Gå til innhold

Dette skal være verdens mest effektive båtmotor


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svar til PosteMonopolet;

Det bør ikke bli en menneskerett til å forurense, enten det er på sjø eller land.

Din neste båtmotor bør bli elektrisk, mange gode fordeler, slipper støy og sure avgasser.

Batterier kan og vil bli resirkulert.

Hva med et solpanel på båten?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, hoj said:

Svar til PosteMonopolet;

Det bør ikke bli en menneskerett til å forurense, enten det er på sjø eller land.

Din neste båtmotor bør bli elektrisk, mange gode fordeler, slipper støy og sure avgasser.

Batterier kan og vil bli resirkulert.

Hva med et solpanel på båten?

 

 

Det skjer jo allerede veldig spennende ting når det gjelder elbåter. Feks så er jo seilbåter veldig godt egnet til å ha eldrift. For de kan kjøre regen fra propell når vinden og farten er god nok. Dog har de mast og tauverk og det vil kaste skygger så ikke god plass til solpaneler. Catamaraner uten seil derimot har veldig stor plass til paneler og de ser ut til å selge det de klarer å produsere av disse. 

Solpanel på typiske fritidsfartøy vi er vant til å bruke her til lands gir nok i beste fall litt ekstra kraft til forbruksbatterier, vil ikke bli noe særlig ekstra fremdrift av det fordi en ikke får plass til nok solceller. Dog kan hydrofoiler og c pod gjøre at forbruket og effektivitet blir såpass bra at dette kan bli en løsning for mange. Fortsatt vil mindre båter slite med for lite area til solceller så kanskje ser vi hybrider eller andre mer kreative løsninger? Cat, trimaram eller nye skrog designet for å kunne maksimere arealet for solceller uten at det går utover bruksverdi og det estetiske? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, 5ZHK7SO3 said:

50knop rett på skjæret...... :-)

Det hjelper å bruke kart, øyne og evt. synskorrigerende om en trenger så slipper men stort sett greit unna skjær. Ja om en ferdes der en er litt kjent. Kystlinja vår er ennå ikke kartlagt godt nok til å ha fått med alle skjær på kartene. 

Men det er jo slik med alt av kjøretøy med fartspotensiale. Det blir aldri helt risikofritt å ferdes med gassen i bunn. 

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (På 29.8.2021 den 12.11):

 

Totaktsmotoren veier betydelig mindre, så den er faktisk helt ålreit å frakte fra stranden og opp til hytta. Vedlikeholdet er nesten lik null så lenge man behandler den godt med olje, ferskvannskjøring, osv. For vår familie er en firetakts bare masse mer jobb og flere kostnader.

De gamle totaktsutenbordsmotorne er helt fantastiske, jeg husker min bestefar mistet sin fire meter under sjøoverflaten, og den lå på bunnen i over to dager før den ble tatt på land. Vi trodde den var tapt, men etter flushing med ferskvann, nye tennplugger og litt ekstra totaktsmotorolje i tanken, startet den på tredje forsøk og gikk i mange tiår til. Veldig lette, praktiske og enkle konstruksjoner. Eneste negative var støy, forurensing og bensinforbruk. Dagens firtaktere er jo mye bedre, men de er dyrere, tyngre, mer ømfintlige. En elmotor er nok veldig gode løsninger, men tipper de blir dyre i innkjøp og batteriene er jo håpløst dyre og tunge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...