Gå til innhold

Komplett.no kansellerte ordre - hvilke rettigheter?


Anbefalte innlegg

Bestilte et Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC PRO den 31/12/2020.

Tirsdag 24. august fikk jeg mail med følgende:

Sitat

Vi har fått informasjon fra leverandør at det kortet du har bestilt vil ikke bli levert til oss. Modellen er markert med “End Of Life” og vi kommer til å behøve å kansellere bestillingen din.
Vi har nylig fått taki et fåtall RTX 3060ti kort i andre merker, og vil derfor tilby deg et av disse kortene som erstatning. Det vil være et tilsvarende 3060ti, uten endring av pris.

Men så viser det seg at kortet de tilbyr av en helt annen kvalitet (ikke minst mye mer støy):
Palit GeForce RTX 3060 Ti Dual LHR
 

Kontaktet kundeservice på chat i dag, som var veldig lite behjelpelig til å finne alternative løsninger enn akkurat det kortet.


Ordren ble bestilt med Klarna.

Har jeg noen rettigheter overhodet i denne saken?


(Edt.)OPPDATERING:

Etter å ha takket nei til "Palit 3060 Ti Dual", kom de med ett nytt forslag (selv om dette visstnok var heeelt umulig i følge de to første kundebehandlerne). Kort nummer 2 de tilbød var: "Zotac 3060 TI Twin Edge OC" - altså nok et 2 vifters kort (les: bråkete).

Jeg nektet for at disse kortene var tilsvarende, og la frem tre scenarier:
1) Få et tilsvarende produkt(les: tre-vifters  3060t i øvre sjiktet) de har på lager.

2) Vente på tilsvarende opprinnelig produkt kommer på lager. 

3) At jeg måtte ha foretatt et dekningskjøp av tilsvarende produkt hos konkurrent. (men var klar på at dette var noe jeg så langt det lot seg gjøre ønsket å unngå, f.eks ved å kunne betale mellomlegg til kort i andre klasser).

Vel, jeg fikk nettopp tilbud på et kort som faktisk er tilsvarende, og må si meg strålende fornøyd med dette kortet som erstating:
https://www.komplett.no/product/1189235/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx3060ti-rog-strix-oc-v2

tldr;
Ordna seg (og vel så det), men hadde ikke skjedd hvis jeg ikke hadde stått på mitt.
Og det hjalp veldig å kommunisere med 
Nikolai på customercare!

 

Endret av Syr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Palit er vel mest kjent for å kutte til beinet for å gjøre kortene billigst mulig. Tanken til Komplett er vel å primært få levert kort ut til kundene som har ventet lenge. Hvis det å ha et godt kort er viktigere enn ikke ha et kort kan du jo bare sende det tilbake. Komplett har vanligvis kort til de maskinene de bygger selv så det burde vel være muligheter til å få et sammenlignbart kort hvis de heller vil det enn at de må refundere deg.

Lenke til kommentar

Det var synd du ikke fikk det kortet du ønsket, men du har nok begrenset med rettigheter når avtalen ikke kan gjennomføres på grunn av ting som butikken jo har nevnt i vilkårene. Det er som kjent en veldig vanskelig situasjon i markedet nå, men Komplett har gitt deg et tilbud som jeg gjetter på er mer ugunstig for dem i dagens marked enn å bare kansellere orden, og la deg bestille med dagens priser. 

Du kommer nok mye lengre med å være hyggelig og positiv med "lite behjelpelig" support i dette tilfellet. Hvis det er sånn at du allerede har fått et tilbud på en bedre pris på Palit-kortet, men de har et annet kort som du heller vil ha, kan du tilby å betale mellomlegget mellom Palit-kortet og det du heller vil ha. Med et enkelt mottilbud å forholde seg til, vil jeg tro det er i alle fall noe de vil vurdere.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lest meg litt opp på lovverket.

