Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når mistet man ytringsfriheten og friheten til egne valg i Norge


Gjest 03fa4...b99

Anbefalte innlegg

Gjest 03fa4...b99

Som tittelen sier. Det er umulig å ytre noe som helst for tiden uten at man blir angrepet, får hat eller blir utestengt. Og på forum som her inne og på KG så blir man utestengt og får advarsler uten detaljer og begrunnelser. Man får ikke være uenig og stille spørsmål ved enkelte personers ustabile måte å være på mot andre, uten at man selv straffes enda man er saklig. Og at det florer med skremmende holdninger om kvinnevold, voldtekt av partner etc her inne og på kg, diskriminering av uføre, syke, uvaksinerte, folk som velger å gjøre ting annerledes enn en selv. Disse får holde på som de vil og fæle uttalelser blir ikke slettet. Er også mye personangrep ute og går, men her er modetatorene selektive etter egne preferanser på hva de fjerner enn hva som objektivt er skadelig og ikke bra. Ble utsatt for mobbing og skikkelig hets på KG en gang i tiden, moderatorene gjorde ingenting med det. De forskjellsbehandler folk og både her inne og på KG får enkelte brukere holde på som de vil, komme med skarpe og ganske ufine uttalelser og holdninger.
 

synes Norge blir et verre og mer skremmende land å bo i. 

Og hater internett, er stortsett ustabile folk man møter på med fæle verdier og holdninger som ikke har et liv og elsker å tråkke på andre og ha makt. Gleder meg til pandemien roer seg, internett er ikke en arena for sånne som meg.

Anonymous poster hash: 03fa4...b99

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ytringsfrihet fritar deg ikke for konsekvenser av dine ytringer. Hvis andre mener du oppfører deg ufint så vil de være i sine fulle rett til å reagere innen lovverkets grenser.

2. Private aktører bestemmer selv hvem som skal få være med deres fellesskap og hvilke regler som skal gjelde (med enkelte begrensninger satt av loven).

Hvis du føler et nettsamfunn ikke har regler som passer deg og er fullt av folk med dårlige holdninger så er det beste å finne et alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytringsfrihet er ikke friheten til å tvinge andre folk til å høre på eller lese ytringene dine. Ei heller friheten til å ytre deg uten å bli imotsagt. Det er friheten til å ytre deg uten å bli straffeforfulgt. Hvis en privat aktør ikke vil ha deg på sitt forum står de fritt til å blokkere deg.

Jeg møter for det meste stabile folk som er villige til å diskutere skikkelig på Internett, kanskje du henger feil sted?

Endret av 3irik
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 03fa4...b99 skrev (8 timer siden):

synes Norge blir et verre og mer skremmende land å bo i.

Anonymous poster hash: 03fa4...b99

Er vel heller bare slik at det idag stadig blir mer tilrettelagt for at hvem som helst kan ytre seg, så det blir synlig hva folk mener ... På godt og vondt. Du trenger jo ikke lese all dritten folk deler eller bry deg om den.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (1 time siden):

1. Ytringsfrihet fritar deg ikke for konsekvenser av dine ytringer. Hvis andre mener du oppfører deg ufint så vil de være i sine fulle rett til å reagere innen lovverkets grenser.

2. Private aktører bestemmer selv hvem som skal få være med deres fellesskap og hvilke regler som skal gjelde (med enkelte begrensninger satt av loven).

Hvis du føler et nettsamfunn ikke har regler som passer deg og er fullt av folk med dårlige holdninger så er det beste å finne et alternativ. 

1. Offentlig og privat er to forskjellige arenaer.

2.Det er helt riktig. Nettsamfunn er ikke juridisk forpliktet til å gi noen en taleplattform. Å delta er et tibud, ikke en rettighet. Man kan jo si det slik at de som driver et nettsted ikke en gang er forpliktet til å drive det og kan når som helst legge det ned og fjerne alt om det passer dem.

Så der er forskjellen. I det sivile samfunnet; i rettsvesenet, i offentlige høringer, i helsevesenet, der har man rett til å bli hørt uten å bli kneblet og man har juridisk rett til å få sin sak hørt. Det gjelder ikke på et privat forum. Om de mener at du ikke følger deres regler, og du selv ikke er enig er de ikke forpliktet rettslig til å høre din side av saken. Dett er ikke en rettsal. Du har ikke krav på noen advokat som skal føre din sak. Man er der på nåde og da er det best å rette seg inn i føringer som legges. Joda, de har et sett av debatt-retningslinjer; men igjen; dette er retningslinjer, det er ikke lover i ordets videste forstand. Det eneste de er nødt å forholde seg til er den delen av retningslinjene som går på det å gå imot norsk lov i forumet, som regelrette hatyrtinger og oppfordringer til alvorlig kriminaltet. Der kan et nettsted få problemer om de ikke følger opp slikt.

Men det er et problem med større tech-plattformet, helt klart; som Facebook og Twitter lignende, når de er i en monopolsituasjon og selv aktivt bidrar til å gjøre det vanskelig eller umulig for konkurrenter å etablere seg. Men mindre diskusjonsfora er det ikke mangler på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten omfatter ikke, og har aldri omfattet, alle ytringer. Kommer du inn i mitt hus og driter på kjøkkenbenken min, så kan det absolutt være en ytring fra din side, men konsekvensfritt kan du ikke forvente at det er. Du kan med rimelighet forvente at jeg ikke begår straffbare handlinger, men å bitche om ytringsfriheten din fordi du ikke får lov til å komme inn i huset mitt igjen, eller å bitche om ytringsfriheten din fordi jeg forteller alle vennene mine om hva du driver med, det faller på sin egen urimelighet. 

Ytringsfrihet er flere ting. Det ytringsfrihet ikke er er en selvmordspakt. En rekke mennesker ønsker å misbruke sin ytringsfrihet til å tråkke over sosiale normer eller bryte ned andres rettigheter og friheter, og så peke på ytringsfriheten som et skjold for å slippe konsekvenser. Det er blant annet moderatorene her på diskusjon.no ikke forpliktet til å akseptere. 

 

Du må gjerne ytre deg ved å bæsje på kjøkkenbenker, men ikke forvent at vi ønsker deg i vårt hus. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...