Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvordan få Pfizer dose 2 i Oslo?


mushi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt. Men du har jo en reell grunn til å få en bestemt type. Skulle tro at det er forståelse å få i kommunen du bor i om du spør om det.

Utover det: Reiserestriksjonene grunnet ulik 1. og 2. dose er noe oppblåst. Koronapasset sier hvor mange du har fått og hva den siste var. Du vil med andre ord ikke bli et offer for restriksjoner med mindre du forteller at du har fått forskjellige vaksiner. Passet avslører ikke det pr. dags dato. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kan vente 2-3 uker blir det nok enklere å velge. Det er en del som takker nei til kryssvaksinering, og jeg er rimelig sikker på at disse vil få tilbud om riktig vaksine når alle andre har fått dose 2. 

Ellers er det mulig å ringe til en av kommunene som nå bare får Pfizer. Du må da juge om at du oppholder deg der for tiden og derfor vil ha vaksine der. Du finner disse kommunene i distribusjons-regnearket til FHI:

https://www.fhi.no/nettpub/koronavaksinasjonsveilederen-for-kommuner-og-helseforetak/distribusjon-av-koronavaksiner/vaksinasjon-ved-koronapandemi/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
mushi skrev (På 25.8.2021 den 15.50):

Jeg har time for dose to neste uke, men ønsker å ha lik første og andre dose grunnet mye reiserestriksjoner fremover med blandet vaksine. Er det noen måte å få den vaksinen man ønsker? Jeg hørte noe om at man kunne bestille time i andre kommuner? 

Nei. Vaksinestasjonene får vite det samme dag de sitter vaksinen. Dette grunnet hvordan leveransen går. Noen dager får de Pifzer og noen ganger Moderna. 

Jeg vet dette da jeg spurte om dette når jeg ringte koronatelefonen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (32 minutter siden):

Nei. Vaksinestasjonene får vite det samme dag de sitter vaksinen. Dette grunnet hvordan leveransen går. Noen dager får de Pifzer og noen ganger Moderna. 

Jeg vet dette da jeg spurte om dette når jeg ringte koronatelefonen. 

Det er bare noe de sier. Vaksinene kjøres ut til bydelene en gang i uken, og de legger planer i forveien for hvilke vaksiner som settes når.
Jeg kjenner noen som jobber på et vaksinesenter.

Endret av yaddah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
yaddah skrev (58 minutter siden):

Det er bare noe de sier. Vaksinene kjøres ut til bydelene en gang i uken, og de legger planer i forveien for hvilke vaksiner som settes når.
Jeg kjenner noen som jobber på et vaksinesenter.

Vi vet hva vi har i kjøleskapet og har en slags tentativ plan. Men det er faktisk litt  tilfeldig hva man velger å plukke ut av kjøleskapet den dagen. Er opp til ansvarlig lege på morgenvakta hos oss. Har selv sett at den tentative planen ikke helt stemmer. Ja jeg jobber også på vaksinesenter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Vi vet hva vi har i kjøleskapet og har en slags tentativ plan. Men det er faktisk litt  tilfeldig hva man velger å plukke ut av kjøleskapet den dagen. Er opp til ansvarlig lege på morgenvakta hos oss. Har selv sett at den tentative planen ikke helt stemmer. Ja jeg jobber også på vaksinesenter 

Det er fortelles mange noble løgner om kryssvaksinering. Hensikten er god; man ønsker at flest mulig skal takke ja til den vaksinen de får tilbud om. 
 

På sikt er imidlertid noble løgner skadelig for tilliten til helsemyndighetene.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Og hva er disse løgnene mener du?

 

yaddah skrev (22 timer siden):


 

På sikt er imidlertid noble løgner skadelig for tilliten til helsemyndighetene.

Uten tvil.

Kvalmt at de faktisk rett ut hindrer folk velge selv og gjemmer dette bak at kryss vaksinering er "frivillig".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Uten tvil.

Kvalmt at de faktisk rett ut hindrer folk velge selv og gjemmer dette bak at kryss vaksinering er "frivillig".

