Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilrettelegging for handikappet i sameie


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg sitter som styreleder i et lite sameie med 11 boenheter og et par næringslokaler, i løpet av september måned skal vi få inn ei kjekk dame som sitter i  elektrisk rullestol i en leilighet i andre etasjen. Jeg er dog litt usikker på hvordan og hva vi som sameie er pålagt å tilrettelegge og eventuelt i hvilken kapasitet vi har rett på midler for disse tiltakene. Mulig det hele faller litt utenfor jussen men jeg prøver å spørre her uansett. 

I bygget har vi en heis, som kanskje er det jeg er mest bekymret for, det er ganske typisk at vi har nedetid på heisen noen perioder kanskje 1 gang i året en 4-5 dager før vå får tekniker på plass for å ordne opp, dette vil ikke fungere om vi har folk som bor her som er helt avhengig av den for å komme seg hjem til leiligheten sin... 

Videre har vi ganske tunge dørpumper på vertfall 2 dører før hun kommer inn til døren til sin egen leilighet, det har blitt foreslått at disse kanskje burde bli byttet ut med pumper med elektriske åpnere, men da snakker vi jo ganske betydelige kostnader for sameiet hvor da spørsmålet er om dette er noe vi kan ha rett til å få midler fra et statlig/kommunalt organ for å utføre? Ellers er jo dette et bygg fra 60 tallet, totalrenovert i 2012 så det ser fint og nytt ut, men ting er likevel ikke akkurat universelt utformet så er og noe usikker på scopen av hva vi eventuelt må gjøre for å tilrettelegge, bare enkle ting som at søppel kontainerne våre fort blir for høye for noen som sitter i en rullestol ser jeg for meg at blir et problem, manuelle meldere som sitter for høyt på veggene, lysbrytere i fellesomroder, postkasse stativ som blir for høye å sikkert hundre andre ting jeg ikke helt klarer å tenke på. 

Om noen har erfaring fra slikt setter jeg mye pris på tilbakemeldinger på hvordan det er lurest å gå frem her på en fin og ryddig måte :) Vi ønsker å tilrettelegge så mye som vi kan selvfølgelig men penger er jo alltid et tema uansett hvordan en vrir å vender på det. 

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår følgende: prat med kvinnen som skal flytte inn  snart som mulig og hør om dere ikke skal avtale et besøk med en ergoterapeut som kan se på muligheter for tilrettelegging/tilpasning.  Det er også mulig å få dekket en del av tilpasning/tilrettelegging gjennom NAV. 

Utover det du har tenkt på allerede: kan det tenkes at det kan være behov terskeleliminatorer? Trengs det hjelpemidler på bad og toalett? Hvordan er størrelsen på rom? Her kommer det godt med tegninger over rom. Hva slags restfunksjon har hun, vet du hvorfor hun sitter i rullestol(er det sjanse for at hun kan bli bedre, evt sjanse for at hun blir dårligere?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (2 minutter siden):

Jeg foreslår følgende: prat med kvinnen som skal flytte inn  snart som mulig og hør om dere ikke skal avtale et besøk med en ergoterapeut som kan se på muligheter for tilrettelegging/tilpasning.  Det er også mulig å få dekket en del av tilpasning/tilrettelegging gjennom NAV. 

Utover det du har tenkt på allerede: kan det tenkes at det kan være behov terskeleliminatorer? Trengs det hjelpemidler på bad og toalett? Hvordan er størrelsen på rom? Her kommer det godt med tegninger over rom. Hva slags restfunksjon har hun, vet du hvorfor hun sitter i rullestol(er det sjanse for at hun kan bli bedre, evt sjanse for at hun blir dårligere?)

Takke for tilbakemelding, jeg tenker som så at hva som skjer og blir gjort innenfor leilghetes 4 vegger i forhold til tilrettelegging blir mellom henne og og utleier å ikke noe sameiet skal blande seg inn i. Jeg har fyrt av en mail til nhf ganske lik åpningsinnlegget her er så for jeg se hva svaret der blir :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet plikter ikke sameiet å bekoste forbedringer ut over det som er påkrevd etter plan- og bygningslovgivningen. Sameiet plikter imidlertid å utføre vanlig og forsvarlig vedlikehold, og en ukes nedetid på heis kan etter omstendighetene være uforsvarlig vedlikehold. 

Sameiet plikter å la seksjonseier (eller leietaker) gjennomføre tiltak på fellesarealer som er nødvendige pga. nedsatt funksjonsevne, men plikter ikke å finansiere tiltak ut over det vedlikeholdet sameiet alltid må finansiere. NAV har noen støtteordninger. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (11 minutter siden):

I utgangspunktet plikter ikke sameiet å bekoste forbedringer ut over det som er påkrevd etter plan- og bygningslovgivningen. Sameiet plikter imidlertid å utføre vanlig og forsvarlig vedlikehold, og en ukes nedetid på heis kan etter omstendighetene være uforsvarlig vedlikehold. 

Sameiet plikter å la seksjonseier (eller leietaker) gjennomføre tiltak på fellesarealer som er nødvendige pga. nedsatt funksjonsevne, men plikter ikke å finansiere tiltak ut over det vedlikeholdet sameiet alltid må finansiere. NAV har noen støtteordninger. 

Takker for godt svar :) Dette med heisen er vanskelig å unngå, det blir tatt kontakt med selskapet vi har service avtale med det øyeblikket det blir stopp å det er alltid slik at de har for mye å gjøre slik det alltid minst tar et par dager før de kommer, vi følger og årlig service på heisen og godkjenning hvert 3. år. Vi har heller ingen andre selskaper i nærområdet som driver mer heis, så er veldig usikker på hva vi kan gjøre for å forbedre dagens ordning. Men dette blir jo vårt problem. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Evil-Duck flott med slike som deg.

 

NAV ordner med døråpnere, er det branndører blir det dyrt for dere. Det kom også en regel om batteri som vi unngikk i blokka hvor jeg har en utleiebolig.

Brukeren får det ordnet via kommunal ergoterapeut.

Når det gjelder heis, hva med at «noen» hjelper med handling i tilfelle? Er hun ute når heisen stanser, brannvesenet kanskje?

Lykke til.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...