Gå til innhold

Vi har testet den kinesiske nykommeren: Oppsikts­vekkende mye SUV for pengene


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (4 timer siden):

Som Snowleopard nemner så er ikkje det faktum at noko er satt saman i USA ein garanti for at alt er produsert i USA. Når dei får mange av delane sine frå Kina så er du like langt.

Poenget med en forbrukerstyrt boikott er ikke å bruke all sin tid på å finne ut om enhver liten del er produsert i Kina, men å gjøre noe som merkes. Velge vekk kinesiske bilmerker er veldig enkelt. Å velge vekk kinesiskprodusert(Model Y, BMW iX3) krever litt mer kunnskap, men skulle være overkommelig for en bevisst bilkjøper.

Diktaturet i Kina har ambisjoner om å ta igjen Vesten og bli en eksportør av biler. Om Europeere boikotter disse så vil det være et sterkt signal og kanskje dette regimet vil tenke seg om før de bygger den neste nazi-style konsentrasjonsleiren for en minoritet de har erklært uønsket.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, satman said:

 

3) med 3 seterader, kan den midterste justeres i lengderetning, evt også asymmetrisk/delt eller som en hel «benk»?

5) (...) Betyr det at første bakseterad ER flyttbar? Ingenting om hvordan det er å laste bilen (form osv).

Dekkstøy? Vindstøy?

Jeg har prøvekjørt så kan i alle fall svare om baksetene.

Ja, baksetene står på skinner og kan skyves frem/tilbake, ganske mye faktisk, mener det må være over 10cm Baksetet er todelt 60/40. I tillegg er det tilt på baksetene. Skikkelig god plass i baksetene og også overraskende god plass på 3. seterad. Selv med 3. seterad oppe er det grei bagsasjeplass hvis man fjerner luka i bagasjegulvet og tar ut dekk-kit etc som ligger i brønnen under.

Det jeg syntes var mest negativt, men som heller ikke nevnes i testen, er den kunstige lyden opp til 30km/t. Slik lyd er jo påbudt nå, men lyden i denne var veldig hørbar inne i bilen. På f.eks vår i-Pace må jeg rulle ned vindu for å høre den.

Ellers opplevde jeg bilen som stillere enn i-Pace, både mindre dekkstøy og vindstøy. Syntes også kvaliteten på interiøret var på høyde med Jaguar (har ikke skinn på vår i-Pace).

Alt i alt veldig positivt overrasket over BYD Tang.

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

CSR/ESG rapportering tar opp slikt. BYD er en av dem som rapporterer årlig. 

Takk for det. Er det kun basert på rapportering eller utfører dei tilsyn? Har litt mindre tru på sjølvrapportering for sånt, spesielt i enkelte land.

Det er mange detaljar i ein sånn score, men for moro skuld sjekka eg nokre bilprodusentar:

Audi: 93
BMW: 93
Toyota: 90
Volkswagen: 90
Hyundai: 85
BYD: 67  (BYD Electronic har 39)
Tesla: 24

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Takk for det. Er det kun basert på rapportering eller utfører dei tilsyn? Har litt mindre tru på sjølvrapportering for sånt, spesielt i enkelte land.

Det kommer med forbehold om at tilsyn kan forekomme når som helst, og da kan det jo ligge bøter på lur om rapporteringene er tøys og tull. 

Det kommer strengere krav rundt dette i 2022, og da skal jo ESG rapportering være obligatorisk. Hvert fall i EU om jeg husker rett. 

