Gå til innhold

Vifter på skjermkort spinner ikke raskt nok.


MrLuni

Anbefalte innlegg

Under warzone og Apex så blir temperaturen 76++grader på core. 88 på memory og hotspot.

Når det bikker 87-88 så begynner spill å klikke.

Jeg testa Afterburder og fikk viftene til å gå mye raskere. Da ble skjermkortet kjøligere.
Jeg har ikke clocket eller brukt Afterburner før. Ingen knoting på skjermkortet.. 

Hva er det som kan gjøre at viftene ikke kjøres raskt nok? Dem burde jo kjøre full drus når temp kommer så høyt. 
Nyeste driver. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Første gang jeg startet Afterburner så kjørte jeg viftene til 40-50% 
Det var første gang jeg hørt hørt viftene fra skjermkortet i heletatt.
Eneste muligheten er vell å sende inn skjermkortet, og så tester dem i 5min og sender det i retur og sier det funker.
Og jeg blir uten skjermkort i 3-4uker.
 

 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (På 18.9.2021 den 14.58):

De fleste skjermkort kommer med programvare hvor du selv kan stille inn auto fan % basert på temperatur, ville sjekket at denne ikke bare er satt i en noise modus eller noe sånt? 

Eksempel her fra EVGA sin Precision X1image.png.db8bf8fe2a11514efe028cd59a0d46e9.png

Hmmm dette har jeg ikke sjekket ut. 
Will do!

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (Akkurat nå):

Hvis du allerede bruker MSI Afterburner, så kan du gå inn i innstillingene der og lage en egen vifteprofil basert på temperatur (Settings -> Fan).

Husk å hake på "Enable user defined software automatic fan control",

Jepp. Det er det jeg må gjøre nå for at den ikke skal koke.

Lenke til kommentar
MrLuni skrev (20 timer siden):

Jepp. Det er det jeg må gjøre nå for at den ikke skal koke.

Hadde samme problemet med mitt skjermkort - temperaturen SÅ fin ut (67°C på GPU), helt til jeg sjekket VRAM tempen: 96°C

Med en ganske så aggressiv vifteprofil i Afterburner har jeg fått VRAM tempen ned til 86ºC.
Vifteprofilen er satt til 0 % opptil 45°C -> 50 % @ 45°C -> 75 % @ 55°C -> 100 % @ 60°C.

Skal jeg få til bedre må jeg skru opp kortet og bytte ut / legge til thermal pads, og det steget er jeg ikke klar for ennå.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...