Gå til innhold

Tesla Model Y kommer seint, men viser konkurrentene hvordan man får folk til å velge elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Førerstøttesystemet Autopilot følger med som standard, og er et av de beste og mest stabile på markedet. Her får du blant annet filholderassistent og adaptiv cruisekontroll. Vi opplevde enkelte tilfeller av fantombremsing – altså at bilen bremser uten at det egentlig er behov for det. Det er plagsomt og bør forbedres i kommende programvareoppdateringer.

Hvordan henger dette på greip? Førerassistenten er den mest stabile, men man må regne med plutselige og harde nedbremsinger(som har ført til ulykker)?

På TACC(radarbasert cruise-kontroll) er normalen å holde foten over bremsepedalen i de tilfellene man er litt usikker på forholdene. Tesla-eiere derimot melder om at de har foten over gasspedalen for å være klar når Autopiloten plutselig skulle finne på å bremse helt ut av det blå. Sprøtt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Hvordan henger dette på greip? Førerassistenten er den mest stabile, men man må regne med plutselige og harde nedbremsinger(som har ført til ulykker)?

På TACC(radarbasert cruise-kontroll) er normalen å holde foten over bremsepedalen i de tilfellene man er litt usikker på forholdene. Tesla-eiere derimot melder om at de har foten over gasspedalen for å være klar når Autopiloten plutselig skulle finne på å bremse helt ut av det blå. Sprøtt.

Har egentlig helt skjønt det med fantombremsing. Har en bil selv med en slik en ACC. De gangene jeg har opplevd "bremsing" er når bilen plutselig finner ut at den er i en 50 sone for eksempel. Men er det ikke slik på Tesla?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (9 minutter siden):

Har egentlig helt skjønt det med fantombremsing. Har en bil selv med en slik en ACC. De gangene jeg har opplevd "bremsing" er når bilen plutselig finner ut at den er i en 50 sone for eksempel. Men er det ikke slik på Tesla?

Jo, det forekommer. Og så kan det (etter egen erfaring) være at det er et sted hvor folk har senket farten mye tidligere (f.eks. pga en lengre veiarbeidsperiode som nå er ferdig) og dette har blitt snappet opp og "lært" av systemet selv om ikke fartsgrensen er senket, eller de hardeste oppbremsingene som er pga sensor-forstyrrelser/misoppfatninger hvor bilen tror det er risiko for møteulykke (typisk hvis man møter en lastebil i en litt krapp og smal venstresving).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (11 minutter siden):

Har egentlig helt skjønt det med fantombremsing. Har en bil selv med en slik en ACC. De gangene jeg har opplevd "bremsing" er når bilen plutselig finner ut at den er i en 50 sone for eksempel. Men er det ikke slik på Tesla?

Ikke fantombremsing i seg selv, men fartsreduksjon i det bilen passerer over eller under en vei med lavere fartsgrense vil den ofte oppfatte den lavere fartsgrensen som gjeldende. Fantombremsingen har nok andre årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (22 minutter siden):

Klart det. Gjorde du? Det sto der og.

Jeg la ved to relevante linker til artikkelen, mens du ikke bidro i det hele tatt.

Vel, du linket til en artikkel som poengterte noe som allerede sto i artikkelen vi diskuterer. Virket veldig overflødig. Derfor måtte jeg spørre om du leste artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, MrMarbles said:

Vel, du linket til en artikkel som poengterte noe som allerede sto i artikkelen vi diskuterer. Virket veldig overflødig. Derfor måtte jeg spørre om du leste artikkelen.

Jeg linket til forumet der det ble diskutert + en ekstra link til elbilforumet der det også blir diskutert. Så da er dette andre innlegget ditt uten relevans for saken.

Men jeg bidrar jo ikke selv når jeg svarer deg...

Lenke til kommentar
unik42 skrev (15 minutter siden):

Har egentlig helt skjønt det med fantombremsing. Har en bil selv med en slik en ACC. De gangene jeg har opplevd "bremsing" er når bilen plutselig finner ut at den er i en 50 sone for eksempel. Men er det ikke slik på Tesla?