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (På 29.8.2021 den 17.32):

Argumentet om at vi omgir oss med varer fra Kina hele tiden, er som å si: «jeg kan ikke gjøre alt, så da gjør jeg ingenting». Biler er store og dyre produkter, pluss at teknologien er mer kompleks og sammensatt enn med smådingser. Kjøper man bil utviklet og produsert i Kina, så, vel, hadde det vært ganske lett å la være, og man bør dermed innfinne seg i at man støtter Kinas økonomi, teknologi, og makt, og dermed også brudd på menneskerettighetene (økonomisk framgang hindrer dessverre ikke dette i Kina), samtidig som man bidrar litt til å på sikt senke vår egen innflytelse og makt på planeten. Kjøper man kinesiskprodusert, men ikke kinesiskutviklet bil, støtter man dem mindre, og man kan leve bedre med tanken på at det er litt vanskeligere å unngå kinesiskproduserte varer. Det gir heller ikke så mye teknologisk gevinst til Kina. Aller helst bør man gjerne fullstendig unngå varer som kommer fra Kina, så, kjøp gjerne ikke biler som er produsert derfra. Dessverre har selskaper som Tesla valgt å legge fabrikkene sine der. Unngå gjerne for eksempel Volvo også, siden de er kinesiskeide (Geely).

Vi bør vel unngå BMW også da, siden de også bygger biler i Kina?

Ja det gjelder vel alle bilprodusenter som har fabrikk i Kina da?

Eller skal vi bare unngå de bilmerkene vi  eller du ikke liker?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eldin skrev (På 29.8.2021 den 10.59):

Kvalitet over tid og gjensalgsverdi er jo de store økonomiske uromomentene med disse bilene. Samt de moralske kvalene ved å direkte støtte opp om et av verdens med totalitære diktatur. Hadde du kjøpt en bil fra Nord Korea bare fordi det var billig?

helt riktig som du sier, jeg vurderte denne som ny firmabil men sammenligner du leasingkost på denne kontra andre kommer denne ekstremt dårlig ut.

Lenke til kommentar
donnico skrev (1 time siden):

helt riktig som du sier, jeg vurderte denne som ny firmabil men sammenligner du leasingkost på denne kontra andre kommer denne ekstremt dårlig ut.

Har du nokre eksempel? Interessant å sjå kva leasingselskapene ventar av denne bilen. Dei legg vel alltid inn større tap på nye bilar, spesielt når dei er nye her i landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rustbeskyttelse er et tema som stadig går igjen, og det er store variasjoner blant bilmerkene, og om de får behandling ved ankomst til Norge. Tesla har fått mye pepper men selger som hakka møkk. Kvaliteten på de kinesiske bilen er usikker, og med Tesla begynner man få litt erfaring nå. Noen som vet hvordan Nio er rustbehandlet?

Lenke til kommentar

Det blir sagt at mercedes slet med rust på w210 og at de rustet tross tectyl og oljefilm, det var vist noe med at de hadde brukt lavere kvalitet på stålet for å forsøke å maksimere profitten. De problemene fulgte hauger av biler som gikk på norske veier med salt, havluft og konstant nedbør. Så det er vel aldri greit å vite før det er gått en stund om en ny modell er slik den bør være. 

Men nå er det vel vanlig å galvanisere stålet, og da gjør de sikkert det også i Kina?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bojangles skrev (22 minutter siden):

Det blir sagt at mercedes slet med rust på w210 og at de rustet tross tectyl og oljefilm, det var vist noe med at de hadde brukt lavere kvalitet på stålet for å forsøke å maksimere profitten. De problemene fulgte hauger av biler som gikk på norske veier med salt, havluft og konstant nedbør. Så det er vel aldri greit å vite før det er gått en stund om en ny modell er slik den bør være. 

Men nå er det vel vanlig å galvanisere stålet, og da gjør de sikkert det også i Kina?

Helt sikkert, men det er fortsatt mye rust blant nye biler. Ikke engang bremseskivene blir prioritert til å ha en viss kvalitet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (52 minutter siden):

Helt sikkert, men det er fortsatt mye rust blant nye biler. Ikke engang bremseskivene blir prioritert til å ha en viss kvalitet.

Sitat

Hvorfor ikke rustfritt?

Hvorfor monterer man ikke bremser i rustfritt stål på bilene, slik man gjør på motorsykler?

