Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av motorvarmer


Vod0

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpt en bil sørpå med Webasto og vurderer å legge til en Elektrisk motorvarmer i tillegg for å spare batteriet og drivstoffet litt.

Ser at Calix har en slik Slangevarmer med pumpe som burde være relativt lett å montere selv, men hvor stor effekt har en slangevarmer på oljen i motoren? Bor i Nord og det kan fort bli -20, så bør vell egentlig ha oljevarmer i tillegg om ikke slangevarmeren gjør susen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, effekten er 550W, så så voldsomt mye varme kan det ikke bli av den der. Ikke forvent varme inn i kupeen rett etter oppstart i 20 minus akkurat. Men, utvilsomt vil det hjelpe på når motoren skal startes opp om vinteren, og selvsagt vil du få mye raskere varme inn i kupeen. Min erfaring med blokkvarmer på rundt samme styrken er at man får håndlunken motor (20-ish plussgrader) på blokken/oljen når det er rundt 20 minus ute.
Men om du har tilgang på strøm så ville jeg heller ha holdt meg til Webastoen, som normalt skal være mer enn nok til å varme både motor og kupe (om det er en slik løsning på den bilen da), og heller fått satt på en helautomatisk vedlikeholdslader (Defa har noen fine slike), så du ikke tapper ned batteriet for mye. Ift forbruk på en Webasto så ligger den typisk på rundt 2 desiliter per runde, så du skal bruke den ganske intenst før du får noe videre utslag på forbruket. En annen ting er jo at en oppvarmet motor bruker tildels mye mindre drivstoff. Med mindre du har veldig rimelig strøm (strømprisen skal voldsomt opp på nyåret), så er det ikke sikkert at forskjellen mellom dieselvarmer og el-varmer blir så voldsomt forskjellig i kostnad.

Lenke til kommentar

Monterte defa sin kupee og motorvarmer (slangevarmer) på en dieselcaddy. Syntes effekten av dette var svært bra. Etter 45-50min var hele motorblokken veldig varm. 

Viften i bilen var 1200w. Kan også kjøpe 1800. Men med skillevegg var dette mere enn bra nok. 

Monterte alt selv. Med litt peiling og monteringsannvisningen til motorvarmeren fungerte virket dette fint. 

Finn din motorvarmer her

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Joda. Alt etter hva trådstarter er ute etter og hva slags muligheter han har. Webasto vil det alltid bli noe tull med før eller siden. Brukes den rett vil den kunne vare lengre. Dette gjelder 20min minimum. Helst 30min bruk slik den brennes ren. Bør brukes minst 1 gang i månden hele året. Og kjøre bilen like lenge som varmeren har vært i drift. Sistenevnt kan såklart vedlikelades. Tror jeg betalte 2 500,- for alt av tilkoblinger, vifte og motorvarmer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...