Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lugging og risting under akselerasjon


larselt

Anbefalte innlegg

TRENGER RÅD OG TIPS!!

Jeg kjøpte en Golf 1.2 tsi 2013 modell privat for ca en måned siden, merket fort at det var noe et eller annet som ikke stemte. For når jeg akselerer så begynner bilen å riste kraftig og lugge, dette er mest i 5. og 6. gir, fra 1500 til 2200 omregninger ca. 
 

Var innom VW verksted og fikk sjekka opp, de fikk opp en feilkode som viste at 3. og 4. coil var noe galt med. Bestilte to nye coils og fikk bytta de selv. Men det virka som bilen blei verre og ristinga og lugginga blei verre, det virker som bilen også «skipper» litt nå også, altså bilen plutselig mister effekt også kommer på igjen under kjøring.

Hva kan være galt? Ingen lamper eller no lyser, bilen hadde service for 6 måneder siden og nylig EU-godkjent. Hva kan jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er derfor diagnoseverktøy er uunværlig. Da kunne du sett nøyaktig hvilke sylindre som fusker. Hvis det f.eks. er 3 og 4 som får misfire så bytter du om coilene på 1 og 2 med 3 og 4. Hvis det fremdeles er 3 og 4 som fusker så er problemet et helt annet sted. Hvis 1 og 2 nå fusker så er det de coilene som er gåene.

Det er et hav av ting som kan forårsake feiltenning. Mange mindre flinke verksteder bare kaster deler på problemene til de forsvinner. Kunden betaler så de bryr seg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er motorkoden? Hvordan er oljeforbruket?

Hvor ofte fyller du (forrige eier) drivstoff? Tenker på mulig kondens (vann) i bensinen samt at bensin taper seg over tid (~>3-6+ måneder). Ikke helt innertier ift. problemet men greit å eliminere som mulig årsak.

Ble det byttet tennplugger (og luftfilter) ved siste service? Hvis ikke, hvor lenge siden (år, km)?

Vurder også å bytte ledningsnettet mellom coil og plugg; på noen modeller kan deler av ledningsnettet få kjørt seg pga. varme fra motor. 

larselt skrev (15 timer siden):

Jeg kjøpte en Golf 1.2 tsi 2013 modell privat for ca en måned siden, merket fort at det var noe et eller annet som ikke stemte.

Spørs om ikke tidligere eier har vært klar over problemet men unnlatt å si fra om det(?), det ble ikke nevnt eller skrevet inn i kontrakten? I så fall stiller du relativt sterkt om du velger å gjøre en sak av det og gå på h*n. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (2 timer siden):

Hva er motorkoden? Hvordan er oljeforbruket?

Hvor ofte fyller du (forrige eier) drivstoff? Tenker på mulig kondens (vann) i bensinen samt at bensin taper seg over tid (~>3-6+ måneder). Ikke helt innertier ift. problemet men greit å eliminere som mulig årsak.

Ble det byttet tennplugger (og luftfilter) ved siste service? Hvis ikke, hvor lenge siden (år, km)?

Vurder også å bytte ledningsnettet mellom coil og plugg; på noen modeller kan deler av ledningsnettet få kjørt seg pga. varme fra motor. 

Spørs om ikke tidligere eier har vært klar over problemet men unnlatt å si fra om det(?), det ble ikke nevnt eller skrevet inn i kontrakten? I så fall stiller du relativt sterkt om du velger å gjøre en sak av det og gå på h*n. 

Motorkode er jeg usikker på, kan ikke så veldig mye om bil men det er 105 hester. Jeg føler ikke den drikker så mye bensin, hvertfall ikke på langkjøring. Olje er jeg også usikker, men det skal ha blitt bytta for 6 måneder siden på sist service.

 Jeg bytta selv alle 4 tennplugga før jeg tok bilen inn på sjekk sist uke, så de skal være i orden. Har unnlatt å spørre tidlige eier angående bilens tilstand, i tilfelle det bare er en bagatell! Men begynner å tvile nå, men vil helst ikke lage no sak. Har hatt bilen i 1 måned og betale 90k for den. Bilen har bare kjørt 72 000km og ble brukt til pendling av tidlige eier. Jeg er veldig usikker på om tidlige eier kjenner til problemet for det var kona som brukte den til pendling fram og til jobb. 

Har bestilt to nye coils slik at jeg har bytta alle 4, fungerer ikke det så sender jeg den inn på VW verkstedet for ny sjekk.

