Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stoppe nabo fra å snu på privat eiendom


Lorem Ipsum

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på konkrete rettigheter man har som grunneier når gjelder at innkjørsel/gårdstun blir brukt som snuplass av uvedkomne? 😰

Vi har en nabodame som konsekvent bruker vår innkjørsel til å snu bilen sin - gerne flere ganger daglig. Innkjørselen har i tillegg ganske bratt helling og grus, så hver gang noen snur der blir det en større og større grop - som fører til at vi selv sliter med å komme rundt svingen uten å bli stående og spinne (spesielt når det regner!). Vi har allerede lagt ned to store grusarmeingsmatter, og fylt på med grus (hvilket jeg som voksen ble overrasket over at kostet penger!). I tillegg er naboen av den selvsentrete og hysteriske "Karen"-typen man trodde bare fantes i Amerikanske tv-serier og på Youtube. Tidligere forsøk på å kommunisere har blitt møtt med nedlatende hån, usanne anklager, og argumenter som "dere er bare unger, det går ikke an å snakke med dere!".

Så spørmålet er: hva kan vi gjøre? Ved en anledning - da naboen fant det for godt å parkere inne på tunet vårt - fant jeg ut at så lenge det er skiltet har man lov å ilegge folk parkeringsgebyr om de parkerer på din eiendom. Er det noe tilsvarende regler for folk som snur/sliter på eiendommen din? Kan jeg filme det og sende regning/gebyr (og faktisk ha en lov i bakhånd som sier at hun må betale)?

Sett lignende tilfeller på andre forum, og de gjengående svarene er "sett opp skilt" og "sett opp grind". Pga svingen, hellingen, og noen andre faktorer  er det ikke mulig å sette opp grind. Og selv om jeg setter opp skilt, hva stopper henne fra å ignorere det (ref spørsmål om jeg kan ilegge gebyr)? Var også noen som foreslo å sette opp skilt med "Innkjøring forbudt" og legge spikermatte i innkjørselen - og jeg må innrømme at jeg er begynt å bli så desperat at jeg har vurdert lignende taktikker - men de kom ikke til enighet seg imellom om dette var lovlig eller ikke. 😅

PS: Jeg er ikke på ute etter dine meninger om situasjonen, ikke "tips om andre grusarmeringer som kan funke bedre", og heller ikke "hvordan dette kan løses ved å brukte 150k på å asfaltere". Jeg er ute etter konkrete råd om hvordan jeg kan stoppe naboen fra å snu i innkjørselen vår - på mest mulig lovlig vis - og gjerne med referanser til noe lovverk eller annen dokumentasjon. Håper det finnes noe lovverk rundt dette, og at noen her kjenner til det 🤞

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva som fungerer best.

Et advarsel-skilt kan vel ikke være ulovlig om det ikke fremstår som direkte truende mot person. En kunne jo tenke seg et skilt med "fare for punktering, spiker kan finnes i vegbane" eller liknende.

Eventuelt på privat eiendom så kan du sikkert ikke lastes for å gjøre grep for å bedre dreneringa. Hvis toppdekket ikke holder vekta av en aksling er det jo ikke din skyld, men husk å sette opp tydelig varsel-skilt (pga ellers kan kanskje naboen saksøke deg for å sette opp feller elns).

Eventuelt - hvis topologi/kart er sånn at du/dere kjører igjennom dette stedet og ikke selv har behov for å snu så kan det sikkert legges ut steiner for å "holde kjøretøy på rett kurs" uten mulighet for å snu uten å komme borti disse steinene. Her skulle det ikke trengs å skiltes pga steiner er allerede synlig.

Generelt vet jeg ikke hvordan lovligheten av et skilt med "dette er ikke en snuplass" fungerer om det er sånn at et forsøk på å snu vil ende opp med skade på bil eller sjåførens ego, best kanskje at skiltet opplyser om fare ved å benytte stedet som snuplass uten at jeg helt vet hvordan formuleringa skulle bli.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det lovlig å bruke andre sin tomt til å snu der annet ikke er fornuftig. Når det blir direkte til ulempe for deg kan det vel diskuteres, men uansett er det vel et problem for deg også selv om det forsterkes ved mer bruk.