Forstår ikke helt problemet. Dersom man ikke ønsker vaksinen man blir tilbudt så er det bare å nekte og gå fra stedet, vanskeligere er det ikke. Det er ingen som tvinger noen til å ta en vaksine så dersom du får vite at du skal enten ta Pifzer eller Moderna og ikke ønsker det så går du bare fra stedet. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 27.8.2021 den 8.38):

Og hva er disse løgnene mener du?

  • At blanding av Pfizer og Moderna er vanlig i mange andre land, bl.a. Storbritannia og Canada. Fakta er at det gjøres kun unntaksvis i Storbritannia. Få, om noen andre land, gjør dette i Europa.
  • At det ikke er mulig å opplyse på forhånd om hvilken vaksine man får
  • At vaksinesenteret ikke vet hvilken vaksine man skal sette før dagen de settes

I tillegg påstås det at det er trygt og effektivt å blande Pfizer og Moderna, til og med at man får høyere effekt av det, uten at det finnes data på dette. Ikke løgn, men her baserer man seg på teorier og ikke harde data. 
 

Endret av yaddah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 25.8.2021 den 16.57):

Utover det: Reiserestriksjonene grunnet ulik 1. og 2. dose er noe oppblåst. Koronapasset sier hvor mange du har fått og hva den siste var. Du vil med andre ord ikke bli et offer for restriksjoner med mindre du forteller at du har fått forskjellige vaksiner. Passet avslører ikke det pr. dags dato. 

 

Så en skal lyge dersom en blir spurt på grensa om en har fått samme vaksine?

Det er heller ikke mulighet til å gå inn på helsenorge å vise at en har fått 2 doser av samme vaksine, så en kan ikke bevise det andre veien heller. Dersom noen land står hardt på å ikke tillate kryssvaksinasjon så kan de til slutt velge å ikke godta norske vaksinepass i det hele tatt, uansett hva en har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

I tillegg påstås det at det er trygt og effektivt å blande Pfizer og Moderna, til og med at man får høyere effekt av det, uten at det finnes data på dette. Ikke løgn, men her baserer man seg på teorier og ikke harde data. 

Tja hvis du tar feil blir det vanskligere å finne årsaken hva grunnen til sykehus innleggelse eller økt smitte og sykdom. Er vel en grunn for de vurder den veien at de mistenker kan gi økt risiko.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (5 timer siden):

Så en skal lyge dersom en blir spurt på grensa om en har fått samme vaksine?

Det er heller ikke mulighet til å gå inn på helsenorge å vise at en har fått 2 doser av samme vaksine, så en kan ikke bevise det andre veien heller. Dersom noen land står hardt på å ikke tillate kryssvaksinasjon så kan de til slutt velge å ikke godta norske vaksinepass i det hele tatt, uansett hva en har fått.

Du får unngå å bli spurt hvis du ikke vil lyve. Det er vel ikke normalt at man vet hvem som produserer vaksinene man får? Hvem produserte BCG-vaksinen du har Fått? Eller stivkrampevaksinen?

Men, ja. Hvilke andre alternativer til å lyve er det hvis du skal reise og unngå karantene og/eller test? Jeg ser faktisk ikke problemet med det så lenge effekten til vaksineblandingen er like god eller bedre. Det er ikke slik at man er farlig uansett. Verre er det å lyve om at man er vaksinert når man ikke er det.

 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (19 timer siden):

Forstår ikke helt problemet. Dersom man ikke ønsker vaksinen man blir tilbudt så er det bare å nekte og gå fra stedet, vanskeligere er det ikke. Det er ingen som tvinger noen til å ta en vaksine så dersom du får vite at du skal enten ta Pifzer eller Moderna og ikke ønsker det så går du bare fra stedet. 

Så det er greit at man skal først måte gå inn, for så sette seg før man får vite hva man skal få ? Kan dem ikke bare oppgi dette på en sms eller i døren før man går inn ? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...