Gå til innhold

Dette skal være verdens mest effektive båtmotor


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"totaktsmotor"

Svar til 2LK70DN:

Totaktsmotorer er noe av det verste angående utslipp.

De burde forbys!

På landeveien, langs asfalten, så stinker det grusomt når mopeder og små motorsykler passerer. Skal vi si at de sipper ut skadelige stoffer med en faktor på ca.1000 mer enn en moderne bensinbil?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Etter som den ser ut til å ha foyler nede ved drivenheten tviler jeg i dette tilfelle... 

Som påhenger burde det ikke være noen hindring.

Kunne tenke meg at slike påhengere kunne "brettes" helt inn, hvem har vel ikke irritert seg over oppvippede påhengere som skraper borti alt mulig når det er trangt(?)

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
hoj skrev (13 timer siden):

"totaktsmotor"

Svar til 2LK70DN:

Totaktsmotorer er noe av det verste angående utslipp.

De burde forbys!

På landeveien, langs asfalten, så stinker det grusomt når mopeder og små motorsykler passerer. Skal vi si at de sipper ut skadelige stoffer med en faktor på ca.1000 mer enn en moderne bensinbil?

 

Dog et helt lass med fordeler for svært mange, meg inkludert. Vi har en liten 12-foters båt på hytta som vi drar opp på en lokal strand når den ikke er i bruk. Båten med motor har kanskje toppen 10-15 driftstimer over et helt år. Påhengsmotoren tar vi opp på hytta ved endt sommer, ferskvannskjører den, og pakker den vekk.

Totaktsmotoren veier betydelig mindre, så den er faktisk helt ålreit å frakte fra stranden og opp til hytta. Vedlikeholdet er nesten lik null så lenge man behandler den godt med olje, ferskvannskjøring, osv. For vår familie er en firetakts bare masse mer jobb og flere kostnader.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hoj skrev (13 timer siden):

"totaktsmotor"

Svar til 2LK70DN:

Totaktsmotorer er noe av det verste angående utslipp.

De burde forbys!

På landeveien, langs asfalten, så stinker det grusomt når mopeder og små motorsykler passerer. Skal vi si at de sipper ut skadelige stoffer med en faktor på ca.1000 mer enn en moderne bensinbil?

 

Men den gode lukta fra eksosen, bare elsker den! Samt når en gammel diesel maskin blir fyrt opp å man røyklegger hele område! Den god lukta der! ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan jo være slike "evighetssmurte" kulelager, men hvilken type evighet...(?)

Jeg tror jeg ser to kulelagere på "eksplosjonsbildet", de i bakgrunnen ligner.

Et alternativ til akseltetting, noen pumper bruker hermetisk lukkede motorer, og magnetisk kobling til pumpeimpeller. Eller stator, og rotor "hermetisk" adskilt. Kanskje noe for senere modeller...(?)

Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (På 28.8.2021 den 22.00):

Sikkert veldig flott for dem som driver profesjonelt, men for folk flest er det altfor dyrt og svært upraktisk med batterier. En hydrofoilbåt er jo også svært dyr.

Tesla Roadster var også en svært dyr bil når den kom. Nå et drøyt tiår senere har biler i alle prisklasser og formfaktorer elmotorer. Jeg håper det samme skjer på sjøen.

Elegant design. Jeg har god tro på at den der vil lykkes.

OPV skrev (12 timer siden):

En praktisk detalj med påhengsmotor er at den kan vippes opp. Er det praktisk mulig å gjøre dette med disse løsningene?

Hvorfor vil du vippe den opp? Hvis det stemmer at vedlikeholdet blir svært lavt og at den hverken trenger olje, eller noe nevneverdig annet så er det jo vipping løsningen på et problem som ikke finnes.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Hvorfor vil du vippe den opp? Hvis det stemmer at vedlikeholdet blir svært lavt og at den hverken trenger olje, eller noe nevneverdig annet så er det jo vipping løsningen på et problem som ikke finnes.

Det ble vel delvis besvart? Det er praktisk å vippe opp en påhenger om båten ikke ligger ved en brygge men trekkes på land etter bruk. 

For akkurat denne type båt så er jo ikke det like relevant for hydrofoiler har jo "vinger" under skroget så da er det kanskje ikke noe særlig å skubbe de langs sand og rullestein, og pod'n må nok behandles med andakt. 

Men dette er virkelig spennende. Svenskene har jo holdt på med ymse elbåt prosjekter i noen år nå. Men pod og vinger under vann kan fort gjøre slike båter brukbare for langt flere. Mindre utslipp, mindre støy. Det er mange som vil sette pris på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Jim Hansen said:

Mulig jeg tar feil, men ser ut til at propellene er plassert bak på POD'en. Noe merkelig om effektivitet er hovedfokus ettersom en slik plassering er mye mer utsatt for wake field fra forranliggende POD/foiler.

Kjenner du til forskjellen i virkningsgrad? Hvor mye mer effektivt er det om propellen trekker fremfor å skyve? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...