Svaret handler både om penger og bremse-egenskaper.

Bare på svært kostbare høyytelsesbiler finner vi såkalte karbonkeramiske bremseskiver, eventuelt karbidbremser – og da oftest som ekstrautstyr.

Egenskapene som kreves av gode bremser og kostnadene ved produksjon, gjør at man på vanlige biler nesten alltid velger bremseskiver som kan ruste.

Det man etterspør er særlig evne til å overføre bremsekraft, motstandsdyktighet mot slitasje og evne til å lede bort friksjonsvarme.

Har ikke egenskapene

Vanlig rustfritt stål har for eksempel ikke egenskapene som kreves. Rustfritt stål type 304, også kjent som 18/8 (som brukes i kjeler og annet kjøkkenutstyr), er for eksempel ubrukelig til bremseskiver.

Den har ikke den styrken, tettheten, motstandsdyktigheten mot slitasje eller de termiske egenskapene som kreves.

Andre typer rustfrie legeringer og materialer blir rett og slett for dyrt, bortsett fra til de mest kostbare bilene.

– De er dyrere i produksjon og det kan dessuten ha med mangel på friksjon mellom kloss og skive å gjøre, sier NAFs tekniske konsulent, Audun Bergerud, til Motor.

Hans NAF-kollega Tom Andre Nilsen utdyper om friksjonsproblematikken:

– Vi antar at det med rustfritt stål ville bli dårligere friksjon mellom bremsekloss og -skive. Bremseeffekten ville bli raskere svekket etter flere oppbremsinger. Man ville måtte bygge om hele bremsesystemet, bruke andre materialer i klossene - og der støter vi på kostnadsspørsmålet. Å re-designe bremsesystemet for å tilpasse det ville gjøre det både dyrere i produksjon og i bruk, mener Nilsen.

https://motor.no/elbil/derfor-har-ikke-nye-biler-rustfrie-bremseskiver/192051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nidar2 said:

Helt sikkert, men det er fortsatt mye rust blant nye biler. Ikke engang bremseskivene blir prioritert til å ha en viss kvalitet.

En ting du kan forsøke å få en rutine på er å bruke bremsene litt kraftig nå og da på i perioden det saltes, når det bare er små antydninger til helt lett overflaterust så vil du få polert det bort med å bremse litt kraftig. Også er det naturligvis viktig å forsøke å ha en rutine på vask og underspyling slik at en får skylt bort saltet før det får virket for lenge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Trommelbrems kan fort vere positivt på elbilar som har det. Skoda påstår at trommelbremsen på Enyaq skal vare ut levetida til bilen. Blir nokre tusen av det.

Trommelbremser RIP for min del. Helt ærlig tror jeg eneste grunnen til at noen bruker trommelbrems er å maksimere profitten. Også pynter på sannheten og forsøker å vri det til at de har kundenes beste i tankene. Om produsentene heller hadde jobbet litt med å ta frem legeringer som er mer motstandsdyktige mot salt uten å miste egenskapene som trengs til bremseskiver så ville ikke dette vært et problem. Men det er jo ikke utenkelig at produsentene egentlig liker at folk må bytte bremser ofte. Det er jo potensiale till ekstra inntjening på både verkstedtimer og delesalg.

Fra linken du la ut, dette sier BMW til sine kunder;  festlige karer de på bmw ;)

 

Quote

Det anbefales ikke å parkere bilen når bremsene er våte

Smart å si i et land som norge med mye nedbør og lange perioder med saltlake på veiene. 

Endret av bojangles
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Eg hadd ein bil frå 98 med trommelbrems. Aldri noko tull med den. Skivene og klossane framme måtte derimot skiftast nokre ganger. I tillegg er dagens trommelbrems noko anna enn på 90-talet. Alt er innkapsla, heilt perfekt for salte veier i Norge.

Sjølv om du prøver å bremse hardt av og til så vil ting ruste, spesielt på elbilar.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...