Gå til innhold

Anders Behring Breivik får behandlet prøveløslatelse i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"hvorfor" omtaler media Breivik som Anders Behring Breivik all den tid han i 2017 offisielt skiftet navn i Folkeregisteret til Fjotolf Hansen?

Domstolen og papirer i den forbindelse i ankesaken, bruker vel hans nåværende navn antar jeg?:roll:

(hvis ikke, er han muligens barte glad til, for navnevalget var jo ikke noe gullkorn akkuratt...)

Lenke til kommentar

ABB er en skrudd galning som aldri kan slippes ut. Han har vel forsåvidt også ødelagt sine egne sjanser til prøveløslatelse pga. nazihilsenen og lignende ting han har fremvist i retten, ifølge media.

Hvis han mot formodning skulle slippe ut, tror jeg han fort kan bli kjørt ihjel før dagen er omme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Mr.M said:

"hvorfor" omtaler media Breivik som Anders Behring Breivik all den tid han i 2017 offisielt skiftet navn i Folkeregisteret til Fjotolf Hansen?

 

At han forsøker å distansere seg fra det han gjorde med å bytte navn forandrer ikke saken, og folk kjenner han jo som ABB også.

Lenke til kommentar

Fjottloff er fullstendig batshit crazy. Å sitte isolert i ti år har nok ikke akkurat hjulpet på huet hans, men sånn får det bare være. Det er ikke snakk om noe rehabilitering her uansett. 

Syns fortsatt det er synd han ikke gjorde motstand under pågripelsen på Utøya, så politiet kunne kvittet seg med problemet der og da. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Han kan vel også holdes inne for beskyttelse? Jeg mener, han blir sannsynlig hold inne pga hva han kan gjøre, men vurderer de ikke også hva andre kan finne på å gjøre mot ham? Regner med at det er mange som vil prøve seg på ham, hvis han kommer ut en dag

Trusler mot ens liv er ikke grunnlag for fengsling. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 timer siden):

Trusler mot ens liv er ikke grunnlag for fengsling. 

Det var ikke det jeg spurte om heller. Jeg spurte om de tar trusler mot ABB sitt liv med i betraktningen når det kommer til *løslatelse*. Er bare nysgjerrig på jussen sier her :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (9 timer siden):

ABB er en skrudd galning som aldri kan slippes ut. Han har vel forsåvidt også ødelagt sine egne sjanser til prøveløslatelse pga. nazihilsenen og lignende ting han har fremvist i retten, ifølge media.

Hvis han mot formodning skulle slippe ut, tror jeg han fort kan bli kjørt ihjel før dagen er omme.

Mannen er psykisk syk (som han bekrefter under sin forklaring, bare masse svada og surr) og burde vært innlagt på psykiatrisk og ikke vært i fengsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at han velger å ha en profil som gjør det mulig å holde han inne 10 år til.

Men https://www.nrk.no/norge/andre-rettsdag-i-breivik-saken-er-i-gang-1.15817159 er det mulig kan kan slippe ut om 10-20 år hvis han ikke lengere er fare for samfunnet. Så hadde brevik bare valg å droppe den feil måten å være på er vel mulig han kan slippe ut.

Det som irriterer meg mest han er på samme rettighet som øvrige brukere å få arbeidsavklaringspenger selv om han har betydlig gjeld.

En ting som er tydlig lovverket må endres. Siden han burde blitt bortvist fra norge hvis han slipper ut eller at havner i fengel i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke lenger i Oslo men var hjemme i byen under angrepet til Fjottulf. Unntatt de pårørende er de av oss som var i Oslo nok de som fikk terroren mest under huden selv om den rammet oss alle på et vis. Jeg tåler ikke trynet på idioten. Han og andre nynazister er så dumme i hodet at jeg mister litt hår og tenner hver gang han får ytre seg i media med skvalderet sitt.

De gamle vikingene og deres kultur som høyreekstreme liker så godt å late som de idoliserer og beskytter hadde et ord for barnemordere og drapsmenn som ABB - en niding.

Han ville blitt slått ihjel umiddelbart eller i beste fall lyst fredløs så alles plikt ville vært å ta livet av han i de gamledager han romantiserer om.

Han kommer aldri ut av fengsel før han bæres ut. Det er en grunn til at domsavsigelsen fra rettssaken etter angrepet er så omfattende som den er, dokumentasjonen sørger for at selv den mest tilgivende samaritan aldri vil gå med på løslatelse, det er ikke bare opp til noen psykiateres ferskeste vurdering om man går fri.

Media burde ærlig talt ignorert han hver gang han har høring som nå eller sultestreiker for playstation og la alle pårørende og oss andre få slippe, å bli bagatellisert og glemt er jo sånne som hans verste mareritt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hovedinnlegget er ikke lett å svare på da det er for rotete (sorry).

Hvis spørsmålet er kort sagt om ABB blir sluppet ut en gang, så mener jeg : ja. 

Hvorfor? Så mener jeg at folk glemmer selv de verste gjerninger en gang og det blir født flere nye mennesker med tida som får være med å bestemme akkurat det, og som ikke nødvendigvis har de beste hensikter.

