Gå til innhold

Anders Behring Breivik får behandlet prøveløslatelse i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Baranladion said:

Samtidig, så vil ekstreme fengselstraffer føre til at det må brukes veldig mye mer penger på fanger, som kanskje vil gå utover velferden og skape flere kriminelle. Det beste er selvsagt å få rehabilitert de fleste, slik at de igjen kan bidra til samfunnet, og så er det selvsagt enkelte unntak som gjerne kunne råtnet i en enecelle. 

Det koster mindre å ha mordere i fengsel enn at de skal ut i samfunnet og dreper flere. Noen kriminelle koster samfunnet hundrevis av millioner kroner, og å ha de fengsel er ikke særlig dyrt. 

Quote

Nettopp, noe som er mye av årsaken til at vi har lite kriminalitet her i Norge. Det er ihvertfall ikke politiets skyld at Norge anses for å være et meget trygt land å ferdes i. Selv med milde straffer, og lite politi/høy andel henleggelser så er vi fremdeles det. 

God velferd og "fredelig" befolkning. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Det koster mindre å ha mordere i fengsel enn at de skal ut i samfunnet og dreper flere. Noen kriminelle koster samfunnet hundrevis av millioner kroner, og å ha de fengsel er ikke særlig dyrt. 

En innsatt koster 2700,- pr døgn
https://www.nrk.no/nyheter/norske-fanger-koster-nest-mest-1.14500801

Skal du bure inn hver eneste morder for resten av livet, i tilfelle de skulle finne på å drepe igjen (de fleste mordere gjør nok ikke dette) så vil det koste 1 mill i året per fange. Det er en ganske dyr forsikring, især hvis alternativet er at man klarer å rehabilitere de og få de inn i jobb og et liv uten kriminalitet. 
 

debattklovn skrev (15 minutter siden):

God velferd og "fredelig" befolkning. 

Hvorfor har vi blitt en fredelig befolkning? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Pallehysa skrev (På 12.7.2022 den 15.58):

Håper at kvar gang han feiler å få innvilget prøveløslatelse, degraderer dei playstationet hans til forrige generasjon. Han er vel på PS3 endå?

Så tenker eg at vi som ikkje dreper uskyldige mennesker, kan kose oss med PS5+++ samtidig som vi koser oss med at han råtner i fengsel der han høyrer heime, med avdanka elektronikk som han allerede har sutret og bert seg over.

Så langt går tankene mine om denne ufyselige lille mannen... Resten av tankene går til ofrene og dei etterlatte...

Jeg spiller fortsatt på PS2 og PS3. Har ikke noe nyere. Skulle gjerne hatt det. Sitter forøvrig ikke i fengsel.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (På 22.9.2022 den 22.33):

Normalt sverges det jo en ed om at du ikke skal lyve i en rettsak. Og det å lyve i en rettsak er ganske ille og en stor synd i mine øyne, og ikke minst straffbart. Ønsker de å få han straffet, må de også vitne. Det er ikke noen vei utenom der. Bildebevis og lyd kan uten tvil manipuleres - det er ikke vits å diskutere en gang. Uniform skal han rett og slett ikke få tak i,  det kan rett å slett ikke beklages. Det er totalt uakseptabelt at han faktisk går i uniform, og det har vært altfor lite fokus på dette i media. Det skal rett og slett ikke være mulig.  

Jeg vil da for faen ikke vite hvordan han har fått tak i uniformen. Det er totalt uakseptabelt at han går i uniform. Det er noe mann rett og slett ikke bærer uten tillatelse.

Rettsaken er latterlig. Håndhilsen, mening, tapebiter med genocide eller hva måtte være er totalt uinteressant. Det er den kriminelle gjerningen som har betydning her.

Advokat krever lang utdannelse og hardt arbeid for i det hele tatt å være dommer eller forsvarer. Samme med utdannelse, lærer, sykepleier og politi. Det krever mer enn å bare ta på seg en genser. Disse må også følge en arbeidsinnstruks og et lovverk for å ha tillatelse til å drive sitt yrke.

Du har noen rare innspill. Hva er det overordnede målet ditt? Tror du at ABB ikke var gjerningsmannen?

-k

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 23.9.2022 den 18.24):

Jeg har ikke klikket på linkene dine, men jeg kan tenke meg innholdet ut fra overskriftene.