Har selv vært i situasjonen som "Karen" du nevner, men jeg har aldri vært til bryderi som f.eks å kjøre ned nysnø etc, likevel klikket vedkommende selv med helt uskyldig og omtenksom bruk så derfor jeg sjekket opp lovmessig.

For deg virker det som en mer kjip situasjon hvor du sikkert føler du argumenterer mot en vegg der du har reell ulempe som vedkommende ikke bryr seg med så lenge hun får bilen dit hun skal.

Du kan jo sjekke opp dette lovmessig før du evt. eskalerer videre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Høres ut som hele innkjørslen din er for dårlig oppbygd - hvis innkjørslen din er bratt og du får grop i veien, og du selv spinner, så er jeg rimelig sikker på at problemet ikke er fordi at nabokjerringa Karen, sliter innkjørselen din ut med en ekstra daglig snuing der.

 - og i tillegg så lager helt sikkert innkjørslen din også groper og hull og humper i assfalten på fellesveien der innkjørslen din går inn på - med alt vannet som renner ut fra grusen, har sett lignende problem mange ganger og det er utrolig irriterende, å måtte kjøre forbi på fellesveien.

Du vil fortsette å ha problemer med svingen helt til du fixer og lager skikkelig  dreneringsgrop på siden av innkjørslen din, og evt. rør under fellesveien, dersom du ikke har annledning til å bygge om skikkelig på oppkjørselen - uavhengig om andre folk snur på inkjørslen din eller ikke.

Hvis ikke kan du jo bare sette opp en grind, men går utifra at dersom du er for lat til å fikse oppkjørslen din, så er du sikkert for lat til å åpne grinden. :)

 

Lenke til kommentar

Generelt sett har man lov til å forby ferdsel på egen innmarkseiendom. Men man har ingen generelle håndhevingsrettigheter for forbudet. Selv ikke hvis du får dom for forbudet vil saksøkte bli ilagt noe gebyr eller tvangsmulkt, det verste vedkommende kan ilegges av namsmyndighetene er å bli pålagt å stille sikkerhet for skader du kan bli påført. 

Du kan imidlertid pålegge vedkommende å bidra til vedlikeholdet av veien, jf. veglova § 54. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (25 minutter siden):

Generelt sett har man lov til å forby ferdsel på egen innmarkseiendom. Men man har ingen generelle håndhevingsrettigheter for forbudet. Selv ikke hvis du får dom for forbudet vil saksøkte bli ilagt noe gebyr eller tvangsmulkt, det verste vedkommende kan ilegges av namsmyndighetene er å bli pålagt å stille sikkerhet for skader du kan bli påført. 

Du kan imidlertid pålegge vedkommende å bidra til vedlikeholdet av veien, jf. veglova § 54. 

Hva med å sette opp grind, port, bom eller lignende?

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (21 timer siden):

Høres ut som hele innkjørslen din er for dårlig oppbygd - hvis innkjørslen din er bratt og du får grop i veien, og du selv spinner, så er jeg rimelig sikker på at problemet ikke er fordi at nabokjerringa Karen, sliter innkjørselen din ut med en ekstra daglig snuing der.

 - og i tillegg så lager helt sikkert innkjørslen din også groper og hull og humper i assfalten på fellesveien der innkjørslen din går inn på - med alt vannet som renner ut fra grusen, har sett lignende problem mange ganger og det er utrolig irriterende, å måtte kjøre forbi på fellesveien.

Du vil fortsette å ha problemer med svingen helt til du fixer og lager skikkelig  dreneringsgrop på siden av innkjørslen din, og evt. rør under fellesveien, dersom du ikke har annledning til å bygge om skikkelig på oppkjørselen - uavhengig om andre folk snur på inkjørslen din eller ikke.