"Tesla Bjørn" viste ett eksempel på fantombremsing i en video for 1 år siden eller noe slikt. Kom til ett sted i Trønderlag mener jeg å huske, hvor veien får en midt rabatt, og det står ett blått skilt med visning til hvilken bane de skal kjøre. Der bremset bilen plutselig ned, og han regnet med at den oppfattet skiltet som en person den trodde stod i veibanen.

Han har noen videoer på det: https://www.youtube.com/user/bjornnyland/search?query=phantom

Vise en del eksempler fra kjøreturer han har hatt, og prøvde å finne om det var en eller annen årsak til det via bilder fra bilens kameraer mener jeg å huske

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrMarbles said:

Nemlig. Skal du ta en til også?

Ja, kanskje det?

Men til forskjell fra deg skal jeg også legge til ny informasjon:

I innleggene på elbilforum spekuleres det i om oppgitt nyttelast i vognkortet i realiteten er enda lavere enn 390kg. Dette fordi de 390kg ikke er inkludert hengerfesteanordning og hjulstørrelser. Sikkert greit nok for folk flest, men folk bør nå være obs på det.

8 minutes ago, AndersT2 said:

"Tesla Bjørn" viste ett eksempel på fantombremsing i en video for 1 år siden eller noe slikt. Kom til ett sted i Trønderlag mener jeg å huske, hvor veien får en midt rabatt, og det står ett blått skilt med visning til hvilken bane de skal kjøre. Der bremset bilen plutselig ned, og han regnet med at den oppfattet skiltet som en person den trodde stod i veibanen.

Han har noen videoer på det: https://www.youtube.com/user/bjornnyland/search?query=phantom

Vise en del eksempler fra kjøreturer han har hatt, og prøvde å finne om det var en eller annen årsak til det via bilder fra bilens kameraer mener jeg å huske

Jeg vet for eksempel at min bil henter kartdata fra HERE, og når jeg sjekker der inne er det mange steder som er opplyst med feil fartsgrense. Eksempelvis T-Forbindelsen på Haugalandet - 80 sone, men ligger med 60 i kartdataen.

 

Lenke til kommentar

Fantombremsingen på Tesla er ikke det samme som feiltolking av fartsgrenser eller feil fartsgrenser i kart (som de forøvrig, i likhet med andre bilprodusenter, også sliter litt med). Jeg husker da Tesla-Bjørn begynte å teste Volkswagen ID3. På motorveien utbryter han flere ganger under livestrømmingen overraskelse over at ingen fantombremsing skjedde i situasjoner der han forventet fantombremsing fra sin erfaring som Teslafører. Teslaer kan bremse for skygger f.eks. Og seinere testet han VW ID4, og etter flere tusen km sa han i en av videoene at han kunne anbefale bilen og at han ikke hadde opplevd noen fantombremsing i det hele tatt. Det samme sa han etter lang tids testing av VW ID4 GTX. Så det er åpenbart at det med fantombremsing på Tesla ikke menes feiltolking av fartsgrenseskilt eller feil fartsgrenser i kartgrunnlaget som omtrent alle biler sliter med, men som man der vanligvis kan skru av, til og med kan man ofte velge å kjøre med vanlig cruise i stedet for ACC. På Tesla kan man derimot bare velge å kjøre uten cruise control... Dette er en av hovedgrunnene til at jeg ikke er interessert i å kjøpe en Tesla, og at TU sier at de opplevde en del fantombremsing under testen bekrefter bare at de ikke har fikset det ennå.

Endret av Cleanupordie
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
unik42 skrev (9 minutter siden):

Jeg vet for eksempel at min bil henter kartdata fra HERE, og når jeg sjekker der inne er det mange steder som er opplyst med feil fartsgrense. Eksempelvis T-Forbindelsen på Haugalandet - 80 sone, men ligger med 60 i kartdataen.

Jo flere folk som melder inn feil, jo kjappere vil det oppdateres. Car2X på MEB platformen i Norge fungerer ikke pga manglende godkjenninger, slik det fungerer i utlandet. Sånn sett er man avhengig av manuelle flagginger enn så lenge, til papirmølla har fått gått sin gang og man kan skru på Car2X. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...