Hvis han blir sluppet ut, hva vil Folket i gata gjøre? Det spørs når og hvor, og hvordan samfunnet ellers har utviklet seg.

En tanke som melder seg hos meg er at det trolig vil finnes mange som vil beskytte han og ta han under sine vinger så ikke hans fiender får tak i han. Fordi det vil alltid finnes de som vil ta han av dage om de får tid og anledning.

Er han farlig? Ja, absolutt. Og han kan bli farligere. Det har kommet farligere folk til makt enn denne figuren. De fleste styrt og lært opp av folk som vil bruke monsteret til sine formål. 

Adolf var ikke noe geni, han ble lært opp og støttet av over hundre ulike "krefter" som hadde mange ulike agenda for å bruke makt de kunne få med hans hjelp. Monsteret var et delvis konstruert monster, laget av mestere i faget. Over 20 attentater er kjent å vært forsøkt for å ta han av dage. Bare en utrolig flaks gjorde at han overlevde alle. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det kommer an på om Breivik er godt nok likt. Han slipper ikke ut dersom fagfolkene som skal behandle saken hans ikke liker han. Det å være likt er en enorm drivkraft og påvirker folk uten at de er klar over det. Dersom man ikke er likt så stopper alt opp og det blir lite fart i sakene. Det å være likt gir like mye makt om ikke mer makt enn penger gir, og klarer du å påvirke andres sinn så går det veldig mye bedre, uavhengig av hva loven sier om saken.

Dersom saksbehandlerne er lei av Breivik så kan det også få positive utfall for Breivik, for da ønsker de å bli fort ferdig med saken.

Det er to verktøy som kan hjelpe Breivik, han må være smart og han må bli likt av folkene rundt seg, han behøver også litt kjennskap til lovverket for å skjønne hvordan han skal navigere det, men det viktigste er at han har intelligensen med seg, for jo høyere intelligens han har, jo fortere slipper han ut. Det er kombinasjonen av Breivik's intelligens og intelligensen til hans forsvarere som bestemmer om han lykkes, det er ikke bare hans egen intelligens eller advokatenes intelligens som gjelder, det er summen av begge.

Frihet har sin pris, og den er ikke gratis, det gjelder kanskje ikke så mye for Breivik at han sier noe som kan hjelpe han opp, men at han ikke er for dum til å si noe som får han til å falle unødvendig ned og skade saken sin uheldig.

Vi får bare håpe at folkene rundt han liker han nok til at de ikke påvirker språket til Breivik og ikke påvirker ordvalget hans. Han må kunne få si hva hans hjerne tenker uten å bli forurenset av ansiktsuttrykkene til fagfolkene rundt han.

Vi får håpe at Breivik har fått riktig behandling i fengslet, dersom de har vært urettferdige mot han der så blir Breivik nødt til å prioritere ordene sine, og andre ord må gi tapt.

Dersom han har blitt urettferdig behandlet i fengslet, så får det utfall for hva slags ord han får uttalt i neste rettsinstans pga prioriteringen som måtte komme, og det vil gå på bekostning av om han blir fri eller ikke, det kan skade saken hans.

Vi får håpe at depresjonen ikke går for mye inn på han mtp at han mistet sin mor og at det ikke gjør han innestengt når han skal snakke og forsvare seg. Kreft og andre sykdommer er uheldig for rettsstaten sånn sett.

Det politiske landskapet har forandret seg mye siden han gikk fri sist gang, det kan ha endret hans syn på sine egne politiske standpunkter, og da er det veldig lett å bare si fra seg alt og si "Ja, jeg er skyldig der" for å komme seg videre, det er uheldig for rettsstaten dersom han har endret politisk syn. Vi får håpe at ingen politikere har endret tankene hans til nå, og da kommer vi jo inn på om han har hatt tv tilgjengelig i fengslet eller tilgang til nyhetskanaler generelt.

Vi får håpe at han tar seg en joggetur dagen før rettsinstansen starter for å øke endorfiner, det vil nok hjelpe han å stenge ute alle negative tanker, så spørs det om han har tilgang på en vei i nærheten som han kan jogge på, men da gjelder det at han ikke har skadet tærne før joggeturen starter.

Endret av GodSannhet
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 1/18/2022 at 9:20 AM, Rune_says said:

Problemet ift korte forvaringsdommer og krav om tidlig løslatelse kunne vært unngått om det i det minste hadde vært en objektiv/ufravikelig minstetid på X antall år pr drepte. Frisk nok -> over til vanlig soning.  Selv med kun 1 år pr drepte så ville ABB da hatt 77 år som minstetid.

Måten mange av dem hylte sine siste skrik på kan ha fått breivik på andre tanker.

Lenke til kommentar

Håper at kvar gang han feiler å få innvilget prøveløslatelse, degraderer dei playstationet hans til forrige generasjon. Han er vel på PS3 endå?

Så tenker eg at vi som ikkje dreper uskyldige mennesker, kan kose oss med PS5+++ samtidig som vi koser oss med at han råtner i fengsel der han høyrer heime, med avdanka elektronikk som han allerede har sutret og bert seg over.

Så langt går tankene mine om denne ufyselige lille mannen... Resten av tankene går til ofrene og dei etterlatte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...