Komplett er overhodet ikke kompis. 
De har forpliktet seg til et salg. At markedet er "vanskelig" og at prisene har gått opp er risikoen de tok når de godtok kjøpet. 

Deres egne salgsbetingelser trumfer ikke salgsloven og forbrukerkjøpsloven.
§ 68 og § 69 gir meg strengt tatt anledning til å kjøpe samme produkt hos konkurrent (2 stk ligger inne med opprinnelig produkt på lager til 11 000), og jeg kan da kreve mellomlegget.

Det er jo derfor de prøver å få meg til å godta en billigmodell kontra et mer high-end 3060 ti.
Problemer deres er bare at det ikke er et tilsvarende produkt, samt at produktet jeg opprinnelig bestilte er tilgjengelig i markedet.

Edit:
Jeg var hyggelig med kundebehandler i chat, og ville bare forhøre meg om andre muligheter enn Palit kortet. De var overhodet ikke mulig i følge kundebehandleren "fordi det var dette leverandøren hadde på lager".  (Det var en differanse på 1000 kroner på opprinnelig kort og Palit kortet når kjøpet ble gjennomført.)

 

Endret av Syr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare heve kjøpet fullstendig? Det finnes premisser for om et salg er gjennomførbart eller ei. Og det er generelt vansker med å innfri mange kjøp innenfor elektronikk for tiden. Mangler er det fra alle produsenter overalt. Så selvsagt så har de bare produkter av noe lavere kvalitiet på lager. Annet kan ikke forventes.

Du kan alternativt ta dette til retten, men den saken taper du fint.

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (22 minutter siden):

Kan du ikke bare heve kjøpet fullstendig? Det finnes premisser for om et salg er gjennomførbart eller ei. Og det er generelt vansker med å innfri mange kjøp innenfor elektronikk for tiden. Mangler er det fra alle produsenter overalt. Så selvsagt så har de bare produkter av noe lavere kvalitiet på lager. Annet kan ikke forventes.

Du kan alternativt ta dette til retten, men den saken taper du fint.

Dette er direkte feil. 

De har forpliktet seg til salg av det spesifikke produktet øyeblikket de sender ordrebekreftelse. Dette er ikke en sak hvor "kunden burde skjønt at varelager/pris var feil." Alt ansvar og risiko ligger på selgers side.

Tilsvarende saker i retten ender i favør av kjøper. 
 

Lenke til kommentar
Quote

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

Foreligger det en hindring som selgeren ikke kan overvinne? 
De har solgt deg et spesifikt produkt, som de likevel ikke kan få tak i, så ja. Hvis vi presser videre på at de kan få tak i produktet gjennom andre kanaler, dyrere, så vil man kunne si at de må levere dersom de kan få tak i samme produkt og, slik jeg tolker det, deres økonomiske/administrative belastning ikke er vesentlig større enn din økonomiske/administrative belastning med å ikke få gjennomført kjøpet. Slik jeg tolker det, er forpliktelsen deres på det spesifikke produktet, og ikke tilsvarende produkt fra annen produsent eller fra samme produsent med annen modellvariant. Men det bare fra denne lille teksten, da.

Kilde: forbrukertilsynet

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
1 hour ago, anon_83104 said:

Kan du ikke bare heve kjøpet fullstendig? Det finnes premisser for om et salg er gjennomførbart eller ei. Og det er generelt vansker med å innfri mange kjøp innenfor elektronikk for tiden. Mangler er det fra alle produsenter overalt. Så selvsagt så har de bare produkter av noe lavere kvalitiet på lager. Annet kan ikke forventes.

