Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolasjon soveromstak?


Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Jeg og kona har tatt over en bolig fra 1979 og vil med det pusse opp hele soverommet. Gulv er tatt opp, tapet er fjernet og de gamle takess platene er revet ned.
Så er det spørsmålet mitt: Hvor mye isolasjon er "fornuftig" å ha i taket? Jeg ble anbefalt Rockwool til å ha i taket da det vil bli ett soverom rett over våres.
Tanken er å ha fibergipsplater ala LaDura fra Obs Bygg og jeg er forberedt på å sette opp nytt spileverk for gipsen.
Forøvrig vet jeg ikke hva som er bak MDF platene de eksisterende spilene er montert i.
Legger ved noen bilder for mer innfyllende visning.
 

Spoiler

wlRXf1Z.jpg

DHrotsh.jpg

r0gapGs.jpg

Takker for innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man allikevel gjør det såpass omfattende, hvorfor ikke ta ned det faktiske taket, og ikke bare det som er foret med? Da ville man hatt flere muligheter, er nok rimelig begrenset hva man får til av isolasjon på snaue 2 cm.

Mye kommer vel også an på hva slags gulv det er i rommet over, spesielt med tanke på trinnlyd.

Lenke til kommentar

Hadde en lang diskusjon med sjef i huset (ref: Kona) om jeg skulle ta sjansen med å ta ned mer for å se hva som er under platene.

Viste seg å være Glava isolasjon, der enkelte plasser ikke fylte bjelkene i taket med nok isolasjon og en tynn plastduk.
Etter å ha målt sånn cirka hvor rommene er, viser det seg at soverommet over er kun delvis over soverommet våres (se bilde 3) resterende er loft/lagringsplass, gir lydbøyler god isolering fra lyder horisontalt? Har pratet litt med bekjente som mener at lydbøyler ikke vil gi noe nevneverdig effekt grunnet dette.
Planen er foreløpig å legge dobbelt lag med gips i lektene (originalt fibergipsplate men skruene koster en formue).

Har forøvrig lagt inn Rockwool Flexi A 200mm plater i tak nå.

Beklager sent svar, var opptatt å klø bort glava. 😅

Spoiler

9jPQaPj.jpg

7p1p9Pl.jpg

4zgTA47.png

 

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...