 

Men jeg kjenner det ekstremt godt den ristinga i 5. og 6. gir. Veldig ubehagelig, og det ble verre etter at jeg bytta 3. og 4. coil  

Endret av larselt
Lenke til kommentar
larselt skrev (2 timer siden):

Jeg bytta selv alle 4 tennplugga

Fikk du satt korrekt gap på pluggene? Både for stort og for lite gap vil påvirke motorens gange og yteevne, forbruk mm.

Du finner motorkoden på en lapp klistret på/i serviceheftet eller annet doc i mappen som inneholder instruksjonsmanualen og nevnte servicehefte. Koden er muligens CBZA, CBZB, CBZC men ta gjerne bilde av lappen og legg den ut her.

larselt skrev (3 timer siden):

Har bestilt to nye coils slik at jeg har bytta alle 4,

Bytt gjerne ledningene mellom coil og plugg også, ref. det jeg skriver over. Pass også på at plugghettene sitter ordentlig nedpå, dårlig kontakt er heller ikke noen suksessfaktor 🤓

larselt skrev (3 timer siden):

Men jeg kjenner det ekstremt godt den ristinga i 5. og 6. gir. Veldig ubehagelig

Selv om ‘konemor’ til tidligere eier kan ha vært ‘blåst’ når det gjelder bil så høres problemet ut til å være såpass merkbart at de burde ha merket det. Kan være lurt å ‘trå varsomt’ og heller prøve å få tidligere eier til å avsløre seg enn å konfrontere direkte (gitt at du føler deg trygg på at de må ha vært klar over problemet).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (30 minutter siden):

Fikk du satt korrekt gap på pluggene? Både for stort og for lite gap vil påvirke motorens gange og yteevne, forbruk mm.

Du finner motorkoden på en lapp klistret på/i serviceheftet eller annet doc i mappen som inneholder instruksjonsmanualen og nevnte servicehefte. Koden er muligens CBZA, CBZB, CBZC men ta gjerne bilde av lappen og legg den ut her.

Bytt gjerne ledningene mellom coil og plugg også, ref. det jeg skriver over. Pass også på at plugghettene sitter ordentlig nedpå, dårlig kontakt er heller ikke noen suksessfaktor 🤓

Selv om ‘konemor’ til tidligere eier kan ha vært ‘blåst’ når det gjelder bil så høres problemet ut til å være såpass merkbart at de burde ha merket det. Kan være lurt å ‘trå varsomt’ og heller prøve å få tidligere eier til å avsløre seg enn å konfrontere direkte (gitt at du føler deg trygg på at de må ha vært klar over problemet).

Thank u, tenker å bestille de ledningene til til coilsa i samme slengen slik at jeg bytter ut dem i det jeg bytter de to siste coilsa. Jeg er ganske sikker på at tennpluggene sitter riktig, men veit aldri. Skrudde tennpluggene basically rett ut og inn med nye, så kan ha vært en feil der. Det vet jeg ikke. Skal se om jeg finner evt bilde av motorkoden i morgen :)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Har ikke denne coil packs da? Da er det jo ingen ledninger mellom coil og tennplugg.

Nei, de coilsa som sitter på bilen er veldig lik den her: 

Og den har jeg egt bare satt rett nedi, slik at fester seg til tennpluggene

30_0986221057phanwhco0000.jpg

Endret av larselt
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

I følge Skruvat.no skal det være 0,7mm. Men logg inn med regnummer og sjekk selv. Bare søke opp tennplugger til bilen din.

Bestilte fra eurodeler sist, med reg.nr: så bør ikke de da passe til bilen i teorien? Men kan uansett skru opp å se når jeg har fått de to siste coilsa

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 26.8.2021 den 23.26):

Du finner motorkoden på en lapp klistret på/i serviceheftet eller annet doc i mappen som inneholder instruksjonsmanualen og nevnte servicehefte. Koden er muligens CBZA, CBZB, CBZC men ta gjerne bilde av lappen og legg den ut her.

 

Dette var det jeg fant angående motorkode, aner ikke om det var det jeg tok bilde av?

 

240788948_1023332555152093_215532865773595077_n.jpg

Endret av larselt
Lenke til kommentar
NoBo skrev (2 timer siden):

Du har tatt bilde av lappen til en Passat med 2.0 TSI som har motorkode ‘CBFA’;

image.thumb.png.d654cbb329269b51c7624cab85d3a214.png
 

- Har du den bilen (også)?

Ehh what? 😂 nei, har bare en golf! Var den eneste servicehefte jeg fant i bilen. Og tidlige eier hadde heller ikke Passat… så veldig merkelig 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...