Hvis ikke kan du jo bare sette opp en grind, men går utifra at dersom du er for lat til å fikse oppkjørslen din, så er du sikkert for lat til å åpne grinden. :)

 

Her kommer all denne gjettingen og synsingen jeg prøvde å forklare at jeg ikke var ute etter her🤨. Oppkjørselen er helt ok oppbygd - omstendighetene tatt i betraktning - og uten å legge ned minst 100.000kr i asfaltering, så er det ikke noe vi får gjort - men om du vil sponse oss så skal vi selvsagt vurdere å fremskynde prosessen! Vi er innforstått med at vi - på grunn av 90graders sving i oppover bakke - spinner vekk litt og litt grus her, og må fylle på av og til. Det betyr ikke at det er greit at vi må ta arbeidet og utgiftene ved utbedring dobbelt så ofte fordi andre enn oss sliter på vår eiendom.

Dreneringen er ikke problemet her. Har du noen gang sett en grop i grus (med jordmasser under)? Har du sett hva som skjer når det regner? Du kan ha så mye drenering du bare vil, men med mindre du står over gropen med paraply til det slutter å regne så vil den fylles med vann, og bli en sleip sølepytt. Så når vi kjører gjennom den, er det lettere for at bilen spinner, og det kastes masse skittvann og småstein oppetter siden på bilen. Men igjen, irrelevant. Jeg var som sagt ikke ute etter måter å fikse en oppkjørsel - som vi har akseptert at krever litt vedlikehold - frem til vi har penger til å asfaltere.

"- og i tillegg så lager helt sikkert innkjørslen din også groper og hull og humper i assfalten på fellesveien...": Igjen, uriktige uttalelser om en situasjon du ikke vet noenting om🙄. Det er litt som at jeg skal si "Dine argumenter teller ikke for du er sikkert bare en Nav'er, med en middelmodig utdannelse fra 'Livets harde skole' (ref Facebook-profilen din), og bor i kjelleren til din mor".  Føler du at dette er saklige uttalelser som fører noe vei?

Ser også at du - med tonen til en fornærmet fjortenåring - prøver å si at vi kan sette opp grind, og jeg kan ikke gjøre annet enn å anta at du var for lat til å lese hele innlegget før du svarte. 😪

 

Dubious skrev (21 timer siden):

Kjøp høy bil, legg så ned steiner som er akkurat lav nok til at du kan kjøre over de.
Det er ihvertfall min løsning, og noe jeg hadde gjort, da jeg allerede har høy bil.

Når det var folk som kjørte forbi her i høy fart, så la vi ned en stålstang, sånn at de måtte krype over den.

Er dessverre ikke så lenge siden vi kjøpte ny bil, men jeg skal definitivt ha det i bakhodet neste gang 😅

 

 

krikkert skrev (21 timer siden):

Generelt sett har man lov til å forby ferdsel på egen innmarkseiendom. Men man har ingen generelle håndhevingsrettigheter for forbudet. Selv ikke hvis du får dom for forbudet vil saksøkte bli ilagt noe gebyr eller tvangsmulkt, det verste vedkommende kan ilegges av namsmyndighetene er å bli pålagt å stille sikkerhet for skader du kan bli påført. 

Du kan imidlertid pålegge vedkommende å bidra til vedlikeholdet av veien, jf. veglova § 54. 

Takk for godt svar - med kilde! 👏

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner frustrasjonen. Selv om det hadde medført ulempe for meg selv hadde jeg nok skaffet en stor blomsterpotte eller noe, som jeg hadde plassert midt i innkjørselen og bare flyttet den når jeg skulle inn og ut. Da hadde jeg i alle fall sluppet å irritere meg over at naboen tok seg til rette. 

Lenke til kommentar

Alt du trenger er to stolper og en kjetting, og vips så har du en kjetting-grind. 😕

Skjønner ikke at hvordan det ikke er mulig å lage i en 'helt ok' privat oppkjørsel, medmindre den private oppkjørselen egentlig er feilles-vei - og det er en spesiell person du ikke ønsker skal kunne bruke den delen av fellesveien.