Man får i det minste holdt en mann borte fra samfunnet. Hvis man i dette tilfellet mener at han fremdeles er farlig så er det i alle fall noe.

-k

Lenke til kommentar

Han gikk ikke i politiuniform. Han hadde teipet en stripe med "sjakkbrett teip" på ei turbukse, og hadde en svart ulltrøye med hjemmelaget politiskilt på, pluss så veltrent ut. Det var nok til å lure vettskremte ungdommer frem så han kunne skyte dem. Han hadde også laget et plastkort med et bilde og litt tekst på.

Det er massevis av offentlige bilder fra han ble anholdt på Utøya fra det første avhøret de gjorde der. Det er veldig tydelig at det er en hjemmemekka "uniform". I stedet for å prate om at han nettopp hadde sprengt regjeringsbygget+ skutt 77 ungdommer, ville han heller mase om at han hadde tatt overdose på "doping-stacken" sin, og måtte ha vann ellers kom han til å dø. Pluss ville ha plaster på en finger.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 timer siden):

Du har noen rare innspill. Hva er det overordnede målet ditt? Tror du at ABB ikke var gjerningsmannen?

-k

Husker ikke helt hva jeg skrevet her og har egentlig ikke så lyst til å lese det på nytt.

Nå er det slik at jeg har stemmerett selv og avgir stemme på valgdagen. Da synes jeg det er ganske vanskelig å ta et standpunkt uten å ha Utøya i tankene. Og da tenker jeg på hva jeg selv ville valgt avhengig og uavhengig av Anders Behring Breivik. For eksempel skal jeg vurdere partier som Ap, Høyre og Frp. Og da etter 8år med borgerlig regjering, skal jeg velge å stemme på et parti. Da er det igrunn vanskelig å svare på om jeg for eksempel ville stemt H/AP uavhengig av Breivik? Dette blir også sentralt i forhold til spørsmål om sikkerhet. Ønsker jeg mer eller mindre sikkerhet?

Det er et spørsmål om ABB var alene, om det var flere som delaktig i planlegging, og ja, om han var den faktiske gjerningsmannen. Nei, jeg stoler ikke på norske medier. Jeg har heller ikke lenger så stor tilitt til de norske rettsystemene. Men først og fremst har jeg etter å så smått sett litt på opptakene fra rettsakene i ettertid, er det en del ved profesjonalitet og hvordan dommeren opptrer og egentlig rettsalen. Jeg trodde faktisk at det norske rettsvesenet var annerledes. I større grad fremstår det som et mediesirkus, og det kan stilles spørsmål til om det i det hele tatt burde vært kameraer tilstede under rettsaken. Dette er prinsipielt, men i rettsaken har jeg etterlyst bevis. Og at han erkjenner handlingene, kan bety veldig mye. Han sier ikke direkte at han avfyrte en bombe i Oslo, før han dro til utøya og myrdet medlemmer av AUF. Jeg ser på det som en selvfølge at saken vurderes uavhengig av mediedekningen og da er det de faktiske bevisene som fremkommer i rettsaken som bør legges til grunn, og da mener jeg vitner er en selvfølge. Om hvorvidt han har spilt World of Warcraft, GTA eller Dota 2, bør være ganske uinteresant.

Jeg deler ikke ABB sine synspunkter, mens hans ståsted og politiske syn, er ikke noe bevis. Jeg mener det bør være lov å være tilknyttet både ytterste høyre og ytterste venstre.

Uniformen har jeg nevnt. Jeg er selv utdannet, og at det blant annet er milde straffer på å ta i bruk uniformer, gjør at jeg også stiller spørsmål. Også at det faktisk er liten respekt til de som har fullført utdanning. I tillegg er det mye som skjer og mye som skurrer, det er også en hendelse i USA med stormingen av det hvite hus for å nevne noe. En ferdigutdannet politimann sammenlignet med en som har kampsporttrening, kjøpt uniform og et falskt ID-kort for å kjempe for samfunnet. Jeg er hvertfall ganske overbevist om at førstnevnte som regel er snillere.

Men dette her er utrolig ubehagelig å diskutere. Jeg må ta stilling til hvilket parti jeg skal velge. Og nå slet jeg selv med å få jobb før, under og etter utøya, som er en av mange grunner til at jeg kanskje ville stemt annerledes. For min del rent personlig burde jeg kanskje unnlate å diskutere dette, men har igrunn ikke noe annet mål enn min egen trygghetsfølelse.

 

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...