blir det irriterende uten headset.

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fahlar skrev (På 29.8.2021 den 9.48):

Bråker de mindre jo dyrere de er, eller omvendt pga kraftigere komponenter? Bråker de tynnere (av typen Alienware x17) mer eller mindre enn de mer robuste? 

Det er for det meste helt avhengig av viftene de bruker, hvordan denne er styrt i forhold til varme, osv.

 

Om du tar en av de største, med mest kjøling, noe slikt som en msi titan, for så å underclocke den, har en custom profil for viften, osv.

Da vil den nok ikke bråke så veldig mye.

 

Tar du en ultratynn PC, med de kraftigste komponentene, og presser den helt ut med overclocking, så vil den bråke nok til å være forstyrrende selv på et fly...

 

Men bærbare datamaskiner bråker mye.

Om du tar en av de stasjonere maskinene dine, og setter viftene på maks, så vil en bærbar bråke enda mer.

 

Jeg ville kjøpt en som kan brukes i tillegg til den stasjonære.

Helst noe som en msi stealth, Asus Zephyrus, razer blade...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøp en stor laptop. 17 tommer. Da før kjølingen bedre plass.

Jeg har lest mange tester hvor støyen har blitt kommentert, og hvordan viftene oppfører seg. Noen har vifter som spinner opp og ned ofte, noe som har blitt kritisert.

Det er ikke bare decibel som teller, men også typen støy, dette har jeg ofte sett kommentert i tester. Notebookcheck har veldig avanserte tester med dB osv.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...