 

Lenke til kommentar

Straffeloven § 346:

Quote

 

§ 346.Ulovlig bruk mv. av fast eiendom
Med bot straffes den som bruker eller rår over fast eiendom i strid med rettighetene til eieren eller en annen som rettmessig rår over eiendommen, slik at den berettigede påføres tap eller ulempe, eller i strid med dennes uttrykkelige forbud.

Straff etter første ledd anvendes likevel ikke på den som er part i en avtale med den berettigede om bruken av eller rådigheten over eiendommen.

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§346

 

Uttrykket "bruker eller rår over fast eiendom" kan inkludere kjøring. For eksempel sier Høyesterett at "kjøring med snøscooter er en rådighetsutøvelse over fast eiendom som kan forbys etter straffelovens § 396 [en tidligere versjon av regelen - SN] når vilkårene for dette ellers er til stede" (jf. Rt- 1973-869). Kjøring med campingvogn har også blitt rammet av den samme regelen (jf. Rt-1982-1008).

I saken fra 1982 sier Høyesterett videre at man kan forby all bruk av motorvogner på en privat vei (og dermed også forby bare "motorvogner med campingvogn på slep".) Det må så vidt jeg kan se også gjelde innkjørsel/gårdstun.

Hva betyr dette i praksis? Du bør gjøre det klart for naboen at hun ikke kan kjøre på din eiendom og at du vil kontakte politiet hvis det fortsetter. Send for eksempel et kort (og så høflig som mulig) brev. Behold kopi. Hvis hun fortsetter å bruke innkjørselen anmelder du saken til politiet. Du kan da nevne straffeloven § 346 og legge ved kopi av (kopi av) brev som beviser at kjøringen er i strid med ditt "uttrykkelige forbud". Helst også et bilde som viser bil/registreringsnummer.

Hvis politiet mot formodning ikke henlegger saken kan naboen få en bot.

(Den alternative og ryddigste løsningen er om naboen betaler en del av vedlikeholdet av innkjørselen... )

Endret av Ståle Nordlie
rettet årstall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg søkt kommunen om lov til å sende faktura på bruk av egen vei, slik som han hotelleieren i linken ett par innlegg over. Du får sikkert nei, men får du ja har du plutselig bittelitt gruspenger du kan bruke. Men jeg er i overkant glad i å søke kommuner om ting. 

Ellers, så bor i alle fall jeg på et slikt sted hvor politiet er "kjentfolk" og jeg ville ha ruslet innom de /kanskje ringt de nå under korona å alt, å spurt hva de tenker og kanskje testa vannet for muligheten at de stikker innom å tar en hyggelig prat med damen om hva som er ønskelig av bruk på andres private grunn. 

Du bør IKKE bruke spikermatte etc, tenk om huset ditt begynner å brenne å så ødelegger du brannbilen fordi du glemmer spikermatta di i stresset. 

Men det er en vanskelig situasjon, jeg innser det. Har du spurt damen om du kan hjelpe henne å trene på å snu bil slik at hun kan snu den i sin egen oppkjørsel ? Om du insinuerer at det er hennes kjøreegenskaper som er problemet så vil det kanskje hjelpe. 

Lenke til kommentar
Påkrevdnavn skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg vært deg så hadde jeg søkt kommunen om lov til å sende faktura på bruk av egen vei, slik som han hotelleieren i linken ett par innlegg over. Du får sikkert nei, men får du ja har du plutselig bittelitt gruspenger du kan bruke. Men jeg er i overkant glad i å søke kommuner om ting. 

Eg tviler på at det er verdt å bruke tid på å søke sjølv om fordelen er at ein i teorien kan få eit ja og dermed få inn nokre kroner om naboen betalar kravet.

Kommunen kjem nok til å lukte nabokonflikt lang veg og vil nok i så liten grad som mogleg blande seg inn ved å ta side utan at det er heilt nødvendig. Når det i tillegg er svært uvanleg med søknad om å kunne krevje inn bompengar i eigen oppkjørsel så er nok sannsynlegheita definitivt størst for at kommunen ikkje vil gjere endringar i dagens status ved å innvilge ein søknad, det er så mykje lettare å avslå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...