Han kan naturligvis heve kjøpet, men siden det bare blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i produktet, og prisen sannsynligvis har gått opp, vil han da ha en ulempe tilsvarende prisøkningen i markedet. Og tilsvarende at valgalternativene kanskje er dårligere nå også, selv om det ikke er en målbar ulempe. Hvis erstatningsvaren hadde vært like god, hadde dette kompansert for ulempen, men erstatningsvaren er øyensynlig i en lavere prisklasse. Jeg forstår frustrasjonen hans, samtidig så er det begrenset hvor langt leverandøren er forventet å strekke seg. Spørsmålet er vel akkurat hvor langt han får leverandøren til å strekke seg, som teknisk sett kan være både kortere og lengre enn en allerede unøyaktig definisjon i loven. Jeg tror man får leverandøren til å strekke seg lengst dersom man appellerer til den, men noen ganger kommer man lengre med å true med å eskalere saken. Sånn sett vet ikke jeg hva som reelt er i trådstarters beste interesse, det er litt tilfeldig. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (Akkurat nå):

Hehe jeg fikk ett par Klipsch RP-260F levert fra Multicom for 4052,- ble først levert en stk, men jeg henviste til anonnsen deres og sa at jeg hadde bestillt ett par, hun på kundeservice måtte gi seg på det og jeg fikk tilsendt nr2 også, så man må ikke gi seg.

 

klipsch.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (18 minutter siden):

Om du kan kjøpe samme produkt i en annen butikk nå så kan du foreta ett dekningskjøp mot komplett og få tilbake mellomlegget.

Nettopp. Produktet er på lager på flere nettbutikker, dog til 11 000. Mellomlegget er det Komplett som må ut med.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (16 minutter siden):

Han kan naturligvis heve kjøpet, men siden det bare blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i produktet, og prisen sannsynligvis har gått opp, vil han da ha en ulempe tilsvarende prisøkningen i markedet. Og tilsvarende at valgalternativene kanskje er dårligere nå også, selv om det ikke er en målbar ulempe. Hvis erstatningsvaren hadde vært like god, hadde dette kompansert for ulempen, men erstatningsvaren er øyensynlig i en lavere prisklasse. Jeg forstår frustrasjonen hans, samtidig så er det begrenset hvor langt leverandøren er forventet å strekke seg. Spørsmålet er vel akkurat hvor langt han får leverandøren til å strekke seg, som teknisk sett kan være både kortere og lengre enn en allerede unøyaktig definisjon i loven. Jeg tror man får leverandøren til å strekke seg lengst dersom man appellerer til den, men noen ganger kommer man lengre med å true med å eskalere saken. Sånn sett vet ikke jeg hva som reelt er i trådstarters beste interesse, det er litt tilfeldig. 

Snakket med en på tlf nå, hun hadde "ingen mulighet" til å komme frem til alternative løsninger enn KUN Palit kortet. 
Jeg foreslo både venteliste på andre kort, eller en annen klasse (3070/3070ti) da mot mellomlegg.

Ingen fleksibilitet. KUN Palit eller nothing.

Sendte mail til ansvarlig nå, og kommer ikke han med noe bedre eller mer fleksibel løsning er det hardt mot hardt.
 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Ikke samme produkt.

Det er ikke samme produkt(kode), men det er da vitterlig et tilsvarende produkt.
I motsetning til Palit kortet.

Edt.
Videre er vel ikke revisjon av et eksisterende produkt å regne som nytt produkt?

Endret av Syr
Lenke til kommentar

Snakket med forbrukerrådet. De hadde to alternativ og viste 100% støtte:

1) Vente på tilsvarende produkt ref:

Sitat

 

§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

 

2) Kreve dekningskjøp ref:

Sitat

 

§ 52.Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade
b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

§ 53.Beregning av prisforskjell ved heving

Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader.

 

 

 

Endret av Syr
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (58 minutter siden):

Hehe jeg fikk ett par Klipsch RP-260F levert fra Multicom for 4052,- ble først levert en stk, men jeg henviste til anonnsen deres og sa at jeg hadde bestillt ett par, hun på kundeservice måtte gi seg på det og jeg fikk tilsendt nr2 også, så man må ikke gi seg.

 

klipsch.jpg

Litt off topic, men hvor står det rundt det du viser til på høyttaleren at det er 1 par?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...